Tegenwoordig meer zadels met gedwongen zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladyisabelle

Tegenwoordig meer zadels met gedwongen zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 18:16

Wat mij de laatste tijd is opgevallen is dat tegenwoordig de zadels met een gedwongen zit, dus met dikke kniewrongen, veel voorbij zie komen.
Een aantal jaren geleden was er veel 'promotie' door (oa) goede dressuurruiters in Nederland voor een zadel met ongedwongen zit.
(voor mijn gevoel)
Nu zie ik veel van deze ruiters rijden met zadels met behoorlijke gedwongen zit.

Nu heb ik zelf 2 zadels met een vrij ongedwongen zit en heb ik een aantal weken geleden een nieuw zadel aangeschaft met een meer gedwongen zit. (niet persé om het zadel, vooral omdat dit beter lag bij mijn pony)
Ik moet zeggen dat het wel heel lekker zit en ik ben benieuwd waar jullie tegenwoordig mee rijden en waarom?

Merken jullie deze 'trend' ook?

Ik ben benieuwd :)

Elles

Re: Tegenwoordig meer zadels met gedwongen zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:17

RT-D >> HAR

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:18

Ik rijd met een zadel met ongedwongen zit. Ten eerste omdat je met een gedwongen zadel nooit zelf een goede zit kan ontwikkelen, omdat je gewoon vastgezet wordt, en ten tweede vindt ik het ook gewoon fijner zitten.. Maarja het is natuurlijk wel lekker makkelijk, als je gewoon in een goede houding wordt gedwongen zegmaar.. Niet negatief bedoelt hoor voor de mensen die zo'n zadel hebben.. :)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:24

In rijd met een wintec 500 dressuur. Een ongedwongen zit, maar ik zit er lekker op. En heb, denk ik, ook wel een redelijk goede zit. (Kan altijd beter, maar okee!)
Maar kan me voorstellen dat het wel lekker zit, maar ben dan benieuwd of je op een gewoon plat zadel dan ook nog wel kunt zitten. Net als Sodeletuut zegt!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:29

tja tuurlijk lekker makkelijk in een zadel met een wat meer gedwongen zit.............ik heb een zadel met een diepere zit gekozen,omdat ik zelf geen hele goede zit heb,dat is gewoon moeilijk voor me,en nee ik hoef niet extra lessen hoor,ik rij al bijna 19 jaar,en mijn zit is nog steeds niet geweldig.
door een zadel met een diepere zit te kiezen help ik mijn pony ook,omdat ik beter zit.
heeft voor mij dus niks met een trend oid te maken of uit luiheid

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:32

Ik heb gekozen voor een zadel wat ik lekker vond zitten (& uiteraard goed op mijn paard lag).
Mijn zadel heeft, naar mijn idee, niet echt een gedwongen of ongedwongen zit.
Halfdiepe zit met redelijke wrongen (echter niet overdreven aanwezig).
Middenmaatje dus :j

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:11

Helaas moet ik ook opmerken dat de erg diepe zit steeds populaider wordt. Of zoals mijn zadelmaker zegt: een zit waar je 'met de schoenlepel erin geperst wordt' (mar, sory voor de quote maar ik vind hem geweldig!)

Nee geef mij maar een vlakkere zit, ik rij nu met een passier patron uit het jaar prik, zadel heeft bijna geen wrong en een open en vlakke zit.
De wrongen zouden wat meer mogen(vooral met gekke sprongen mis je iets stevigheid), dat is nu wel heel erg weinig maar de zit zelf vind ik prima.
Maar komt denk ook omdat ik altijd de ruimte gewent ben geweest, ik heb een hele onafhankelijke zit ondertussen. Daarbij kan ik op mijn vingers natellen dat ik binnen een half uur zulke pijn heb ik mijn rug dat ik voorlopig dan niet kan rijden met zijn diepe zit.
Helaas alleen dat veel zadelmerken met die trend meegaan en dus de spoeling fijne zadels met een vlakkere zit steeds dunner wordt *zucht* _-:(

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 17:16

Ik denk dat het echt zo'n golfbeweging is, nu de diepe zit en straks weer de minder diepe zit.

