Wat doen jullie met het Harnachement na het rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doen jullie met het haranchement?

Weg hangen
39 (21%)
Bit afspoelen en weghangen
91 (49%)
alles schoonmaken
17 (9%)
af en toe een doekje er over
37 (20%)

Totaal aantal stemmen: 184

soofje1996

Wat doen jullie met het Harnachement na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:04

Ik vraag me dat namelijk af, omdat ik soms twijfel, waarom maak ik het niet even schoon
Dan denk ik zodat het netjes blijft en fris.., en dan maak ik het toch even schoon voor mijn beestjes.
Maar denken jullie er ook zo over?

LadySierra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:08

Ik wil het een beetje nuanceren. Wanneer mijn paard niet of nauwelijks gezweet heeft spoel ik het bit af en hang ik het weg. Heeft hij veel gezweet dan maak ik het hoofdstel schoon met zeep en verzorg ik het leer. Wanneer ik in de regen gereden heb, maak ik alles schoon en verzorg ik het. Ook het zadel. Zo blijven bij mij mijn spullen het langst mooi en bruikbaar.

ZusJacobs

Re: Wat doen jullie met het Harnachement na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:10

Meestal hang ik het altijd gelijk weg, kijk dan altijd wel hoe het eruit ziet en of het weer nodig is om te vetten. Bit schoonmaken doe ik alleen als het erg vies is, een beetje voedselresten vind een paard volgens mij niet zo vies :))

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:10

Weghangen. Zo handig, een zadel en hoofdstel van niet-leer. :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:11

Oei, ik moet zeggen dat ik alles altijd gewoon weghang. Eens in de zoveel tijd gaat alles eens goed schoon en gevet en dan kan het weer tijden mee. :)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:12

mijn bit maak ik altijd helemaal schoon, als het geregend heeft droog ik mijn hoofdstel en zadel met een handdoek. en als er veel (nat) zand aan mijn beugels zit maak ik die ook altijd schoon

edit:ik haal idd ook altijd mijn singel los van het zadel, de singel en het hoofdstel hang ik binnen aan een haakje zodat het goed kan drogen.
Laatst bijgewerkt door mimeslosydy op 06-02-11 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:13

Ik hang het gelijk weg, maar haal wel de singel en het sjabrak van het zadel af. Deze leg ik apart te drogen. Vervolgens de zadelhoes om het zadel.
Het bit spoel ik soms voor gebruik nog even af. Zo is het vaak ook gelijk warm in de mond.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:14

Bit maak ik altijd schoon. Als mn paard veel gezweet heeft maak ik het hoofdstel ook even schoon met zeep of tack-cleaner. Eens in de maand gaat alles in het vet :)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:18

Bit spoel ik af, sjabrak en singel leg ik apart weg om te drogen. Zadel en hoofdstel zijn niet van leer, dus afnemen met een vochtig doekje voor het stof is voldoende en hoeft niet vaak!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:42

Bit even soppen in de waterbak, het dekje onder het zadel uit en de singel los. Het hoofdstel gaat sowieso in een tas, maar dat is niet echt schoonmaken.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:54

Ik vind dat zo vies. Een bit niet schoonmaken na het rijden, longeren enz.

Ik maak na elke keer het bit helemaal schoon. Haal mijn dekje onder het zadel uit en haal de singel eraf deze hang ik op dat ze kunnen drogen. Als het dekje heel vies is of na 3 a 4x rijden. Gaat hij in de wasmachine. Dan maak ik elke 1 a 2 weken mijn zadel en hoofdstel schoon. En vet ik het 1x in de maand in. Als ik in de regen heb gereden. Maak ik mijn zadel en hoofdstel meteen schoon.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:15

oei oei, dan ben ik erg
na het rijden gaat eerst het bit uit, dat eindigt ergens op de grond, krijgt ze haar bakkie voer, zadel eraf,
en dan varieert het, als ze erg gezweet heeft gaat de pad eronderuit en ondersteboven te drogen op een balk, indien ze niet gezweet heeft blijft het onder het zadel hangen
beugels over het zadel, zadel in mijn kast, en de singel overlangs erachter, maar ik soms los, soms niet.
bit, als het vies is spoel ik het wel eens af, maar eigenlijk zelden, is meestal niet vies.
voor het rijden controleer ik wel het bit, de pad en de singel op vieze of harde stukken, indien nodig haal ik het er dan af (dmv een borstel oid, of desnoods water/vet)

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:09

Lekker fris Duhelo!
Een bit hoor je altijd af te spoelen, het is altijd vies ook al zie je het niet.

