Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yamcha schreef:Is iets waar ik over zat te denken.....
De meesten van ons doen geen bescherming om in de wei of paddock. Het wordt te warm, en paarden worden vanzelf wel voorzichtiger......
Zou dat met rijden ook niet zo werken?
Peesbeschermers hebben een laag neopreen. Dat is hetzelfde spul wat in duikerpakken zit om de duikers warm te houden....... maar de pezen van onze paarden moeten koel blijven, hitte is erg slecht voor de pezen. Waarom er dan wel neopreen omheen doen?
Onder bandages wordt het ook warm. Wel niet zo warm als onder peesbeschermers, maar toch...... warmer dan goed is voor de pezen.
Maar dit zijn zo mijn gedachten erover, wat denken jullie?

_Esther_87_ schreef:In de wei doet mijn paard wat hij zelf wil en zal hij zich inderdaad niet blesseren, hij is voorzichtig. Onder het zadel vraag ik echter dingen die hij nog moet leren (bv op dit moment galopappuyementen) en waarbij de kans dat hij wat balans verliest en zich net even aantikt omdat hij nog niet helemaal handig is in wat hij moet doen, wel reeël aanwezig is. Een miscommunicatie is snel gebeurd, een misstap als gevolg daarvan ook.
manfredie schreef:het verstikt de pezen en zorgt ervoor dat het kwetsbaarder wordt.
_Esther_87_ schreef:Ja maar in mijn geval is het een ouder paard en zijn het zijgangen, maar voor een jong paard vind ik dan weer de onbalans gevaarlijk...die moeten alles nog leren dus daarbij ben ik dan weer bang dat ze door klungeligheid zichzelf even raken..het is zo snel gebeurd!
Bij een volwassen paard waarmee je bv een lekker buitenritje maakt, of bv manegepaarden die stap-draf-galop en wat simpele lijntjes lopen kan ik me helemaal voorstellen dat het niet nodig is hoor, alleen die heb ik niet!
Misschien ben ik gewoon te voorzichtig, kan ook. Bij mij gaat in ieder geval tijdens het rijden alles vierkant in de beenbeschermers, afhankelijk van het paard zijn dat peesbeschermers of bandages en meestal strijklappen. En dan heb ik één schatje die altijd met springschoenen loopt (zelfs in de wei) omdat ik anders de hoefsmid beter in vaste dienst kan nemen![]()
Ik spuit dan wel weer altijd de benen af na het rijden, even helpen met koelen.

_Esther_87_ schreef:Ja maar in mijn geval is het een ouder paard en zijn het zijgangen, maar voor een jong paard vind ik dan weer de onbalans gevaarlijk...die moeten alles nog leren dus daarbij ben ik dan weer bang dat ze door klungeligheid zichzelf even raken..het is zo snel gebeurd!
Bij een volwassen paard waarmee je bv een lekker buitenritje maakt, of bv manegepaarden die stap-draf-galop en wat simpele lijntjes lopen kan ik me helemaal voorstellen dat het niet nodig is hoor, alleen die heb ik niet!
Misschien ben ik gewoon te voorzichtig, kan ook. Bij mij gaat in ieder geval tijdens het rijden alles vierkant in de beenbeschermers, afhankelijk van het paard zijn dat peesbeschermers of bandages en meestal strijklappen. En dan heb ik één schatje die altijd met springschoenen loopt (zelfs in de wei) omdat ik anders de hoefsmid beter in vaste dienst kan nemen![]()
Ik spuit dan wel weer altijd de benen af na het rijden, even helpen met koelen.