kunstof of leren dressuur zadel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nijland

kunstof of leren dressuur zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:02

een kunstof of een leren dressuur zadel? dat is mijn vraag.
Waar rijden jullie mee en waarom heb je daarvoor gekozen, welk merk heb je en wat vind je de plus en de min- punten ervan

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:05

Kunststof zadel, Wintec Pro om precies te zijn.
Gekozen omdat die het enige was wat paste op mijn paard en je de boom kunt verwisselen.
Plus punten vind ik dat het makkelijk te onderhouden is, weinig tijd kwijt aan onderhoud. Nadeel vind ik dat je door de stof soms wat stroef in je zadel zit, dat lijkt dan teminste.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:40

Ik heb een kunststof, Wintec 500 dressuur. Voornamelijk omdat het past en je eventueel de boom kan wisselen, ik heb een jong paard wat nu ingereden gaat worden dus dat is wel prettig, ook zijn ze niet super duur dus ook erg fijn voor het geval het niet meer zou passen en ik op zoek moet naar iets anders. Naast dat is het onderhoudt natuurlijk ook ideaal ik ben niet zo'n poetser, ik heb er nog niet echt op gereden dus daar kan ik weinig over vertellen. Maar wil zeker in de toekomst wel een leren aanschaffen, ik heb het idee dat de levensduur daar langer van is(bij een duurder merk dan). Al hoewel je bij de wintec ook de beugels onder het zadel kan doen dat scheelt natuurlijk een hoop.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 05:16

ik heb zelf een paar jaar een wintec-je voor mijn zoontje gehad, ze zijn idd lekker licht en makkelijk schoon te houden, maar ik vond de singelstoten verschrikkelijk slecht. Heb ze vrij snel laten vervangen door leer vanwege slijtage, dat maakt het zadel toch weer wat duurder. ook bovenin het zadel kwamen slijtplekjes.

ook denk ik dat leer zich beter vormd naar je paard dan kunstof. (denk aan je eigen schoenen)
maar nu zijn er meedere soorten kunstof zadels, oa thorowgood en ben ik ook wel benieuwd naar hoe die zijn

ben zelf opzoek naar een ander zadel voor een jong paard, ik zal het paard zelf niet super veel rijden, het is het paard van mijn zoon en hij heeft al een eigen zadeltje voor t paard, maar daar pas ik niet in met mijn kontje :D.
omdat ik niet super veel er op zal rijden, wil ik dus ook niet de hoofdprijs voor het zadel betalen, maar ik wel graag een goede kwaliteit. heb nu zelf nog een stubbe zadel van bijna 20 jaar oud (past alleen helaas niet lekker op dit paard, wel op mijn andere paard)

melrovers

Re: kunstof of leren dressuur zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 06:26

De Thorowgood zadels zijn goede zadels, beter dan de Wintec. Echt een goed alternatief voor als je minder geld hebt om een zadel te kopen. Er zijn een aantal MSFC'ers zie ook Thorowgood zadels aanmeten, dan weet je zeker dat het goed is. Ze zitten ook erg lekker.
Ik vind leer wel mooier.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:29

Ik zou sowiezo 100% voor leer gaan. Dat is veel beter voor de paardenrug omdat het nog een beetje vormt.
Qua onderhoud maakt het weinig, 1 keer in de week eendoekje vet erover ben je hooguit een minuut mee bezig, dat is alles eigenlijk. Plus dat leren zadels veel meer aan veranderd kan worden om hem op maat te maken dan alleen de boom bij een goede zadelmaker, dat vind ik ook een pluspunt.

Kennis van mij heeft de rug van het paard helemaal stuk gereden door een slecht passend wintec zadel (boom verwisselen zegt nog niet dat hij op elk paard past zoals vaak wel gedacht word ;)) dus ik ben helemaal leer voorstander!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:46

Kunststof of leer maakt voor het paard niet uit. Dat is onzin. Ook een kunststof zadel met wolvulling zal naar de rug van het paard vormen. Zelfs cair (en gaat na het rijden terug in z'n oorspronkelijke vorm).

Ik rij nu beide paarden met een wintec 500. Prima zadel.

Boom wisselen zegt inderdaad niets of het zadel ook echt past.
Ik heb een Fryso gehad, dat was het fijnste zadel ooit. Maar helaas pastte dat niet meer op m'n paard.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:50

Ik ben echt superdesuper tevreden met mijn KN zadel. Wintec hoor ik wel veel goeie verhalen over, maar de meeste mensen in mijn omgeving die echt veel rijden stappen op een gegeven moment toch weer over naar een goede kwaliteit (A merk) zadel. :)

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:56

Ik heb n prestige leren zadel, en voor crossen een wintec isabell. Ik vind ze allebei lekker zitten. En het is fijn om n makkelijk in onderhoud zadeltje te hebben, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar mijn leren zadel.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:59

Ik heb een thorowgood dressuur.. Belangrijkste reden was dat een leren zadel even te duur was.. Voordeel van kunststof vind ik, het onderhoud en ze zijn lekker licht.
Er kan veel aan veranderd worden, maar dat kan tegenwoordig ook met veel leren zadels. En zowel wintec als thorowgood hebben tegenwoordig standaard leren singelstoten..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:59

