Anatomisch gevormde singel, banaansingel, hoe om?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Anatomisch gevormde singel, banaansingel, hoe om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 20:14

Ik heb altijd de uitsparingen aan de voorkant maar nou zei laatst iemand tegen mij dat deze singel andersom moet.
Mij leek dat de uitsparingen voor de voorbenen waren maar als het andersom zou moeten zou het wel de schuurplekjes bij mijn merrie kunnen verklaren.
De uiteinden van de singen steken dan nl wat naar voren.

Zo'n singel dus maar dan in het leer:
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4064083/33

Weet iemand zeker hoe deze om moet?

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:16

Odessa1 schreef:
Ik heb altijd de uitsparingen aan de voorkant maar nou zei laatst iemand tegen mij dat deze singel andersom moet.
Mij leek dat de uitsparingen voor de voorbenen waren maar als het andersom zou moeten zou het wel de schuurplekjes bij mijn merrie kunnen verklaren.
De uiteinden van de singen steken dan nl wat naar voren.

Zo'n singel dus maar dan in het leer:
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4064083/33

Weet iemand zeker hoe deze om moet?

De uitsparingen zijn inderdaad voor de voorbenen dus moeten aan de voorkant.

Quir

Re: Anatomisch gevormde singel, banaansingel, hoe om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:21

De bolle kant moet naar voren gericht. Dit zijn singels vooral bedoeld voor paarden die de singel plek verder naar voor hebben liggen.

Hij moet dus inderdaad andersom. :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:18

Er is een verschil tussen een anatomische singel en een banaansingel. De anatomische singel (zoals op jouw foto) heeft inderdaad inkepingen voor meer ruimte voor de voorbenen. De banaansingel (http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4040811/33) heeft geen inkepingen maar een holle en een bolle zijde. Deze singel is bestemd voor paarden met de singelplek ver naar voren. Met een andere singel kan het gebeuren dat het hele zadel naar voren getrokken wordt. De banaansingel leg je dus met de bolle kant richting de voorbenen zodat de gespen netjes ter hoogte van de singelstoten uitkomen.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 00:32

Ik heb die! Mijn pony heeft de singelplek ook ver naar voren. De uitsparingen van de (anatomische) singel moeten naar de voorbenen toe. Een banaansingel moet inderdaad andersom. Een gewone singel heeft minder ruimte voor beweging van de voorbenen als de singel zo dicht bij de elleboog zit. ( bij mijn pony schoof de elleboog er zo'n beetje overheen. Was niet fijn.. Zoals ik hem gebruik geeft hij best netjes ruimte)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 01:17

Quir schreef:
De bolle kant moet naar voren gericht. Dit zijn singels vooral bedoeld voor paarden die de singel plek verder naar voor hebben liggen.

Hij moet dus inderdaad andersom. :)

Een hardnekkig misverstand, ik heb het letterlijk vorige week nog in een ander topic uitgelegd:

hestejente schreef:
Ik heb eens zitten prutsen in paint, in de hoop dat dat verhelderend is ipv dat het alleen maar minder duidelijk wordt :o

In rood heb ik de plek waar de singel hoort even aangegeven, en ook de plek waar de stoten zitten. Ik heb een zadel met korte stoten, en omdat ik een dressuurbanaan heb heb ik aan allebei de kanten singelverlengers. In blauw heb ik getekend hoe de singel loopt, al klopt de vorm niet helemaal. Het gaat erom dat je kunt zien dat de gespen verder naar achter zijn dan het midden van de singel.

Afbeelding

Snap je het? Als je de singel andersom zou doen trekt hij het zadel juist nog meer naar voren dan een rechte singel.

Daarnaast, beste Quir, heeft de TS een ANATOMISCH GEVORMDE singel, deze heeft geen enkel nut voor paarden waarop het zadel door de verder naar voren liggende singelplek naar voren wordt getrokken. Jij bedoelt een BANAANSINGEL maar dat is de singel in de OP duidelijk niet. Een anatomisch gevormde singel, zoals die TS heeft, moet met de uitsparingen naar voren. Anatomisch betekent: gevormd naar het lichaam. En dus zijn die uitsparingen voor de voorbenen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 07:19

