Een zadel kopen, hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam_x

Een zadel kopen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 17:31

Ik weet niet of er hier al een topic over is, omdat ik het niet kon vinden. Maar als dit wel zo is, hoor ik het graag!

Mijn zusje en ik hebben net een E pony gekocht. Sommige weten dit al, door verschillende topics hier van mij.
Nu hebben wij een welsh x shet van 1.20m, waar we het zadel gelijk bij kochten.
Bij onze nieuwe pony krijgen we al zijn spulletjes, behalve het zadel. Hij staat nu nog twee weken bij zijn vorige eigenaresse, dus we hebben nog even de tijd.
Maar wij hebben dus geen ervaring met het kopen van een zadel.
Hoe gaat dit in zijn werk? Moet je een zadelmaker laten komen en hoe gaat dat dan?
Of moet je gewoon naar de winkel? Zijn er bepaalde merken waar we naar moeten kijken? Koop je een zadel met stijgbeugels, singel enz. tegelijk? We willen het wel goed doen, want het zadel moet natuurlijk perfect passen!
We willen graag beginnen met een veelzijdigheidszadel.
Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Een zadel kopen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:36

Je belt een zadelmaker, omschrijft wat voor zadel je zoekt(buget VZH enz) en wat voor paard je hebt. Dan maak je een afspraak en komt hij langs met een aantal zadels, Of jij gaat bij hem langs met je paard. En dan past hij welke zadels passen bij jou paard. Dan kun jij nog een aantal rondes proef rijden. En dan besluit je welk zadel je wil en maak je dat in orde met de zadelmaker. Je koopt een zadel normaal gesproken gewoon kaal. Daar koop je dan meestal zelf stijgbeugels en een singel. Met passen heeft de zadelmaker dit meestal wel bij.

En dan laat je het zadel 3 maanden later nog een keer na kijken. En daarna af hankelijk van de leeftijd van het paard. ieder half jaar of ieder jaar.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 17:40

Oke dank je wel voor je informatie! Daar kunnen we wat mee.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:41

veel zadelmakers komen alleen met nieuwe zadels langs, dus daar meot je rekening mee houden.
Ik heb zelf op verschillende plaatsen zadels geronselt die ik terug kon brengen als ze niet pastte: Divoza geeft geld terug als je het terug komt brengen, verschillende stalgenoten hadden nog iets liggen, enz. enz.
Toen zadelmaker langs laten komen en die heeft toen het beste zadel eruit gehaald. De rest heb ik terug gebracht :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:41

Mirjam_x schreef:
Oke dank je wel voor je informatie! Daar kunnen we wat mee.

Zorg wel voor een echt goede zadelmaker. Dus geen divoza of iets dergelijks.. Dat is meestal niet echt geweldig

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 17:47

Oke, maar hoe weet ik wat een goede zadelmaker is?
Ik ben namelijk echt helemaal niet bekend in het zadel wereldje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:56

Mirjam_x schreef:
Oke, maar hoe weet ik wat een goede zadelmaker is?
Ik ben namelijk echt helemaal niet bekend in het zadel wereldje.

Hier op bokt even zoeken? Zelf ben ik heel te vrede over country mill in nijkerk. Maar dat is voor jou wel weer heel ver weg. (ondanks dat ik vanuit eindhoven helemaal daarheen rijd maargoed niet iedereen is zo gek :7 )

John Kool en Godfried zijn ook veel genoemde namen. Maar heb ik zelf geen ervaring mee

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 18:01

Dank je voor de tip, maar mijn ouders gaan niet zo ver rijden voor een zadel denk ik ;)
Maar ik ga zeker hier op bokt even zoeken!
Laatst bijgewerkt door Mirjam_x op 18-03-11 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:03

Mirjam_x schreef:
Dank je voor de tip, maar mijn ouders gaan niet zo ver rijden voor een zadel denk ik ;)

Ach ik wilde een bepaald merk, En herman is gewoon super goed. Dusja daar wil ik wel een eindje voor rijden :)

Maar veel zadelmakers komen ook aan huis. Maar dan zit je weer met reiskosten

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:04

arno brandt anders? is ook een topic over op bokt en komt bij je aan huis en doet in tweedehands zadels!

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 18:08

Ja ik zou het ook wel doen, maar mijn ouders denken daar heel anders over..
Die weten er ook niet zoveel van.
Maar we hebben besloten om even rond te gaan vragen op de stal waar we nu staan, want die kennen waarschijnlijk wel zadelmakers in de buurt.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 18:08

Evony schreef:
arno brandt anders? is ook een topic over op bokt en komt bij je aan huis en doet in tweedehands zadels!

Dank je voor de tip! Ga ik zeker naar kijken!