Ik maak de bitten na het rijden altijd goed schoon. Als het shabrak nat is dan neem ik het mee om te wassen. De singel laat ik drogen. Eens in de maand gaat alles in het vet.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:11

tja heb geen bit.. haha dus dat hoef ik niet schoon te maken.
Voor de rest gaat me singel van het zadel af. Zadel hoes erom en hop in de kast. hoofdstel in mijn hoofdstel tas en klaar

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:20

Ik heb aangekruisd: bit afspoelen en af en toe een doekje erover. Als hij erg gezweet heeft wil ik het hoofdstel weleens droog wrijven.
Alles schoonmaken doe ik gewoon standaard eens in de maand/2 maanden (afhankelijk van weer e.d.), dus dat doe ik eigenlijk nooit na het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:31

Ik vergeet het bit altijd af te spoelen :o Heb het pas door als ik voel dat de rolletjes vast zitten en niet meer 'rollen' :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:35

kwa het bit dat vies is, als ik mijn paard door de mesthoop zie neuzen, denk ik dat ze wel onfrissere dingen in haar mond heeft dan een bit met eventueel wat onzichtbare restjes aan :D
zolang er geen scherpe randen aanhangen door aangekoekt vuil, en alles dat moet bewegen kan bewegen zie ik niet echt een probleem

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:01

Ik maak na het rijden zo goed als alles schoon. Ik spoel mijn bit grondig af. Ik haal een vochtige doek over mijn zadel. Ik poets en vet m'n (leren) singel in. Mijn dekje laat ik op het rek drogen en als dat te vies is dan gaat het gewoon de was in.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:04

Ik spoel het bit altijd af, daarna evt. nog met een doekje er over heen en soms ook nog even over de aansnoer neusriem. Het dekje gaat onder het zadel vandaan, zodat het goed kan drogen ;)

Edit: Peesbeschermers maak ik vaak met een (harde) borstel schoon, soms voor het rijden nog een keer.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:23

Vaste routine harnachement bij afzadelen is dat ik toch wel alles controleer en schoonmaak.
Het bit afspoelen, met een doekje over de bezwete delen van het hoofdstel en van de losgemaakte singel.
Dekje onder het zadel uit om te drogen, tijdig wisselen en de was in.
Zadel controleren, even een doek erover waar het nodig is en dan opbergen onder de zadelhoes. Al bij al een kwestie van 5 minuten..
Verder regelmatig alles reinigen met lederzeep en invetten voor behoud.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:26

Natuurlijk altijd het bit afspoelen. Daarnaast maak ik na elke keer rijden de singel schoon.
Mijn dekje borstel ik af, zodat mijn paard de volgende keer een haarvrij dekje op zijn rug krijgt.
Na 2 of 3 keer rijden doe ik het zadeldekje in de was.
Ook doe ik na het rijden mijn hoofdstel schoonmaken met vloeibare zadelzeep. Zo blijft het hoofdstel mooi schoon en soepel, met name de sperriem die veel in contact komt met speeksel/schuim...
Mijn zadel maak ik regelmatig een keer schoon met vloeibare zadelzeep of ledercleaner.

Als de bak erg nat is spoel ik na het rijden ook mijn peeskappen af en maak mijn laarzen schoon.
Onderhoud van je spullen is behoud van je spullen. :j

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:27

Bit maak ik altijd schoon.
Dekje en singel hangen apart te drogen.

Na zware of crosstrainingen maak ik dezelfde dag of de dag erna alles wel schoon i.v.m. het vele zweet en de modder dan over aanzit ;)

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:32

Ik zou het officieel anders moeten doen, maar we doen het hoofdstel af, bit uit, spoelen dat grondig schoon en hangen het hoofdstel weg. Zo nu en dan maken we het hoofdstel schoon voor we het weer gebruiken.

Sjabrakjes en singels doen we altijd apart van het zadel.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:37

Tja een paard zal het niet dramatisch vinden, een vies bit... maar een instructeur heeft ooit iets gezegd dat altijd is blijven hangen en sindsdien doe ik het altijd :o
Hij zei: "Ik laat jou toch ook niet van een bord van gisteren eten, met de aangekoekte resten van de vorige dag er nog op?!"
Dus bit maak ik altijd schoon!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:42

Het bit maak ik schoon en dan hang ik het hoofdstel in mijn kast. Mijn zadel hang ik direct op. 1x in de maand ongeveer poets ik me zadel en hoofdstel.
Als ik in de regen gereden heb, haal ik er even een doek over.