[WN] Bitloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandyQ

Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 17:09

het valt me op dat ook in de westerntak steeds meer mensen bitloos gaan rijden ....helemaal super vind ik dat

wat vinden jullie daarvan ??

ik zelf wil met Fahma bitloos gaan rijden ,ik begin dan wel eerst met een duallyhalster en daarna met een side-pull

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:31

Ik vind dat onzin. Alleen een bosal is showlegal. Met een sidepull of duallyhalter hoef je helemaal niet op een show aan te treden. En een bosal is nu niet direkt zachter of vriendelijker dan een goed bit, integendeel : in onervaren handen kan een bosal erg "bijten". (je moet er eens een vinger tussen steken en dan iemand de mecate laten bewegen, dan begrijp je wat ik bedoel)
Om te gaan wandelen gebruik ik ook wel eens een sidepull of bosal, maar ik vind het zeker niet alleszaligmakend. Een bit is zo hard als de handen die het gebruiken.

sandyQ

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 17:38

het gaat mij niet om of het showlegal is ,maar gewoon in het algemeen ,de ervaring om er mee te werken
maar of je nou wel of niet met bit rijdt ,elke harde hand vind ik niet nodig,wat je ook gebruikt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:44

Ik ben bezig met het omscholen tot bitloos, en thom is dan zo'n puber om er zowel met als zonder bit soms vandoor te gaan als ik links wil en hij rechts, maar hij reageert supergoed en supersnel als ik met een touwhalster of neckrope oefen, met een indian bosal (kingekruist) gaat het ietsje minder.
Het is ook vooral leren wijken voor druk (wat hij niet zo goed kent), als je dat samen met je paard helemaal onder de knie hebt zou je misschien wel van de ene op de andere dag kunnen overstappen.
:D als je misschien een keer wilt uitproberen, op www.diereninpastel.nl kun je voor weinig handgevlochten bitloze optomingen laten maken :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:55

sandyQ schreef:
het gaat mij niet om of het showlegal is ,maar gewoon in het algemeen ,de ervaring om er mee te werken
maar of je nou wel of niet met bit rijdt ,elke harde hand vind ik niet nodig,wat je ook gebruikt

Om gewoon recreatief te rijden met je paard, maakt het niets uit wat je om zijn hoofd hangt.
Een goed paard kun je zelfs zonder hoofdstel rijden. Dan vind ik persoonlijk een touwhalster nog het fijnst. Kun je ze op wandeling nog eens mee vastbinden tijdens de pauze. :D
Onze paarden worden zadelmak gemaakt met touwhalster of sidepull. Dan een snaffle. Dan een bit. Soms rijd ik nog wel eens buiten met een touwhalster of sidepull. Mijn vorige paard reed ik op een bosal. Gaat allemaal.
Een harde hand is inderdaad niet nodig, maar sommige mensen vergeten (ik zeg niet dat jij zo bent, maar velen beseffen dat niet) dat je met bitloos ook erg hard kunt zijn. Zonder bit is niet noodzakelijk paardvriendelijker, dat wou ik maar zeggen.
En als je al eens een show wilt meerijden, kun je maar best ook je paard aan een bit wennen.
Ik train ook af en toe eens bitloos. Om mezelf te testen in de manoeuvres. Is erg handig :D

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:10

Ik rijd ook wel zonder bit, of zelfs zonder hoofdstel, maar dat kan omdat m'n paard heel licht op de hulpen is door het trainen met bit.

Zonder bit is zeker een goede test om te kijken of alle knopjes er goed op zitten, maar ik vind het zelf lastig om m'n paard te verbeteren / lichter te maken zonder bit. Ik mis dan de precisie van het werken met een bit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:38

IK ga mijn paardje inrijden zonder bitje, mn vanwege het wisselen van de tanden. En later snaffletje en vervolgens bitje erin. Ik zie wel of ik wedstrijden ga rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:17

sevke schreef:
Alleen een bosal is showlegal. Met een sidepull of duallyhalter hoef je helemaal niet op een show aan te treden.

En dat vind ik dan weer onzin. :) Iets doen of laten 'omdat het nou eenmaal al tijdenlang zo gaat' vind ik nooit een goede insteek. Daarmee zeg ik niet dat alle traditionele dingen slecht zijn, helemaal niet. Maar een opening voor nieuwe dingen lijkt me nooit verkeerd.
In de engelse wedstrijdsport is bitloos nu ook (beperkt) toegestaan, het zou mij heel leuk lijken als dat in de western wedstrijdsport ook gaat gebeuren. En dan gaat het me helemaal niet om paardvriendelijker of niet (want dat ligt helemaal aan de ruiter), maar gewoon om vrije keuze. Ik rijd mijn paard bitloos, we zijn allebei niet anders gewend. Als ik dus wedstrijden zou willen rijden moet ik haar alleen daarvoor aan een bit laten wennen, dat vind ik echt onnodig.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:46

RedPassion schreef:
sevke schreef:
Alleen een bosal is showlegal. Met een sidepull of duallyhalter hoef je helemaal niet op een show aan te treden.

