Ik heb een Appaloosa sinds 3 jaar. Sinds hij is ingereden heeft hij altijd hetzelfde zadel gehad, een Wintec 500 dressuurzadel. Sinds hij is ingereden, is hij natuurlijk veranderd qua spieren en bouw.
Sinds ongeveer een half jaar staat mijn paard stil, door vorst en een blessure. Hij is nogal dik geworden en ik heb het idee dat het zadel niet meer past. Ik had al langer het idee dat het zadel knelde bij de schouders, dus ik heb het al een tijd niet gebruikt. Ik heb zelf alleen geen verstand van hoe een zadel moet liggen, dus dan moet er natuurlijk een zadelmaker bijkomen.
Nu is mijn vraag wat jullie mij zouden adviseren. Dit zadel laten nakijken en aanpassen of een nieuw zadel aanschaffen? Het Wintec zadel is op zich nog goed en mooi, behalve dat hij niet goed meer ligt. Zou dit helemaal aangepast kunnen worden? Wat zijn jullie ervaringen met Wintec? Of doorsparen en een tweedehands leren zadel kopen of een zadel op maat laten maken? En hebben jullie ervaringen met bepaalde zadelmakers in de omgeving van Arnhem?
Ik vraag dit omdat ik graag meer meningen wil horen en omdat ik zelf geen verstand van zadels heb. Misschien zijn er mensen met handige tips

gewoon de zadelmaker laten komen en aanpassen, hij zegt vanzelf wel dit zadel kan wel of niet meer passend gemaakt worden. Als je dan bij de zadelmaker een nieuw of 2e hands zadel aanschaft hoef je meestal ook de zadelpasservice niet meer te betalen.
. Denk eigenlijk dat mijn bips gewoon te groot is voor deze maat. Maar ja, je wintec kan ook zeker volledig aangepast worden hoor, identiek als de bates maar voor mij niks boven leder.