Enorm singelprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Enorm singelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 15:43

Ik heb sinds kort een nieuw zadel, een dressuurzadel. Zadel bevalt prima, ligt goed.
Het singelsysteem is alleen iets anders, waardoor de singel meer naar voren komt te liggen en het zadel zo niet kan schuiven.
Paard heeft geen last van het zadel, maar wel ontzettend van de singel. Ze krijgt steeds plekjes achter haar been!
Ze wordt er hartstikke nijdig van, opzich ook wel logisch natuurlijk. :(:)

Ik heb al meerdere singels geprobeerd. Eerst een neopreen singel, werkte niet. Daarna nog een neopreen singel die wat korter was (en dus beter aansloot), ook was het neopreen zachter (van Kieffer), maar ook daarvan kreeg ze plekjes.
Verder heb ik nog niet echt iets uitgeprobeerd, rijd nu nog met een neopreen singel met een neusbontje op het plekje waar ze wondjes krijgt (alleen achter haar linkerbeen). Ze heeft er nu niet erg veel last van, maar het is niet ideaal natuurlijk zo'n neusbontje.

Nou vroeg ik mij af welke singels niet snijden/schuren? Ik vrees dat het erg moeilijk gaat worden.
Sowieso moet ik een dunnere singel hebben, een dikke singel heeft een groter oppervlakte en drukt nog meer tegen de benen aan.
(Volgens mijn instructrice) Mijn vader dacht aan een lederen singel, omdat dat glad materiaal is (minder snel schuurt dus).
Ik durf de gok alleen niet aan, mooie zachte leren singels zijn best duur en als madame hier ook plekjes van krijgt had ik het liever bij de neoprene singel gehouden! ;)

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!

mang

Re: Enorm singelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:46

misscchien kun je een singelbontje om je singel doen ?
of zo'n banaansingel proberen :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:47

Ga eens kijken naar een anatomische singel, die achterwaarts gebogen is, zodat eht niet te dicht bij de benen van je paard ligt.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:48

heb je al eens nagedacht over een neopreen allergie. Mijn vriendin haar paard had er een hele kale rug van( neopreen pad, was niet echt een pretje, dus dan helpt een ander model niet. Ik rijdt western met een bontsingel en dat is de je van het wat mij betreft, ik heb ook een hoop ellende gehad met plekjes en een chagerijnig paard en dit was de oplossing, alleen singel wel regelmatig reinigen ivm harde plekken van het zweet.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 15:49

mang schreef:
misscchien kun je een singelbontje om je singel doen ?
of zo'n banaansingel proberen :)

Banaansingel heb ik niet nodig. Die singel zit namelijk zo ; =[
[ is de banaansingel = zijn de benen van het paard haha!
Daar is mijn singelsysteem al vanaf gekeken.

Singelbontje zou natuurlijk ook gewoon nog kunnen ja, maar heb liever een 'normale singel' als dat mogelijk is! :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 15:51

Een neopreen allergie heeft ze niet, Spekkie01! Het is namelijk niet echt geirriteerd, maar echt open geschuurd precies achter de benen. :j

Anatomische singel dacht ik ook al aan maar houden die de benen dan echt helemaal vrij?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:51

Dat ligt aan het model van de singel. Naar de winkel dus, en de verschillende singels goed bekijken!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 15:54

Oke kleinvosje, bedankt voor de tip, ga dit weekend als het mogelijk is even kijken in een winkel hier in de buurt! :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:55

Dit ga je waarschijnlijk niet oplossen door willekeurig welke andere singel dan ook.
Het zadel ligt niet goed, en dat kan natuurlijk komen door de manier waarop de singelstoten zitten, maar dan is het niet het juiste zadel voor jou paard.
Wat je nog zou kunnen proberen is of een voorsingel (ik ben er geen voorstander van) of je singel aan de 2 de en derde stoot vastmaken ipv de 1 ste en derde.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:56

Probeer een gewone katoenen singel. Geen koordsingel. Je hebt ze in wit en zwart.
Maar, weet je wel zeker, dat je zadel goed ligt. Want deze mag eigenlijk niet de oorzaak zijn, dat je singel verder naar voren ligt. Altijd een handbreedte achter de voorbenen.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 16:21

Zadel ligt echt prima, schuift niet en ligt op precies de goede plek.
Singel zit alleen iets verder naar voren, maar dat had mijn zadelmaker ook uitgelegd.
Het is heel moeilijk een singel te vinden, ze kunnen simpelweg niet een handbreedte achter haar benen liggen omdat de singel daar niet blijft zitten.
Ze is erg rond! :j Ronde ribbenkast, typisch Arabisch hihi

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:25

En hoe lag het oude zadel dan? Daar nooit geen problemen mee gehad qua plekken op de singelplaats?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:37

Ik had veel problemen met een merrie die ook elke keer weer flinke singelplekken had, ook neopreen gekocht en dit hielp wel wat maar niet voldoende. Een tip hier was: probeer een leren singel met elastiek! en jawel..... geen plekjes meer gehad!
Succes ermee!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:41

Wat ook goed helpt is na het singelen even de voorbenen naar voren trekken om de huid glad te trekken tussen de singel en voorbenen. Als de huid dubbel zit kan je ook schuurplekken krijgen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:44

Kijk eens of het helpt als het paard aan beide voorbenen even naar voren trekt zodat de huid in ieder geval strak ligt.
(zou iedereen moeten doen na het aansingelen)

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:48

mijn paard heeft dat ook gehad maar dat kwam omdat mijn neopreen singel vol zat met zweet. dit ging dus irriteren en zo werd hij kaal.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:48

Ik had het ook, heb nu een FRA singel en dat gaat super.

