Beenbescherming...... is het eigenlijk wel nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Beenbescherming...... is het eigenlijk wel nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:49

Is iets waar ik over zat te denken.....
De meesten van ons doen geen bescherming om in de wei of paddock. Het wordt te warm, en paarden worden vanzelf wel voorzichtiger......

Zou dat met rijden ook niet zo werken?
Peesbeschermers hebben een laag neopreen. Dat is hetzelfde spul wat in duikerpakken zit om de duikers warm te houden....... maar de pezen van onze paarden moeten koel blijven, hitte is erg slecht voor de pezen. Waarom er dan wel neopreen omheen doen?

Onder bandages wordt het ook warm. Wel niet zo warm als onder peesbeschermers, maar toch...... warmer dan goed is voor de pezen.
Maar dit zijn zo mijn gedachten erover, wat denken jullie?

Apple

Re: Beenbescherming...... is het eigenlijk wel nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:50

-> HAR

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:51

Hier zit ik ook steeds aan te denken! Ik volg dit even.
Ik doe de laatste tijd bijna nooit meer peesbeschermers om. Ze tikt niet aan dus eigenlijk is het nergens voor nodig. Ik denk dat het ook vaak automatisme is..

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:52

Ik denk dat de mensen wiens paard bijvoorbeeld structureel aantikt het risico op blessures door te warme pezen wellicht verkiezen boven het risico op blessures door het aantikken? Het is maar een gok hoor, maar ik kan eigenlijk geen andere reden bedenken.

Mijn paard wordt overigens zonder gereden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:53

Yamcha schreef:
Is iets waar ik over zat te denken.....
De meesten van ons doen geen bescherming om in de wei of paddock. Het wordt te warm, en paarden worden vanzelf wel voorzichtiger......

Zou dat met rijden ook niet zo werken?
Peesbeschermers hebben een laag neopreen. Dat is hetzelfde spul wat in duikerpakken zit om de duikers warm te houden....... maar de pezen van onze paarden moeten koel blijven, hitte is erg slecht voor de pezen. Waarom er dan wel neopreen omheen doen?

Onder bandages wordt het ook warm. Wel niet zo warm als onder peesbeschermers, maar toch...... warmer dan goed is voor de pezen.
Maar dit zijn zo mijn gedachten erover, wat denken jullie?

In de wei doet mijn paard wat hij zelf wil en zal hij zich inderdaad niet blesseren, hij is voorzichtig. Onder het zadel vraag ik echter dingen die hij nog moet leren (bv op dit moment galopappuyementen) en waarbij de kans dat hij wat balans verliest en zich net even aantikt omdat hij nog niet helemaal handig is in wat hij moet doen, wel reeël aanwezig is. Een miscommunicatie is snel gebeurd, een misstap als gevolg daarvan ook.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:57

Bij mijn paard was het zo, dat zij (doordat haar achterbenen iets naar binnengekanteld waren) onder het zadel alles open liep door het aantikken. Voor mij was er dus geen keuze. In het weiland waren er geen problemen, het was puur op het moment dat ze onder het zadel liep (overigens was het dus geen balansprobleem).
Een questie van daarna goed afkoelen en enkel onder het rijden om. Bandages deed ik al helemaal niet aan, alleen als ik zou kunnen bandageren en met lappen eronder (geen elastische bandages) zou ik het misschien een keer gedaan hebben.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:02

ik gebruik alleen springschoenen en verder helemaal niets...het verstikt de pezen en zorgt ervoor dat het kwetsbaarder wordt.
maar het is natuurlijk ieder voor zich....

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:04

Als ik in de zomer met beschermers rijd, spoel ik de benen wel af na het rijden.
In het land staat ze sowieso zonder. Met rijden tikt ze wel, door dat ze soms nog wat onstuimig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:08

_Esther_87_ schreef:
In de wei doet mijn paard wat hij zelf wil en zal hij zich inderdaad niet blesseren, hij is voorzichtig. Onder het zadel vraag ik echter dingen die hij nog moet leren (bv op dit moment galopappuyementen) en waarbij de kans dat hij wat balans verliest en zich net even aantikt omdat hij nog niet helemaal handig is in wat hij moet doen, wel reeël aanwezig is. Een miscommunicatie is snel gebeurd, een misstap als gevolg daarvan ook.

