Wie rijd er met gelpad/bontje? en waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

babslovertje

Wie rijd er met gelpad/bontje? en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 19:07

het staat hierboven al
waarom rijden jullie met een gelpad of bontje onder het zadel?
en rijden jullie dan met bontje of met gelpad?
of rijden jullie met helemaal niets?
brand maar los! :P

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:15

Ik rijd met een bondje onder m'n zadel.
Ik doe dit om de rug van het paard te beschermen en de druk van het zadel te verminderen. :)

secricible

Re: Wie rijd er met gelpad/bontje? en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:16

Ik ga er binnenkort mee beginnen, op advies van de zadelmaker. Weet nog niet welk van de twee. Heb een paard van 22, en de ruggegraat begint nu iets omhoog te komen, bovendien merken we dat hij wat gevoeliger begint te worden. Op advies van de zadelmaker hebben we afgesproken dat ik rustig aan eens voor een bontje of gelpad ga kijken. Let op dat het zadel hiervoor vaak wel aangepast moet worden (i.v.m. boombreedte)

Norrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:17

Alleen een dekje eronder (anky)

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:18

secricible schreef:
Ik ga er binnenkort mee beginnen, op advies van de zadelmaker. Weet nog niet welk van de twee. Heb een paard van 22, en de ruggegraat begint nu iets omhoog te komen, bovendien merken we dat hij wat gevoeliger begint te worden. Op advies van de zadelmaker hebben we afgesproken dat ik rustig aan eens voor een bontje of gelpad ga kijken. Let op dat het zadel hiervoor vaak wel aangepast moet worden (i.v.m. boombreedte)

Dit is voor mij exact dezelfde reden waarom ik met bontje rijd. Ik vond het vroeger niet nodig, het zadel lag goed! Maar aangezien ze nu ouder worden, rijd ik ook met bontje.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:20

Als je een goed passend zadel hebt, zou je zonder iets moeten rijden.
Vermits ik nog in twijfel ben of ik ofwel mijn niet perfect passend zadel laat aanpassen of een goed nieuw zadel koop, leg ik voorlopig een bondje onder mijn zadel. Een bondje heeft detzelfde functie als de wol die als opvulling wordt gebruikt in een (goed) zadel. Als ik mijn zadel weer heb laten opvullen met nieuwe wol, of een nieuw zadel heb gekocht, vliegt dat bondje weer de kast in.
Waarom je met een gelpad zou rijden, weet ik niet. Heb ik geen ervaring mee.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:21

Alleen een dekje. :)

xMalouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:22

is het eigenlijk zo dat een bontje meer schuift dan een gelpad?

Ik had namelijk een bontje gekocht voor mijn verzorgpaard, maar ze heeft singelplekken. Als de singel te veel beweegt kunnen de plekjes opengaan. De eigenaresse zei dat door het bontje de singel verplaatst maar zelf rijdt ze wel met gelpad. Vandaar mijn vraag... (hopelijk is het een beetje duidelijk)

Zorro89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:35

Ik heb sinds een week een Korrector Air Pad.. Super ding! Er zitten 4 kussens in die je los van elkaar kunt vullen met lucht. Er zit ook een schuimvulling in. Je kunt een Korrector gebruiken als normale onderlegger, dus voor een betere drukverdeling, maar ook om je zadel beter passend te maken. In mijn geval was het laatste belangrijk. Wegens veranderingen in de bouw van mijn paard lag m'n zadel niet helemaal goed meer en dit is een tijdelijke oplossing, tot ik een nieuw zadel heb laten aanmeten. Het is wel een flink stuk duurder dan een bontje of een gelpad, maar ik raad het iedereen aan! Je kunt het onder ieder zadel gebruiken. En zeker als je één zadel gebruikt op meerdere paarden, het is heel simpel aan te passen! Ik merk dat mijn paardje er ook een stuk fijner door loopt. Losser in het lijf en meer schwung.

Voorheen had ik een bontje eronder liggen. Schuift niet, er zitten lussen aan net als bij een zadeldek die je aan de singelstoten vastmaakt. Mijn ervaring is wel dat een bontje na verloop van tijd plat wordt, ziet er leuk uit, maar vind hem weinig functioneel. Daarvoor had ik een gelpad, maar geen fan van. Er zijn er een aantal (de duurdere) die inderdaad de druk wel verdelen, maar er zijn er zat die behoorlijk stug zijn.

maartjehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:25

Uhm, ik wil er wel graag een kopen, voor de sier eigenlijk.
Maar aangezien ze best wel prijzig zijn, weet ik het nog niet. En de eigenaresse zegt dat dan het zadel hoger komt te liggen, en dat dit niet nodig is? Ik denk voor de sier, en bij sommige voor het beter laten passen van het zadel dacht ik?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:32

Niet voor de sier met een bontje gaan rijden! Deze maakt het krapper/smaller, waardioor een goed passend zadel NIET meer goed past.

Ik heb er zelf eentje onder het zadel, ook om het zadel goed te laten liggen. Zelf ben ik eigenlijk niet van dit soort "oplapmiddeltjes" want een goed passend zadel is gewoon het beste. Maar een goed passend zadel was er echt niet te vinden voor mijn toenmalige olifant, de zadelmaker zat met zijn handen in het haar. Zó veel zadels uitgeprobeerd, het paste gewoon niet en kon niet passend gemaakt worden. Behalve deze ene Kieffer. Moest aangepast worden, maar kon alleen passend gemaakt worden met bontje.

