-

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xTamay

-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 18:56

-
Laatst bijgewerkt door xTamay op 14-11-25 14:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Quir

Re: De werking van een martingaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:57

Mits je een martingaal goed afstelt, kan hij zonder enig probleem gebruikt worden.
Het begrenst het paard het hoofd hoog in de lucht te gooien.

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 19:00

-
Laatst bijgewerkt door xTamay op 14-11-25 13:18, in het totaal 2 keer bewerkt

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:00

Ik gebruik ook de martingaal op jonge paarden met buitenritten of wanneer ze geneigd zijn om met de kop omhoog te lopen en vluchtig zijn.

M'n voorganger verwoord het uitstekend

miranda73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:53

ja, ik ben er mee eens :j , als ik buiten rij liever voor de zekerheid een martingaal om voor het geval dat er een moment kom dat mijn paard schrikt en haar hooft omhoog trekt.. :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:55

Ik heb er zelf ook een martingaal aanhangen, maar niet omdat hij zijn hoofd in de lucht gooit. Integendeel, meneer gooit hem liever tussen de benen en geeft een goede bok. Dan kan ik me vasthouden aan de martingaal, wat om de nek hangt.

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:56

Ik heb en martingaal gebruikt omdat mijn paard haar hoofd zo hoog de lucht in gooide daar diende het bij mij voor.

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:57

Als een paard zijn hoofd hoog in de lucht gooit kantelt het bit. Daardoor komen je hulpen minder goed door en kan hij het bit eventueel tussen zijn kiezen pakken.
De martingaal zorgt dat als je paard zijn hoofd omhoog doet het bit goed blijft liggen. De martingaal houd immers de teugels op de goede plek ten opzichte van het bit waardoor je kan blijven sturen.

De martingaal is de enige hulpteugel die je zonder problemen kan gebruiken op elk paard omdat hij je paard nergens in beperkt maar alleen inwerkt op de positie van je teugels tov het bit.

Ehh een beetje een lange uitleg :o maar ik hoop dat je het begrijpt..

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 00:07

Ginoya schreef:
Als een paard zijn hoofd hoog in de lucht gooit kantelt het bit. Daardoor komen je hulpen minder goed door en kan hij het bit eventueel tussen zijn kiezen pakken.
De martingaal zorgt dat als je paard zijn hoofd omhoog doet het bit goed blijft liggen. De martingaal houd immers de teugels op de goede plek ten opzichte van het bit waardoor je kan blijven sturen.

De martingaal is de enige hulpteugel die je zonder problemen kan gebruiken op elk paard omdat hij je paard nergens in beperkt maar alleen inwerkt op de positie van je teugels tov het bit.

Mits hij goed is ingesteld..

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 07:42

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:03

xTamay schreef:
Oke, bedankt. :D
Mijn pony loopt nogal erg hoog met zijn hoofd in de lucht, als zit ik ontspannen al is er niks aan de hand hij loopt altijd zo.
En ik ben pas gestopt met rijden vanwege angst, en ben pas weer begonnen het gaat allemaal oke, maar dat hoofdje blijft in de lucht.

Edit;
Voordat ik gestopt was met rijden, was dat ookal zo, maar daar lette ik niet op. Maar nu begin ik zegmaar op veel dingen te letten zodat het vanaf nu meteen goed zal gaan.

Bij dit probleem heb je dus niks aan een martingaal. Aangezien je die zó in moet stellen dat er in normale houding van het paard, geen knik in de teugels komt en de martingaal dan niet werkt. Ik denk dat je niet goed begrijpt wat "het hoofd omhoog gooien" betekend. Dit is niet met het hoofd in de lucht lopen (sterrenkijken of gewoon niet nageven), maar ineens het hoofd omhoog gooien. Je let erop dat alles vanaf het begin goed zal gaan zeg je, maar dit probleem los je alleen op door de oorzaak aan te pakken, niet door een hulpteugel.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:03

Millanka schreef:
Ik heb er zelf ook een martingaal aanhangen, maar niet omdat hij zijn hoofd in de lucht gooit. Integendeel, meneer gooit hem liever tussen de benen en geeft een goede bok. Dan kan ik me vasthouden aan de martingaal, wat om de nek hangt.

