Myler bitten: erg wennen voor paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Myler bitten: erg wennen voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:32

Zoals de titel zegt:
Zijn deze bitten erg wennen voor een paard, of zou je meteen resultaat moeten merken?

Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen van mensen hierover. :)

maartje_h

Re: Myler bitten: erg wennen voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:35

Ik heb een tijdje een myler bit te leen van een vriendinnetje en die van mij moet er wel heel erg aan wennen :j
Hij word er een beetje onzeker van in zijn mond in het begin maar aan het eind van de training loopt hij dan wel weer lekker te sjouwen erop.
Zij zei ook dat paarden er even aan moesten wennen :j

_Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:36

Ik heb een myler met mondstuk 1.
De eerste keer dat ik ermee ging rijden ging hij vol op de rem. Die keren daarna ging hij het wat beter snappen. Het is niet zo dat het een wonderbit is en je paard er alla minuut meteen beter door loopt. Nu rij ik er een halfjaar mee en merk dat hij veel lichter en fijner in de hand is. :)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:38

Mijn paard liep er meteen veel fijner op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:38

Hij hoefde er totaal niet aan te wennen, nou ja hooguit in positieve zin. Eindelijk niet meer dat dikke wiebelding in z'n mond. En het is echt een heel verschil met rijden, meteen de eerste keer al.

We never looked back :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 16-03-11 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:40

Dat zijn er al heel wat. :j

Hier hebben we de eerste keer het bit geprobeerd inmiddels, maar ze loopt er eerder slechter als beter op.
Vandaar dat ik hier de vraag stel, dan krijg ik een beetje een idee of je er de tijd voor moet nemen ja of nee.

Veulen84

Re: Myler bitten: erg wennen voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:42

Neem er de tijd voor. Die van mij ging de eerste paar keer in de noodstop. Koste ons ongeveer een week om er aan te wennen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:44

moonfish13 schreef:

Hier hebben we de eerste keer het bit geprobeerd inmiddels, maar ze loopt er eerder slechter als beter op.
Vandaar dat ik hier de vraag stel, dan krijg ik een beetje een idee of je er de tijd voor moet nemen ja of nee.

Waarom ben je het bit gaan gebruiken? Wat wil je bereiken en wat voor bit gebruikte je eerst?

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:44

moonfish13 schreef:

Mijn gebitsverzorger heeft destijds geadviseerd de eerste keer aan een lang teugeltje te rijden en de keren daarna voorzichtig gaan oppakken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:45

Ik heb meteen met contact gereden. Eindelijk ook prettig contact, ipv een soort loden hangpaard aan je teugels :=

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:46

Kun je ergens bitten lenen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:47

Waar wil je het voor gebruiken... Het bit is bedoeld voor dressuur en springen.

Ze heeft o.a. erg de neiging om te hangen en haar tong er over te gooien.
Het hangen is ook het punt dat ze haar mond snel open heeft, niet handig dus.
Er heeft ongebroken, enkel, dubbel en je kan het zo gek niet verzinnen ingehangen.

Dubbelgebroken is gewoon een kwestie van hoofd omhoog en niets meer willen doen.
Enkel gebroken kneveltrens gaat redelijk, het beste resultaat tot nu toe is een correctiebit.
Dat doordat ze daar niet op hangt, wel een bit waar je voorzichtig mee moet zijn, dat weet ik.

HelgaV: Heeft hij daar een reden voor gegeven misschien?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:49

Mijn paard liep meteen heel lekker op z'n mylerbit.

Er zijn wel heel veel verschillende soorten mylers / mondstukken.

Van mijn paard wist ik al dat hij lekker loopt op een bit met een hoge poort en eentje die stil in de mond licht.

Ook een soortgelijk mylerbit uitgezocht, daar liep hij meteen erg goed op, nog rustiger in de aanleuning als eerder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:00

Met waarom bedoelde ik: waarom overweeg je nu specifiek een myler. Wat voor mondstuk heeft het mylerbit? Ik heb een MB04, bustrens met tongboogje. Daar ben ik op uitgekomen nadat mijn paard op een kimblewick met tongboogje net ietsjes fijner reageerde dan op dubbelgebroken en ongebroken trenzen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:04

hestejente schreef:
Met waarom bedoelde ik: waarom overweeg je nu specifiek een myler. Wat voor mondstuk heeft het mylerbit? Ik heb een MB04, bustrens met tongboogje. Daar ben ik op uitgekomen nadat mijn paard op een kimblewick met tongboogje net ietsjes fijner reageerde dan op dubbelgebroken en ongebroken trenzen.

Gewoon als probeersel omdat dit een betaalbaar exemplaar was.
Dit bit heeft een glad mondstuk, een MB02.
Toeval omdat ik het tegen kwam en gezien de gevoeligheid van haar mond leek me druk op de tong beter.
Al zou het ook kunnen dat een tongboogje toch iets beter is, maar dat kan ik later nog eens kijken.

De reden dat ik dit ook wil proberen, is dat ongebroken wel redelijk ging maar toch regelmatig problemen.
Tong over het bit en dat soort dingen, vandaar dat ik een tweedehands Myler gekocht heb.
Ik vond dat het wel het proberen waard was, ik hoor morgen hoe het ging.