(Wat je ook nog kan proberen is de singelstoten te kruisen waardoor de singel ook meer naar achteren kan of je voorste singel een gaatje losser dan de achterste.)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 16:54

Weer bedankt voor de tips!

Mijn vorige zadel lag bagger, had er toen een staartriem omheen omdat hij anders schoof.
Maar hierbij lag het singelpunt een heel stuk naar achteren, waardoor de singel niet zover naar voren schoof (alsnog wel een beetje, maar niet zoveel als nu).

Voorste singel heb ik altijd al een gaatje losser, moet ik doen van mn zadelmaker! :j

Benen even strekken doe ik altijd al! ;)

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 00:13

maar een voordeel van een banaan singel is dat de plekjes achter de benen wat waarschijnlijk nu kapot gaat meer ruimte hebben

is er op stal niemand waar je wat van kan lenen??

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 00:18

Vreemd verhaal hoor. Volgens mij is dit niet het juiste zadel voor je paard, de singel zit iig niet op de goede plek.. ik zou de zadelmaker nog eens terug laten komen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 00:50

Ambrasoft schreef:
Ik heb sinds kort een nieuw zadel, een dressuurzadel. Zadel bevalt prima, ligt goed.
Het singelsysteem is alleen iets anders, waardoor de singel meer naar voren komt te liggen en het zadel zo niet kan schuiven.
Paard heeft geen last van het zadel, maar wel ontzettend van de singel. Ze krijgt steeds plekjes achter haar been!
Ze wordt er hartstikke nijdig van, opzich ook wel logisch natuurlijk. :(:)

Ik heb al meerdere singels geprobeerd. Eerst een neopreen singel, werkte niet. Daarna nog een neopreen singel die wat korter was (en dus beter aansloot), ook was het neopreen zachter (van Kieffer), maar ook daarvan kreeg ze plekjes.
Verder heb ik nog niet echt iets uitgeprobeerd, rijd nu nog met een neopreen singel met een neusbontje op het plekje waar ze wondjes krijgt (alleen achter haar linkerbeen). Ze heeft er nu niet erg veel last van, maar het is niet ideaal natuurlijk zo'n neusbontje.

Nou vroeg ik mij af welke singels niet snijden/schuren? Ik vrees dat het erg moeilijk gaat worden.
Sowieso moet ik een dunnere singel hebben, een dikke singel heeft een groter oppervlakte en drukt nog meer tegen de benen aan.
(Volgens mijn instructrice) Mijn vader dacht aan een lederen singel, omdat dat glad materiaal is (minder snel schuurt dus).
Ik durf de gok alleen niet aan, mooie zachte leren singels zijn best duur en als madame hier ook plekjes van krijgt had ik het liever bij de neoprene singel gehouden! ;)

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!

Ik denk dat je vader gelijk heeft.
Singels met voeringen, kruipen (net als een rups) op, waardoor het zachte materiaal in de bewegelijke huidplooien blijft hangen en schuren.
Mijn advies is: leren singel en eventueel de zachte plekken (huidplooien) wat insmeren met uierzalf, sudocreme of oid. Je moet je paard ook goed en stevig aansingelen, sommige paarden houden de borst wijd, waardoor later de singel snel toch te los zit. Een wat dunnere singel kan helpen, maar dan moet je even een foto maken van je aangesingelde paard.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 06:51

Ik zou toch eens kijken of je niet ergens de FRA supersingel kan proberen, ik had hetzelfde probleem en nu nergens last meer van.

Citaat:
Dé singel die uw paard volledige bewegingsvrijheid geeft èn toch uw zadel als een rots fixeert!

Het belangsrijkste kenmerk van deze bijzondere singel is het volledig elastisch zijn over zijn volle lengte en breedte een elasticiteit die puur is afgestemd op de buikkrachten van ons paard.
Nasingelen is overbodig, de singel past zich 100% aan, geeft 100% mee aan elk wisselend krachtveld en dus wisselende omvang van de buik van ons paard.
Ja..., Uw paard vroeg erom !!!

Deze kwalitatief hoogwaardige en onverslijtbare singel wordt onder het FRA label in Duitsland geproduceerd. Zij wordt geweven uit hoogwaardige "Polyamid 6" draden, welke zich kenmerken door een extreem hoge stevigheid.
De enkele draden zijn op zich uit een veelvoud van filamenten opgebouwd waardoor het doorlaten van vocht (zweet) gewaarborgd is. De elasticiteit waarborgt een perfecte drukverdeling over de volle breedte en lengte van de singel. Uiteraad zijn de passanten en gespbevestigingen inelastisch. Doordat de stoten van uw zadel geen puntbelasting meer ondergaan kunnen deze niet meer inscheuren. De singel is machinewasbaar op 30 graden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 07:41

IK blijf het toch een beetje raar vinden dat de zadelmaker en waarschijnlijk de verkoper van het zadel al gaat aanraden om je singel losser te doen aan de voorkant omdat het anders druk plekken kan geven.
Ik zou er eens een andere ( goede) zadelmaker naar laten kijken.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:18

Dat vind ik dus ook.. Wanneer je een zadel laat aanmeten en je moet vervolgens met allerlei kunst-en vliegwerk met de singel aan de gang, dan heeft de zadelmaker mijns inziens zijn werk niet optimaal gedaan.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:29

neopreen zal idd het probleem kunnen zijn, 1 van mijn paarden had dat ook en met leer is het opgelost.
al vind ik de manier van aansingelen volgens je zadelmaker een beetje vreemd..
naar mijn idee zit het zadel dan verkeerd in mekaar, of niet geschikt.
want je stoten horen toch ongeveer recht naar beneden te hangen, en dan hoort je singel toch op de goede plek te komen.
iedegeval zo was het mij altijd uitgelegd.