in welk zadel kan ik stevig zitten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danny2000

in welk zadel kan ik stevig zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 01:23

Ik zoek een zadel waarin ik echt stevig zit ivm bokken van het paard. Zelf vind ik hulsebos goed zitten, een zadel waarin je je kunt corrigeren op het moment van bokken. Vind dit zadel alleen zo duur in aanschaf!. Wat zijn jullie ervaringen met een stevig zittend zadel?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 01:25

Welkom op bokt... je zult gauw genoeg merken dat je met een OP als de jouwe als eerste de reactie zult krijgen:

* kopt in* zoek uit wat de oorzaak van het bokken is :P

En nu even serieus: laat je paard rustig wennen aan jou en aan zijn nieuwe omgeving. Kan me trouwens niet voorstellen dat een zadel je zou helpen om beter te leren zitten?

danny2000

Re: in welk zadel kan ik stevig zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 01:42

Nieuw paard en nieuwe omgeving voor ons beiden ja... kost idd tijd maar het paard moet wel onder het zadel getraind kunnen worden (kan hem niet stil zetten). Ben een aantal jaar geleden flink gevallen en heb daarbij mijn bekken gebroken. Ik zoek een stevig zittend zadel ook om het bokken eventueel uit te kunnen zitten en zo een val te voorkomen. Bokt niet continu maar soms is het best spannend met hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 01:45

hestejente schreef:
Kan me trouwens niet voorstellen dat een zadel je zou helpen om beter te leren zitten?
Ik ben/was maar een simpele manegeruiter en het tegenovergestelde van een zadelexpert, maar ik zit wel wat steviger in een (dressuur)zadel met flinke kniewrongen. :j Maar ik heb te weinig kennis om je een bepaald merk aan te kunnen raden :)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 01:47

Puff aardige val heb je gemaakt en idd welkom op bokt.
Heb geen idee welke zadels goed zijn.
Ik heb een GM een heerlijk veelzijdigheidszadelzadel maar gebruik hem voor recreatie.
Misschien kun je zitlessen nemen heb gehoord van mensen die het gedaan hebben er erg over te spreken zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 01:55

Tja ik weet het ook niet... heb zelf een plat zadel en een paard dat niet bokt ohz. Een diep dressuurzadel vind ik vreselijk zitten, het is maar net wat je zelf prettig vindt maar ik vind het nogal rigoreus om voor een onrustige periode met stress een heel nieuw zadel te gaan zoeken. Daarnaast past natuurlijk ook niet ieder zadel op ieder paard. Welke merken passen hem goed met zijn bouw? En wat voor zadel zoek je (dressuurzadel, vzh, endurance enz)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 07:50

Ik denk dat een zadel niet helpt tegen bokken. Een goede houding en zit wel. Wanneer je paard bokt moet je zorgen dat je goed druk op je beugels houd achter over gaan zitten. En een flinke schop geven met je benen of een tik met de zweep.
Zolang een paard goed voorwaards is kan hij eigenlijk niet bokken. Dus probeer hem ten alle tijden goed naar voren te houden. Blijf heel de tijd bezig met figuren rijden, zodat hij ook niet de kans krijgt om te bokken.

Zelf rijd ik met een massimo trail, en ik heb een erg bokkerig paard op zijn tijd.
http://www.youtube.com/watch?v=Xj5gg8cXd-M

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 07:58

Een zadel kan wel degelijk helpen beter een bok uit te zitten.
Met een dikkere kniewrong schuif je met een hoge bok minder makkelijk naar voren toe.
Een beetje zachter leer en wat stroever(denk aan buffel leer of schrumpf leer) maakt dat je beter 'plakt'.
Ik heb zelf een Hulsebos en die zit idd super,daar zijn er ook een hoop 2de hands van.
Maar ik heb ook een Brandt zadel en daar zit je ook in als een huis.Deze kost nieuw zo tussen de 1500 en 1600 euro.
Maar een goedkopere oplossing (mits die goed past op je paard) is de Wintec Isabell Werth,ook een stroeve diepe zit en lekker wrongen.

Succes!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:50

Zaldi heeft behoorlijk veel modellen, ik denk dat ik daar in eerste instantie eens naar zou gaan kijken.

Hoewel Massimo wel lekker zit, had ik juist veel minder contact tijdens een bok. Voelde me er mede daardoor niet altijd even zeker in.

Het blijft ook een heel persoonlijk iets. Ik denk dat je gewoon op zoek moet naar een goed passend zadel en dan moet vragen of je het betreffende zadel een aantal dagen/week op proef mag. Herman de Bunt van de Country Mill in Nijkerk doet dit bijvoorbeeld (heeft trouwens zowel Massimo als Zaldi en diverse andere zadels) en ook van Green Distance weet ik dat er mogelijkheden zijn.

ChaCha1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:36

hulsebos zadel zijn erg goed voor een vaste stevige zit. voor een goedkopere versie is de kentaur penelopa erg goed. heb zelf ook ee bokkend paard en blij er goed in zitten.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:38

Kentaur Andromeda heeft enorme kniewrongen, heerlijk zadel! :j

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:56

Kentaur Elektra. :j

Ellen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:59

Ik zou sowieso voor een kentaur gaan

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:01

Tsja, met een dressuur zadel zit ik niet geweldig als een paard bokt :') Al hielp mn kentaur Penelopa toch wel met diepe zit en dikke wrongen.

