De hackamore , wat is julie ervaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

De hackamore , wat is julie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 19:49

hoihoi,

ik vroeg me af hoe jullie het rijden met de hackamore ervaren .
Aangezien ik er graag eentje wil halen.

Zouden ze geschikt zijn voor een draver ?

liefs femke

TurdusMerula

Re: De hackamore , wat is julie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:58

Een hackamore is gemaakt om zonder aanleuning te rijden. Ik denk dat het wel een voordeel is, als je dat al gewend bent... Het is een pittige optoming. Waarom denk je erover er een te halen?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:51

Ik verplaats dit topic van NA naar HAR.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 20:54

TurdusMerula schreef:
Een hackamore is gemaakt om zonder aanleuning te rijden. Ik denk dat het wel een voordeel is, als je dat al gewend bent... Het is een pittige optoming. Waarom denk je erover er een te halen?

Ik wil er graag eentje omdat Mijn draver tijdens het rijden met bit heel erg met het bit bezig is dmv erop kauwen etc. Maar met bitloos rijden is ze weer heel sterk . Dus vandaag dat ik een hackemore wil , want zodra ik mijn handen loslaat voelt ze ook geen druk . Dus hoef ik hem alleen te gebruiken wanneer het nodig is , is het niet nodig , dan voelt ze hem ook niet . Bij een bit is het zo dat zodra ik de druk weg haal , ze nog steeds last heeft van het bit .

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:50

Ik rijd met mijn haflinger buiten met een hackemore, maar liefst 100% met losse teugel.
Alleen op de momenten dat ik móet corrigeren, vind ik het fijn dat hij op de hack vrij direct reageert, waar hij op trens wel eens een beetje wil klieren of zich sterk wil maken. Op de hackemore reageert hij direct op een correctie, dat is dus echt een kwestie van de teugel aannemen en weer loslaten.
Daarnaast vind ik het voor hem prettig dat die 90-95% van de tijd dat ik met losse teugel rijd, er helemaal niets in zijn mond is dat hem stoort, wat bij met losse teugel met trens rijden wel het geval is.

In de bak rijd ik gewoon met trens, maar dan rijd ik wel in aanleuning en dan is de hack niet geschikt, want zelfs met ontspannen hand, bij een aangenomen teugel ervaart een paard van een hack altijd druk.
Pas als je teugel écht in een boogje hangt, is de druk van de hackemore ook verdwenen en dat is nu net niet wat ik wil wanneer ik in de bak rijd, dan wil ik een aanleuning met licht aangenomen teugel.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:05

Ik heb er een keertje een mogen lenen om te kijken of het wat was. Ik ben er erg positief over.

Welke bitloze optomingen heb je geprobeerd?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:03

YelaBrenda11 schreef:
TurdusMerula schreef:

Ik wil er graag eentje omdat Mijn draver tijdens het rijden met bit heel erg met het bit bezig is dmv erop kauwen etc. Maar met bitloos rijden is ze weer heel sterk . Dus vandaag dat ik een hackemore wil , want zodra ik mijn handen loslaat voelt ze ook geen druk . Dus hoef ik hem alleen te gebruiken wanneer het nodig is , is het niet nodig , dan voelt ze hem ook niet . Bij een bit is het zo dat zodra ik de druk weg haal , ze nog steeds last heeft van het bit .

Ik ben zelf wel pro-bitloos dus dat proberen lijkt me altijd prima zeker als je dit zo verteld.
Maar het 'sterk maken' lijkt me toch óók iets rijtechnisch, dus ik zou daar wel even over denken.
Natuurlijk kun je een hack loslaten, maar er zijn ook minder scherpe bitloze mogelijkheden. Waar heb je eerder mee gereden, als ik vragen mag? :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 17:14

hotchocolat schreef:
Ik heb er een keertje een mogen lenen om te kijken of het wat was. Ik ben er erg positief over.

De Igor , het touwhalster en gewoon een neusriem .

