halfopen stijgbeugels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

chance

halfopen stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 16:24

Wie o wie heeft er ervaringen met onderstaand model stijgbeugels en zijn ze ook van andere merken verkrijgbaar?

foto van de site safestyle:
Afbeelding

lovey_ou

Re: halfopen stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:26

Ik heb er een keer mee gereden en vind ze erg fijn ze zitten beter als soort gelijke beugels met elastiek :j Die met elastiek raak ik nog wel eens kwijt al moet ik wel zeggen dat ik met de half open beugels wel korter zat

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:28

Ik heb de safestyle en ze bevallen echt super! Ik wil niet meer anders :D :D
Ze voelen net als een gewone stijgbeugel, je raakt ze ook niet eerder kwijt (en dan is wel zo met die goedkope versies met elastiek)
De beugelriemhaak is gedraaid dus de riem ligt altijd vlak op het zweetblad.
En het geeft me een stukje extra veiligheid; dat je niet blijft hangen bij een val.
Al met al rij ik veel "vrijer" met deze beugels :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:18

Ik heb er 'vroegah' paar jaar geleden wel eens mee gereden, ik vond hem echt niet fijn.
Ik was toen der tijd (had niet zo'n stevige zit, I admit :D ) heel snel mijn beugels kwijt, vooral met springen. Heb zo ook een keer een rondje afgemaakt met 1 beugel :') Wil je perse een veiligheidsbeugel, ik vond zelf de kwikout veel fijner en zijn nog net iets goedkoper ook. :P

Alhoewel ik zelf nu de Sprenger Bow Balance heb, ook veilig door het system 4 systeem en ze 'dwingen' je voet een beetje in de goede houding. Ook heb ik totaal geen last meer van mijn enkels!

Maar als het je enkel en alleen om de veiligheid gaat, zou ik de kwikout nemen, die is goedkoper! :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:26

ik heb zelf de oude variant van sprenger, die is niet open maar heeft beweegbare delen, voor aan mijn dressuurzadel. voor mijn springzadel gewoon goedkope beugels met elastiek. ik heb daarmee heel vaak gereden zonder elastiek, maar je raakt echt je beugels niet kwijt hoor. denk dus ook niet dat je daar met deze beugels bang voor hoeft te zijn.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:37

heb vroeger er ooit eens mee gereden, het is wel even wennen je bent zo je beugel kwijt met een gekke beweging.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 19:40

Zijn er ook andere merken die deze open beugels heeft zonder elastiek?

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:46

Ik rij er nu ongeveer 1 jaar mee,open kant naar binnen,merk er niks van.
als andere met dit zadel rijden ,vinden ze ze eng en draaien de open kant naar buiten wat dan minder eng zou zijn? ,maar wat doe je bij spanning je voeten gaan naar voren en naar buiten dus nou niet bepaalt veilig!!
verder vind ik het prima beugels ik merk er geen verschil met welke andere beugels dan ook.
je moet alleen even handig worden in het opsteken.

lenore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:29

koop een beugel met elastiek
zit veel fijner rij er nu met een grote d pony die net 4 is
veel veiliger mijn pony kan nog weleens een sprong maken

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:31

Als je de SafeStyle geprobeerd hebt wil je echt niet meer rijden met die elastiek-beugels hoor ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:31

Wat ik mij afvraag bij deze beugels, hoe ze aan het zadel moeten. Je ziet er een heleboel met de opening aan de binnenkant, en ook een heleboel met de opening aan de buitenkant, wat is nou goed? Mijn lijkt de opening aan de buitenkant.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:33

Ik vind ze niet fijn, zodra het paard een gekke sprong maakt en jij dus het gewicht op de beugel verliest, ben je de beugel direct kwijt. Ik zou inderdaad ook gaan voor de quick out, zijn een stuk fijner en praktischer. (:

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:38

Meningen zijn nogal verdeelt dus..
Ik ben ook op zoek naar nieuwe beugels, heb nu al jaren met van die flexibele grijze stukken, maar zoek nu wat anders. Deze lijken me prettig en bovendien handig, maar hoe zit dat met onverwachte bewegingen ed, als je per ongeluk even druk op de beugel verliest ben je ze kwijt denk ik??