Beest is inmiddels mooi afgevallen en de zadelmaker komt dus weer langs binnenkort. Ik wil dat bontje eronder weg eigenlijk, maar hij gaat eerst kijken hoe mijn zadel nu ligt. Gelukkig kan dit zadel goed aangepast worden, ben benieuwd of het uiteindelijk zonder bontje kan. Want ik vind ze óók nog eens spuuglelijk! Paard met Pluche onder het zadel... :(

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 22:16

ik heb pas een nieuw zadel gekocht
dit zadel ligt perfect op mijn paard.
ik heb een smal paardje en is wat gevoelig nou dacht ik als ik nu een
gelpad eronder leg dan verminderd dat de schokken van de ruiter (niet dat de ruiter veel hobbelt) helpt dat een beetje?of zie ik dit verkeerd?
of zeggen jullie gewoon zonder niets door rijden wel met zadeldekje natuurlijk.
nog bedankt voor de reacties trouwens!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:18

Ik rijd met bontje en geldpad, op aanraden van mijn instructrice.
Is volgens haar beter voor zijn rug!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:19

Ik heb bij mijn eerste zadel met een dik bontje gereden, dit was omdat het zadel niet 100% lag. na een nieuwe gekocht te hebben vond ik het toch verstandiger die onderlegger er weer onder te leggen.

Ik vind het beter voor zijn rug, hij werd toen al 21, en dan hoefde hij de klappen van mijn dikke billies niet op te vangen hahaha :D

Ik heb ook eens een gelpad geprobeerd, maar die floepte altijd onder mn zadels uit :? dus terug naar de bontjes :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:19

44Myrthe44 schreef:

Huh? dus jij hebt, een gewoon dekje, dan een gelpad en dan een bontje..

Is die niet TEVEEL van het goede, dan heeft je paard toch een heel pakket onder het zadel liggen ?

Zorro89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:20

Als je zadel perfect ligt dan heb je geen gelpad, bontje of wat dan ook nodig!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:22

Zorro89 schreef:
Als je zadel perfect ligt dan heb je geen gelpad, bontje of wat dan ook nodig!

dat klopt, maar ik bijvoorbeeld heb voor een paard met een oude rug een drukverdeler eronder liggen :)

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:24

Ik heb een bontje tijdelijk eronder liggen. Ik heb een perfect passend zadel, mits mijn paard in vorm is. Mijn zadel is namelijk opgemeten toen mijn paard in optimale vorm is qua bespiering. Nu heeft hij een paar maanden stil gestaan en is het zadel iets te ruim. Dus tot mijn paard weer in vorm is rijd ik met een bontje.

Een andere reden zou er niet moeten zijn. Het is een hype geweest maar een bontje kan ook veel slecht doen....

Charlotte44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:25

Ik rij met een bontje omdat anders het zadel niet goed licht.
En ik het zelf mooier vind.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:30

M_hartje_M schreef:
44Myrthe44 schreef:

Huh? dus jij hebt, een gewoon dekje, dan een gelpad en dan een bontje..

Is die niet TEVEEL van het goede, dan heeft je paard toch een heel pakket onder het zadel liggen ?

er zijn ook dekjes waar je een gelpad in kunt schuiven.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:53

Mijn pony reed ik altijd met gelpad. Pony had een goed passend zadel maar kreeg alsnog drukplekken. (niet alleen van het zadel trouwens, ook van peesjes, halsters, singels.. heel gevoelig huidje :P).
Zadel maker gaf het advies om eens een gelpad te proberen, sinds dien nooit meer last gehad van drukplekken. Mijn zadel werd hier wel op aangepast! Bontjes en gelpads onder een zadel leggen wat is aangemeten zonder onderleggers ertussen is niet slim. De kans is groot dat de boom te smal is met een bontje/gelpad er tussen.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:56

Op mijn bijrijdpaard rijd ik alleen nog met een dekje maar op de manege rijd ik op de manege pony's altijd met dekje en een bontonderleggertje (geen dikke, is ook geen echt schapenbont). Ik merk dat als ik met dat bontje rijd, ik veel fijner op m'n paard zit. Het voelt zachter aan en vangt de schokken veel beter op, vooral met springen.
Ik wil nu bij mijn bijrijdpaard ook een bontje of gelpad eronder gaan leggen, gewoon om even te kijken. Als het zadel dan echt niet meer goed ligt, zie ik dat en dan doe ik het gewoon niet. Maar ik ben wel van mening dat het beter voor de rug is en je hebt ook bontonderleggers met ruguitsparing zodat ze dat stuk onder het zadel gewoon vrij laten liggen. Vind ze alleen vrij prijzig :+

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:20

ik reed met een mattes bontonderlegger maar mijn kamer werd er krapper van met gevolg dat me pony hevig in verzet ging ,

op aanraden van me instructice heb ik een alfagelpad eronder gelegd voor een betere druk verdeling (pony is 4jaar) sinds dien loopt ie weer als een tierelier :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:29

Er zijn wat onderzoeken gewwest en daaruit is gekomen dat een bontonderlegger het beste werkt mbt drukverdeling en schokabsorptie.
Bij een gelpad wijkt de gel vd plaats waar er druk op komt en daardoor zit er daar dus niets meer.

Ik rij zelf bij 2 paarden met een bontje.
Dit komt omdat ik veel verschillende paarden rijd en er niet voor iedereen een volledig passend zadel is.
Ik heb er dus een paar waar de boom ietsje te ruim is en zo maak ik hem dan passend.
Maar liever niets er onder,zit liever direct op de rug dan op een verhoging.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:17

Ik heb tussen mijn dekje en zadel een gelpad liggen. Dit omdat de vorige eigenaars gezegd hebben dat mijn paard last van haar rug kreeg zonder gelpad. Waarom zou ik dan eigenwijs zijn en dat uit gaan proberen? Het kost niets om zo'n ding eronder te stoppen. Mijn zadel is ook op maat gemaakt mét gelpad.