Myler=kul?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Myler=kul?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 18:14

Een vriendin van mij kwam met een myler bit aanzetten. Dit was hét bit, helpt bij jonge paarden aanleren, helpt bij aanleuningsproblemen blabla.

Hartstikke leuk, breng maar mee dat bit. Toen ik het bit in handen kreeg kon ik me niet voorstellen dat je daarmee een jong paard kon rijden. Het bit geeft niks mee, en is eigenlijk gewoon een stang. Maar mijn vriendin beloofde dat het geen kwaad kon, het bit is wetenschappelijk getest en het schijnt veel beter te zijn voor paarden want ze kunnen beter slikken, het bit prikt niet in het verhemelte en ligt fijner in de mond. (vriendin is eigenaar van kleinschalige webwinkel dus die zal het wel weten dacht ik)

Maargoed, ik zal het een weekje proberen. Paard loopt er best prettig op, maar niet veel anders als op mijn dubbelgebroken trensje met olijfje in het midden.

De eigenaresse van mijn paard heeft het bit gezien en vind het helemaal niks, ze vind het veel te dun en het is gewoon een stang volgens haar. En hier ben ik het mee eens, ik heb het bit maar snel weer omgeruild.

Wat maakt het dat jullie zo snel waren 'omgepraat' door de myler?

Ik heb overigens alle promotiefilmpjes enze gezien, en mijn mening word er niet anders van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:17

Ik vind nog altijd dat het aan het paard ligt welk bit hij het prettigste vindt, (en dat je het paard daar ook mee moet confronteren) maar als een eigenaar het nieteens wil proberen omdat hij er zo zijn bedenkingen bij heeft...ach....

mistid

Re: Myler=kul?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:22

Ik vind ze wel fijn maar gebruik ze niet bij jonge paarden. Ik rijd mijn wedstrijdpaard erop op spring/sgw concoursen en met trainen buitenshuis.

Waarom ik ben 'omgepraat': ik kon het bit lenen van een vriendin omdat mijn paard dwars door een pelham heen knalde, en hij hier fijn op was te rijden

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:31

Het is sowieso geen stang maar een ongebroken trens, ervan uitgaand dat er geen scharen aan zitten (en dat lijkt me niet, want dat wijst iedereen af als eerste bit voor een jong paard) . De dunheid van het bit zegt niks, als het goed naar de mond gevormd is zullen genoeg paarden het juist prettig vinden. Een paard heeft gemiddeld 14-18mm ruimte in de mond. Maar er zijn er ook die nog minder hebben, zeker luxere paarden. Ik heb zelf veel met een 13mm bit gereden, die van hh, en de inwerking is niet echt scherper dan een 21mm (waarmee ik daarvoor reed) maar wel veel duidelijker.

Een ongebroken trens werkt overigens voornamelijk in op de tong, en is vaak prettig bij een gewone tot dunne tong en/of een laag rooster. Het ligt ook heel stil in de mond waardoor de aanleuning vaak rustiger is.
Een enkelgebroken trens werkt voornamelijk in op de lagen, en is vaak prettig bij een dikke en/of gevoelige tong en een normaal tot hoog rooster, het wiebelt iets.
Een dubbelgebroken bit werkt in op zowel de lagen als op de tong, en is vaak prettig bij een gewone tong en een gewoon tot hoog rooster, het wiebelt behoorlijk en bij sommige paarden werkt dit ontspannend en bij sommige afleidend. Daarom is het bij dit bit vaak handiger om dit niet te combineren als watertrens, aangezien deze ringen ook wiebelig zijn. Voor een kneveltrens is deze juist geschikt omdat knevels het bit extreem stil houden en een spelend mondstuk hierbij weer niet het extreme stille eraf kunnen halen.
De drukverdeling is dus het grootst bij de dubbelgebroken, daarna de ongebroken en dan de enkelgebroken, maar de lagen zijn over het algemeen het gevoeligst waardoor de ongebroken het zachst is, dan de dubbelgebroken en dan de enkelgebroken. Maar de verschillen in dit laatste stuk zijn minimaal en paardgebonden.

De grootste verschillen tussen ongebroken en dubbelgebroken zijn de eenzijdige hulpen en de stilheid (ruisloosheid) van het bit, waarbij bij de ongebroken bitten de eenzijdige hulpen net wat lastiger zijn maar de stilheid beter en bij de dubbelgebroken bitten dit exact andersom is.

Een stang gaat over de ringen en niet over het mondstuk. Dat valt dus onder het gedeelte bustrens, kneveltrens, watertrens, d-trens, schaar.

De vorm van een myler is gewoon ontzettend goed, dat scheelt ontzettend veel, zeker i.c.m. het feit dat jonge paarden vaak een hangend rooster hebben (waardoor dus weinig ruimte voor het bit) en luxere paarden vrij weinig ruimte tussen de lagen hebben (waardoor dus weinig ruimte voor een dikker bit).

