Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

ilsexxx schreef:Duhelo schreef:probeer boomloos
barefoot of ghost oid
Ja idd , wil ik ook alleen heb ik geen idee hoe boomloos rijd haha. Moet ik dan uitproberen denk ik, heb jij een boomloos zadel? Zo ja, welke?

dianaw33 schreef:Ik verkoop Hidalgo zadels. Dat zijn boomloze zadels zonder pommel, die dus in de breedte altijd passen. Voorwaarde is wel dat je paard geen hoge schoft heeft (vandaar mijn eerdere vraag), dan kun je beter een model met pommel kiezen. Hidalgo heeft speciaal voor rondgeribte barokke paarden ook korte zadels gemaakt, waarvan je ook nog kunt varieeren in de kussenlengte als je paard een heel erg korte rug heeft. Voordeel van deze boomloosjes is dat ze niet heel breed zitten zoals andere merken, omdat ze gewoon kussens en kniewrongen hebben, je zit is ongeveer zoals die van een gewoon boomzadel hierdoor. Je zit dus niet plat op de rug van je paard, en de druk van je beugelophanging wordt voor je paard ook beter verdeeld met die kussens. Bij sommige modellen zijn de kussens ook nog verstelbaar zodat je meer of minder ruggengraatvrijheid kunt creeeren, wat je anders met een speciaal dekje zou moeten doen.
Maar uiteindelijk vind ook ik dat boomloos niet voor altijd een oplossing is: als je meer model en bespiering in je paard gereden hebt is een goed passend boomzadel altijd beter vanwege de nog veel betere drukverdeling, zeker als je veel rijdt. Dan kun je weer denken aan bijvoorbeeld Massimo, Euroriding of Fryso die erg brede bomen in hun collectie hebben en vaak heel goed liggen op Friezen.
Als je meer info wilt hoor ik het wel.
dianaw33 schreef:???? Enduranceruiters rijden juist heel veel boomloos!
Concorde schreef:2e hands KN met brede boom, liggen vaak prima op Friezen. Heb zelf een KN met medium boom en dat is een oerdegelijk comfortabel zadel, en je kunt ze redelijk gemakkelijk voor een normale prijs krijgen.

Claudia78 schreef:Vannochtend is Marcel Sneek bij mijn fries geweest. Ik heb een Bates innova die t/m de witte boom = 34 gaat.
Deze paste toch echt niet meer. Bij het opmeten bleek mijn fries toch een boommaat 33 te hebben. Maar goed, dit ligt per merkzadel toch weer verschillend. Ik was opslag verliefd op de zaldi Lander. Ik zat hiet ook echt heerlijk op. Ook de Zaldi Lusitanus lag als een huis.
Ik ga na aanleiding v/d passessie eerst de Lander een weekje testen en daarna de Lusitanus misschien nog.
Ik zou zeggen. Als je een zadel kiest laat hem dan goed aanmeten op je paard door een goede zadelpasser. Dit voorkomt veel leed.
. Alleen vind ik de zaldi toch redelijk hoog qua prijs. Ik laat sowieso een zadelmaker laten komen, die kan het beter uitzoeken dan mij natuurlijk haha. Alleen ging alvast wat rondkijken enzo!