Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
TurdusMerula schreef:Een hackamore is gemaakt om zonder aanleuning te rijden. Ik denk dat het wel een voordeel is, als je dat al gewend bent... Het is een pittige optoming. Waarom denk je erover er een te halen?
YelaBrenda11 schreef:TurdusMerula schreef:Een hackamore is gemaakt om zonder aanleuning te rijden. Ik denk dat het wel een voordeel is, als je dat al gewend bent... Het is een pittige optoming. Waarom denk je erover er een te halen?
Ik wil er graag eentje omdat Mijn draver tijdens het rijden met bit heel erg met het bit bezig is dmv erop kauwen etc. Maar met bitloos rijden is ze weer heel sterk . Dus vandaag dat ik een hackemore wil , want zodra ik mijn handen loslaat voelt ze ook geen druk . Dus hoef ik hem alleen te gebruiken wanneer het nodig is , is het niet nodig , dan voelt ze hem ook niet . Bij een bit is het zo dat zodra ik de druk weg haal , ze nog steeds last heeft van het bit .
YelaBrenda11 schreef:hotchocolat schreef:Ik heb er een keertje een mogen lenen om te kijken of het wat was. Ik ben er erg positief over.
Welke bitloze optomingen heb je geprobeerd?
De Igor , het touwhalster en gewoon een neusriem .
En overigens ook heel vaak met neckrope , maar dan wel in de bak.
maXcomX schreef:Een hackamore in onervaren handen lijkt me niet verstandig. De gevolgen zijn oa. gebroken neusbeen of een zenuw beschadiging, waarbij het paard niet meer goed kan ademen, als je er te hardhandig mee omgaat.
Cassidy schreef:Onder de noemer "hackamore" vallen verschillende optomingen.
De mechanische hackamore
De bosal
En de natural hackamore (touwhalster) .
Welke bedoel je?
Over mechanische hackamores is al eerder een topic geweest. Ik kan even kijken of ik wat vinden kan.
Edit: [NA] Overtuig mij; Hackamore
[NA] kan Bitloos rijden pijn veroorzaken
Amigo_stan schreef:ik weet dat het wel werkt, maar vind het zelf niet zo fijn want als je paard er nou is vandoor schiet of je trekt is te hard aan je teugels dat is er een kans dat je zijn neus breekt, en dat heb je niet in de gaten..
JoviBan schreef:Amigo_stan schreef:ik weet dat het wel werkt, maar vind het zelf niet zo fijn want als je paard er nou is vandoor schiet of je trekt is te hard aan je teugels dat is er een kans dat je zijn neus breekt, en dat heb je niet in de gaten..
En wat denk je wat het bit doet op de splinterdunne lagen bij datzelfde ervandoor schieten of dat te hard aan de teugels trekken?
Zijn kaken en mond opeens onbreekbaar?
Lees dit artikel eens: http://www.bitloospaardrijden.info/neusbreken.php