Een dun bit is misschien wat scherper bij een onvoorzichtige ruiterhand, maar een te dik bit stoort het paard constant omdat het zijn kaken niet fatsoenlijk (=pijnloos) op elkaar kan zetten, zeker bij een aangespannen neusriem zorgt dit voor een ongemakkelijk gevoel. I.m.o. een veel groter probleem doordat dit iets constants is en niet door rijvaardigheid verbeteren kan worden opgelost.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:39

Ik vind het een pro voor paarden die een hangend rooster hebben oid, waardoor ze heel weinig ruimte in de mond hebben, om een dun bitje in te doen, wat voor dat paard dus relatief dik is.
Wat ik de keerzijde dan weer vind is dat elke jandoedel die zijn aanleuning niet voor elkaar krijgt nu zo'n myler inhangt en door de dunheid (en dus scherpe inwerking) zijn paard makkelijker in de krul getrokken krijgt en 'dus' is het een goed bit:? Ja doeiiii.
Hoe dunner het bit hoe scherper, en voor je paard kies je het dikste bit wat nog comfortabel zit. Bij de ene kom je dan op een klassieke dikke bustrens uit en bij de ander zoek je een Myler.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:50

Ondanks dat Mizora eigenlijk alles al heeft vertelt ( +:)+ ) wil ik mijn eigen ervaring er ook nog wel even aan toevoegen. Ik vind de Myler (MB04 level 2 in mijn geval) helemaal niks weghebben van een ongebroken trens: bij de Myler kunnen beide kanten namelijk onafhankelijk van elkaar bewegen, wat bij een ongebroken trens niet mogelijk is. Ook had mijn paard dusdanig weinig ruimte in z'n mond voor het bit dat hij bij andere bitten zijn tong niet kwijt kon en die dus vaak tussen de tanden en kiezen uitpuilde. Met de Myler was dat opgelost, door de tongboog en het dunnere mondstuk. Paard liep er duidelijk beter op, en heb al heel wat varianten gebruikt. Trouwens, er is ook niet "een" Myler, dit merk heeft tientallen varianten, waarvan er ook voor jonge paarden wel wat geschikt zijn. Met niet-geschoolde paarden begin je sowieso bij een level 1, niet de level 2 die ik heb bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:54

mistid schreef:
Ik vind ze wel fijn maar gebruik ze niet bij jonge paarden. Ik rijd mijn wedstrijdpaard erop op spring/sgw concoursen en met trainen buitenshuis.

Waarom ik ben 'omgepraat': ik kon het bit lenen van een vriendin omdat mijn paard dwars door een pelham heen knalde, en hij hier fijn op was te rijden

Dat laatste geeft nog maar eens aan hoe vriendelijk het is. Voor jouw paard is het de meeste vriendelijke oplossing natuurlijk, maar hoe zit het met de paarden die niet door een pelham heen knallen en dan zo'n myler bit in hun waffeltje krijgen? Kortom, voor sommige paarden is het de enige juiste keuze en voor anderen niet. De afdeling commercie is bij Myler in elk geval goed bemand.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:54

Ik heb 2 pony's op Mylers lopen en die lopen er echt super op. Waar je bij de grote paarden ze snel te dun vindt kunnen ze bij de minipaarden niet dun genoeg zijn. Bitje waar ik op rijd is 6 of 8 mm dik, ja heel dun maar zie ook eens hoeveel ruimte hij in zijn mond heeft. Daarna is het bitje massief genoeg om niet in het gehemelte te prikken maar zit er toch genoeg speling in zodat hij het de hulpen goed snapt, een ongebroken bit vindt hij te massief en daarnaast heeft hij tongvrijheid nodig.
Ik geloof zeker niet dat elk paard op een Myler goed loopt. Ik vind het idee super en het is mooi dat we uit zoveel verschillende bitjes kunnen kiezen maar als je paardje goed loopt op een dubbelgebroken bit, waarom zou je dan veranderen? Ik heb hier nog een pony die tot nu toe nog niets fijn vindt, ook de Myler niet.

Daarnaast hoef je bij een van mijn pony's gewoon niet aan te komen met iets anders dan ZIJN Myler, daar loopt ie simpelweg niet op

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:59

@Lovely
Ik heb zo een pony niet niet door een pelham knalt.
Maar wel superfijn op een myler loopt, dus vind jou verhaaltje een beetje raar neer gekwakt.

@TS
Je kan er een eeuwige discussie over voeren maar niet elk bit past elk paard.
Wij passen ook niet allemaal 1 soort shirt (bij wijze van)
Myler heeft zoveel verschillende soorten bitten waar ik er ook veel van afkeur.
Het is zoeken en kijken op welk type bit je paard het lekkerste loopt.
Al ben ik wel heel nieuwsgierig om welk bit het gaat.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 19:01

Gewoon de myler level 1 :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:01

Dat is een heel fijn bitje kan je vertellen en lijkt verreweg op een stang ;)

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:03

Ik heb ook ooit eens zo'n africhtingsbit van Myler geprobeert. Paard was zo ontzettend bang van het Myler bit. Paardvriendelijk? NEE