Lante schreef:
Ik ben echt superdesuper tevreden met mijn KN zadel. Wintec hoor ik wel veel goeie verhalen over, maar de meeste mensen in mijn omgeving die echt veel rijden stappen op een gegeven moment toch weer over naar een goede kwaliteit (A merk) zadel. :)

Ik ben juist van een Fryso naar een wintec overgegaan (ondertussen nog een Massimo geprobeerd). Wintec vind ik echt A-merk kwaliteit. Maar ja, i kgeef eerlijk toe, het is kunststof en dus minder mooi.
Maar ik hoef ook niets meer in te vetten. Dat is wel weer handig.
Mocht ik opnieuw een zadel zoeken: dan kijk ik eerst naar leer. Maar ja, soms loopt het anders dan je zou verwachten.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:07

Ik denk dat het net maar is wat je zelf fijn vind. Ik had eerst een kunststof zadel en na een half jaar toch een leren zadel (die paste veel beter). Ik denk niet dat wij de keuze voor jouw kunnen maken, dat zie je al maar aan de verschillende reactie's hier ;). Succes hoor!

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:11

Tekna *\o/*

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:14

Dat blijft allemaal persoonlijk. Wat jij het lekkerst vind zitten en wat op jouw paard past.
Ikzelf heb een kunststof een bruine Wintec 2000 VZH met cair. Vind kunststof zelf persoonlijk lekkerder zitten, is makkelijker in onderhoudt en het boomverwisselingssysteem kan ook handig zijn.
Alleen de singelstoten van de Wintecs vind ik wel erg snel slijten. Handig is om er meteen lederen aan te zetten. Die heb ik er zelf ook op zitten.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:15

Citaat:
Ik zou sowiezo 100% voor leer gaan. Dat is veel beter voor de paardenrug omdat het nog een beetje vormt.

Dit is natuurlijk onzin! Kunstof is prima op je paardenrug.
Een zadel moet ten alle gewoon goed passen of het nou van leer of kunstof is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:17

Ik kies ten alle tijden voor leer omdat ik mezelf stuk rij op een kunststof zadel.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:25

annebe schreef:
Citaat:

Dit is natuurlijk onzin! Kunstof is prima op je paardenrug.
Een zadel moet ten alle gewoon goed passen of het nou van leer of kunstof is.

Dat zeg ik ook niet, natuurlijk kan een kunstof zadel net zo goed passen als een leren zadel.
Ik bedoel dat leer nog gaat vormen als je het inrijd, naar jouw zit enzo, snapje?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:30

Een zadel zal misschien iets gaan vormen naar je zit, maar voor een groot gedeelte zal het de vorm houden door zijn constructie van hout/ijzer of kunstof.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:33

Ik zou de Tekna wel eens willen uitproberen.

Ik zit er sowieso over te denken om dit jaar een nieuw zadel aan te schaffen; waarschijnlijk een dressuurzadel. Momenteel rijd ik met een 2e-hands Wintec 500 veelzijdigheidszadel. De grootste voordelen van kunststof vind ik het onderhoudsgemak en het gewicht.
Maar ik laat denk ik, tegen die tijd, een zadelmaker komen met verschillende soorten zadels (waaronder Tekna, indien mogelijk), want ik wil verschillende merken gezien hebben en het belangrijkste is dat het goed ligt op mijn paard.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:02

Ik heb geen ervaring met kunststof zadels en het rijden erop. Zelf heb ik mijn zadel bij mijn paard kunnen meekopen toen ik haar kocht.
Het is een KN zadel en het bevalt goed, wel zit ik te denken om er een boomlooszadel bij te kopen in de toekomst voor de buitenritten. Vind een dressuurzadel dan net niet fijn genoeg.

Nikki_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:20

Ik zelf vind een lederen zadel echt heerlijk, de kunstofzadels waar ik op gezeten heb waren niet echt best.. sommige zaten wel goed, maar bij sommige kon ik echt geen houding aannemen. Ik denk dat zoiets ook best persoonlijk is, wat je zelf prettig vind en wat je budget is...

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:23

dat verschilt maar net waar ik rij. voor mij maakt het niet zoveel uit maar ik ben niet heel rijk dus het wordt al gauw een kunstoffen zadel. ik heb zelf niet het geld voor een nieuw leren zadel dus doe ik er wel een van kunsstof. scheelt weer een hoop schoonmaken en invetten. kunststof is makkelijker schoon te houden vindt ik en bij een goed merk hoeft het geen probleem te zijn.

mariannebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:59

kuntsstof en leer,

kunststof voor training en leer voor wedstrijden.

mijn wintec is ook lekker makkelijk schoon te houden

Devi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:37

Tekna kunststof, lijkt op leer, maar je kan hem zo met een natte spons afspoelen. En het zit ook nog eens erg lekker.( op pasbok geprobeerd in winkel)
Zag in Ros dat je nu ook kans maakt op les bij van Baalen als je er 1 aanschaft.
Helaas zit het er nu even niet in om er eentje aan te schaffen.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:43

Ik rijd met een KN zadel, en ben er nog steeds helemaal verliefd op! Voor mij niks anders.
Ik heb ook handelspony's gereden met een wintec zadel, zoals bovenin staat vond ook ik de singelstoten enorm slecht. Verder wel een leuk zadeltje, maar wanneer je voor echte kwaliteit gaat ging ik voor een lederen zadel (A merk). Ook deze zijn voor een aannemelijke prijs 2e hands verkrijgbaar.