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 18:17

Weten jullie ook hoe duur tweedehands zadels ongeveer zijn?
Ik denk dat een nieuw zadel te duur wordt.. Mijn ouders hebben al een pony gekocht voor 3500 wat ze eigenlijk te duur vonden.
Ja ik vind het ook onzin, ik bedoel, het is super belangrijk om te investeren in een goed zadel. Maarja ik heb het hier niet voor het zeggen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:20

Zelf ga ik eerst naar een ruiitersportzaak met een groot assortiment zadels. Dan ga ik er een aantal passen en kijk welk ik lekker vind zitten (en onthou je kontmaat want die kan per zadel(merk) ook verschillen). Ook de (te) dure om zo een wel overwogen keuze te kunnen maken en sommige kun je 2e hands vinden. (een goedkoop zadel welke niet lekker zit, daar heb je ook niks aan.
Daarna een (goede) zadelmaker bellen en overleggen welke (soorten) zadels hij mee kan nemen om te passen. (zoeken naar goede recenties)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:23

Mirjam_x schreef:
Ik denk dat een nieuw zadel te duur wordt.. Mijn ouders hebben al een pony gekocht voor 3500 wat ze eigenlijk te duur vonden.
Ja ik vind het ook onzin, ik bedoel, het is super belangrijk om te investeren in een goed zadel. Maarja ik heb het hier niet voor het zeggen.

Vertel ze dat dierenartskosten nog veel hoger zijn , wanneer het zadel niet goed is. :P Staat daarna de dure pony ook nog voor niets op stal te herstellen terwijl hij wel blijft eten enzo.
2e hands zadels zijn er in heel veel verschillende prijsklasses. Net ook hoe oud ze zijn en of ze beschadigd zijn.
tot 600,- zijn er al best veel goede 2e hands zadels.
Ik heb iig voorkeur voor een 2e hands ipv een nieuw goedkoop merk.

whinneymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:26

ik zie dat je in rhoon woont. maak even een afspraak bij sta-hro.ze hebben goeie 2de hands zadel en ook niet zo dure nieuwe zadels.
de vrouw bij stahro die de zadels doet is heel erg goed en heeft veel ervaring.heb met mijn draver met moeilijke rug heel wat problemen gehad om een zadel te vinden en zij zag eigenlijk gelijk welke er goed op zou liggen.
Laatst bijgewerkt door whinneymax op 18-03-11 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:26

Ik kan je Peter heel erg aanbevelen, zadelmaker van Mr. Ed. Maasland is best in de buurt voor je en ik denk ook wel dat hij langs komt met zadels. Deze man vond ik ontzettend kundig, geeft eerlijk toe als iets hem niet lukt en probeert dan een passende oplossing te geven. Gaat naar mijn idee ook niet voor geld verdienen, maar voor de beste keuze voor je paard. Als je niet tevreden bent komt hij kosteloos terug.

Ik betaal bij hem 50 euro voor aanpassen van het zadel,verder geen voorrijkosten ofzo erbij, tenzij die er al bij in zitten. Hierbij zitten alle kleine aanpassingen inbegrepen, eventueel opnieuw opvullen moest ik wel betalen. Hoe het zit bij het kopen van een nieuw zadel weet ik niet.
Laatst bijgewerkt door secricible op 18-03-11 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

whinneymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:27

idd peter van Mr. Ed is ook een goeie.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:46

Mirjam_x schreef:

ik heb bij arno een tweedehands dressuur zadel van kieffer gekocht voor 350 en werd gevuld naar mijn paard, kan hem echt aanbevelen hij is heel reëel in zijn prijzen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:04

kieffer is wel erg hard, daar moet je van houden....

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:37

superwoman schreef:

persoonlijk vind ik het belangrijker dat het goed op mijn paard ligt krijg vanzelf wel eelt op de billen :+
En ik ben kieffer gewend van vroeger, en heb zelfs nog eens echt op een betonnen plaat van subben gereden vlak en knoeper hard dus ik kan ondertussen alles hebben ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:46

Evony schreef:
superwoman schreef:

persoonlijk vind ik het belangrijker dat het goed op mijn paard ligt krijg vanzelf wel eelt op de billen :+
En ik ben kieffer gewend van vroeger, en heb zelfs nog eens echt op een betonnen plaat van subben gereden vlak en knoeper hard dus ik kan ondertussen alles hebben ;)

Ik ben van mening dat beide kan. Lekker zitten én dat hij goed op mijn paard past.
Ook ben ik van mening dat een fijn zadel voor de ruiter zorgt voor een betere houding - dat zadel is dus per persoon verschillend
Daarbij is jezelf steeds open rijden echt geen pretje en zeer onnodig. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:50

Het ligt er maar net aan wat je zelf fijn vind, ik voel me helemaal thuis op een Stübben of Kieffer namelijk :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:52

Anthea schreef:
Het ligt er maar net aan wat je zelf fijn vind, ik voel me helemaal thuis op een Stübben of Kieffer namelijk :P

id, fijn dat er zoveel smaken en verschillende zadels zijn :7

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:34

Ik heb zelf tot grote tevredenheid een zadel gekocht bij Peter Poot van Mr.Ed (in Maasluis geloof ik, kwam langs op stal). In Rhoon heb je Starho, die verkopen ook zadels en je kunt ze daar ook uitproberen.