marylot?welke?of ander halsterhoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

marylot?welke?of ander halsterhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:35

Ik wil graag een halsterhoofdstel voor het buitenrijden.
Zodat ik het bit eraf kan klikken tijdens een rustpauze.
In eerste instantie wilde ik leer, maar ik heb nu besloten om voor een Marylot te gaan aangezien die prima tegen zweet en water blijken te kunnen.
Ideaal.

echter...ik begrijp niet van alle soorten hoe ze 'werken'.
Wat ik wil is een betabiothane bruintint,zonder opsmuk.
Die kleur vinden is niet zo moeilijk.
Dan wil ik verschillende mogelijkheden hebben: er moet een hackamore(die heb ik al met neusriem en kinriem)én een gewoon bit aangeklikt kunnen worden.
Eigenlijk zou het ook fijn zijn als de frontriem eraf kan(of er niet opzit),aangezien ik graag een mooie zelfgemaakte frontriem wil..
(met kralen/tassels/rawhide ofzo).

Welke marylot is hier handig voor?
Ik heb al contact gehad met Goedhard maar daarmee kom ik er nog niet helemaal uit...

(andere tips voor fijne halsterhoofdstellen ook welkom!!!)

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:42

Ik heb een Norton halsterhoofdstel wat ik al 4 jaar gebruik om buiten te rijden.
Kost incl. teugels ong.60 euro

Afbeelding

Anoniem

Re: marylot?welke?of ander halsterhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:09

maar kan je daarvan als je zou willen,ook de neusriem verwijderen?
zodat je er een hackamore aan kan hangen(met bijhorende neus en kinriem)?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:15

Ik heb ipv halsterhoofdstel en al die riempjes een slipover (dus alleen kopstuk zonder keelriem met bakstukken) Wil ik kunnen vastzetten onderweg doe ik een touwhalster erbij om en bij veel vliegen, etc. een vliegenfrontriem eraan.
Dat is denk ik hier ook een optie, omdat je dan meer verstelmogelijkheden hebt ivm verschil in hoogte tussen bit en hack. Daar zit soms een hoofdstelmaat verschil in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:18

Ik vind deze ideaal :

http://www.nickyskeet.nl/index.php?main ... ts_id=1514

Is Beta Biothane , dus de mooiste Biothane , niet dat plakkerige plastic-spul maar meer matte leder-looks :)

Alle bevestigingen zitten zo vastgemaakt dat je het ding helemaal op maat kunt maken , van Shet tot Koudbloed , je knipt de overtollige lengtes van de riempjes gewoon af :)

Zo als op de foto kun je er een bit aan hangen.

Klik je de bitstukjes er af dan kun je hem als halster of side-pull gebruiken.

Haal je de neusriem en het riempje tussen neusriem en keelriem eraf , dan kun je hem perfect met een hackamore gebruiken. Doordat de bakstukken niet recht vanaf de oren lopen maar geknikt liggen vanwege de ring op de kaak , heb je niet dat de bakstukken bijna tegen de onderkant van de ogen liggen als je met een hack rijdt :)

EN hij heeft geen frontriem , veel fijner voor het paard zo zonder dat geknijp rond die oren , en geen gedoe met het dubbel vouwen van de oortjes bij het omdoen van het hoofdstel , om die frontriem op zijn plek te krijgen :P

Maar als je dat wel graag wilt kun je er zelf een frontriem aan hangen natuurlijk :)

Ik gebruik hem zelf ook met hack , er staat wel ergens een foto in mijn Marktplaats-advertenties als je nieuwsgierig bent , bij de hackamores :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 11-02-11 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:21

Ik heb een marylot crosslink.
Die kan ik tot westernmodel maken, of er een hack aanhangen.. Kan er alles mee.
Ik kan er ook een bitloos hoofdstel van maken, kaakgekruist of sidepull, en er zitten bithangers bij.
Veel vliegen in een klap denk ik.

Volgens mij kan je aan een standaard halsterhoofdstel niet de neusriem er af halen.
Frontriemen hecht ik dan weer weinig waarde aan, maar je kan ze er afhalen en vast vervangen voor een mooie lederen.
Het zit in ieder geval niet vast aan het hoofdstel zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:06

doe crosslink klinkt ook ideaal. wist niet dat je daar zoveel kanten mee opkon?
ik zou wel interesse hebben in
bitmogelijkheid
hackamore mogelijkheid
sidepull mogelijk
halster mogelijkheid

en dan eventueel zelf een mooie frontriem erop.
maar de site van goedhard vind ik helaas wat onduidelijk in mogelijkheden..

@pmarena: die ziet er ook goed uit. ik wil sowieso betabiothane., gewoon biothane vind ik vreselijk, te glimmend....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:09

Wat vind je onduidelijk?

Het is eigenlijk heel simpel, de aansluiting naar de neusriem kan los, wat bij veel hoofdstellen niet kan.
Dat geeft dus de mogelijkheid er een hack aan te hangen.
Zonder bithangers als halster is het een sidepull, met bithangers eraan een halsterhoofdstel.
Keelriem verwijderen, en de kaakgekruiste riempjes er aan en je hebt een crosslink.