Ik kan op mijn ongedwongen zadels fijn zitten maar net dat beetje extra steun van het zadel vond ik wel fijn!
Ik heb het zadel net en heb er door omstandigheden nog niet echt op kunnen rijden maar het leek goed te zitten.
Ik heb ook wel paarden waar een vrij groot zweefmoment in zit en met doorzitten kan ik denk ik net een wat stillere beenhouding krijgen.
Maarja, daarvoor zal ik dus eerst meer op dat zadel moeten rijden ;)

Ik vind het wel opvallend dat op dit soort vragen nu de mensen met een ongedwongen zit zadel reageren :)
Ik zou het leuk vinden om ook wat verhalen van de andere kant te horen.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:45

ik heb beiden, een stubben tristan die zo vlak is als een vel papier :+ en een van pfiff die een midden maatje is, half diepe zit maar verder geen wrong.

Moet zeggen dat die pfiff lekkerder zit maar die tristan, tja ik vind het ook wel belangrijk dat mijn eigen zit goed is zal er dus maar op moeten leren zitten :Y)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:00

ach ik zal na 19 jaar niet veel beter meer leren zitten,en ik ga mezelf en mijn pony niet pesten met een zadel waar ik voor geen meter in zit.

ik zie het probleem eigenlijk ook niet zo. gewoon kiezen waar je het fijnst op zit en uiteraard wat het beste past

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:32

Pion schreef:
Ik heb gekozen voor een zadel wat ik lekker vond zitten (& uiteraard goed op mijn paard lag).
Mijn zadel heeft, naar mijn idee, niet echt een gedwongen of ongedwongen zit.
Halfdiepe zit met redelijke wrongen (echter niet overdreven aanwezig).
Middenmaatje dus :j

Ik zie net dat mijn zadel een extra diepe zit schijnt te hebben :+
Dit ervaar ik echter niet als gedwongen.

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 18:37

Voor mijn gevoel zorgen de wrongen ook veel meer voor de gedwongenheid, mijn Kieffer heeft volgens mij ook wel een vrij diepe zit.

Lotje_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:59

Ik rij nu met een euroriding titan 2. Echt een heerlijk zadel moet ik zeggen. denk wel dat het een zadel is met een gedwongen zit, ervaar het zelf nu niet echt meer zo maargoed ben eraan gewend! :P Zou denk ik ook nog wel op een zadel met vlakkere zit kunnen rijden , reed mijn pony's ook zonder zadel, leer je aardig van zitten kan ik zeggen :+ Maar toch blijft mijn voorkeur uitgaan naar een zadel met een diepe zit *D

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:14

ik kan eigenlijk op elk zadel zitten, maar ik heb toch mijn vlakke daaleman ingeruild voor een extra diepe hulsebos zadel. dan kan ik nog stiller zitten en de hulpen verfijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:45

Ik kan niet rijden op een zadel met een gedwongen zit (diepe zitting en veen wrong), daar krijg ik ongelofelijk veel last van van mijn rug, omdat ik mijn bekken niet in de juiste richting kan kantelen (hij wordt voorover gedwongen en je gaat met een holle rug rijden). Bijkomend probleem is dat een diepe zit de ruimte voor de billen veel krapper maakt. Hierdoor moeten de ruiters eigenlijk aan een grotere maat zadel maar daarvoor is op de meeste ruggen geen ruimte. Dus proppen velen zich in een te klein zadel en zit de ruiter meer op de lepel dan in het zadel te rijden. Dit geeft vervolgens op de paardenrug een zwaardere belasting net waar de rug het minder kan hebben.

Doe mij maar een open zit maar wel met een narrow twist (dus niet heel breed) ivm de vrouwelijke heupen.

apincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:48

ik heb ook een zadel met gedwonen zit vind t heerlijk zit echt veel beter en had altijd moeite met mijn benen rustig stil te houden en dat gaat nu wel goed heb ook nog een western zadel en daar zit ik lekker ongedwongen in

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:49

een 18 inch platte zit is langer op de rug dan een 18 inch diepe zit.
idd een dikke kont in een te klein zadel geeft geen goede drukverdeling

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:51

Ik denk niet dat dit een 'Trend' is. Maar meer zadels die vaak zorgen voor een nettere houding, dus een beetje hulp.

