Scherper bit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovepalomina

Scherper bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 12:03

Haai,
Ik rijd nu met een d-trens buiten, maar hij wordt ook hier nog echt te sterk op, vooral als we naar het strand gaan. Dan is hij echt niet te houden. Ik wil liever een iets scherper bit, dat dat ik steeds hard moet trekken zeg maar :Y) . Dus wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt, groetjes

upendoJarig

Re: Scherper bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:04

Ochherm, niet weer. :')

Les nemen.

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 12:05

upendo schreef:

Les nemen.

oke dit soort reactie's hoef ik niet, het is serieus en ik wil gewoon jullie advies.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:06

Indd, les nemen ;)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:06

lovepalomina schreef:
upendo schreef:

Les nemen.

oke dit soort reactie's hoef ik niet, het is serieus en ik wil gewoon jullie advies.

Waarom niet? Scherper bit is geen oplossing, verhelpt je probleem misschien maar niet de oorzaak ervan ;)

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 12:07

Hoe kan ik les krijgen om te oefenen dat hij niet gaat rennen op het strand dan?

upendoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:07

Denk je echt dat het een oplossing is om met een scherper bit je pony onder de duim te houden?

Je moet leren je pony onder controle te houden en dat werkt alleen als je weet hoe je dat moet doen.
Les dus.

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 12:08

oke maar ik heb al les dus dan weet ik het ook niet

upendoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:08

Dan vraag je aan je instructrice of ze je kan helpen.

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:09

Vraag aan je instructeur om daarin te oefenen?

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:09

lovepalomina schreef:
Hoe kan ik les krijgen om te oefenen dat hij niet gaat rennen op het strand dan?

Misschien met een instructeur/instructrice/ervarener iemand het strand op met nog een paard erbij? Anders eerst in het bos/velden/weiland proberen als je die gelegenheid hebt?

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 12:10

UMayDream schreef:
lovepalomina schreef:

Misschien met een instructeur/instructrice/ervarener iemand het strand op met nog een paard erbij? Anders eerst in het bos/velden/weiland proberen als je die gelegenheid hebt?

ja in het bos is hij wel braaf, ik ga ook altijd met iemand anders naar het strand.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:10

Niet meer galopperen op het strand totdat je paardje helemaal ontspannen is, en dan als beloning even lekker uitwaaien.
En verder niet alleen teugels los en laten lopen maar, maar blijf de aandacht vragen, en blijf wat oefeningen doen op het strand.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:11

haha ik had je kunnen waarschuwen,

eerst krijg je altijd 100 reacties neem les :P

ik zou het eerst met je instructeur overleggen, die weet beter hoe jij met je handen bent, hoe je pony is. hier vanaf bokt kunnen wij je weinig helpen een bit moet bij de pony passen. en een iets scherper bit kan een uitkomst zijn, maar het kan ook veel kapot maken :)

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:12

8nnemiek schreef:
Niet meer galopperen op het strand totdat je paardje helemaal ontspannen is, en dan als beloning even lekker uitwaaien.
En verder niet alleen teugels los en laten lopen maar, maar blijf de aandacht vragen, en blijf wat oefeningen doen op het strand.

dat werkt lang niet altijd, soms is eerst ff lekker uitwaaien en de frissigheid eraf ook een oplossing..

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 12:12

8nnemiek schreef:

Oke dankje, hier heb ik wat aan :D

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:12

Ik ben het eens met _danieke_ :j Maar vind ook dat een scherper bit een beetje een laffe oplossing is.. Maar iig succes ermee :)

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 12:13

jaa meestal als we eerst lekker gaan uitwaaien, is hij daarna alleen nog maar drukker..

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:14

Vraag dan aan je instructeur wat hij/zij er van vind. Wij kunnen je paard niet zien en je ook niet echt goed helpen. ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:14

het is dus de bedoeling dat je leert je paard onder controle te houden,wat er ook aan de hand is en waar je ook rijdt. dat doe je niet door er maar een scherper bit in te hangen,dat doe je door te trainen en je paard fijner aan je hulpen te maken. hoe sterker en harder jij in\met je hulpen bent hoe stugger-sterker je paard ertegenin zal gaan...de reacties idie je krijgt komen doordat er zo vaak dit soort vragen gesteld worden door [sorry niet vervelend bedoeld] jonge grietjes die in onze ogen nog niet genoeg paardenwijsheid en verstand hebben...dus denkt 85% och daar gaan we weer...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:15

Inderdaad, voorlopig stappen op strand, zodat je pony niet het idee heeft dat 'ie altijd hard mag als 'ie op strand is...
Duidelijk begrenzen als hij weg wil, maar niet vast blijven houden, daarna gelijk ontspannen en uiteindelijk proberen aan een lang teugeltje over strand te stappen.

Als dat lukt doe je een keer een kort en heel rustig drafje, en als 'ie te sterk wordt ga je gelijk weer stappen en terug naar ontspanning...

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:15

nou laf vind ik het totaal niet, soms is het gewoon een uitkomst. ts geeft aan dat die in de bossen en in de les niet zo is, er zijn gewoon van die paarden die op het strand compleet uit hun plaat gaan, dan kun je trainen en les nemen wat je wilt thuis, maar als je op het strand ben is alles weg. ik vind laf een heel fout woord mischien was te makkelijke oplossing beter geweest :)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:16

Als je het scherpere bit alleen op het strand (buiten rijden) gebruikt is dat geen probleem. Je kan een pessoa bit nemen die heeft een beetje een hefboom werking. Als je paard/pony te sterk is heeft niet altijd met goed rijden te maken. Anders waren er geen andere bitten dan dikke bustrensen. Da is het zelfs beter om een scherper bit er in te hangen dan ongelukken te krijgen, dat heeft niets met laf te maken maar met gezond verstand. Overleg in ieder geval met je instructie!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:17

Klopt _Danieke_, te makkelijk is beter :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:17

Overleg even met je instructeur zou ik zeggen. Een scherper bit zou wel kunnen helpen als het probleem ook inderdaad daar zit. Mijn paard heeft als ze opgewonden is ook vaak de neiging om te denken: Huh? Bit? waar? }:0
Een iets scherper bitje erin om aandacht te vragen is dan niet gek. Een vriendin van mij rijdt daarom met een pelham met dubbele teugel (ook in overleg met instructeur uiteraard). In principe rijdt ze hem op het trensstuk, maar als hij echt te gek wordt komt het stangstuk erbij.