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:44

Chaos schreef:
Meningen zijn nogal verdeelt dus..
Ik ben ook op zoek naar nieuwe beugels, heb nu al jaren met van die flexibele grijze stukken, maar zoek nu wat anders. Deze lijken me prettig en bovendien handig, maar hoe zit dat met onverwachte bewegingen ed, als je per ongeluk even druk op de beugel verliest ben je ze kwijt denk ik??

Dat is mijn ervaring in ieder geval wel. (:

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:46

Het kunnen hele fijne beugels zijn, maar dan moet je een onafhankelijke zit hebben en druk in je beugels hebben. Als je je hakken etc op gaat trekken tijdens het rijden ben je ze kwijt :)

Ik heb zelf de GPG monique..! Zijn ook nog eens goed voor je rug en gewrichten en draaien 360 graden dus je kunt er niet in blijven hangen.
Afbeelding

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:49

Ik vind ze heel fijn. Ik ben ook nooit de beugel kwijt maar heb wel het vertrouwde gevoel van mócht er iets gebeuren dat ik er altijd uit kom.
Verder merk je echt niet dat ie half open is. Ik rijd met de open kant aan de binnenkant.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:52

Ik ben ook nooit een beugel kwijt, ze liggen juist stabieler omdat de beugelriemen vlak op je zweetblad liggen (door het gedraaide beugelriemoog)
De open kant hoort inderdaad naar binnen bij de Safestyle :j

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:57

Ik rijdt er al mee sinds ze net op de markt waren, de open kant doe je naar binnen.
Vindt ze ideaal, zou geen andere meer willen.

mmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:58

Zijn ze niet zwaarder dan gewone beugels?

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:06

Ze zijn idd zwaarder dan andere beugels, maar deze beugels hebben een ergonomische vorm, als ze te licht zouden zijn, ben je dat kwijt.
En wat betreft kwijt raken van deze beugels, dat valt dik mee, is meer een rijtechnisch iets als je je beugels makkelijk kwijt raakt.

Vindt ze persoonlijk ook mooier om te zien dan beugels met stiek, en de kwaliteit is super, heb deze al een jaar of 7, en ze blijven erg mooi

mmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:11

Ja ze zijn er echt mooi uit inderdaad.

Loopt het voetbed wat schuin op naar buiten toe, of lijkt dat maar zo? het lijkt een beetje het effect van schuine beugelblokjes?

Ik twijfel er al een tijdje over, maar vooral dat de beugelriem vlak op het zweetblad ligt en de beugel altijd haaks hangt lijkt me heel fijn.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:12

packer schreef:
Ze zijn idd zwaarder dan andere beugels, maar deze beugels hebben een ergonomische vorm, als ze te licht zouden zijn, ben je dat kwijt.
En wat betreft kwijt raken van deze beugels, dat valt dik mee, is meer een rijtechnisch iets als je je beugels makkelijk kwijt raakt.

Vindt ze persoonlijk ook mooier om te zien dan beugels met stiek, en de kwaliteit is super, heb deze al een jaar of 7, en ze blijven erg mooi

Als een paard flink begint te bokken, jij dus het gewicht op de beugels kwijt raakt en dus de beugels verliest. Terwijl je eigenlijk juist op die momenten best steun kunt gebruiken. :D
In het gewone rijden raak je ze niet kwijt, maar met jonge paarden die nog wel eens een flinke bok kunnen geven....

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:15

Ik heb ze ook, merk weinig verschil met gewone beugels.
Je bent ze inderdaad kwijt als je paard begint te bokken, maar dat ben ik gewone beugels ook....

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 14:48

Iedereen bedankt voor de tips!!!!

@Sabine, ik zal idd eens naar die gpg beugels kijken.

De open beugels zijn bedoeldt voor de kinderen van mijn vriendin..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:46

Nuja, dat is dus waar ik over twijfel.
Ik rij met druk op beide beugels, maar met jonge paarden en springen (springen ben ik niet heel handig mee en verlies ik sneller mijn beugel) is de beugel dus niet zo handig. Gewoon voor mijn volwassen paard zou het dan wel fijn zijn??

De opening aan de binnenkant, hoezo doen mensen dat? Zo hoort ie toch niet? Als je hem zo hangt kun je hem denk ik beter helemaal niet gebruiken maar andere kopen.