Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Odessa1 schreef:Ik heb altijd de uitsparingen aan de voorkant maar nou zei laatst iemand tegen mij dat deze singel andersom moet.
Mij leek dat de uitsparingen voor de voorbenen waren maar als het andersom zou moeten zou het wel de schuurplekjes bij mijn merrie kunnen verklaren.
De uiteinden van de singen steken dan nl wat naar voren.
Zo'n singel dus maar dan in het leer:
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4064083/33
Weet iemand zeker hoe deze om moet?
Quir schreef:De bolle kant moet naar voren gericht. Dit zijn singels vooral bedoeld voor paarden die de singel plek verder naar voor hebben liggen.
Hij moet dus inderdaad andersom.
hestejente schreef:Ik heb eens zitten prutsen in paint, in de hoop dat dat verhelderend is ipv dat het alleen maar minder duidelijk wordt![]()
In rood heb ik de plek waar de singel hoort even aangegeven, en ook de plek waar de stoten zitten. Ik heb een zadel met korte stoten, en omdat ik een dressuurbanaan heb heb ik aan allebei de kanten singelverlengers. In blauw heb ik getekend hoe de singel loopt, al klopt de vorm niet helemaal. Het gaat erom dat je kunt zien dat de gespen verder naar achter zijn dan het midden van de singel.
Snap je het? Als je de singel andersom zou doen trekt hij het zadel juist nog meer naar voren dan een rechte singel.

hestejente schreef:Een hardnekkig misverstand, ik heb het letterlijk vorige week nog in een ander topic uitgelegd:
Daarnaast, beste Quir, heeft de TS een ANATOMISCH GEVORMDE singel, deze heeft geen enkel nut voor paarden waarop het zadel door de verder naar voren liggende singelplek naar voren wordt getrokken. Jij bedoelt een BANAANSINGEL maar dat is de singel in de OP duidelijk niet. Een anatomisch gevormde singel, zoals die TS heeft, moet met de uitsparingen naar voren. Anatomisch betekent: gevormd naar het lichaam. En dus zijn die uitsparingen voor de voorbenen.

petitparis schreef:de singels met een ringetje om slof, borsttuig,... aan te bevestigen zijn makkelijk. de losse kant van de ring moet naar voren wijzen en de bevestiging (vaste punt) richting achterbenen
Ik heb precies dezelfde als felicity en heb de eerste week de singel achterstevoren gebruikt, mét borsttuig aan het ringetje, tot de zadelmaker ingreep en uitlegde dat ik de singel verkeerd om had.
. Ik kon me al niet voorstellen dat bij mij de uitsparingen naar achteren moesten. Cavaliere schreef:ikzelf heb deze kieffer:
kan iemand mij uitleggen of de uitsparing nou naar de voorbenen moet of andersom?
).
felicity schreef:Ik geloof dat ik het nu begrijp. De holle kant moet richting de achterbenen. En de rechte kant naar de voorbenen. Ik had hem dus gister in eerste instantie goed zit.
Maar dan komen de voorbenen steeds tegen de singel aan. Dat lijkt me ook niet helemaal fijn voor het paard. Dus dat zou betekenen dat deze singel gewoon niet past bij de bouw van mijn paard?
Wat me ook op viel was als ik de holle kant naar voren doe (dus verkeerd om). Mijn paard nergens last van heeft. Zodra ik hem andersom deed bouwde ze weer heel veel spanning op.