Nieuw zadel of...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xKatjj

Nieuw zadel of...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 21:35

Ik ben op het moment een beetje aan het twijfelen...

Ik heb een Appaloosa sinds 3 jaar. Sinds hij is ingereden heeft hij altijd hetzelfde zadel gehad, een Wintec 500 dressuurzadel. Sinds hij is ingereden, is hij natuurlijk veranderd qua spieren en bouw.
Sinds ongeveer een half jaar staat mijn paard stil, door vorst en een blessure. Hij is nogal dik geworden en ik heb het idee dat het zadel niet meer past. Ik had al langer het idee dat het zadel knelde bij de schouders, dus ik heb het al een tijd niet gebruikt. Ik heb zelf alleen geen verstand van hoe een zadel moet liggen, dus dan moet er natuurlijk een zadelmaker bijkomen.

Nu is mijn vraag wat jullie mij zouden adviseren. Dit zadel laten nakijken en aanpassen of een nieuw zadel aanschaffen? Het Wintec zadel is op zich nog goed en mooi, behalve dat hij niet goed meer ligt. Zou dit helemaal aangepast kunnen worden? Wat zijn jullie ervaringen met Wintec? Of doorsparen en een tweedehands leren zadel kopen of een zadel op maat laten maken? En hebben jullie ervaringen met bepaalde zadelmakers in de omgeving van Arnhem?

Ik vraag dit omdat ik graag meer meningen wil horen en omdat ik zelf geen verstand van zadels heb. Misschien zijn er mensen met handige tips :D

lovebelly

Re: Nieuw zadel of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:39

Kan je bij wintec die dingen niet allemaal veranderen omdat het kunstof is?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:40

Het is natuurlijk heel moeilijk om antwoord op je vragen te geven. Persoonlijk heb ik liever een leren zadel maar ik spreek natuurlijk voor mijzelf. Als je tot nu toe geen klachten over je Wintec en er prettig mee reed.....Of je zadel aangepast zou kunnen worden moet je echt overleggen met een zadelmaker. Een goede zadelmaker is daar eerlijk in.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 21:42

lovebelly schreef:
Kan je bij wintec die dingen niet allemaal veranderen omdat het kunstof is?

Ja dat kan inderdaad, maar hoe weet ik zelf dan hoe het goed ligt? Kan een zadelmaker dit ook doen bij een Wintec eigenlijk?

Aukelizzy: tja of ik er prettig mee reed... Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen geweldige zit heb van mezelf, al heb ik op Andy (mijn paard) altijd slechter gezeten. Misschien komt dit wel door het zadel, dat weet ik niet. Ik heb wel altijd les gehad.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:49

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 21:55

Kim90 schreef:
[HAR] Info: Verwisselen van een boom bij een Wintec zadel :)

als je zelf niet weet of een zadel wel of niet goed ligt altijd laten checken door een zadelmaker! :)

Dankje! Maar zoals ik idd al zei, hoe weet ik of het zadel met een andere boom goed ligt? En ligt het dan vrijer bij de schouder, en dan ligt de achterkant nog niet beter. Dus als ik ervoor kies dit zadel te houden, sowieso een zadelmaker!

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:57

je hebt een wintec boommeter, daarmee kun je zelf meten ( moet je wel heel nauwkeurig en op de juiste plek doen zoals er op de boommeter staat ) dan zie je direct welke boom je pony nodig heeft :) als je eenmaal de goede voorboom erin hebt zitten toch de zadelmaker even vragen om het na te checken, soms moet er met opvulling oid ook nog wel eens iets gedaan worden om hem helemaal mooi te laten aansluiten.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:10

Als je twijfelt over de pasvorm, kun je het beste even een zadelmaker / zadelpasser erbij halen. Die kan je vertellen of het zadel nog passend gemaakt kan worden door bijvoorbeeld een andere voorboom.
Als je voor een ander zadel gaat, kies dan wel een zadel dat goed aanpasbaar blijft, gezien je paard nu dikker is geworden. Als je straks weer gaat trainen, gaan die kilo's er ook weer af en zal je zadel weer niet passen.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 22:10

Ik denk inderdaad dat hij opgevuld moet worden. Ik laat het voor de zekerheid liever door de zadelmaker doen, liever dat dan een verpeste rug...
Maar jullie denken dus dat het goed is om dit zadel aan te laten passen?

Dune: klopt wat je zegt! Ik ben op dit moment ook hard bezig die kilo's eraf te trainen, ik longeer op dit moment veel en wandel met hem :D

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:12

Ik zou het zadel nu wel aan laten passen. Meestal als een paard dikker wordt, ligt het zadel ook niet meer lekker. Denk je er ook om dat de bespiering straks weer gaat veranderen als je weer gaat beginnen met rijden?