Lijkt ingewikkeld, valt reuze mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:15

dankjewel Moonfish. dat maakt het vele malen duidelijker!!
op de foto's van de site is het niet heel erg goed te zien, wat er allemaal wel/niet los kan aan riempjes.
dus dan ziet het er onduidelijk uit met allemaal gespen enzo..

heb jij toevallig een foto van de jouwe?
denk dat deze wel ideaal klinkt...

enige wat ik me aanvraag....de bakstukken voor een hack moeten korter,dan wanneer je er een bit in/aan hangt.
gaat dat makkelijk? of kan ik beter nog een extra paar losse bithangers bij bestellen?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:19

Ik heb een crosslink besteld bij goedhard met daarbij een losse hackemore. Daardoor kan ik bijna alle methodes proberen/gebruiken. Toen hij nieuw was, ik heb tan met messing, glom het je tegemoet. Het leek wel een kermisatractie. Dat is wel een stuk minder geworden in het gebruik. Je kunt ook vragen of ze je frontriem met een gespje maken zodat je die makkelijk los kan maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:20

Anoniem schreef:
enige wat ik me aanvraag....de bakstukken voor een hack moeten korter,dan wanneer je er een bit in/aan hangt.
gaat dat makkelijk? of kan ik beter nog een extra paar losse bithangers bij bestellen?

Bij het hoofdstel van Nicky's Keet kun je dan eenvoudig de kopriem korter maken desnoods , kun je de zelfde bakstukken behouden EN die ring op de kaak is echt een must voor gebruik met een hack , vind ik persoonlijk ;)

Bij een model zoals de Crosslink zitten de bakstukken dan veels te dicht bij de ogen....en nog erger als je de rem erop zet.... niet bepaald comfortabel voor een paard :n

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:22

De hackemore gaat aan de "bakstukken" van de neusriem ipv de bithangers. De neusband kan je loshalen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:26

Dan nog blijft het een rechte riem ;)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:29

Mischien verschild het per paard maar bij mijn arab zit het gegoten. Als het te dicht bij de ogen zit is de frontriem mischien te klein.
Laatst bijgewerkt door JJane op 11-02-11 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:30

Nee sorry, kan wel even wat internetplaatjes pakken.

http://www.marylot.com/b_73.jpg
Dit is de marylot crosslink als sidepull, dus met keelriem ipv kaakgekruiste delen, zonder bithangers.

http://www.marylot.com/E_art22_Memo2_1.jpg
Kaakgekruist, keelriem verwijderd en kaakgekruiste delen er aan.
Dan zitten er nog bithangers bij, zodat je er gewoon een halsterhoofdstel van kan maken.

Wat je dus krijgt, is een halster met ringen aan de neusriem, kaakgekruiste delen, en bithangers.
Ziet er een beetje uit als een soepzooitje op de site, komt omdat ze én de keelriem er aan hebben zitten, en de kaakdelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:31

@pmarena wat bedoel jij dan met die ring op de kaak??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:32

dankjewel moonfish.
de crosslink functie zelf vind ik minder interessant...
dus die zal ik niet gebruiken. alleen misschien sidepull hack en bit(en los halster,om aan vast te zetten)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:35

Ik gebruik de kaakgekruiste versie altijd. :j

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:36

Ik had hem gekocht voor het buitenrijden omdat ik hem zo kan afspuiten maar hij bevalt zo goed dat ik hem elke dag gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:40

nouja..he tlijkt mij ook een prettig hoofdstel en fijn schoon te maken...
maar ik kan nooit kiezen wat ik wil,ahaha,dus een soort alles in 1 hoofdstel zou wel handig zijn.
en anders ga ik wel voor 2 hoofdstellen(1 voor de hack, en 1 voor bit en halster)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:47

Anoniem schreef:
@pmarena wat bedoel jij dan met die ring op de kaak??

Nou , dit dus bij mijn paardje , je ziet heel duidelijk een knik ontstaan door de ring op de kaak , waardoor je nooit krijgt dat het bakstuk van je hack zo dicht bij de ogen komt :)

Ehm....maar even een link naar waar hij toevallig online staat nu , geen zin om up te loaden :o Het is de laatste foto :)

http://link.marktplaats.nl/419770982

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:50

ik zie het ja.
dat hoofdstel is dus die van nicky?
sorry voor mijn vele vragen...ik heb heel veel moeite met dingen zien op een plaatje. begrijp het dan al snel niet meer zo goed...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:55

Jeps , dat is dezelfde als die van Nicky's Keet , alleen dan dus gebruikt zonder de neusriem en het verbindingsriempje tussen neusriem en keelriem.

Het mooie is ook dat je alles helemaal kunt verstellen : de kopriem , keelriem en bakstukken , zodat je nog wat kunt spelen met de positie van het ringetje op de kaak.

Zit ook super-stabiel zo met die kaakring , ik wil echt niks anders meer en zeker niet voor gebruik met een hack , daarbij worden de bakstukken toch nog wat extra omhoog geduwd als je de teugels aanneemt...

Beestje van mij vindt het vooral ook heerlijk zonder frontriem , je hangt dat hoofdstel er zo omheen zonder allerlei gepulk en gedoe , heerlijk simpel , helemaal top +:)+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:58

Dat is nog eens simpel opgelost zeg. Maargoed ik heb toch nog geen hackamore.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:24

ik heb wel een hack...maar wil ook zo nodig met bit kunnen blijven rijden.
dus dat zou wel ideaal zijn,als het allemaal met 1 hoofdstelletje kan.

zoek alleen wel iets in een lederlook bruintint.