Beugelriem of halstertouw om de hals en klaar is kees :D

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:31

ik ben bang dat zoiets afglijd als hij zijn hoofd tussen zijn benen doet.

Heb geprobeerd de rest eraf te halen en alleen die lus van die hals te houden maar ik krijg de rest er niet af. het hangt er ook echt alleen maar voor de sier want ik heb het niet nodig...

Zal kijken of een beugel riem (daar heb ik toevallig nog 2 oude van in mijn kast liggen) een betere oplossing is :)

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:38

Lyonesse schreef:
xTamay schreef:
Oke, bedankt. :D
Mijn pony loopt nogal erg hoog met zijn hoofd in de lucht, als zit ik ontspannen al is er niks aan de hand hij loopt altijd zo.
En ik ben pas gestopt met rijden vanwege angst, en ben pas weer begonnen het gaat allemaal oke, maar dat hoofdje blijft in de lucht.

Edit;
Voordat ik gestopt was met rijden, was dat ookal zo, maar daar lette ik niet op. Maar nu begin ik zegmaar op veel dingen te letten zodat het vanaf nu meteen goed zal gaan.

Bij dit probleem heb je dus niks aan een martingaal. Aangezien je die zó in moet stellen dat er in normale houding van het paard, geen knik in de teugels komt en de martingaal dan niet werkt. Ik denk dat je niet goed begrijpt wat "het hoofd omhoog gooien" betekend. Dit is niet met het hoofd in de lucht lopen (sterrenkijken of gewoon niet nageven), maar ineens het hoofd omhoog gooien. Je let erop dat alles vanaf het begin goed zal gaan zeg je, maar dit probleem los je alleen op door de oorzaak aan te pakken, niet door een hulpteugel.

Hier ga ik volledig in mee. Je moet je voorstellen dat een martingaal helpt als je paard zijn kop zo hoog heeft dat jij bijna je hoofd stoot tegen zijn hals of hoofd.....
Dit werkt dus niet bij paarden die gewoon iets hoger lopen in de halshouding.
Als je denkt dat jou paard daadwerkelijk altijd zo hoog loopt als hierboven beschreven dan is een martingaal helemaal niet fijn, je teugelvoering werkt dan niet meer als "normaal" . ( lastig uitleggen)

Je wilt het misschien niet horen, maar ik zou toch echt een goede instructeur gaan zoeken. 1 die jou alles kan vertellen hierover en wat het beste is voor jou en je paard.

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 12:02

-
Laatst bijgewerkt door xTamay op 14-11-25 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:06

Kijk eens even naar dit topic

[HAR] Hindert een martingaal het paard bij normaal ''iets'' ?

Daar staan plaatjes in hoe de martingaal afgesteld moet worden.

Het probleem wat jij hebt, is met een martingaal niet op te lossen. Je paard moet over zijn rug leren lopen maar als hij al jaren anders loopt gaat hem dat niet makkelijk afgaan.
Dus vraag er hulp bij.
Als jij iemand hebt die je kan helpen bij het doorrijden van je paardje, dan zou ik hulp vragen. Longeren met pessoateugel of halsverlenger is ook een optie, maar ook daar moet je weten waar je mee bezig bent, en hem goed afstellen...

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 12:11

-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:13

Als je paard al een jaar bereden wordt zonder dat hij heeft geleerd om voorwaarts-neerwaarts te lopen, is dat eigenlijk al te lang.
Ja, met hulp bij het doorrijden bedoel ik idd iemand die een aanzet kan geven dat hij voorwaarts-neerwaarts gaat lopen...een andere (goede) ruiter in het zadel! Als jij niet weet hoe je een paard dat moet aanleren, zoek dan iemand die hem dat voor je kan aanleren!