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 22:16

Ik wil dus als ik een nieuw zadel aan ga schaffen, mijn Wintec niet laten aanpassen. Ik rijd nu wel zonder zadel, ga binnenkort ook een barebackpad kopen. Maar ik twijfel erg of ik mijn oude zadel laat aanpassen of een nieuwe moet kopen, onder andere door de redenen die jij noemt.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:24

als ik tevreden ben met het zadel ( behalve dan dat het niet past) dan zou ik mezelf verkoop en aankoop ellende besparen, een fijn en heel zadel hou je toch? :P gewoon de zadelmaker laten komen en aanpassen, hij zegt vanzelf wel dit zadel kan wel of niet meer passend gemaakt worden. Als je dan bij de zadelmaker een nieuw of 2e hands zadel aanschaft hoef je meestal ook de zadelpasservice niet meer te betalen.

wintec is zeer fijn vind ik, meestal als bespiering wisselt is hij heel makkelijk weer passend te maken. Bij een zadel met vaste boom ben je dan gewoon vaak de pineut en blijf je zadels kopen en verkopen omdat bespiering weer eens veranderd .

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:27

Je kan het een en ander ook wel zelf zien. Misschien dat het je iets op weg kan helpen met je wintec. Laat het wel altijd nog door een vakman controleren!
Kijk eerst goed aan de onderkant of de boom nog recht is. Kijk ook goed naar de kussens, zijn die nog mooi glad? En als je met wat druk voelt, voel je dan bobbels? Als je bobbels voelt, is de vulling niet meer goed.
Vervolgens leg je het zadel op je paard. Hangen de stijgbeugels mooi recht naar beneden? Ligt het zadel recht, of kiept het naar voren of achteren? Als je zadel kiept, dan is de boommaat niet goed. Voel ook of het zadel stabiel ligt door een hand op de voorboom en een hand op de lepel te leggen. Ligt het zadel stabiel?
Vervolgens voel je of de kussens gelijke druk uitoefenen op de schouders. Leg een hand net in de kamer en laat deze aan de voorkant onder de kussens naar beneden glijden. Sluit het zadel overal evengoed aan? Je kan ook voelen of het zadel brugt. Als je aan de linkerkant van je paard staat, pak je met je linkerhand het zadel vast. Je rechthand leg je onder de voorboom. Laat je hand onder het zadel, onder de zadelboom naar achteren glijden. Voel je overal gelijke druk?
Dit is een methode om problemen op te sporen. Als je de tijd neemt en goed voelt, dan kom je al een eind... Je kan dan evt met je zadelmaker bellen om te vragen of het probleem opgelost kan worden.
Let wel op, wij zijn leken, ik denk niet dat wij door deze methode kunnen zien of het zadel perfect past. Maar je kan in ieder geval wel een idee krijgen over de ligging van het zadel.

edit: kijk ook of het zadel niet te lang is. Spoor de laatste rib op, volg die naar de ruggengraat. Je zadel mag hier zeker niet voorbij komen.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 22:30

_Dune_: super! Bedankt! Hier kan ik in ieder geval een beetje kijken. Zal dit stukje tekst uitprinten en meenemen naar stal, om morgen even te kijken :) ik denk dat ik al wel weet wat eruit gaat komen... Maar ik zal dan de resultaten op basis van dit mini-onderzoekje hier neerzetten :P

Kim90: hier heb je wel gelijk in. Mn paard wordt nogal snel wat dikker, maar komt dan ook snel weer op gewicht. Moet ik me misschien toch eens verdiepen in de bomen van Wintec.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:36

Succes morgen! Ik ben benieuwd naar de uitkomst! Wie weet kom je al een heel eind met de voorboom verwisselen.
Nog een tipje daarvoor: Neem een stuk stevig ijzerdraad, leg dit op de schoft en buig het naar de vorm van de schoft. Dit teken je vervolgens over op een vel papier. Doe dit ook 2 vingers achter de schoft. Neem de tekening mee om de wintecboommaten te vergelijken, dan hoef je ook geen boommeter aan te schaffen.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:44

je ijzer draad moet wel precies 42 cm zijn, anders kom je te hoog of te laag uit met meten.

leg het midden(belangrijk!!) van de ijzerdraad ( recht) op de plek waar je je zadel legt, dat is dus vlak achter de schoft.

Buig de 2 uiteinden tegelijk naar beneden totdat ze op je pony rustten. buig de draad niet mee met de vorm van de ruggegraat, enkel dus gewoon naar beneden drukken de uiteinden.

Meet daarna het ijzerdraad vormpje met een centimeter van punt naar punt, dus niet met het boogje mee.
Dit is de boommaat die je hebben moet.

in mijn linkje staat in de openings post welke maten cm, bij welke kleur wintec boom hoort..
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 26-02-11 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 22:49

Ik heb een handig filmpje gezien die al eerder op bokt is geplaatst:

http://www.youtube.com/watch?v=mE3L_7tcnc4

Ik denk dat mijn boom eerder te groot is, want de kussens staan iets van de rug af. Ik heb ook het idee dat het zadel iets kleppert als ik draaf. Dan klopt het toch dat het te groot zou zijn?

Ik kan morgen ook proberen om foto's te maken van hoe mijn zadel ligt. Dat zal dan wel met mijn mobiel gebeuren, dus het wordt niet zo scherp dan :P

Ik zal ook eens kijken voor het ijzerdraad dan, als we dat thuis hebben doe ik dat morgen ook even :)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:50

Klopt, dat filmpj heb ik geplaatst :P

Kan best zijn dat het te groot is, maar van foto's worden wij niet wijzer, je zult er echt een zadelmaker bij moeten hebben, die heeft ervoor geleerd.

je kunt het wel een beetje testen met de maniertjes die wij net uitgelegd hebben, maar ook dat is echt geen garantie.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 22:57

Snap ik! Maar met jullie tips kan ik iig een beetje zelf kijken en misschien besluit ik dan of ik een nieuw zadel wil of dit zadel hou. Ik heb tot deze tijd gedacht dat ik een nieuw zadel zou kopen, maar begon vandaag eens na te denken over mijn oude zadel.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 16:17

Nou ik heb vandaag het lijstje van _Dune_ meegenomen en gekeken. Als ik over de kussens voel met wat druk, voel ik wat lichte bobbels. Het zadel kiept niet als het stil ligt op de rug, maar ik heb het idee dat het toch niet helemaal goed ligt. Bij de schouders vind ik het te strak zitten. Ik kon geen ijzerdraad vinden, dus dat heb ik nog niet geprobeerd.
Ik heb 2 foto's gemaakt van mn paard met het zadel op, als je die wilt zien pb dan even. Ze zijn niet echt duidelijk maar misschien wil iemand het toch zien.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:20

Als je er geen goed gevoel over hebt, dan zou ik eens een zadelmaker laten komen. Wie weet kan hij nog wat van je Wintec maken. Waarschijnlijk zul je nieuwe vulling nodig hebben,
Ik ben wel benieuwd naar de foto's. Zou je die willen pb'en?

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 16:24

Ja, ik zit er dus hard over na te denken nu. In ieder geval gebruik ik het zadel niet totdat ik een nieuw zadel heb of dit zadel is nagekeken. Ik heb altijd gedacht dat ik een nieuw zadel zou kopen, maar neig nu meer naar dit zadel laten nakijken en aanpassen.

Ik zet de foto's even op de pc en pb ze je dan :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:27

je vraag of bijvullen/aanpassen en ander zadel kun je ook gewoon bij je zadelpasser neerleggen.
Kan het niet aangepast worden in een redelijk aanvaardbaar budget is nieuw kopen een oplossing. Door rijden met een klemmend zadel is not done.

ook bij het kiezen voor een nieuw zadel, moet je toch al een zadelpasser vragen.

crossmachien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:17

Ik kan je ook moeilijk advies geven over de beste keuze maar mocht je interesse hebben in een super goed lederen Bates dressuurzadel, type Isabell Werth, maat 17-17.5 inch, met diepe zit, ik heb er eentje te koop van amper een paar jaar oud en in perfecte staat. 2 paar verwisselbare kniewrongen erbij, klein en groter, je kan ze ook helemaal weglaten als je dat graag wil. Je kan me PBen met je mailadres, dan mail ik je met plezier een foto. Reden verkoop is dubbel: ik rij graag met m'n springzadel, ook voor de dressuur en ik vind hem minder geschikt voor de zwaardere bips :)). Denk eigenlijk dat mijn bips gewoon te groot is voor deze maat. Maar ja, je wintec kan ook zeker volledig aangepast worden hoor, identiek als de bates maar voor mij niks boven leder.

M_VainqueurJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:23

Als je paardje heeft stilgestaan zou ik zeker niet direct een nieuw zadel kopen. Laat deze even nakijken of je hier nog even de spieren er weer mee aan kan trainen en daarna iets nieuws kopen indien nodig.
Wie ik je kan aanraden in de omgeving van arnhem is Theo Kevenaar. Het is me een aparte man:P maar hij heeft wel écht verstand van zadels op het paard. Dus even door de man heen kijken en luisteren naar zijn kennis :) ;)