Barabackpad bij paard met KS

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Barabackpad bij paard met KS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 22:43

Hoi allemaal,

Momenteel ben ik aan het zoeken naar een zadel. Het valt nog niet mee - mijn paard heeft een wat onregelmatige rug en vanwege een beperkt budget kan ik geen zadel op maat laten maken. Ik zoek dus nog steeds een zadel waarvan de basis goed is en die met opvullen voldoende versteld kan worden. Mijn paard heeft ook nog Kissing Spines.

In de tussentijd rijd ik met barebackpad (van FRA):
http://www.horseshopinternational.nl/im ... Markus.JPG

Omdat mijn paard een vrij hoge ruggegraat en schoft heeft (hij mist nog wat rugspieren) doe ik er nog een PK pad overheen.

Is dit een goed idee of kan ik mijn BBP beter anders aankleden voor mijn paard met gevoelige rug? Ik heb nog steeds het idee dat ik vrij direct op haar rug zit. Of is een niet goed passend zadel beter (lees: beetje knellend bij de ruggegraat?). Ik wil in mijn zadelzoekperiode de rug van mijn paard niet onnodig verpesten. Ik merk dat ze in draf nog wat gespannen is onder de BBP.

Anoniem

Re: Barabackpad bij paard met KS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:43

Is het niet verstandiger om deze periode helemaal niet te rijden? Als je het idee heb dat met BBP het niet optimaal is, en je geen goed passend zadel heb) Zou ik er voor kiezen om deze periode gewoon niet te rijden..

Wat je je buget voor een zadel? want misschien kan bokt wat tips en ervaringen geven

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 11:42

Anoniem schreef:
Is het niet verstandiger om deze periode helemaal niet te rijden? Als je het idee heb dat met BBP het niet optimaal is, en je geen goed passend zadel heb) Zou ik er voor kiezen om deze periode gewoon niet te rijden..

Wat je je buget voor een zadel? want misschien kan bokt wat tips en ervaringen geven

Mijn budget is ongeveer E 400,-.
Helemaal niet rijden vind ik niet echt een optie - het kan wel maanden duren en juist met KS is het zo belangrijk om haar goed in conditie/buigzaam te houden. Ik doe nu veel stapwerk en longeren doe ik ook wel :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:24

Niet om het een of ander, maar als je de rug extra belast wordt het alleen maar pijnlijker voor zo'n dier, juist omdat er dan nog meer kracht op de ruggegraat komt te staan en de ruggewervels dus nog meer tegen elkaar aan worden gedrukt.

Lekker er niet opstappen dus..
Zeker niet met een BBP, gezien je dan écht zonder goede drukverdeling direct op de wervel zit.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 18:09

met KS moet een paard juist soepel gehouden worden in de rug. Longeren is niet altijd een optie... de zoektocht naar een zadel kan nog wel maanden duren en ik ben bang dat ze tegen die tijd helemaal vast zit.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:13

Dat is het punt.

Als iemand op jouw rug gaat zitten zakt hij automatisch iets in. Daardoor wordt je ruggengraat 'dichter' op elkaar geduwd en komen in een normale situatie de wervels dichter bij elkaar te liggen, maar ze raken elkaar niet. Bij KS raken ze elkaar wel als de rug 'korter' wordt waardoor het paard in staking gaat door pijn.
http://www.bokt.nl/wiki/Kissing_spines

Ik vind dus dat het verstandiger is om te longeren, met rijden belast je de rug onnodig en maak je de spieren niet sterker, in tegenstelling tot longeren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 18:16

Ik snap je wel hoor Upendo, ik vind ook dat je gelijk hebt. Het is hier echter kiezen tussen twee kwaden: of stil laten staan of met barebackpad rijden. Wanneer ik kan longeren doe ik dat uiteraard :)

Ik rijd/longeer trouwens 4x per week, de rest van de tijd staat ze sowieso al stil.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:20

Ik ga met upendo mee.