En overigens ook heel vaak met neckrope , maar dan wel in de bak.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:09

mijn draver was de hele rit ook t kloten met t bit, vast - los - sabbelen - knarsen etc, maar heb t toch bij een bit gehouden, stel je flikkerd eens naast je paard, veel mensen houden dan uit schrik de teugels vast, geloof me, de kans is groot dat je z neus of kin breekt,

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 00:27

YelaBrenda11 schreef:
hotchocolat schreef:

De Igor , het touwhalster en gewoon een neusriem .

En overigens ook heel vaak met neckrope , maar dan wel in de bak.

Persoonlijk zou ik de oplossing zoeken binnen het rijden, en niet in je optoming. :)

En xSlvna, de kans dat je een paard zijn neus of kin breekt is absoluut niet groot. :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 00:51

Ik rij soms ook buiten met een hackamore, gewoon eens voor de afwisseling. Had hem eigenlijk gekocht omdat ik m zo mooi vond.
Hij is vrij scherp maar goed mee te rijden, als pro-bit mens.
http://img153.imageshack.us/img153/3966 ... 251402.jpg

Je moet je er gewoon bewust van zijn hoe zo'n ding (in)werkt.
Ik ben er erg over te spreken!!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 01:57

Een hackamore in onervaren handen lijkt me niet verstandig. De gevolgen zijn oa. gebroken neusbeen of een zenuw beschadiging, waarbij het paard niet meer goed kan ademen, als je er te hardhandig mee omgaat.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 01:59

Ik zou de oplossing zoeken in het rijtechnisch deel en niet in de optoming.
Een hackamore kan erg hard inwerken!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 02:06

maXcomX schreef:
Een hackamore in onervaren handen lijkt me niet verstandig. De gevolgen zijn oa. gebroken neusbeen of een zenuw beschadiging, waarbij het paard niet meer goed kan ademen, als je er te hardhandig mee omgaat.

Ben ik het mee eens.

Een paard wat sabbelt of kauwt op het bit moet je juist blij mee zijn, die heeft tenminste geen dode mond!
Wellicht rijd je met te weinig contact? Als je de teugels op normale lengte pakt zal hij waarschijnlijk rustiger zijn in zijn mond?

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 06:07

Ik rijdt mij draver ook met hack. Zij heeft veel gekoerst en heeft ook ern opzet gehad. Hier kunnen ze lekker in hangen. Dit deed ze met het rijden dus ook. Dan kan je onmogenlijk op je zit terugrijden want het gaat steeds sneller. Zelfs met de hach is ze erg voorwaarts. Is ook wel het type ervoor hoor want ik heb er zat heerlijk met een bitje gereden. Ik zie een hack niet als een hulp om dressuur mee te rijden. Mij handhouding is voor haar al een hulp met losse teigel. Belangrijk is ook dat de hack niet te laag hangt. Hoe lager hoe scherper de inwerking. Zelf heb ik eerst begeleid les met een hack gehaf voordat ik er zelf mee ging rijden. Het verleidelijke wat ik ook regekmatig zie is dat je paard er nagefelijk van gaat lopen.maar dan op de verkeerde manier. Losse teugel is belangrijk rijden en sturen op je zit.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 07:00

als hij teveel kloot met een bit kun je ook eens kijken naar een ongebroken trensbit,dit ligt veel rustiger in de mond.over de hackmore kan ik je verder weinig vertellen geen ervaring.ik lees mee want vind het wel een interessante vraag

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:46

Je zou misschien ook een bloem of een S-hack kunnen proberen! :)
Ik heb zelf alleen ervaring met een sidepull en kruislinks, dus kan je het niet delen..

