zadel schuift naar opzij bij opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_troetel_

zadel schuift naar opzij bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 20:41

Telkens wanneer ik wil opstappen op mijn tinker, lukt dit niet /amper.

Ik heb 2 zadels voor hem.:
* een boomzadel: wintec 500 denk ik (heb het zadel niet bij me)
Dit blijft enkel liggen als ik er een gelpad onder doe en de singel ultra ultra strak doe.(Stoffen singel)

* een boomloos zadel: barefoot cheyenne
Met dit zadel zou ik het liefste rijden. Ik vind het veel fijner. Ik heb er geen 'kontpijn' van en ik blijf veel beter zitten dan op een boomzadel vind ikzelf. Ik zit er veel stabieler op.
Maar vooral met dit zadel raak ik niet op hem. Het zadel draait gewoon naar de kant. (en ik weeg niet zoveel dus het kan niet aan mij liggen)
Het is een gewone singel die ik eraan heb hangen van euroriding. Het pad is van barefoot met extra dikke inlages.

Wat zou ik het beste doen? Hij heeft niet persé boomloos nodig maar ik zou het zo graag op hem gebruiken...

Misschien een dom idee maar misschien de gelpad onder de barefoot ofzo? (nog niet geprobeerd)

Heeft hier iemand ervaring mee?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:49

Bij zijdelings schuiven helpt een antislipmatje goed. Dat is zo'n rubberachtige onderlegger met gaatjes erin. Je moet 'm meteen op de rug leggen, en dan je zadeldekje of onderlegger er op.

_troetel_

Re: zadel schuift naar opzij bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 22:52

dankje!dan ga ik daar eens naar opzoek ^^
Zou dat ook gaan bij een boomloos zadel?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:09

Geen idee, ik heb ze nooit onder een boomloos zadel gehad. Je kunt 't allicht proberen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:11

In ieder geval opstappen met een krukje. Daarnaast kan een anti slip pad helpen als het zadel tijdens het rijden ook schuift.

_troetel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 23:15

tijdens het rijden verschuift het niet, this enkel tijdens het opstappen. Krukje gaat niet echt want hij blijft soms niet stilstaan.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 07:57

Opstappen met een krukje ;)

Wij hebben ook een Cheyenne en wij doen dat ook. :j

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:01

boooo schreef:
Opstappen met een krukje ;)

Wij hebben ook een Cheyenne en wij doen dat ook. :j

En bij ons zit er nog een anti-slip laag onder :j

Op buitenrit als ik moet afstappen kom ik er ook zonder schuiven op.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:01

Onder de pad iid, de meesten hebben dat wel TS.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:39

Toch hard oefenen met stilstaan bij een krukje of bij het hek, het is sowieso veel beter voor zijn rug om op die manier op te stappen en ik vind dat eigenlijk ook bij een stukje opvoeding horen ;) paard hoort gewoon stil te staan bij het opstappen. Maar dat is mijn mening..

Voorheen had je boomloze pad's met een wollen onderkant en met een antislip onderkant, maar die laatsten worden volgensmij niet meer gemaakt helaas. Misschien kun je er 2e hands nog eentje krijgen.

Weet je ook zeker dat je zadel bij een gekke sprong opzij ook blijft liggen? Ben er bij mijn arabier een keer hard afgevallen, doordat ze wegsprong en het barefoot zadel gewoon opzij schoof. Paard in paniek door het zadel half onder haar buik.. is niet prettig, ik heb er daarna ook niet meer mee gereden omdat het niet 100% stabiel bleef liggen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:45

Ook ik ben van mening opstappen met een krukje of wat dan ook.
Veel beter voor alle spieren, pezen en botten van je paard, want er zijn wat paarden scheef door het opstappen van een ruiter!

Niet willen stilstaan is gewoon een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Dit kan simpelweg ieder paard leren.

Sorry.. maar wat je nu doet is gewoon symptoombestrijden ipv het probleem aanpakken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:05

Ik heb ook een BF Cheyenne op mijn fjord en ik kan gewoon opstappen zonder dat hij schuift. Zit de originele pad alleen onder. Als ik op stap pak ik wel stukje manen beet ipv de voorkant van het zadel. Maar achterkant vh zadel pak ik wel gewoon vast. En ik singel ook niet heel strak zelfs, ik krijg zelfs opmerkingen tijdens rijden dat mijn singel veel te los zit :) .

uniekdekje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:36

een singel met stiek wil ook wel eens helpen?!

