halsterhoofdstel, werkt het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DJB

halsterhoofdstel, werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 20:41

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in halsterhoofdstellen ivm trektocht van de zomer. Ik kom verschillende dingen tegen, van Barefoot, Biothane maar ook 'gewone' (van die katoenen).

Nou lijkt me die van Barefoot of Biothane (model weet ik nog niet echt) me wel wat, maar ik vraag me af of het nou echt werkt? Ik rijd mijn paard met een lage neusriem omdat ze daar het fijnst op reageert, wat je dus bij deze hoofdstellen niet hebt (bij die Biothane kan je er nog wel een sperriempje om doen zag ik).

Hoe zit het met de bewegingsvrijheid van het bit? Mij is altijd geleerd dat het bit stabieler ligt met lage neusriem of anders sperriempje.
Ik ben niet van plan het bit door de mond van mijn paard te trekken maar vind het wel fijn als het bit gewoon stabiel ligt (is nog een jong paard).

Is een halsterhoofdstel echt veel handiger dan een gewoon hoofdstel bij buitenrijden/trektocht? Gebruiken jullie 'm vaak of lijkt het handiger dan het is?

Ten slotte, welk halsterhoofdstel zouden jullie me aanraden? Waarom?

Anoniem

Re: halsterhoofdstel, werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:46

Ik vind het fijn, Ik heb een biothane van marylot. Super sterk spul! en makkelijk schoon te houden.
Ik heb een marylot crosslink dus een die ook op 2 manier bitloos kan. Als je voor een biothane gaat zou ik voor marylot gaan. Norton heeft ook zoiets.. maar dat is van een ander kunstof en is veel minder zacht.

Het bit ligt mooi rustig in de mond. Dus ik vind het super hoofdstellen

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:48

Je kan er altijd nog een losse lage neusriem om doen, doen ze bij ons op de manege ook.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:51

Ik gebruikte er wel eens een, merk weet ik niet. Een mooie leren. Echt een praktisch ding vond ik het, let wel, als ie eenmaal aan was. Zaten nogal wat riempjes aan en als dat door de war zat, oef...

Maar eenmaal aan kon je op buitenrit zo de bakstukken losklikken voor een graaspauze, ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:52

Gothic_TeZZy schreef:
Je kan er altijd nog een losse lage neusriem om doen, doen ze bij ons op de manege ook.

Dat lijkt mij niet practisch het fijne aan een halster hoofdstel, is juist dat je maar 2 klipjes hoeft lost te maken. om het bit eraf te halen. Wanneer je daar weer een neusriem overheen gaat doen. word het niet handiger van..

En heb jij als ruiter een rustige hand is het bit ook rustig. Evt. kun je nog een knevel trens gebruiken omdat die sowieso rustiger ligt..

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:52

ik heb 2 trektochten gemaakt, en 1 keer daarvan heb ik een halsterhoofdstel geleend (andere keer ander paard met bitloos hoofdstel...) en ik zou echt geen trektocht maken met een gewoon hoofdstel (of het moet niet anders kunnen).
ik had toen een biothane, en ik vond het echt superfijn dat ik tijdens pauze's niet steeds van hoofdstel naar halster hoefde te wisselen. gewoon even teugels eraf klikken en bit eraf halen en klaar :D
ook hoef je dan op je paard geen halster meer mee te nemen (behalve als je je bagage zelf mee moet nemen natuurlijk. wij hadden iemand die de bagage na bracht :P ).
Wat ik wel had was dat dat hoofdstel echt geen neusriem had. alleen een los bandje (hetzelfde als met een gewoon halster) maar hier had ik verder geen last van. Maar dat ligt misschien ook aan de pony...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:53

Miss_Malfoy schreef:
Ik gebruikte er wel eens een, merk weet ik niet. Een mooie leren. Echt een praktisch ding vond ik het, let wel, als ie eenmaal aan was. Zaten nogal wat riempjes aan en als dat door de war zat, oef...

Maar eenmaal aan kon je op buitenrit zo de bakstukken losklikken voor een graaspauze, ideaal!

Heb jij een foto? ben heel benieuwd wat voor riempjes er dan nog aan zitten? mijn halster hoofdstel heeft eerder minder riempjes dan een normaal hoofdstel dan meer..

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:54

Anoniem schreef:
Gothic_TeZZy schreef:

Dat lijkt mij niet practisch het fijne aan een halster hoofdstel, is juist dat je maar 2 klipjes hoeft lost te maken. om het bit eraf te halen. Wanneer je daar weer een neusriem overheen gaat doen. word het niet handiger van..