Ik maak uit je verhaal op dat je niet altijd de mogelijkheid tot longeren hebt, maar je kunt het paard toch ook naast de fiets leren lopen of mee uit joggen of gewoon wandelen nemen? Is ook onbelaste beweging, leuk voor het paard om eens wat anders te zien dan stal/paddock/(longeer)bak en het is nog goed voor jou zelf ook. :D

Of ga lange lijnen-werk met haar doen, dat kan ook gewoon buiten, als het paard een beetje verkeersmak is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 18:23

Dat zou dan wel met bijzet/halsverlenger moeten (volgens de DA moeten de rugspieren sterker worden). Is dat niet gevaarlijk, een paard naast je fiets? *heeft een schrikbeest*. Joggen vind ik niet zo'n strak plan, ik mag niet afvallen :=. En ik hou het maar 5 km vol.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:25

_Arwen_ schreef:
Dat zou dan wel met bijzet/halsverlenger moeten (volgens de DA moeten de rugspieren sterker worden). Is dat niet gevaarlijk, een paard naast je fiets? *heeft een schrikbeest*. Joggen vind ik niet zo'n strak plan, ik mag niet afvallen :=. En ik hou het maar 5 km vol.

Er zijn heel veel bokkers die met hun paard fietsen, als je het haar rustig aanleert, bijvoorbeeld met hulp van een extra begeleider heel langzaam op het erf beginnen, moet het heel goed kunnen.
Paarden hebben vaak meer vertrouwen als ze hun baasje naast zich hebben dan wanneer ze het baasje op hun rug hebben, dus waarschijnlijk is ze naast de fiets juist minder schrikkerig :)
Zorg wel dat je zonder moeite met je voeten bij de grond kunt, zodat je meteen van de fiets af kunt als het eens onverhoopt misgaat.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 18:26

Het scheelt ook wel dat het geen opzijspringpaard is meer een HOOOOO-paard. Ik word dus hooguit van mijn fiets getrokken :')

Ik ga het eens proberen volgende week :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:29

Succes :))

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:34

Ik ben hier de optie boomloos nog niet tegengekomen.

Bijzet of halsverlenger... Ookal doe je die om, waar je al kundig voor moet zijn, dan nog hoeft het niet zo te zijn dat je paard zijn rug ontspant.
Goed les zorgt daar wel voor.

Werk aan de hand is ook erg goed om je paard soepeler te maken en krachtiger in de achterhand. Maar dat betekend ook dat je er les in moet nemen.

Waar woon je?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 18:42

Mijn paard staat in Deventer.

Boomloos is geen optie voor mij, over het algemeen te duur en ik wil straks weer wedstrijden starten.
En zonder zadel geen les... ik heb in het verleden wel les gehad met longeren, halsverlenger, bijzet en dergelijke, tijdens het longeren ontspant mijn paard zijn rug erdoor. Wat hij buiten doet weet ik nog niet.

Werk aan de hand is toch vooral stappen, beetje om je heen draven en dergelijke? Hoe wordt de achterhand daar echt sterker van?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:48

je hebt ook dressuurzadels, zoals de barefoot London. 2ehands kun je die makkelijk compleet onder de 400 euro krijgen hoor.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:02

Buigingsoefeningen ;) Binnenbeen onder de massa plaatsen ed.

Met boomloos mag je gewoon starten als ik het goed heb. Als het maar niet richting westernzadel oid. gaat.

Cheyenne drytex is er al vanaf €300. Nieuw.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:18

Ik heb die boomloze zadels even bekeken maar ik zie mezelf daar echt geen M-proefje op rijden... heb ik ook nog nooit gezien trouwens, dat iemand dat deed.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:20

Edit: deze vind ik nog wel netjes:

Afbeelding

Maar waarom zou boomloos een oplossing zijn voor mij?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:44

Omdat je wil rijden en iets tot max. €400 zoekt?
Wat had je dan in gedachten? :=

Het gaat toch ook niet om de mooi, het gaat om je paard. Hij heeft a KS, dat ga je niet nog eens even erger lopen maken door zijn rug verder te belasten door of zonder zadel te rijden of met een te krap zadel te rijden..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:45

Ik bedoel meer: waarom een boomloos zadel en geen passend zadel van wol ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:51

Omdat die er niet zijn voor €400.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:53

Tweedehands wel toch... ik heb inmiddels als 2 zadels gepast. Eentje van 295 euro en eentje van 350... maar allebei pasten ze niet. Er moet er ooit eens eentje wel passen, zou je zeggen...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:55

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:57

Cherokee vind ik prachtig maar niet voor de dressuur! London is dan iets beter maar ziet er alsnog vrij niet-dressuurachtig uit... maar ik moet zeggen dat ik ze nog nooit in het echt heb gezien, misschien valt het mee :).
Minder drukken zou een enorm voordeel voor mijn paard zijn :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:13

Een goed zadel vind je imo niet voor die prijs. Een boomzadel dan. Ook niet als die prijs voor een tweedehands is..