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:04

Masada schreef:
Ik heb ook ooit eens zo'n africhtingsbit van Myler geprobeert. Paard was zo ontzettend bang van het Myler bit. Paardvriendelijk? NEE

onderbouwing?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:05

Niet elk bit past bij elk paard. Een ongebroken trens of een dubbelgebroken trens wordt doorgaans als vriendelijk beschouwt, mijn pony gaat ermee over de zeik!
Laatst bijgewerkt door Sappos op 21-03-11 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:05

Masada schreef:

Voor JOUW paard misschien niet, maar voor vele anderen wel. En dan nog kan het misschien nog een andere factor zijn geweest dan het bit waardoor je paard niet lekker reageerde. Om na één mislukte proef bij één proefpersoon het product af te keuren is niet echt wetenschappelijk...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:07

Sappos schreef:
Niet elk bit past bij elk paard. Een ongebroken trens of een dubbelgebroken trens wordt doorgaans als vriendelijk beschouwt, mijn pony gaat ermee over de zeik!

jij zegt het goed!
doorgaans.. Mijn paard kwel je met een ongebroken trens.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:07

Heb je niet toevallig een 'mullen barrel'? Omdat je zegt dat het net een stang is?
Een gewone myler heeft niks weg van een stang. Ik rij zelf met een MB04 en die heeft al helemaal niks weg van een stang, wat Rijerijerije ook al zegt. Ik heb twee paarden met kleine mondjes en eentje loopt alleen fijn op een lichte tongboog en de ander juist niet ivm laaghangend rooster. Beide paarden lopen het fijnst op een dun bitje.

Om even wat duidelijkheid toe te voegen:
Afbeelding
Mullen Barrel, oftewel MB3289 (level 2)

Afbeelding
De 'standaard' level 1, oftewel MB02.
Een stuk flexibeler dan die hierboven, kan een beetje naar voren en een beetje naar achteren bewegen, slaat wel op slot waardoor je nooit een notenkrakerseffect kan hebben.

Afbeelding
De MB04, waar hier al een paar keer over gesproken wordt, is een level 2 bitje. Ook een flexibel bitje, met lichte tongboog waardoor je druk invloed op de lagen uitoefent en minder op de tong.
Laatst bijgewerkt door Britt op 21-03-11 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:11

Ik heb ook een MB04! Maar dan met driving ringen in maatje 10,2

Afbeelding

En voor mijn andere pony ook een MB04 maar dan in Baucher uitvoering, ook maatje 10,2

Afbeelding

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:14

Ik ben naar een Myler overgestapt omdat de gewone KK dubbel gebroken trens in zijn gehemelte prikte als ik de teugels aannam. Daarbij heeft hij een smal mondje en leek een dunner bit makkelijker te liggen. Met rijden heb ik niet echt verschil gemerkt.
Mijn jonge paard heb ik nu op de KK, maar die heeft meer ruimte in zijn mond.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:14

Ik rijd met een (soortgelijk aan de) MB04 maar dan met een hogere tongboog en D ringen met sleuven.

Maar alle paarden zijn anders en niet alles werkt even goed op ieder paard, dus HET perfecte bit voor alle paarden is vrijwel onmogelijk.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:16

De onze lip niet fijn op een 'simpele' dubbel gebroken watertrens.
Op zoek naar een ander bit, kregen we na uitleg het advies om de Myler te proberen.
Geprobeerd en ging als een trein, echter voor jonge paarden in de eerste fase zeg ik nee.
De onze 'groeide' uit het bit en zijn we weer terug gegaan naar dubbelgebroken KK ultra en dat ging van daaruit super.

Onze andere paarden zijn via dubbel gebroken naar Myler en weet eigenlijk niet of de volgende fase van Myler intussen is toegestaan (heb de regels voor bitten even niet gevolgd bij de KNHS)
Wat je niet moet vergeten is dat een bit geen dwangmiddel is maar een hulpmiddel, dat veel paarden minder ruimte in de mond hebben dan men gedacht heeft, en mijn ervaring is dat juist met een Myler de bekkentrekkers eruit gehaald worden.

Myler kul? echt niet, het is geen wondermiddel en alleen geschikt voor die ruiters die van de voorkant af kunnen en durven blijven.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:16

Hier ook alleen Mylers.
Ik vind ze fantastisch.
Mijn paarden lopen er supergoed op.
De gedachte erachter maakt dat ik het ben gaan proberen.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:25

zijn hier mensen die van de 1 naar de 2 zijn overgestapt?
is dat veel verschil?

ik heb namelijk mijn oude myler 1 er maar eens ingehangen (wilde een jong paard er niet mee inrijden) maar nu ze bijna 8 is heb ik het toch geprobeerd en mijn aanleuning is veel rustiger en ik voel sneller of ze ongelijk op mijn handen wordt (dus scheef gaat lopen)
moet een nieuwe aanschaffen omdat ik mijn oude eigenlijk aan iemand had gegeven, maar vraag me nu af of ik dan niet de 2 moet hebben,
wat vinden jullie?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:27

Ik zie niet echt een reden om een level hoger te gaan eigenlijk, zeker niet als mijn paard goed loopt erop.
Ooit een keer 1 handig op een scharenbit is de volgende stap.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 21:00

Ik heb de tweede van de plaatjes geprobeert.