En dat vind ik dan weer onzin. :) Iets doen of laten 'omdat het nou eenmaal al tijdenlang zo gaat' vind ik nooit een goede insteek. Daarmee zeg ik niet dat alle traditionele dingen slecht zijn, helemaal niet. Maar een opening voor nieuwe dingen lijkt me nooit verkeerd.
In de engelse wedstrijdsport is bitloos nu ook (beperkt) toegestaan, het zou mij heel leuk lijken als dat in de western wedstrijdsport ook gaat gebeuren. En dan gaat het me helemaal niet om paardvriendelijker of niet (want dat ligt helemaal aan de ruiter), maar gewoon om vrije keuze. Ik rijd mijn paard bitloos, we zijn allebei niet anders gewend. Als ik dus wedstrijden zou willen rijden moet ik haar alleen daarvoor aan een bit laten wennen, dat vind ik echt onnodig.

Ik zeg ook niet dat het goed is omdat het nu eenmaal al tijdenlang zo gaat. Ik zeg gewoon dat het niet mag.
Ik denk niet dat de AQHA het rulebook zal veranderen omdat drie man en een paardenkop zouden willen dat je ook bitloos moet kunnen starten :D Weinig kans op, denk ik zo. Ik zie er persoonlijk ook niet het nut van in.
En wel om dezelfde reden als wat gaucho hier schrijft :
gaucho schreef:
Ik rijd ook wel zonder bit, of zelfs zonder hoofdstel, maar dat kan omdat m'n paard heel licht op de hulpen is door het trainen met bit.

Zonder bit is zeker een goede test om te kijken of alle knopjes er goed op zitten, maar ik vind het zelf lastig om m'n paard te verbeteren / lichter te maken zonder bit. Ik mis dan de precisie van het werken met een bit.

Exactly my thoughts ! Met een bit kun je gewoon enorm veel fijnere hulpen geven. Bitloze optomingen geven meestal erg veel "ruis".

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:51

Ik heb mijn paardje ingereden met afwisselend 'n side-pull, touwhalster en Myler comfort snaffle en binnenkort (paard is 5,5 j.) gaan we eens proberen hoe een stangbitje bevalt :P

*edit*

Eens met Gaucho en Sevke :j

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:52

Prima toch ? Lekker afwisselend, en je paardje zal zeker geen harde mond krijgen zo ;)

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:56

sevke schreef:
Een harde hand is inderdaad niet nodig, maar sommige mensen vergeten (ik zeg niet dat jij zo bent, maar velen beseffen dat niet) dat je met bitloos ook erg hard kunt zijn. Zonder bit is niet noodzakelijk paardvriendelijker, dat wou ik maar zeggen.
En als je al eens een show wilt meerijden, kun je maar best ook je paard aan een bit wennen.
Ik train ook af en toe eens bitloos. Om mezelf te testen in de manoeuvres. Is erg handig :D

daar ben ik het helemaal mee eens ,bitloos kan harder zijn dan een bitje , als je sommige site's leest dan is het een en al vriendelijkheid en is rijden met bit uit den boze, heb zelf ook touwhalster en een sidepull , gewoon voor de aardigheid om soms mee te rijden.spreek ook wel eens met mensen die dan bitloos rijden omdat het zo vriendelijk is en dan zie je ze rijden en dan ziet het er niet erg vriendelijk uit helaas

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 14:02

aangezien m,n lieve Sandy afgelopen okt 2010 is ingeslapen ga ik geen show meer rijden,dus maakt het niet zoveel uit wat ik om het hoofdje van Fahma hang .met Sandy reden we totaal freestyle...zonder zadel en hoofdstel reden we door de bak en was ze nog te besturen ook

nu heb ik Fahma,een totaal ander paard met een heel ander karakter en met nogal wat problemen vanwege haar achtergrond ,dus ga ik haar totaal bitloos rijden ....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:28

cowboyberend schreef:
sevke schreef:

daar ben ik het helemaal mee eens ,bitloos kan harder zijn dan een bitje , als je sommige site's leest dan is het een en al vriendelijkheid en is rijden met bit uit den boze, heb zelf ook touwhalster en een sidepull , gewoon voor de aardigheid om soms mee te rijden.spreek ook wel eens met mensen die dan bitloos rijden omdat het zo vriendelijk is en dan zie je ze rijden en dan ziet het er niet erg vriendelijk uit helaas