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:55

Ik rijd mijn twee pony's ook met een hack (dressuurmatig, springen, western en buiten) en ik ben er erg over te spreken. Ik ben begonnen met een sidepull, maar daar trokken beide dames op een gegeven moment doorheen en dat vind ik niet veilig (vooral buiten). Vandaar de keuze voor een hack. Heb nog nooit gemerkt dat ik te hard in kwam, pony's stoppen allebei vrijwillig hun hoofd in t hoofdstel en reageren verder goed. Ik heb wel 2 Sprenger hackemores, van goede kwaliteit (dik onderlegd) en met korte scharen. Dat vind ik wel erg belangrijk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:11

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 01:42

Als je paard erg op een bit knabbelt, kan het zijn dat het niet goed past (meestal te groot) probeer eens een kleinere maat.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:22

Cassidy schreef:
Onder de noemer "hackamore" vallen verschillende optomingen.
De mechanische hackamore
De bosal
En de natural hackamore (touwhalster) .

Welke bedoel je?

Over mechanische hackamores is al eerder een topic geweest. Ik kan even kijken of ik wat vinden kan.

Edit: [NA] Overtuig mij; Hackamore

[NA] kan Bitloos rijden pijn veroorzaken

Dank je wel, Cassidy. Het soort reactie die ik graag lees: er wordt altijd erg snel (ook nu weer) gegooid met overdreven beweringen ivm hackamores. Zelf rij ik o.a. (we wisselen al eens af) met een eenvoudige Engelse Hackamore met korte scharen. Als je deze op de juiste hoogte hangt, zie ik niet in hoe je daar vb. een neusbeen mee kunt breken. Ook de ademhaling belemmeren is dan onmogelijk. Er wordt met dit soort optoming trouwens ook op hoog niveau gesprongen, dus 'losse teugeltjes' hoeft ook al niet (al zie je ze wel vaak met ruiters met hackamore, mezelf incluus voor stap en draf - galop gaan ze korter, want je weet nooit wie/wat er plots opduikt in het bos) Alsof je een paard niet pijn zou doen als je valt en aan de teugels trekt die met een bit verbonden zijn? Kan het hard zijn? Ja, uiteraard, net als elke optoming dat kan zijn, met of zonder bit...

Probeer eentje te lenen van iemand en kijk eens hoe het jullie bevalt. (Beetje zoals met een gewoon bit, he? ;-) )

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:59

ik weet dat het wel werkt, maar vind het zelf niet zo fijn want als je paard er nou is vandoor schiet of je trekt is te hard aan je teugels dat is er een kans dat je zijn neus breekt, en dat heb je niet in de gaten..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:03

Neus breken doe je niet snel, zeker niet als een hackemore (bitloze hoofdstellen in het algemeen) ligt op de plaats waar het hoord.
Boven het neusbeen.

Een hack is voor een draver prima, maar niet met constante aanleuning als je dit niet gewend bent, je hebt namelijk nogal snel veel in handen.
Een S-hack of een hack met korte scharen werkt exact het zelfde in en hebben ook de zelfde afmeting qua hefboom, ze zien er alleen wat "vriendelijker" uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:47

Amigo_stan schreef:
ik weet dat het wel werkt, maar vind het zelf niet zo fijn want als je paard er nou is vandoor schiet of je trekt is te hard aan je teugels dat is er een kans dat je zijn neus breekt, en dat heb je niet in de gaten..

En wat denk je wat het bit doet op de splinterdunne lagen bij datzelfde ervandoor schieten of dat te hard aan de teugels trekken?
Zijn kaken en mond opeens onbreekbaar?

Lees dit artikel eens: http://www.bitloospaardrijden.info/neusbreken.php

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:41

JoviBan schreef:
Amigo_stan schreef:

En wat denk je wat het bit doet op de splinterdunne lagen bij datzelfde ervandoor schieten of dat te hard aan de teugels trekken?
Zijn kaken en mond opeens onbreekbaar?

Lees dit artikel eens: http://www.bitloospaardrijden.info/neusbreken.php

Zeg ik dat dan? ik rij zelf ook bitloos maar er zijn meer dingen dan alleen een hackamore.