Inmiddels lees ik wel dat lang niet elk paard er meteen goed mee weg liep en dat wel is gaan doen.
Want die indruk kreeg ik: je hangt het er in en je merkt min of meer toch wel meteen verbetering.
Vandaar dit topic om dat eens te peilen!

Mocht dit bit niets worden overweeg ik om deze te verkopen, en er een met tongboogje terug te kopen.
Ik geef het hele Myler in ieder geval niet zomaar in één keer op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:12

Als je de mylertopics op bokt volgt lees je bij sommige mensen dat hun paard er meteen spectaculair op verbeterde en bij andere weer dat ze juist vervelender te rijden waren. Dat geldt natuurlijk voor elk bit.

Wat je misschien ook nog zou kunnen proberen is zo'n bitje met een scharnier. Het lijkt nog het meeste op een correctiebit alleen dan met een scharnier in het midden. Niet zoals bij een enkelgebroken bit, het scharniert zeg maar net een kwartslag de andere kant op. Ik zal eens kijken of ik er zo gauw een foto van kan vinden. Dan heb je een bit dat én gebroken is én dat wat tongvrijheid heeft. Vriendin van mij is zo'n bit gaan gebruiken voor haar merrie die tegen dingen aanliep die wel wat lijken op wat jij beschrijft.

Edit: deze is het: http://www.horcon.be/product.php?prodID=19649 Het paard kan het mondstuk alleen zelf doen scharnieren met de tong, je kunt het mondstuk bij normaal contact niet "buigen" met je teugels.
Ik hoop dat je paard een beetje een IJslandse maat heeft :+
Laatst bijgewerkt door Koper op 16-03-11 19:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:14

moonfish13 schreef:
Waar wil je het voor gebruiken... Het bit is bedoeld voor dressuur en springen.

Ze heeft o.a. erg de neiging om te hangen en haar tong er over te gooien.
Het hangen is ook het punt dat ze haar mond snel open heeft, niet handig dus.
Er heeft ongebroken, enkel, dubbel en je kan het zo gek niet verzinnen ingehangen.

Dubbelgebroken is gewoon een kwestie van hoofd omhoog en niets meer willen doen.
Enkel gebroken kneveltrens gaat redelijk, het beste resultaat tot nu toe is een correctiebit.
Dat doordat ze daar niet op hangt, wel een bit waar je voorzichtig mee moet zijn, dat weet ik.

HelgaV: Heeft hij daar een reden voor gegeven misschien?

Mijn paard deed dat ook!! Ik ben met een Myler gaan rijden en kon hem met 2 pinken rijden. Let wel dat ik rij met veel been en zit. Gewoon een beetje hobbelen wordt hij niet lichter van in zijn mond.
Ik heb veel bitten bij hem geprobeerd, maar de Myler heeft hij nog steeds!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:17

Ik ben benieuwd Hestejente, alleen belangrijk is wel dat je er mee moet mogen starten.

Utrolig: Dat is fijn!
Ik hoop dat ze het even door willen zetten met dit bit, wie weet heeft het resultaat.
Veel been en zit is ook wel de basis natuurlijk. :)
Ik heb geen idee wat ze er precies op doet, maar dat hoor ik morgen wel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:20

Geen idee, ik weet ook niet onder welk reglement je start. Bij de FIPO mag het dacht ik gewoon :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:24

Gewoon KNHS. :)
FIPO zegt me dus helemaal niets. :o

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:28

Er zijn veel soorten in bit/mondstuk bij Myler.
http://www.toklat.com/dyn_prodlist.php?k=26504 kun je via "shop by" je eigen bit samen stellen, maar wat veel belangrijker is, Toklat heeft een "contact" voor Myler bitten, die je (in het Engels) antwoord kan geven op de vraag, wat het goede bit is voor je paard.
Daarna kun je, met bovengenoemde sitepagina, je bestelnummer voor je bit vinden. Waarna je bij je eigen Mylerdealer of bij Brokxsport http://www.brokxsport.nl/ , je bit kunt bestellen.
Paul Versluis http://www.paul-versluis.nl/ weet ook heel veel over Mylerbitten.

Maaar weet je echt zeker dat je paard zijn mond probleemvrij is, oftewel wanneer is er het laatst een goede tandarts bij geweest ??

Grtz.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:29

Gebit is in orde, TA moet wel weer komen maar dit is al heel lang gaande.
Eerst dit even aankijken en dan kijk ik verder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:33

KNHS heb ik geen verstand van, maar in hun reglementen kun je het vast vinden. Ik heb mijn eerdere bericht geëdit, met een link naar een foto van het bit dat ik bedoelde.

Desnoods gebruik je op wedstrijd een scholingsbit? Of correctiebit, één van die twee mag dacht ik van de KNHS.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:35

Beiden mag.

Dat bit ziet er ook boeiend uit, sla ik even op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:40

Sla ook even op dat het maar in 2 maten bestaat. In Nederland is zo'n scharnierend bit te bestellen bij de importeur: http://www.spee-horses.com/topreiter.html Topreitersite doet het tijdelijk niet, als je via hun contact even een mailtje stuurt en uitlegt wat je zoekt krijg je dat ook vast als het voorradig is ;)