Oplossing gezocht voor paard dat ijzers aftrapt op het land

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

easterimage

Oplossing gezocht voor paard dat ijzers aftrapt op het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 10:11

Beste Allemaal,

In een jolige stemming gaat mijn paard lekker te keer op het land/ of in de losgooibak.
Prima natuurlijk!

Probleem: hij tikt met zijn achtervoeten de ijzers van zijn voorvoeten af.
En zijn hoeven groeien niet enorm snel:
Gevolg: beschadigingen/ gedwongen andere hoefstand (steiler).

Hij heeft ijzers omdat we veel buitenrijden met hem en ook mennen.

Nu zet ik hem met springschoenen aan in het land/ llosgooibak. meestal gaat het goed, maar gemiddeld 1 keer per acht weken trapt hij toch weer een van zijn voorijzers eraf.

Hem niet in het land zetten/ losgooien is geen optie. Echter als hij nog een keer zijn ijzer linksvoor eraf trapt, dan zou het wel eens teveel schade kunnen opleveren.

Nu zag ik op internet hoefschoenen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Zou het 'inpakken' van de voorvoeten de oplossing zijn?

Alvast bedankt, groetjes!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Oplossing gezocht voor paard dat ijzers aftrapt op het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:14

In dit topic staan al enkele mogelijke oplossingen! :)

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:14

De hoefsmid kan de ijzers van achter ook korter slijpen. Dan steekt er niet zo'n stuk uit en is er minder kans dat hij ze onder uit trapt. Dat doen ze bij ons met jonge paarden ook, wanneer ze ijzers nog niet gewend zijn.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:15

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 10:20

Oke thanks, maar waar ik naar op zoek ben zijn eigenlijk hoefschoenen, die je 'over' de beslagen hoef aan kunt doen als je het paard op het land zet.

'inpakken' zegmaar.. heeft iemand daar ervaring mee?

en thanks voor het topic! afslijpen kan ik ook eens vragen..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:21

Oh, bestaat dat ook?

Waarom zou je dat doen als je het ook om kunt draaien? Ik stel deze vraag uit nieuwsgierigheid, niet om te (ver)oordelen. :)

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 10:25

nee snap ik :).

ja dat is gewoon een keuze. ik heb mijn paarden altijd op ijzers gehad en ik heb daar eigenlijk nooit problemen mee. goede smid, equilibrium ijzers waar dit paard heel goed op loopt. en we rijden echt veel over de straat vanwege het mennen. dan stuwt het paard ook meer, dus die ijzers slijten al heel snel...

mijn beeld bij hoefschoenen (correct me if i'm wrong) is toch mee voor mensen die af en toe een stukje over de weg moeten, maar het merendeel op zachte ondergrond rijden...

als wij op de veluwe konden rijden hadden we ws. helemaal geen ijzers gehad. dit is echt omdat we heel veel over straat moeten.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:26

Hele simpele oplossing...springschoenen aan, ook in het land. Maar zorg wel dat je springshoenen met en zachte rand hebt anders gaat het erg schuren als er zand tusen komt.
Had een paard wat het ook snel ijzers aftrapte en springschoenen was de oplossing.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:28

Er zijn ook endurance ruiters die met hoefschoenen rijden,dus je kan er vele kilometers mee rijden zonder dat ze er last van hebben.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:30

easterimage schreef:
mijn beeld bij hoefschoenen (correct me if i'm wrong) is toch mee voor mensen die af en toe een stukje over de weg moeten, maar het merendeel op zachte ondergrond rijden...

Mss heb je daar wel gelijk in, weet ik niet. Als ik kijk naar de gebruikers van hoefschoenen in mijn omgeving klopt die stelling wel, die gaan max 2x per week een uurtje over het harde. Dan wordt er ook gewoon flinke stukken mee gedraafd overigens.

Het lijkt me zo oncomfortabel voor de paarden om zoveel uren met 'ijzerbeschermers' aan te lopen. Vandaar mijn gedachte hoefschoenen aan te doen alleen tijdens het werken.

Nou, succes met je zoektocht iig!

edit: ik zie springschoenen genoemd, mijn ervaring is dat die weinig tot niets helpen.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:33

over de springschoenen:
Ervaringen kunnen verschillen...bij ons was het gelukkig dé oplossing. Geen ijzers er meer af.....

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:37

Heeft jou hoefsmid hier geen passend antwoord op?! Als springschoenen niet helpen dan zou ik er eerder aan denken om de "takken" van de voorijzers zo kort mogelijk te hebben, zodat de kans dat je paard er op gaat staan verkleint wordt. En heb je al verschillende soorten springschoenen gebruikt? Er zit vaak veel verschil in de type springschoenen.