Dat snap ik, als ik voor het eerst bezig ga met zijgangen gooi ik ook bandages om idd :j

manfredie schreef:
het verstikt de pezen en zorgt ervoor dat het kwetsbaarder wordt.

Ja, dat is mijn idee ook, eigenlijk. En als de pezen dan slapper worden, loop je daardoor icm de hitte, niet juist meer kans op blessures?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:12

Ja maar in mijn geval is het een ouder paard en zijn het zijgangen, maar voor een jong paard vind ik dan weer de onbalans gevaarlijk...die moeten alles nog leren dus daarbij ben ik dan weer bang dat ze door klungeligheid zichzelf even raken..het is zo snel gebeurd!
Bij een volwassen paard waarmee je bv een lekker buitenritje maakt, of bv manegepaarden die stap-draf-galop en wat simpele lijntjes lopen kan ik me helemaal voorstellen dat het niet nodig is hoor, alleen die heb ik niet!

Misschien ben ik gewoon te voorzichtig, kan ook. Bij mij gaat in ieder geval tijdens het rijden alles vierkant in de beenbeschermers, afhankelijk van het paard zijn dat peesbeschermers of bandages en meestal strijklappen. En dan heb ik één schatje die altijd met springschoenen loopt (zelfs in de wei) omdat ik anders de hoefsmid beter in vaste dienst kan nemen :D
Ik spuit dan wel weer altijd de benen af na het rijden, even helpen met koelen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:14

_Esther_87_ schreef:
Ja maar in mijn geval is het een ouder paard en zijn het zijgangen, maar voor een jong paard vind ik dan weer de onbalans gevaarlijk...die moeten alles nog leren dus daarbij ben ik dan weer bang dat ze door klungeligheid zichzelf even raken..het is zo snel gebeurd!
Bij een volwassen paard waarmee je bv een lekker buitenritje maakt, of bv manegepaarden die stap-draf-galop en wat simpele lijntjes lopen kan ik me helemaal voorstellen dat het niet nodig is hoor, alleen die heb ik niet!

Misschien ben ik gewoon te voorzichtig, kan ook. Bij mij gaat in ieder geval tijdens het rijden alles vierkant in de beenbeschermers, afhankelijk van het paard zijn dat peesbeschermers of bandages en meestal strijklappen. En dan heb ik één schatje die altijd met springschoenen loopt (zelfs in de wei) omdat ik anders de hoefsmid beter in vaste dienst kan nemen :D

Ik denk dat je met koelen achteraf, er al een heel eind bent. Zo heb ik het ook altijd gedaan. Ook voorkom je zo dat na het rijden warme/gevoelige pezen op de weide alsnog kapot worden gestoot. Ik reed met pees en kogelbeschermers zo ook hoefschoenen. Op de trailer ook altijd. Met buitenrijden niet. Maar zoals ik net al vertelde, ik had dan ook een apart 'gevalletje'

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:16

Als het nodig is, dan kan het.
Maar sorry, ik kwam net langs een wei en daar staan 2 paarden en 2 shetten, met peesjes, strijklappen en springschoenen.... sorry hoor maar beetje overdreven..

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:19

HeleneDas schreef:
Als het nodig is, dan kan het.
Maar sorry, ik kwam net langs een wei en daar staan 2 paarden en 2 shetten, met peesjes, strijklappen en springschoenen.... sorry hoor maar beetje overdreven..

Abnormaal, het is buiten ook nog eens warm

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:19

Ik rijd mijn paard (net ohz) altijd met peesbeschermers. Hij tikt zichzelf zo regelmatig aan dat het voor nu gewoon beter is om met peesbeschermers te tijden ter voorkoming van evt blessures. Als hij straks wat meer balans heeft wil ik wel zonder gaan rijden.

