Wat voor zadel op een fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ramona22

Wat voor zadel op een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 09:02

Hallo

Ik weet niet of dit bericht hier op de juiste plek staat, maar ik heb even een vraagje over zadels.
Wij hebben een fries gekocht, en als ze morgen wordt goedgekeurd komt ze morgen onze kant op. Nu hebben we alleen zadels voor kwpn-ers ( met een hoge schoft) dus de kans is heel erg groot dat deze zadels niet gaan passen.
Eigenlijk moeten we een zadel hebben met een brede boom, nu ben ik niet zo bekend met al die ( boom) maten van die zadels. Wat voor zadel gebruiken jullie voor een fries? Ik weet dat er speciale fryso zadels zijn, maar misschien zijn er ook nog andere merken die veel worden gebruikt voor friezen.
Alvast bedankt!

Wennii

Re: Wat voor zadel op een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:04

Ik heb een KN allegro erop. Wel met een wijde boom, maar mijn paard heeft toch wel wat schoft. Niet zo heel hoog, maar ook niet niks. heb wel verhoogde keilkussens, dat kon met dat zadel, vanwege zijn diepe rug. En ik moet zeggen, het ligt er heel goed op en hij loopt er lekker onder. Zit ook nog eens heerlijk.

Fenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:09

Heb zelf ook een Fries gekocht en het viel me op met zadels passen dat de meeste
een beetje achterover lagen. Komt dat omdat ze een diepe rug hebben?
Heb nu een tweedehands Passier dressuurzadel gekocht.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:10

Ik heb een JC Saphir erop. Die van mij had eerst boommaat 31, maar nu heeft ze een bredere nodig (33).
Het ligt heel erg aan de bouw van je paard. Sommige friezen hebben wel schoft en zijn niet extreem rond (zoals die van mij) en anderen zijn juist wel weer heel rond en hebben nauwelijks schoft.

Murer Sadles zou je ook eens kunnen proberen. Die komen gratis langs om te passen en hebben de Tietse's Choice, 4th level en La Doma close contact. De eerste paste niet op mijn paard, maar de laatste 2 wel. Zo zie je maar dat zelfs de 'speciale' friezen zadels niet op iedere fries passen.

@ Fenne: Dat probleem heb ik ook met mijn fries. Die heeft een wat weke rug en zwakke lendenen, waardoor ze een beetje een 'doorgezakte' rug heeft. Daardoor liggen de zadels idd eerder wat achterover.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:10

@ fenne: Dat was bij die van mij dus ook en dat kwam inderdaad door zijn diepe rug. Nu heb ik er een met verhoogde keilkussens en die ligt wel recht.

Fenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:26

Zijn er speciale onderleggers te krijgen die je onder de kussen kan leggen aan de achterkant?

Bedankt voor het meedenken!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:28

Je hebt wel, als tijdelijke oplossing, van die soort pads waarin je lucht kunt blazen om het zadel recht te leggen totdat je paard bijv. beter bespierd is. Maar ik zou het niet met een pad gaan oplossen oid. Soms kan de zadelmaker je zadel nog wel aanpassen en het beter krijgen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:29

-> HAR

Fenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:32

Jibbel bedankt voor de tip! Ik ga er gewoon een zadelmaker bij halen.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:36

Je hebt ook een spie. dat is een soort foam kussenachtig ding, wat aan de voorkant heel dun is en steeds dikker wordt naar de achterkant (je hebt ze geloof ik tot 5 cm ofzo). Ik ben daar zelf geen heel groot voorstander van, omdat het vind ik niet zo goed aanpast aan de vorm van je paard, maar het ZOU kunnen...

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:21

hier geen Fries, maar Tinkers. Maar 2 zadels (welke ik nu te koop heb) die ook prima op vrij brede Friezen heb.

Een Kentaur, waarvan de kussens ook zo gemaakt zijn dat het zadel niet naar achteren "valt" , met een boomwijdte van 36 cm. Deze zou volgens mijn zadelmaker zowel op een breed/rond paard met en zonder schoft passen.

En dan nog een Fryso Classic, fit 4. Heerlijk zadel, past helaas niet op mijn jongste Tinker :'-(

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:20

ik had op mijn brede haflinger een imperial riding liggen met boommaat 34.
heerlijk zadel.
heb hem nu helaas te koop stan vanwege dat de haflinger verkocht is.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:36

Iemand die ik ken heeft een Fryso zadel op haar fries liggen.

BrigitteB61

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 01:04

mijn Kiefer pastte prima, ik heb eigenlijk altijd met Kiefer gereden

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 02:06

Ik heb een kieffer Lusitano. Past goed en zit voor mij ook nog heerlijk :)

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:22

Ik heb een massimo trail. Een heel erg zacht en comfortabel zadel wat erg lijkt op een gewoon dressuurzadel, daar kan hij ook goed gebruikt voor worden. Speciaal vervaardigd voor rondgeribte paarden. De mijne heeft boommaat 39. (Normaal gaan zadels maar tot 34 zoals de wijdste wintec ( witte boom))

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:35

Ik heb een KN Symphony, mijn vriendin Stübben Maestoso.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:42

Ik ben zelf ook opzoek nog voor mijn fries...Ik ga waarschijnlijk voor een Sommer zadel. Ben er nog niet helemaal over uit.
HIj is helaas uit zijn Bates Innova gegroeid. Deze heb ik dus nog in de verkoop. Heerlijk zadel overigens

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:44

geen Fries, maar een tinker, heb er wel een friezenzadel op.....namelijk de Fryso. Echt een heerlijk zadel.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:06

Ik had een JC Saphir op mijn fries.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:38

Wij hebben eerste een wintec Isabelle Werth erop gehad , maar nu sinds een half jaar (?) een Fryso Legancie.
Al moet ik er wel bij zeggen dat het een Fries van ong. 1.75 en ook vrij breed , niet dik maar breed :')

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:47

Elke fries is anders, dus een 'friezenzadel' hoeft ook niet op elke fries te passen. Op mijn fries ben ik begonnen met een Wintec, toen een Passier GG (tweedehands), toen een Ainsley, en nu een op maat gemaakt zadel van Arno Brandt. Ben er heel erg tevreden over! Qua boommaat heeft hij altijd medium gehad.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:39

@barbara88, het friezenzadel Fryso kan standaard geleverd worden, maar ook volledig op maat, dus 't past altijd

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:07

ik had altijd een fryso fit 4 op mijn fries :) die heb ik nu alleen te koop want op mijn nieuwe paard ligt hij niet ideaal. op mijn vorige paard lag ie overigens geweldig!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:11

ik had op mijn vorige fries een rossner montreal boommaat 33 en nu op jana een rossner amerika met boommaat 37, aan laten passen door divoza en hele fijne zadels die goed liggen op mijn paard...