Hoefschoenen over je ijzers heen heeft geen zin (volgens mij past dat zelfs ook niet goed) en dan heeft je paard nog meer om zijn voeten en deze hoefschoenen zal je paard dus aftrappen.

Wat hier gezegd wordt ijzers er af en wanneer er buitenrit gemaakt wordt hoefschoenen er om is ook een goede oplossing.

Mijn mini shetlander loopt ook met hoefschoenen omdat ijzers niet gaan onder zijn kleine voetjes en ik toch veel "asfalt kilometers" maak. Bevalt mij prima en moet zeggen dat de schoenen heel wat km kunnen hebben (staat er geen gemiddelde 1000km per schoen had ik ooit eens gelezen?)

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 10:38

@ Ir111 : ja dat is wel een goede gedachte inderdaad om het dan om te draaien.. maar ik denk dus praktisch voor ons niet haalbaar, vanwege veel rijden op het harde en het stuwen.

ik heb dus nu van die hele goedkope rubberen springschoenen gekocht (met rijden heb ik hele dure, maar die zuigen zoveel vocht op en modder op het land dat ze afvallen). Dus ik hoop dat als ik die wat 'losser' doe, dat ze dan over het ijzer vallen. misschien in combinatie met een stukje van de achterkant van de ijzers af laten slijpen, dat het dan net goed genoeg is.

ik houd jullie op de hoogte!

groetjes!

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:38

Mijn paard heeft hetzelfde probleem. Hoefsmid maakt een opzetje in het ijzer, en vijlt een stukje van de voorkant van de hoef af.
Zo kan zijn voorhoef makkelijker afrollen en is de voorhoef al weg voordat de achterhoef er tegen aan kan komen.
Dit helpt bij mijn paard enorm goed, en hij is de laatste tijd ook geen ijzers meer kwijt.

Springschoenen heb ik ook geprobeerd, maar daar kreeg hij enorm lelijke benen van omdat het gaat schuren etc.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:39

Er bestaan inderdaad soort van beschermers waar de ijzers ook invallen, ik dacht van kavalkade maar weet het niet zeker meer. Heb er zelf ook een tijdje over nagedacht, is ook gemaakt vanuit oogpunt van springen dacht ik, zal eens googelen of ik ze kan vinden.

EDIT: heb beter geheugen dan ik dacht haha, volgens mij was de achterkant van de ijzers nu afgeschermd, kan het op foto niet helemaal naar mijn zin zien..

http://www.ruitersport-levade.nl/index. ... ers&id=108

Hier staat bij dat het roestvrij staal is, hmm degene die ik indertijd bij Van Rijs heb gezien waren vlgs mij niet van staal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:47

En kunstof? bijv. duplo's zijn redelijk soepel en worden dus minder snel afgetrapt. Verder heeft kunstof sowieso veel voordelen tegen over ijzers.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:57

in mijn ogen zijn hoefschoenen ideaal voor paarden die een "normale" hoefkwaliteit hebben, hele dagen in het land staan en alleen voor het werk op de baan extra bescherming nodig hebben om te veel slijtage en gevoelige hoeven te voorkomen.
Een vriendin van mijn zei, dat ze in spanje ook hoefschoenen gebruikenop trektochten omdat de keien onderweg anders alsnog de hoefzool kneuzen bij beslagen paarden...

Dus mijn vraag hoe is de kwaliteit van de hoeven verder en is je paard vierkant beslagen? Ik ga er eigenlijk vanuit van wel, maar dan zou een goede smid je beslag moeten kunnen aanpassen dat je paard vooraan sneller afrolt en wagkomt, iet kortere takken en achteraan iets geremd wordt

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 13:26

ja, paard is vierkant beslagen en kwaliteit hoeven is slecht.. ze groeien langzaam en hebben haarscheuren. de voet zelf is goed gevormd, dus bij normaal beslaan/ genoeg vocht is er niets aan de hand.

het probleem is dus dat als hij het ijzer aftrapt, en er scheuren en gaten ontstaan en dit ook nog eens iedere 'beslagen periode' gebeurt, dat het dan zo slecht wordt dat de hoefstand beinvloed wordt.

maar inderdaad, ik ga het overleggen met mijn hoefsmid.

de kavelkade oplossing ziet eruit als een springschoen, maar dan steviger. ben benieuwd of het aan de achterkant ook over het ijzer valt, als je begrijpt wat ik bedoel.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:33

oei de "slechtst" mogelijke combi dus.