Ik zie weinig verschil tussen de 2 singels eerljk gezegd. Enkel is de een wat langer en van ander materiaal volgens mij.
Maar ik weet ook niet hoe zo'n singel hoort te zitten, beide manieren kunnen logisch worden uitgelegd.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:04

ikzelf heb deze kieffer:

Afbeelding
kan iemand mij uitleggen of de uitsparing nou naar de voorbenen moet of andersom?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:58

hestejente schreef:
Een hardnekkig misverstand, ik heb het letterlijk vorige week nog in een ander topic uitgelegd:

Daarnaast, beste Quir, heeft de TS een ANATOMISCH GEVORMDE singel, deze heeft geen enkel nut voor paarden waarop het zadel door de verder naar voren liggende singelplek naar voren wordt getrokken. Jij bedoelt een BANAANSINGEL maar dat is de singel in de OP duidelijk niet. Een anatomisch gevormde singel, zoals die TS heeft, moet met de uitsparingen naar voren. Anatomisch betekent: gevormd naar het lichaam. En dus zijn die uitsparingen voor de voorbenen.

Ehh, volgensmij zeggen jullie hetzelfde hoor ;)
De bolle kant naar voren zegt Quir.

Maar er zijn inderdaad verschillende soorten banaansingels. De meesten zijn bedoeld om met de bolle kant naar voren te dragen, zodat de singel het zadel niet naar voren trekt bij paarden die de singelplek ver naar voren hebben liggen.
Er zijn echter ook banaansingels, zoals die van mattes, die uitsparingen hebben en die met de bolle kant naar achteren gedragen moeten worden. Volgens mij zijn die banaansingels vooral voor buikige paarden gemaakt, zodat de singel met de vorm van de buik meevormt. Zou je die singel op een paard gebruiken met de singelplek ver naar voren, dan krijg je denk ik juist een averechts effect.
Kortom, het is nogal verwarrend :+

Cavaliere, bij jouw singel moet het ringetje naar voren wijzen, het bolle deel moet dus naar voren.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:10

@hestejente

Je hebt het vorige week heel mooi in mijn topic uitgelegd.
Alleen nu snap ik het nog steeds niet. Ik heb gister met de singel gereden en de bolle kant naar voren gedaan. Ik dacht dat hij zo hoorde zitten. Maar dat vind mijn paard dus echt heel vervelend. De singel laat dan namelijk niet genoeg ruimte over voor de beweging van het voorbeen. Er zit in mijn singel ook een rare knik.
Afbeelding Afbeelding
(foto's geleend van @laura1705 van wie ik de singel heb gekocht).
Ter hoogte van het elastiek.
En heb ik de singel maar weer omgedraaid.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:12

Bij een BANAANSINGEL moet de bolle kant naar achteren. Bij een ANATOMISCH GEVORMDE singel moet de uitsparing naar voren. Dus de bolle kant naar achteren, zo je wil. De singels hebben verschillende functies, als je ze verkeerd om doet hebben ze niet het gewenste of zelfs een averechts effect.

De kieffer is anatomisch gevormd (aangezien de gespen niet in een hoek op de singel staan), de uitsparing moet dus naar voren.

Felicity, je hebt 'm ook verkeerd om gedaan. Zo trekt de singel het zadel alleen maar nog verder naar voren. Doe 'm de volgende keer met de bolle kant naar achteren, je zult meteen merken dat 't dan goed zit :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:13

Met de uitsparingen naar achteren? Dus de rechte kant bij mijn singel naar voren?

Of andersom :?

Wist niet dat een singel omdoen zo moeilijk kon zijn :o?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:16

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:22

Wat noem je de bolle kant Hestejente?

De kieffer singel is volgensmij geen anatomische, maar is een ander model van banaansingel, bedoeld om de gespen van de singel wat verder naar achteren te brengen!! Bovendien ligt het ringetje naar voren toe. De uitsparingen op deze singel zijn geen uitsparingen, die zijn veel te smal. De ruimte naast de bolling zijn in feite de uitsparingen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:29

de singels met een ringetje om slof, borsttuig,... aan te bevestigen zijn makkelijk. de losse kant van de ring moet naar voren wijzen en de bevestiging (vaste punt) richting achterbenen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:30

felicity schreef:
Met de uitsparingen naar achteren? Dus de rechte kant bij mijn singel naar voren?