En heb jij als ruiter een rustige hand is het bit ook rustig. Evt. kun je nog een knevel trens gebruiken omdat die sowieso rustiger ligt..

Klopt, maar helaas reageert het betreffende paard niet goed op n ander bit en/of hoofdstel. Vandaar de losse neusriem erbij ;)
En gezien de TS ook een soort van neusriem oplossing zocht, vermeld ik het :)

Wat betreft het dik gedrukte, daar ben ik het wel mee eens

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:56

poeh niniroosje.. Ergenst heel ver weg mischien. Vind je het erg als ik hem een andere keer opzoek? Nogal moe namelijk.. Volgens mij waren het ook niet zozeer veel riempjes, maar meer de manier waarop het in elkaar stak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:04

Miss_Malfoy schreef:
poeh niniroosje.. Ergenst heel ver weg mischien. Vind je het erg als ik hem een andere keer opzoek? Nogal moe namelijk.. Volgens mij waren het ook niet zozeer veel riempjes, maar meer de manier waarop het in elkaar stak.

Prima hoor!

@Gothic_TeZZy:
Dat is ook zo, alleen is (voor mij) het grote voordeel van een halster hoofdstel weg wanneer je er een extra neusriem aan hangt..

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 21:08

Zo dat zijn een hoop snelle reacties! Bedankt!
Eigenlijk allemaal wel positief dus, da's mooi:)

Hoe werkt dat dan met die losse neusriem, Gothic_TeZZy? Dan heb je toch 2 neusriemen (1 van halser en die losse?). Zit dat niet oncomfortabel voor het paard?

Ik heb eerder trektochten gemaakt maar dan met huurpaarden, waar we het halster onder het hoofdstel moesten laten zitten. Eerlijk gezegt vind ik dat echt geen mooi gezicht en het zit allemaal net niet helemaal lekker. Nu met mijn eigen paardje op trektocht dus dan wil ik kijken voor praktische oplossingen.

Jullie missen de neusriem dus niet?

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:12

De losse neusriem doen wij over het halsterhoofdstel, als deze goed hangt zit er niks over elkaar. Ik zal eens kijken of ik een foto heb.

Maar wat Nini_roosje al zegt, het voordeel van makkelijk een halster hebben is weg. Al is een losse neusriem en bit los klippen nog steeds makkelijker dan hoofdstel af doen..

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:15

Ik heb een halsterhoofdstel, wat ik best praktisch vindt, maar doe het ook wel eens anders: een touwhalster onder een gewoon hoofdstel (met lage neusriem). Dat zit nauwelijks elkaar in de weg, en je hoeft toch niet echt te wisselen, kan gewoon het hoodstel afdoen en dan heb je nog een halster om.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:16

Nog een praktische oplossing... Maar dat moet je echt willen. Gewoon met een halster of bitloos hoofdstel rijden. Da's helemaal praktisch natuurlijk.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 21:18

Een losse neusriem is inderdaad niet erg handig...

Hmm twijfels, heb ook een hoofdstel met hoge neusriem en sperriem, een paar keer gebruikt maar ging toch niet zo fijn. Is al wel even geleden dus misschien gaat het nu beter. Het is nou ook weer niet zo dat ik niet kan rijden met een hoge neusriem hoor (komt misschien een beetje zo over), maar laag is gewoon fijner en als ik een week op trektocht ga is dat toch wel handig.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:20

Idd. wou net zeggen, niet zo moeilijk doen en gewoon bitloos gaan :) Is het meest praktische :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:22

DJB schreef:

Hmm twijfels, heb ook een hoofdstel met hoge neusriem en sperriem, een paar keer gebruikt maar ging toch niet zo fijn. Is al wel even geleden dus misschien gaat het nu beter. Het is nou ook weer niet zo dat ik niet kan rijden met een hoge neusriem hoor (komt misschien een beetje zo over), maar laag is gewoon fijner en als ik een week op trektocht ga is dat toch wel handig.

Gebruikte je die in de bak of buiten? want in de bak vind ik een sperriem of lage neusriem ook praktischer. Maar buiten maakt het mij en mijn paard
niets uit.

Halster onder een normaal hoofdstel zou ik niet doen! dat schuurt. En een touwhalster zou ik ook niet doen, want daar kan je een paard niet aan vast zetten

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 21:22

Miss_Malfoy schreef:
Nog een praktische oplossing... Maar dat moet je echt willen. Gewoon met een halster of bitloos hoofdstel rijden. Da's helemaal praktisch natuurlijk.

