Wat is er zo slecht aan een hackamore?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat is er zo slecht aan een hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:09

Zoals de titel al zegt, vraag ik me af wat er zo slecht is aan een hackamore als bitloos hoofdstel. Voor zover ik weet, zit er niet een scherp bit aan, dus kun je paard niet echt in zn mond trekken. Of zeg ik nu iets verschikkelijk doms? :+

(Als dit verkeerd staat, verplaats hem maar.)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:14

Er is een gerucht dat je met een hackamore de neus kan breken (net al dat je met een bit de onderkaak zou kunnen breken.. ), hier is echter niks van waar. Je moet je hack wel heel erg laag (lage neusriem hoogte) hebben hangen en er met je hele gewicht aan gaan hangen, voor dat gebeurt. En dan nog is dit in de praktijk nog niet waargenomen.

Daarnaast is een hack vrij agressief, en moet je hem dus niet gebruiken als je met aanleuning wil rijden. Wat dat betreft is hij meer geschikt voor bvb. western of buitenrijden.
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 28-02-11 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:14

hackamore is een moordwapen in verkeerde handen, het geeft nl superveel druk op het neusbeen als je er aan hangt/trekt. (neusbeen kan zelfs breken)

Dus ook hiervoor geldt een zachte en kundige hand van de ruiter ;)

Kitsolu

Re: Wat is er zo slecht aan een hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:15

Daar heb je dat gerucht dus ^^

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:17

gerucht??? ik heb er in mijn verleden 2 op stal gezien met een gebroken neusbeen door toedoen van een hackamore.....

Ik zit al 34 jaar in de paarden en heb dus heel wat gezien ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:18

Hrm okai dan. Maar hoe kan hij dan zo agressief zijn? Is het gemaakt van een zwaarder materiaal imo?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:20

Een hackemore behoord toch tot de catogorie hefboom werkende bitloze optomingen.
Je kunt er veel druk mee uitoefenen op de neus van je paard en ja.. Deze kan je mits te laag gehangen breken.
Ook voor het rijden met aanleuning is het bij deze optoming lastig te bepalen of je niet met teveel druk rijd.
Voor buiten erg fijn als je met een lange teugel rijd.

Edit: De hack is niet gemaakt van zwaarder materiaal, je hebt ze zelfs van heel licht materiaal.
Het is de hefboom werking.
Laatst bijgewerkt door annebe op 28-02-11 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:20

Oke, wat apart dan dat er verder nergens iets over te vinden is (heb het hele internet doorgespit voor ik ermee ben gaan rijden). En in dat geval moeten die hacks dus veeeeel te laag gehangen hebben. Fout"je" van de ruiter dus.

Een hackamore heeft vrij lange scharen, die zitten vast aan de neus en kin riem en het bakstuk. Als je dus aan de teugels trekt (die bevestigt zitten onderaan de scharen) krijg je een grote druk (afhankelijk van hoe hard je trekt en hoe lang je scharen zijn) op de kin, de neus en achter de oren.

Zoek maar een een filmpje op over "hefboom werking" dan word het je duidelijk.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:24

Sommige mensen beweren dat de S-hack vriendelijker is, maar deze heeft vrijwel exact dezelfde hefboom hoek als een gewone hackemore (De scharen dan)
De hack met lange scharen is gewoon een martelwerktuig en zou eigelijk verboden moeten worden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:27

Tjaaaa , er is eigenlijk niks mis met een "Hackemore" het is net even maar de handen die ermee werken die bepalen of iets scherp of niet is.
Een heel ervaren ruiter die op een goed beleerd paard rijdt, kan veel zachter rijden met een ijzerdraad dan een onervaren ruiter die op een niet goed opgeleid paard gaat zitten met een dik trensje, het is echt nooit het soort bit dat hard of zacht is, het zijn de handen die dit soort bit bedienen, eens je dit begrijpt en stelselmatig meer feeling en controle over je handen krijgt , dan pas kan je zacht gaan rijden.
Dit heeft dus niets met bit of bitloos te maken.
Maar het is idd wel zo dat een onervaren ruiter, die uiteraard nog niet de juiste rustige handen heeft niet met een "Hackemore" moet gaan rijden, want dit werkt idd heftiger in, als je echt zou doortrekken is het niet ondenkbaar dat je het paard zijn neusbeen zou kunnen breken met een Hack- maar nogmaals dit maakt dit soort bit niet slecht, het zijn de handen die het bedienen, alsook de trainingsgraad waarin je paardje zich nu bevind.
Een paardje dat trekt, snokt, aan de teugels plukt, je uit het zadel trekt, .... dit is een paard dat dus niet nageeflijk is op je teugelhulpen, ook al is het maar af en toe, het is zwart of het is wit, hij trekt of hij trekt niet, dus geen grijszone.
Zorg eerst voor een nageeflijk paard, dit leer je aan op een gewoon trensje (snafle) dan kan je overschakelen op tjaaa eender welk ander bit of zelfs bitloos, dat mag eigenlijk geen echt verschil maken, maar je eisen naar het paard toe moeten wel gelijk blijven, hij moet mooi nageeflijk blijven lopen, en braaf alle gevraagde dingen uitvoeren.
Niks meer en ook niks minder, .... simpel hééééééé.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:28