Dat is geen uitsparing. Een anatomisch gevormde singel heeft uitsparingen. Maar jij hebt een banaan. Die heeft een heel andere functie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:31

petitparis schreef:
de singels met een ringetje om slof, borsttuig,... aan te bevestigen zijn makkelijk. de losse kant van de ring moet naar voren wijzen en de bevestiging (vaste punt) richting achterbenen ;)

Ringetje kan bij de meeste singels twee kanten op ;) Ik heb precies dezelfde als felicity en heb de eerste week de singel achterstevoren gebruikt, mét borsttuig aan het ringetje, tot de zadelmaker ingreep en uitlegde dat ik de singel verkeerd om had.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:33

bij die wintec niet, vandaar...

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 12:38

Dus diegene die mij zei dat ik de singel verkeerd om had dacht dat ik of een banaansingel om had of heeft het zelf niet goed begrepen :+ . Ik kon me al niet voorstellen dat bij mij de uitsparingen naar achteren moesten.
Maar mijn merrie kreeg dus wel plekjes achter haar oksels. Misschien is de singel te breed voor haar. Ze is een vrij korte merrie.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:40

Cavaliere schreef:
ikzelf heb deze kieffer:

Afbeelding
kan iemand mij uitleggen of de uitsparing nou naar de voorbenen moet of andersom?

Ha, en bij deze is dus de bovenkant op het plaatje de kant die naar voren moet zitten.
Ziet er ook logisch uit, en je ziet het bij deze ook aan hoe het ringetje vastgestikt zit.

Nu snap ik ook de verwarring bij TS (en anderen), want ik kende dit model niet, maar alleen de modellen waarbij de uitsparingen voor de ellebogen bedoeld zijn en dus naar voren moeten.

Zelf heb ik trouwens betere ervaringen met gewone neopreen singels dan leren anatomische, dat gaf bij die van mij nog steeds plekjes en neopreen was het enige wat hielp.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:44

Ik geloof dat ik het nu begrijp. De holle kant moet richting de achterbenen. En de rechte kant naar de voorbenen. Ik had hem dus gister in eerste instantie goed zit.
Maar dan komen de voorbenen steeds tegen de singel aan. Dat lijkt me ook niet helemaal fijn voor het paard. Dus dat zou betekenen dat deze singel gewoon niet past bij de bouw van mijn paard?
Wat me ook op viel was als ik de holle kant naar voren doe (dus verkeerd om). Mijn paard nergens last van heeft. Zodra ik hem andersom deed bouwde ze weer heel veel spanning op.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:47

Dat kan best Felicity, bij mijn paard zit hij ook niet fijn, ze krijgt schuurplekjes.. Vandaar dat ik hem te koop heb (zie onderschrift ;) ).
Ik heb hem ook eens andersom gedaan om te proberen, maar dan wijzen de gespen naar voren en dat werkt niet bij een paard dat de singelplek al zo ver naar voren heeft.

Voor mijn haf had ik om dezelfde reden een banaansingel, bij haar zat het dan weer prima!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:51

Bij het elastiek zit er een kreukel bij mij singel. Aan beide kanten. Op de foto's is het een beetje te zien. En daar komt tijdens het lopen haar been steeds tegen aan. Ik gaat het vanmiddag weer proberen misschien moet ik mijn zadel nog verder naar achteren leggen ofzo :?
Als ik er aan denk maak ik meteen foto's. Dat is wat duidelijker dan dde uitleg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:02

felicity schreef:
Ik geloof dat ik het nu begrijp. De holle kant moet richting de achterbenen. En de rechte kant naar de voorbenen. Ik had hem dus gister in eerste instantie goed zit.
Maar dan komen de voorbenen steeds tegen de singel aan. Dat lijkt me ook niet helemaal fijn voor het paard. Dus dat zou betekenen dat deze singel gewoon niet past bij de bouw van mijn paard?
Wat me ook op viel was als ik de holle kant naar voren doe (dus verkeerd om). Mijn paard nergens last van heeft. Zodra ik hem andersom deed bouwde ze weer heel veel spanning op.

De holle kant moet naar voren... Magiclover, mag ik jouw foto en uitleg hoe je de singel doet die je mij pb'de hier quoten? Of doe je het zelf even? :)

Marja, ik zie idd dat je gelijk hebt. Ik kende het model ook niet :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:10

Ik wist niet dat opzadelen zo moeilijk kon zijn met alle verschillende soorten singels.
Maar ik begrijp hem nu.