Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Gothic_TeZZy schreef:Je kan er altijd nog een losse lage neusriem om doen, doen ze bij ons op de manege ook.

).Miss_Malfoy schreef:Ik gebruikte er wel eens een, merk weet ik niet. Een mooie leren. Echt een praktisch ding vond ik het, let wel, als ie eenmaal aan was. Zaten nogal wat riempjes aan en als dat door de war zat, oef...
Maar eenmaal aan kon je op buitenrit zo de bakstukken losklikken voor een graaspauze, ideaal!
Anoniem schreef:Gothic_TeZZy schreef:Je kan er altijd nog een losse lage neusriem om doen, doen ze bij ons op de manege ook.
Dat lijkt mij niet practisch het fijne aan een halster hoofdstel, is juist dat je maar 2 klipjes hoeft lost te maken. om het bit eraf te halen. Wanneer je daar weer een neusriem overheen gaat doen. word het niet handiger van..
En heb jij als ruiter een rustige hand is het bit ook rustig. Evt. kun je nog een knevel trens gebruiken omdat die sowieso rustiger ligt..
Miss_Malfoy schreef:poeh niniroosje.. Ergenst heel ver weg mischien. Vind je het erg als ik hem een andere keer opzoek? Nogal moe namelijk.. Volgens mij waren het ook niet zozeer veel riempjes, maar meer de manier waarop het in elkaar stak.
DJB schreef:Een losse neusriem is inderdaad niet erg handig...
Hmm twijfels, heb ook een hoofdstel met hoge neusriem en sperriem, een paar keer gebruikt maar ging toch niet zo fijn. Is al wel even geleden dus misschien gaat het nu beter. Het is nou ook weer niet zo dat ik niet kan rijden met een hoge neusriem hoor (komt misschien een beetje zo over), maar laag is gewoon fijner en als ik een week op trektocht ga is dat toch wel handig.
Miss_Malfoy schreef:Nog een praktische oplossing... Maar dat moet je echt willen. Gewoon met een halster of bitloos hoofdstel rijden. Da's helemaal praktisch natuurlijk.
, nu twijfel ik er zelf over
) Paard kan nog wel eens schrikken en dan heb ik het gevoel dat ik met bit toch sneller de rust kan terugvinden (zit waarschijnlijk gewoon tussen mijn oren maar heeft dus wel uitwerking op mijn paard)
Anoniem schreef:DJB schreef:Een losse neusriem is inderdaad niet erg handig...
Hmm twijfels, heb ook een hoofdstel met hoge neusriem en sperriem, een paar keer gebruikt maar ging toch niet zo fijn. Is al wel even geleden dus misschien gaat het nu beter. Het is nou ook weer niet zo dat ik niet kan rijden met een hoge neusriem hoor (komt misschien een beetje zo over), maar laag is gewoon fijner en als ik een week op trektocht ga is dat toch wel handig.
Gebruikte je die in de bak of buiten? want in de bak vind ik een sperriem of lage neusriem ook praktischer. Maar buiten maakt het mij en mijn paard
niets uit.
Halster onder een normaal hoofdstel zou ik niet doen! dat schuurt. En een touwhalster zou ik ook niet doen, want daar kan je een paard niet aan vast zetten

DJB schreef:Anoniem schreef:
Gebruikte je die in de bak of buiten? want in de bak vind ik een sperriem of lage neusriem ook praktischer. Maar buiten maakt het mij en mijn paard
niets uit.
Halster onder een normaal hoofdstel zou ik niet doen! dat schuurt. En een touwhalster zou ik ook niet doen, want daar kan je een paard niet aan vast zetten
Gebruikte ik in de bak, buiten alleen met die lage neusriem gereden.
Wat is voor jou het verschil tussen in de bak en buiten dan qua wel/niet een sperriem/lage neusriem?
Sodeletuut schreef:Ik heb een Marylot hoofdstel. Als sidepull, crosslink, bithoofdstel en als halster te gebruiken.
Heb hem gekocht omdat hij makkelijk in onderhoud is, mooi is en dus veelzijdig.
Ik rijd er nu alleen met bit mee, en ik moet zeggen dat het bit gewoon goed stil ligt, en paardjelief is tevreden.
Maar mijn doel is wel bitloos rijden, vind het wel fijn dat het gewoon allemaal met deze kan, en ik dus niet 2 verschillende hoofdstellen nodig heb.
Foto
Als ik een biothane hoofdstel zou kopen zou ik denk ik ook dit model nemen. Als je er dan toch een hebt lijkt het me wel handig om verschillende manieren van bitloos rijden uit te proberen.