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 12:16

-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:18

Eh, ik snap je niet meer: eerst houdt hij zijn hoofd in de lucht en nu loopt hij naar beneden?

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:30

xTamay schreef:
Ik ga maar niet reageren op sommige reacties :D (Zie mijn begint post)
En mensen mag ik jullie ook meteen wat vertellen?
Ga niet meteen van dingen uit.
Ik vroeg alleen hoe het werkt, en verder zijn het jullie zaken niet :D
Dankje wel de mensen die een uitleg hebben gegeven.

Jij bent lekker onbeleefd!
Je geeft in 1 van je posts zelf aan waarom je nadenkt over een martingaal.
Wij geven je allemaal goedbedoelde adviezen en ook info over de martingaal.....

Zodra jij het hier op bokt plaatst is het "openbaar" dus niet meer alleen maar jouw zaak.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:36

Ik heb ongeveer het zelfde probleem gehad met mijn pony. Hij is een enorme sterrenkijker en een behoorlijk heet hoofd af en toe. Zodra hij echt heet begon te worden of geen zin meer had om te werken, gooide hij zijn hoofd zo omhoog dat ik echt niks meer kon. Door een martingaal om te doen, kon ik 'gewoon' blijven rijden. Sinds ruim een jaar ben ik nu aan het lessen en als ik gewoon dressuurmatig in de bak rij, kan ik de martingaal af laten. Door het voorwaarts/neerwaarts rijden, het opbouwen van spieren en het consequent rijden blijven, is hij van zijn 'sterrekijker' gedrag af, zolang ik hem aan het werk hou. Natuurlijk komt zijn hoofd nog wel eens omhoog, maar dit is nu rijtechnisch te corrigeren. Echter als ik ga springen of een 'echte' buitenrit (met draf/galop of met andere paarden erbij) ga maken, doe ik hem uit voorzorg om. Omdat hij soms een heethoofd kan zijn, neigt hij dan zijn hoofd weer sneller omhoog te gooien en krijg ik meestal de kans niet om hem correct te corrigeren. Natuurlijk is het ook voor mijn eigen veiligheid op dat moment. Ik rij hem gewoonweg buiten of tijdens het springen anders dan tijdens de dressuur en de kans is dan groter dat hij zijn hoofd omhoog gooit en het bit vast pakt. Tijdens het springen zou dit misschien nog wel te op te vangen zijn, maar op een pittige buitenrit niet meer.

Het is dus belangrijk om te bedenken waarom je paard met zijn hoofd omhoog loopt. Doet hij het gewoon omdat het voor hem het gemakkelijkst is, of wil hij echt zijn hoofd omhoog gooien om onder het rijden uit te komen bij wijze van spreken.

Mocht je interesse hebben kan ik je via pb foto's sturen :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:40

xTamay schreef:
Cassidy schreef:
Kijk eens even naar dit topic

[HAR] Hindert een martingaal het paard bij normaal ''iets'' ?

Daar staan plaatjes in hoe de martingaal afgesteld moet worden.

Het probleem wat jij hebt, is met een martingaal niet op te lossen. Je paard moet over zijn rug leren lopen maar als hij al jaren anders loopt gaat hem dat niet makkelijk afgaan.
Dus vraag er hulp bij.
Als jij iemand hebt die je kan helpen bij het doorrijden van je paardje, dan zou ik hulp vragen. Longeren met pessoateugel of halsverlenger is ook een optie, maar ook daar moet je weten waar je mee bezig bent, en hem goed afstellen...

Hoe kan je dan een paard leren over zijn rug te lopen?
En nee hij loopt niet al jaren zo aangezien hij pas 1 jaar bereden word.
Hulp kan ik zowiezo krijgen maar word bedoel je met helpen bij het doorrijden?
Iemand die dan voor mij gaat rijden..? Ik hoop het niet :o

Ik weet het antwoord.
Neem les :)*

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 14:20

-
Laatst bijgewerkt door xTamay op 14-11-25 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 14:30

-
Laatst bijgewerkt door xTamay op 14-11-25 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt