Ligt een boomloos zadel altijd goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jeniej

Ligt een boomloos zadel altijd goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 12:46

Hallo,
Ik wil voor mijn haflinger een boomlooszadel kopen maar liggen die altijd goed? En hoe kan je het dan zien als hij niet goed ligt? :o

mang

Re: Ligt een boomloos zadel altijd goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:48

1 nee
2 door een zadelmaker te laten komen

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:50

Nee, niet ieder paard is geschikt voor boomloos. TIP koop het blad bit, staat een zadel special in ook een artikel over boomloos.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 12:51

ja maar ik wil geen nieuwe kopen dus moet zelf van te voren als ik hem wil kopen ook al wel een beetje kunnen zien of die goed ligt anders koop ik een zadel tewijl die zeker niet past..

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 12:53

@Schangah okee bedankt is dat dan nog een speciaal nummer waar dat instaat? dat ik niet het verkeerde blad koop :P

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:57

Niet elk boomloos zadel is geschikt voor elk paard
Maar mijn ervaring is wel dat Boomloze zadels nagenoeg geen rugklachten veroorzaken en heel geschikt is voor ronde/brede paarden waar moelijk een boomzadel voor is te vinden
Mits het wel een boomlooszadel is met ruggegraatvrijheid zoals bv een Barefoot (met VPS) + daarbij een goede drukverdelende pad met inlages eronder kijk eens op http://www.boomloosrijden.nl

Boomzadels geven doorgaans veel meer (rug)problemen aangezien de meeste vooral te smal en te lang zijn voor een haflinger en het gros van de zadelmakers er totaal geen kijk op hebben..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:05

Boomloze zadels zoals een barefoot passen vaak op alle paarden. Maar er zijn natuurlijk ook uitzonderingen, dat zijn vaak paarden die extreem spits, extreem rond of extreem slank zijn. Dan kan het nog wel eens een probleem vormen. Ik heb zelf een barefoot Cheyenne op een ronde ijslander, en dat past perfect. Mijn zadel is ook een 2ehandsje. Dus ik zou niet zeggen dat het bij je haf voor problemen zou kunnen zorgen, tenzij ze een aparte rug heeft.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:06

jeniej schreef:
@Schangah okee bedankt is dat dan nog een speciaal nummer waar dat instaat? dat ik niet het verkeerde blad koop :P

Het is het blad dan nu in de winkels ligt.

Afbeelding

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 13:09

ze heeft een ronde korte rug ze is ook niet zo groot (1,38) voor een halflinger is dat tegenwoordig klein :o

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:17

dat zou dan gewoon moeten passen. Als je zelf niet te groot bent zou een maat 1 het beste passen, ik heb op mijn ijsco van 1.42 een maat 2 en dat past ook heel mooi.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:19

een zadelmaker heeft ook tweedehandse zadels :) Ik zou daar gewoon naar vragen, het kan misschien goed lijken te liggen, maar dat hoeft niet te betekenen dat het ook goed ligt. Mijn tip: laat een zadelmaker langskomen :) is niet bepaald goedkoop, maar betreft zadels is goedkoop meestal duurkoop :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:34

Je kunt ook bij boomloosrijden.nl een zadel "huren" om uit te proberen, dat is misschien ook een idee?

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:38

Nee, niet ieder boomloos zadel ligt automatisch goed op ieder paard. Doordat ze zo verstelbaar zijn (andere pommel) is het vaak wel makkelijker om ze passend te maken.
Echter is niet ieder paard geschikt voor een boomloos zadel. Paarden (maar ook ruiters) met een gevoelige rug, zijn beter af met een boomzadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:41

Zadelmakers/passers hebben vaak geen kaas gegeten van boomloos en keuren deze meestal al af voordat ze iets gezien hebben.

Aan wat voor zadel zit je zelf te denken?

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 13:48

ik weet nog niet aan wwat voor zadel ik zit te denken maar wil wel gewoon dat het goed ligt en niet al te duur als dat kan heb nu een dressuur zadel liggen merkloos maar daar ging ze verschrikkelijk op bokken en dat wil ik graag voorkomen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:01

Je hebt eigenlijk 2 soorten boomloos:
- duidelijke zadelopbouw en gelijkend op boomzadels met vaak afneembare kussens
- modellen zoals de barefoot

De eerste zijn veelal stug en aan te passen door een ander kopijzer of het verplaatsen van de kussens. Deze zadels kunnen niet door een leek beoordeeld worden. Hoe stugger het zadel hoe nauwer de pasvorm komt dus hoe meer kennis of ervaring er nodig is. Vaak kunnen de verkopers aan de hand van duidelijke foto's wel redelijk aangeven of het goed ligt.

Bij de 'slappere' modellen komt de pasvorm minder nauw en moet je wel een heel extreem paard hebben wil het daar niet op passen. Het enige waar je dan nog naar moet kijken (en dat kan iedereen met gezond boeren verstand) is of het kopijzer mooi de schouder volgt en of het zadel niet tot halverwege de kont komt. Uiteraard moeten deze zadels altijd gebruikt worden in combinatie met een goede pad met inlages.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 16:01

Juliette86 schreef:
Je hebt eigenlijk 2 soorten boomloos:
- duidelijke zadelopbouw en gelijkend op boomzadels met vaak afneembare kussens
- modellen zoals de barefoot

De eerste zijn veelal stug en aan te passen door een ander kopijzer of het verplaatsen van de kussens. Deze zadels kunnen niet door een leek beoordeeld worden. Hoe stugger het zadel hoe nauwer de pasvorm komt dus hoe meer kennis of ervaring er nodig is. Vaak kunnen de verkopers aan de hand van duidelijke foto's wel redelijk aangeven of het goed ligt.

Bij de 'slappere' modellen komt de pasvorm minder nauw en moet je wel een heel extreem paard hebben wil het daar niet op passen. Het enige waar je dan nog naar moet kijken (en dat kan iedereen met gezond boeren verstand) is of het kopijzer mooi de schouder volgt en of het zadel niet tot halverwege de kont komt. Uiteraard moeten deze zadels altijd gebruikt worden in combinatie met een goede pad met inlages.

okee dankje wel maar heb je dan in de berefoot ook nog verschillende soorten? want je heb ook richting western en dressuur geloof ik?

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:26

:j

Kijk eens op de site; boomloosrijden.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:44

jeniej schreef:
okee dankje wel maar heb je dan in de berefoot ook nog verschillende soorten? want je heb ook richting western en dressuur geloof ik?

Dat verschil is te verwaarlozen. Het gaat om de basis opbouw van het zadel, niet om de looks, kleur of tooling.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:18

een trekker zadel dan
kan je zelf de breedte bepalen en wer veranderen als het moet en kussens verplaatsen als het moet

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 19:44

maar bij een wintec kan je ook de bomen verwisselen en ik heb nu ook een zadel waarbij dat kan..

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:47

Maar dat is niet bij alle zadels zo :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:48

de trekker kan je de pommel zelf met de hand aanpassen
tot boommaat 42 heb ik gehoord

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:50

neem contact op met de dichtsbijzijnde boomlooszadelscontactpunt (woord voor galgje)
en laat ze langskomen voor een pasmiddag.
dan kun je zelf kijken wat je leuk vind en zij kunnen je alle informatie geven.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 19:57

Dribbelkont schreef:
de trekker kan je de pommel zelf met de hand aanpassen
tot boommaat 42 heb ik gehoord

okee en heb je daar misschien een site van?