Ik heb een gedwongen zadel, en een minder gedwongen zadel. Beide zadels vind ik fijn. :j maar toch vind ik een wat diepere zit en dikke wrongen toch net wat fijner.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:52

Ik ben dol op mijn gehandicaptenzadel!Geen bokje of steigertje haalt mij uit het zadel.
Lekker in de zetel zitten en het peerd het werk laten doen.
Hoera voor mijn AB'tje!!!! *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:00

ik heb een gedwongen dressuur, een ongedwongen dressuur en ongedwongen vzh.

op beide dressuurs zit ik echt wel lekker, op de vzh iets minder. Merk echter wel dat het heel erg afhangt op welk paard ht zadel ook ligt!

de gedwongen dressuur zit algemeen heerlijk op beide paarden. Als ik weet dat er risico is dat ze gekheid gaan verkopen (frisheid, rottigheidsdagje, schrikkerig dagje) dan leg ik die op. In dat zadel kan ik zowat alle gekheid uitzitten, of toch vaak langer dan bij de ongedwongen zit.

Mijn ongedwongen vzh past enkel op mijn grote paard. na mijn ongeval paar jaar terug met de breuk kon ik niet meer op een ongedwongen zadel zitten, ik knikte gedurig in op rechts, vaak vlak boven de heup omdat die spiren ook nog niet hersteld waren van de schade. Intussen lukt dat weer iets beter (spieren zijn na 2 jaar wer aangesterkt, alis het nog steeds niet top).

mijn ongedwongen dressuur zit prima op 1 paard, maar op het andere zou die vreselijk zijn volgens mij.

In elk geval heeft de gedwongen zit er wel op een positieve manier voor gezeogd dat mijn spieren genoeg ondersteuning kregen tijdens mij revalidatie toen ik weer ging rijden. Toch belangrijk kenmerk in mijn ogen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:22

Ik heb veel zadels gereden. De kieffer lusitano welke behoorlijk gedwongen is, vond ik erg fijn zitten. zelf heb ik een wintec gehad, wat erg fijn zat, en daarna een kentaur medea, heerlijk zadeltje ook, mooie zit, maar toch niet echt gedwongen. Nu heb ik een stubben juventus, hoe die is moet ik nog uitmaken ;). vlakke zadels zoals springzadels krijg ik erg snel last van mn rug. diepere of dressuurzadels stuk minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:14

Snoevie schreef:
een 18 inch platte zit is langer op de rug dan een 18 inch diepe zit.

In theorie zou dat kloppen maar de praktijk is vaak anders. Daar heeft de 18" diepe zit dusdanige keilkussens dat hij net zo lang is als een 18" open zit.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:22

ik rij nu met me verzorgpaardje met een wintec in die wordt je niet gedwongen. maar als ik zadeltje voor mijn eigen paard ga aanschaffen wordt het wel een zadel met een halve diepe zit. dit omdat ik overal en nergens mijn evenwicht verlies. (heb ik ook gewoon als ik naast het paard sta) dus dat is gewoon fijner voor het paard als ik even iets vaster zit

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:29

Ik heb ook een zadel met een redelijk diepe zit en dikke wrongen. Niet dat ik niet kan zitten in een vlak zadel, want dat had ik veel liever gehad, maar dit was het enige zadel binnen ons budget wat goed lag op mijn pony (en ze heeft de moeilijkste rug die je je maar kunt voorstellen, we zijn er lang mee bezig geweest) en waar ik ook redelijk in kon zitten.
En nou zeg ik niet dat ik geen onafhankelijke zit meer heb. Ik heb altijd in vormloze veelzijdigheidszadels gereden en anders zonder zadel, en dat verleer je niet zomaar.
Ik ga er dan ook vaak zonder zadel opzitten om dat gevoel niet kwijt te raken! :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:56

Ik heb een dressuurzadel met diepe zit en veel wrong, maar niet heel gedwongen, daar krijg ik wat van.. :=
Heb dit zadel omdat het toevallig op mijn pad kwam, lag goed op mijn paard en ik vond het fijn zitten, dus toen heb ik het gekocht. Mijn springzadel heeft een vlakke zit en knie- en kuitwrongen die niet heel dik zijn.