Ik kan alleen zeggen dat bij mijn paard (volbloed, dus kleine weke hoeven, dunne zolen, zeer trage groei en bij droogte brokkelig) heeft de combi andere smid en vierkant beslag wonderen gedaan. Dus toch eens overleggen met je smid, want ik ken iemand die ook hoefschoenen geprobeerd heeft en deze werden makkelijk uitgetrapt en snel beschadigd doordat het paard zo sterk ondertrad en dus telkens op de hoefschoenen trapte, plus de meeste zijn "lompe" dingen. Hij heeft nu zelf iets ontworpen voor zijn paard en is aan't uitdokteren of hij dit beter kan uitwerken...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:34

easterimage schreef:
ja, paard is vierkant beslagen en kwaliteit hoeven is slecht.. ze groeien langzaam en hebben haarscheuren. de voet zelf is goed gevormd, dus bij normaal beslaan/ genoeg vocht is er niets aan de hand.

het probleem is dus dat als hij het ijzer aftrapt, en er scheuren en gaten ontstaan en dit ook nog eens iedere 'beslagen periode' gebeurt, dat het dan zo slecht wordt dat de hoefstand beinvloed wordt.

de kavelkade oplossing ziet eruit als een springschoen, maar dan steviger. ben benieuwd of het aan de achterkant ook over het ijzer valt, als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik heb deze of een variant daarop redelijk vaak in mijn handen gehad, vlgs mij vielen ze inderdaad over de achterkant van de ijzers heen. Kijken of er een winkel in de buurt is die ze heeft en een keer life bekijken?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:39

easterimage schreef:

Ik heb deze of een variant daarop redelijk vaak in mijn handen gehad, vlgs mij vielen ze inderdaad over de achterkant van de ijzers heen. Kijken of er een winkel in de buurt is die ze heeft en een keer life bekijken?
http://www.kavalkade.de/katalog/index.html
Zie blz 67 je kunt inzoomen er staat expliciet bij : no pulling of the front shoe , protects against striking the heel, etc, dit is een verbeterde versie van die ik eerder had gezien. Denk dat dit wat voor je zou kunnen zijn hoor!

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 15:34

hey thanks!! ik vind het wel een bizar ding om te zien hoor, hahahahaha.. star wars!

maar het zou zeker de oplossing kunnen zijn!! ik ga eerst nog even vragen aan hoefsmid voor een klein stukje inkorten van het ijzer (niet teveel, want dat lijkt me ook niet goed!). en kijken hoe mijn nieuwe rubberen springschoen het doet op het land. (bij ons gaan ze pas 1 april naar buiten).
indien dat allemaal niet werkt ga ik denk ik voor de star-wars oplossing....

het ziet er wel solide uit!!!

superbedankt allemaal en groetjes!

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 15:37

ps: @ petitparis mijn paard is ook een volbloed....
maar zoals ik al zei: als hij niet zou aftrappen dan zijn zijn voeten echt prima! om de 8/ 9 weken smid nette vorm, geen platvoeten oid.. wat dat betreft ben ik heel erg tevreden!

maar door dat aftrappen begint steeds de ellende!!

ik heb m gelukkig nog niet stil hoeven zetten ervoor, maar ik vrees dat als hij dit voorjaar nog 1 keer dat ijzer aftrapt, dat het dan wel even klaar is met rijden, totdat het weer goed aangegroeid is... en dat zou echt balen zijn (ook voor het paard! een paard moet lekker kunnen lopen!)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:15

kennis waarover ik het heb die heeft ook een volbloed en daarbij paste hoefschoenen niet :n
Mijn paard heeft ook een periode gehad dat ze wekelijks en ijzer aftrapte met alle gevolgen, daar hebben ze op een bepaald moment een stuk van de hoef "bijgemaakt" met zo'n kunsthars en dat is ellende. Ik heb mijn paard toen 4 weken moeten opstallen en alleen gecontroleerde beweging geven. Bovendien stond die ook nog eens stokkreupel zonder ijzer
Nu staat mijn paard vooraan op aluminium en achteraan een dun "gewoon" ijzer en de takken vooraan worden bijgeslepen, zodat ze er niet kan op trappen en dit gaat tot hiertoe goed. We hebben nu na een ellendige periode al 2x de 8 weken gehaald

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:20

Maar las ik nou goed dat jij gewisseld was van smid ook petit paris? Die van mij is bij zijn huidige smid in 6-7 jaar tijd 1 keer een ijzer verloren. Daarvoor was hij geregeld een ijzer kwijt en had hij hele slechte hoeven (zo kapot en brokkelhoeven dat de smid er vaak met moeite een ijzer onder kreeg. En hij heeft ook een tijdje een smid gehad waarbij hij gewoon iedere week, 2 weken een ijzer kwijt was. Het kan dus ook erg aan je hoefsmid liggen.