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:40

Ik had de singel die bij het zadel hoort en hierdoor schoof mijn zadel ook niet meer....

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:43

Ik kan je ook van harte een krukje aanraden! Succes!

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:15

Ik heb gemerkt dat wanneer mijn paard heel heel dik is, dat mijn zadel dan altijd draait met opstappen. In periodes dat zijn buik wat 'normaler' van formaat is, heb ik dit probleem niet. Ik weet dat deze opmerking geen oplossing biedt maar misschien heb je zo een idee van een eventuele oorzaak. :+

_troetel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:58

@ bentley hehe ja kan goed zijn. Maar eigelijk is hij nog net iets te mager voor een tinker dus afvallen is niet echt de oplossing :p ik ga volgende keer eens proberen met de gel onder de cheyenne en anders pak ik het krukje en probeer ik hem stil te houden :D
Alvast veel dank voor de reacties!

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:07

Ik zou ook een krukje adviseren voor het opstappen. Lukt het echt niet om je paard stil te laten staan bij het opstijgen, probeer je dan niet op te trekken aan het zadel als je opstijgt, maar zet je met je rechtervoet af van de grond. Zo hangt er minder gewicht aan het zadel en zal het misschien ook minder schuiven.

manonalberts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:06

En je weet zeker dat je singel strak genoeg zit en je niet te hard aan je zadel gaat hangen bij het opstappen? Een krukje is ook zon gedoe hé?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:08

Mijn boomloze zadel schoof ook naar opzij tijdens het rijden, toen heb ik een elastische singel van fra gekocht, nu is het over.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:11

Ik heb in Frankrijk de manier voor opstappen met schuifende zadels geleerd. Dat kwam omdat ze daar van die westernachtige zadels gebruikte met een stropdasknoop. Dus zadels zaten niet echt vast..
Je moet een pluk manen vastpakken en het zadel maar dan aan de tegenovergestelde kant van waar je opstapt.. Hopelijk is de uitleg wat duidelijk, maar het werkt wel :)

_troetel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:24

@ berdien dit heb ik geprobeerd, maar dat vind hij blijkbaar helemaal niet leuk. Hij begint dan met zijn hoofd naar achteren te zwaaien en dan kan ik wel eens een kopstoot krijgen...

@manonalberts jazeker, ik krijg hem echt niet strakker aangesingeld. Ik wandel rondjes,singels hem aan, wandel rondje, singel hem aan. Tot het echt niet meer gaat. Ofja ik krijg hem niet verder...

MAAR het is me gelukt! Ik heb 2 dingen geprobeerd:

gisteren; Een dekje, dan de gel, dan de barefoot (zonder pad) en dat ging net. Ik kon er alleen opstappen zonder dat het zadel opschoof. Maar dit was toch randje kantje dus wou ik ook iets anders proberen

vandaag: mijn moed bijeen gesprokkeld en het krukje gebruikt. (met het getuig van gisteren,) Waar maakte ik me toch druk om? Hij keek niet eens naar het krukje, alsof hij niets anders gewend was... En idd, dit is pakken en pakken makkelijker!

De pad laat ik nog eventje liggen en ik gebruik een gewoon dekje. Hij heeft namelijk weer last van kleine luisjes (worden behandelt maar blijven steeds terugkomen) en ik wil niet dat die beestjes in de wil van de pad kruipen. Of is dit een slecht idee? Met een dekje rijden ipv een pad?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:23

met een normaal dekje rijden is niet echt een goed plan, je hebt het dekje nodig om de ruggengraat vrij te houden. in dit geval zou ik dan maar tijdelijk een dekje onder de pad leggen, om zo je pad schoon te houden.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:24

ow en een dekje, en dan gelpad en dan je zadel is om die reden ook geen goed plan, een gelpad houd de ruggengraat ook niet vrij. er hoort echt een speciale pad onder...

_troetel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 22:26

ben ik ook van plan hoor. Maar zou het zooo slecht zijn? Hij heeft geen last van zijn rug of een uitgesneden schoft ofzo waardoor een boomlooszadel een must zou zijn...
Zou ik dan ook de gel eronder uit halen?

Ik kan natuurlijk ook dekje-gel-pad-zadel, maar dat wordt teveel eh :p