Maar als ik denk dat paardlief een gekke bui heeft of fris is gooi ik liever het springzadel met dikke wrongen er ff op :))

RikLoverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:18

Ligt er ook aan wat je het meeste doet, als je veel springt of dressuur. Je hebt ook een speciaal zadel met een handvat (nee, niet zo'n westernzadel) maar gewoon een handvat. Die lijkt me ook handig?! Voor de rest geen idee.

x.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:21

ik weet niet wat je precies rijdt, maar je zou een australian stockzadel kunnen proberen?
Zitten heel diep en stevig, als jij en je paard aan elkaar gewend zijn en het bokken is over kan je altijd weer overstappen naar ene dressuur/spring/vzh zadel met bokriempje?

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 20:22

Nou dat wou ik net zeggen!!
Die van mij niets vergeleken met het bokje van het filmpje hierboven... (wel goed blijven zitten)
Heb vandaag een hulsebos aangeschaft (zit daar toch het stevigst in..) een hsb wb3 van busselleer. Laat de zadelmaker er even naar kijken, stel je voor dat het niet optimaal ligt en dit een aanleiding kan zijn dat hij weer af gaat!
ambre schreef:
Een zadel kan wel degelijk helpen beter een bok uit te zitten.
Met een dikkere kniewrong schuif je met een hoge bok minder makkelijk naar voren toe.
Een beetje zachter leer en wat stroever(denk aan buffel leer of schrumpf leer) maakt dat je beter 'plakt'.
Ik heb zelf een Hulsebos en die zit idd super,daar zijn er ook een hoop 2de hands van.
Maar ik heb ook een Brandt zadel en daar zit je ook in als een huis.Deze kost nieuw zo tussen de 1500 en 1600 euro.
Maar een goedkopere oplossing (mits die goed past op je paard) is de Wintec Isabell Werth,ook een stroeve diepe zit en lekker wrongen.

Succes!

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 20:24

love_shyboy schreef:
ik weet niet wat je precies rijdt, maar je zou een australian stockzadel kunnen proberen?
Zitten heel diep en stevig, als jij en je paard aan elkaar gewend zijn en het bokken is over kan je altijd weer overstappen naar ene dressuur/spring/vzh zadel met bokriempje?

Bokriempje ja!...australian stockzadel nee!...
Daarmee kan ik ook niet in de ring verschijnen, paard loopt Z1

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 18:58

Nou in de hulsebos zit ik te gesloten...balen dus en nog steeds op zoek naar een goed zadel voor mij en mijn paard.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:48

welk model HB heb je geprobeerd dan?
maar wat zoek je dan precies in een zadel. want HB staat bekend om een vaste zit te hebben.
dan zou je eerder richting albion moeten gaan.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 19:51

Anoek_1996 schreef:
welk model HB heb je geprobeerd dan?
maar wat zoek je dan precies in een zadel. want HB staat bekend om een vaste zit te hebben.
dan zou je eerder richting albion moeten gaan.

Ik had al een wb3 (maar daar ben ik nu iets te groot voor geworden). Wb 4 zit het lekkerst vind ik maar ook dat verschilt per zadel.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:14

klopt het verschilt heel erg per zadel, maar ik heb nu een dressage cc besteld, want dat is een close contact.
je zou voor een dynemic kunnen gaan, want die zijn minder gedwongen.

Chrystall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:16

Een vriendin van mij heeft een Prestige Top Dressage. Die heeft wel veel kniewrong, maar toch een vrij open zit, waardoor je bij een bok of een huppeltje wel gewoon de ruimte hebt. Misschien is dat een idee?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:33

Ik heb ook een dynamic dressage,deze zit veel fijner dan de WB.Minder opgesloten.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:39

Ik heb een WOW-zadel.. die kosten wel wat, maar je krijgt er ook zeker vee voor terug!! zowel ruiter als paard!!

edit: Wow kun je uit alle soorten wrongen, zit en zweetbladen kiezen.. je kunt zo je eigen zadel bij elkaar stellen.. Ik heb voor wow gekozen omdat het zadel mega flexibel is.. in de kussens zit lucht en dit beweegt dus mee met de bewegingen van het paard.. ook voor de ruiter zelf geeft dit comfort. je moet maar eens op de site van arie boer kijken en anders kun je hem eens bellen voor informatie aan te vragen.. voor mij niets anders meer... Zelf heb ik erg veel last van mn rug en schouders.. dat is nu ook zo goed als over.. het zadel geeft zoveel ondersteuning aan jouw lichaam..

Ik geloof dat mijn paard en ik er nog nooit zoveel op vooruit zijn gegaan als sinds wij dat zadel hebben.. Fantastisch dus.. de moeite waard om je er in te verdiepen..

Je kunt het overigens gewoon uit proberen.. Arie komt naar je toe en je kan rijden en uitproberen zo lang als je wilt...

Good Luck!!