In de wei heeft hij ze nooit aan, daar tikt ie zich ook niet aan.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:24

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:48

Onze pony heeft een half jaar stilgestaan ivm zadelproblemen, en dan stapte ik wel eens een rondje buiten, zonder peesbeschermers. En toen ben ik eerst gaan longeren zonder, en sinds we ons zadel hebben rij ik ook zonder :j

Vroeger geloofde ik er heilig in dat ze het om móest, maar ponylief tikt niet aan, dus nergens voor nodig :)

En het bevalt prima! :j

lindaXpinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 16:44

Ik heb 1 keer peesbeschermers gebruikt maar door de warmte zijn er plekjes gekomen en witte haren op de benen ik gebruik die dingen nooooit meer.
Wel gebruik ik strijklappen bij een ander paard omdat die zich anders helemaal open strijkt

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 16:52

Ik vind het ook onzin om beenbescherming in de wei te gebruiken, hooguit springschoenen..

Verder doe ik met duin en strandritten bij Zafier wel rondom bescherming om en bij het springen ook.

Melody deed ik met rondje cross (duin) rondom bescherming om en met springen/cross ook.
Amor kreeg alleen peesbeschermers om met springen.

Valentijn krijgt nooit bescherming om.

In de trailer/vrachtwagen krijgen ze als het lang rijden is wel bescherming om. Met een half uurtje rijden niet maar langer wel. En als ik springwedstrijd had kregen ze eigenlijk uit makkelijkheid de beschermers om. Ik heb geen transportbeschermers. Dat lijkt me nog veel warmer en het ziet er nou ook niet zo handig en fijn om om te hebben uit zeg maar..

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 16:56

_Esther_87_ schreef:

Ga ik in mee :j
Wanneer ze gezweet heeft onder de peesbeschermers spuit ik af, en ik probeer altijd nog een stuk te stappen op het harde, zonder peesbeschermers. Dit dit dus voor de pezen, heb ooit eens gelezen dat dit goed was..
Ze staat overigens wel zonder bescherming buiten.

Edit: ik kan me trouwens ook heel goed voorstellen waarom mensen hun paarden rondom in de bescherming in de wei zetten. Beter zo, dan ellende.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:04

Tijdens buitenritten doe ik ze wel om, omdat we dan het bos ingaan, en daar nog wel regelmatig takken op de grond liggen die madame niet ziet.. Daarna worden de benen goed afgespoeld.
Zou het niet helpen misschien om eerst van dat "cooling-gel" op te doen en dan de peesjes? Dan blijven de pezen toch ook koel?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:05

Ik gebruik ze nooit, ook niet in de trailer!

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:06

Volgens mij zijn peesbeschermers niet echt nodig, alleen als je paard aantikt...
Als ik in de bak rij doe ik nooit iets om omdat ik weet dat het slecht is als de pezen warm worden.
Buiten doe ik alleen aan de achterbenen aan omdat ze dan aantikt. En voor doe ik springschoenen aan omdat ze alles opentrapt met een rengalopje.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:08

Ik gebruik ze ook niet. nergens voor nodig bij mijn paardje!!
Sommige paarden strijken, tja... dan is het nodig
maar ik vind het niks dat iedereen die dingen maar omdoet 'voor het geval dat'je plakt jezelf toch ook niet vol met plijsters 'voor het geval dat'

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:19

Ik gebruik ze wel :j
Peesbeschermers of bandages voor en achter en springschoenen. Mijn merrie an nogal eens schichtig zijn en dan let ze echt niet op wat ze doet en staat ze vol met wondes op haar benen.
In de paddock staat ze gewoon met peesjes vooraan, omdat ze dan wel wat loopt. Maar eens ze gewend is om terug op de weide te gaan en dagelijks buiten komt, gaan de peesjes af. Dan eet ze voornamelijk, en rent ze niet meer zo, dus is de kans kleiner dat ze iets voorheeft.
Ik vind het erg moeilijk om de peesjes uit te laten, als ze hele dagen op de weide gaat, maar ik neem het risico, want een hele dag met peesjes is ook niet gezond.

Ik zou ze graag uitlaten, maar het risico is gewoon te groot. Ik laat ze nooit langer dan 2u aan, en nadien worden der benen gekoeld.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:33

Ik zie het vaak als MODE ontwerp.. net als bontjes, borsttuigen, dekjes, en noem zo maar op...
de meeste vinden het mooi als setje... maar is het dan ook echt nodig???
dat is dan de vraag