Ik gebruik een gewone hack met middellange scharen als ik ga buitenrijden. M'n paard is lief en braaf, tot ze de stal ruikt, en dan wil ze nog weleens flink de pas erin zetten. Met een hack kan ik haar buiten lekker hier en daar een hapje laten nemen, kan ze lekker vrij lopen, en heb ik toch de mogenlijkheid om zo zacht of zo streng te zijn als dat ik wil op het moment dat zij besluit eens n sprintje te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:29

Alles kan bij verkeerd gebruik schade aanrichten. :) Bij een hackamore die op de juiste hoogte hangt (!) is het volgens mij onmogelijk om de neus te breken. Zeker als je correct omgaat met wat je in handen hebt (maar dat geldt net zo goed voor een bit of andere bitloze optoming) gaat dat echt niet gebeuren.
Een hackamore kan een heel fijne optoming zijn. Het is niet de hackamore die slecht is, maar de gebruiker die hem slecht kan maken. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:30

listiglistje schreef:
gerucht??? ik heb er in mijn verleden 2 op stal gezien met een gebroken neusbeen door toedoen van een hackamore.....

Ik zit al 34 jaar in de paarden en heb dus heel wat gezien ;)

Het is idd een feit !! Het neusbot is onderaan vrij dun en breek 'snel ' door verkeerd toedoen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:32

Ik gebruik zelf voor mijn IJslander een Duitse hack *niet mijn paard*

Paard heeft nogal een verleden, is met bit ronduit gevaarlijk en andere bitloze optomingen zijn niet "zwaar genoeg". Wil niet zeggen dat ik er altijd aan hang, we zijn op de goede weg. Ik rijd de hele weg met los teugeltje, tot hij denkt dat hij er wel vandoor kan. Iets druk is dan voldoende. Met bvb. een sidepull zou ik hem kwijt zijn of zelfs een hack met kortere scharen... hij lijkt het te weten en ik heb hem er echt nog nooit mee "aangepakt".

EDIT: link aangepast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:38

Dankjulliewel voor de info. :D Weet ik dat ook weer. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:49

annebe schreef:
Sommige mensen beweren dat de S-hack vriendelijker is, maar deze heeft vrijwel exact dezelfde hefboom hoek als een gewone hackemore (De scharen dan)
De hack met lange scharen is gewoon een martelwerktuig en zou eigelijk verboden moeten worden.

Niet mee eens. De hack met lange scharen is in wezen vriendelijker, bij die met korte scharen treedt er veel meer ruis op.

Blijft wel dat je er met beleid mee moet rijden, maar dat moet met elke optoming :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:55

Yamcha schreef:
annebe schreef:

Niet mee eens. De hack met lange scharen is in wezen vriendelijker, bij die met korte scharen treedt er veel meer ruis op.

Blijft wel dat je er met beleid mee moet rijden, maar dat moet met elke optoming :)

Met alles moet je met beleid rijden, zelfs met het zachtste bit. Er bestaat niet 1 hoofdstel waar je gewoon mag gaan hangen en trekken wat je wilt vind ik. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:57

Dat bedoel ik :j

En een optoming waarmee met beleid en verstand gereden wordt, is nooit een martelwerktuig :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:59

Je hebt mechanische hackamores, en die kunnen bij verkeerd gebruik heel gemeen zijn.
En je hebt de gewone hackamores, zoals touwhalsters en bosals. Bosal moet goed zijn afgesteld, maar een touwhalster kan toch niet zoveel kwaad, als je je paard er tenminste niet mee vastzet en niet mee losgooit.

liinda81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:02

Ik vind ook dat het niet uitmaakt waar je mee rijd, zolang je maar weet waar je mee bezig bent en weet dat je er mee om kan gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:03

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:15

Manegepaard schreef:

Je zou ook even iets verder kunnen kijken dan je neus lang is, dat scheelt een hoop werk ;)
Verplaatst van RT-P naar HAR.

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:29

Met een hackamore is niets mis zoals hierboven beschreven. Er wordt altijd heel "ernstig" gedaan over het rijden met een hack. Ik vind zelf dat de hack een snelle release heeft, wat ik mis bij andere bitloze hoofdstellen.

Edit: Ik vind de reactie van bovenstaande mod niet erg gepast. Het is niet altijd even makkelijk om het juiste subforum te vinden hier en op een heel onlogische plaats stond het topic ook niet. Vind het nogal kleinerend overkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:47

Elles schreef:
Manegepaard schreef:

Je zou ook even iets verder kunnen kijken dan je neus lang is, dat scheelt een hoop werk ;)
Verplaatst van RT-P naar HAR.

Ik wist niet eens dat daar een apart subforum voor was?

@NogSteedsGek:
Wat bedoel je precies met een snelle release? dat je paard er sterker op reageert oid?