Doel is wel om meer bitloos te gaan rijden (doe ik af en toe eens door gewoon het bit van mijn hoofstel te halen en de teugels aan de neusriem vast te maken) maar voor trektocht op onbekend terrein vind ik het toch een beetje eng. Geen idee waarom want opzich maakt het natuurlijk ook niet uit (vond die mensen die zeiden dat ze niet zonder bit konden rijden altijd zo dom :o , nu twijfel ik er zelf over :+ ) Paard kan nog wel eens schrikken en dan heb ik het gevoel dat ik met bit toch sneller de rust kan terugvinden (zit waarschijnlijk gewoon tussen mijn oren maar heeft dus wel uitwerking op mijn paard)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:23

Ik heb ook een biothane hoofdstel. Vind het erg handig, gebruik het ook voor lange ritten en er is veel minder gesleur en gedoe, gewoon bitje er uit klikken en klaar. Je kunt ook alles veranderen en gemakkelijk in onderhoud.
Super mooi vind ik ze nut niet, maar ook niet lelijk. Bit ligt ook mooi stil in de mond bij mijn paard, zou niet weten waarom je er een extra neusriem bij wil doen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:23

Ik heb een Marylot hoofdstel. Als sidepull, crosslink, bithoofdstel en als halster te gebruiken.
Heb hem gekocht omdat hij makkelijk in onderhoud is, mooi is en dus veelzijdig.
Ik rijd er nu alleen met bit mee, en ik moet zeggen dat het bit gewoon goed stil ligt, en paardjelief is tevreden.
Maar mijn doel is wel bitloos rijden, vind het wel fijn dat het gewoon allemaal met deze kan, en ik dus niet 2 verschillende hoofdstellen nodig heb.
Foto :)

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 21:24

Anoniem schreef:
DJB schreef:

Gebruikte je die in de bak of buiten? want in de bak vind ik een sperriem of lage neusriem ook praktischer. Maar buiten maakt het mij en mijn paard
niets uit.

Halster onder een normaal hoofdstel zou ik niet doen! dat schuurt. En een touwhalster zou ik ook niet doen, want daar kan je een paard niet aan vast zetten

Gebruikte ik in de bak, buiten alleen met die lage neusriem gereden.
Wat is voor jou het verschil tussen in de bak en buiten dan qua wel/niet een sperriem/lage neusriem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:24

Bitloos met een bitloos hoofdstel is ook niet praktisch. Want daar kun je ook geen paard mee vast zetten! en voor mij, moet er een duidelijk verschil zijn tussen werk en rust. Want ik wil geen paard dat eet tijdens het werk! (werk is dus bit of een bitloos hoofdstel) en rust is een halster en dan mag hij wel eten..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:25

Dat begrijp ik heel goed hoor, als je je er niet lekker bij voelt moet je het niet doen. ;)
Ik doe het ook alleen als ik een paard vertrouw.
Ochjoh wie weet, ooit...
Goed toch dat je alle opties ophoud. :)

@nini_roosje: Tja dat is ieders eigen mening, voor mij werkte een stalhalsters bij een paardje prima en daar kon ik haar heel mooi aan vast zetten natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:26

DJB schreef:
Anoniem schreef:

niets uit.

Gebruikte ik in de bak, buiten alleen met die lage neusriem gereden.
Wat is voor jou het verschil tussen in de bak en buiten dan qua wel/niet een sperriem/lage neusriem?

In de bak wil ik verzameling, wil ik oefeningen rijden enz. Buiten wil ik lekker recht door en heb ik alleen mijn rem nodig. Dus blijft het bit sowieso al veel stiller liggen. Omdat je er niet aan zit om stelling te vragen ofzo..

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 21:26

Sodeletuut schreef:
Ik heb een Marylot hoofdstel. Als sidepull, crosslink, bithoofdstel en als halster te gebruiken.
Heb hem gekocht omdat hij makkelijk in onderhoud is, mooi is en dus veelzijdig.
Ik rijd er nu alleen met bit mee, en ik moet zeggen dat het bit gewoon goed stil ligt, en paardjelief is tevreden.
Maar mijn doel is wel bitloos rijden, vind het wel fijn dat het gewoon allemaal met deze kan, en ik dus niet 2 verschillende hoofdstellen nodig heb.
Foto :)

Mooi kleurtje :D Als ik een biothane hoofdstel zou kopen zou ik denk ik ook dit model nemen. Als je er dan toch een hebt lijkt het me wel handig om verschillende manieren van bitloos rijden uit te proberen.