Ik vind dit soort reacties zo'n dooddoener!
Als jij iemand ziet rijden die erg hard trekt aan een sidepull (ik noem maar een voorbeeld) had je dan liever gezien dat ie precies zo hard trok aan een teugel waar een bit aan vast zat? Je bent toch wel met me eens dat die ruk in de bek van een paard een stuk oncomfortabeler is dan de ruk aan z'n hoofd?
Als je dan toch aan de teugels trekt/wil trekken, (en ik moet de eerste ruiter nog tegenkomen die dat nooit doet) trek dan aan een zo zacht mogelijke optoming. Kun je daarmee rijden zonder eraan te moeten/hoeven 'trekken' kun je overwegen om er een bit aan te hangen. Maar als 'show legal' geen argument of reden voor je is, waarom zou je er dan mee gaan rijden? ;) Doe je paard een plezier!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:17

Daar ben ik het nu niet mee eens. Als ik een paard was, ik zou liever dezelfde ruk ondergaan aan een snaffle dan aan een bosal. Ik zou helemaal geen ruk willen ondergaan aan een mechanische hackamore en ook liever niet aan een sidepull met rawhide neusgedeelte.
Deze optomingen bijten erger in dan een zacht bit, whether you like it or not. Maar ze zijn wel bitloos, natuurlijk.
Een goed gereden paard, moet je kunnen rijden met om het even wat : touwhalster, sidepull, bosal, correctional, snaffle of halsring. En zo'n paard bekom je niet door steeds met een touwhalstertje te rijden. Op zo'n optoming zit veel te veel storing om er de verfijnde hulpen mee te kunnen geven die je nodig hebt om je paard goed broke te rijden.
Ook bitloos-goeroe pat parelli weet dat. Lees zijn boeken maar. Een bit en sporen heb je nodig om een paard verfijnde hulpen te kunnen geven. Ze dienen niet om je paard tegen te houden of vooruit te stampen. Wel om het op te richten en in te buigen.
Wil je alleen recreatief rijden, en verwacht je niet teveel prestatie van je paard ? Dan kun je zijn hele leven met een halster rondhobbelen. Verwacht je wat meer, of wil je je paard fijner doorrijden ? Dan niet.

Bitloos rijden af en toe vind ik erg goed. Het test jezelf en je paard. Maar altijd ? Dat is een eigen keuze, maar niet de mijne.
En of het paard het fijner vindt met of zonder bit ? Ik durf daar geen antwoord op te geven. Daar hebben wij mensen alleen het raden naar.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:36

@sflj waar staat dat mijn paard geen plezier heeft?? jij kan dat niet beoordelen.
ik wou alleen maar aangeven dat het niet bepaald vriendelijker is dan met bit. heb wel eens van een dierenarts gehoord dat iemand met een bosal een neusbot van een paard mee had gebroken. ook vind ik een hackamore niet zo vriendelijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:49

Eerlijk gezegd vraag ik mij af hoe je rijd als je een bit nodig denkt te hebben voor oprichting. (Of je nou western, dressuur of etc... rijdt.)

Ik had juist altijd het gevoel dat wanneer de basis er in zat bij een paard dat de westernmensen juist geen bit meer nodig hadden maar de buiging juist mooi met hun lichaamshulpen deden en alleen hulpen door middel van teugels tegen de hals sturen.
Is dat even een bummer :D

Sevke: Jammer dat je niet leest wat sflj schrijft.
En of het whether you like it or not waar is heb ik mijn vraagtekens bij. Het lijkt mij allebei even onprettig ;) (In het geval van scherpe optiming vs bit).

Cowboyberend: Als diezelfde persoon met een bit had gereden had ie waraschijnlijk een gebroken kaak veroorzaakt. Of het bitloos hoofdstel moet te laag hebben gehangen... maar dan heb je het weer niet over goed rijden.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:37

Air schreef:
Eerlijk gezegd vraag ik mij af hoe je rijd als je een bit nodig denkt te hebben voor oprichting. (Of je nou western, dressuur of etc... rijdt.)
.

Ik ga mij het geven van een technische uitleg besparen, maar leg jij mij dan eens uit hoe je bijvoorbeeld de schouder van een paard kunt optillen met een touwhalster. Een paard wat de schouder laat vallen (wat toch bij een paard in opleiding een veel voorkomend probleem is), is niet mooi in balans. Dit is nog de basisafrichting. Hoe los je dit dan op ?

Air schreef:
Ik had juist altijd het gevoel dat wanneer de basis er in zat bij een paard dat de westernmensen juist geen bit meer nodig hadden maar de buiging juist mooi met hun lichaamshulpen deden en alleen hulpen door middel van teugels tegen de hals sturen.
Is dat even een bummer :D
.

Dat klopt inderdaad. Maar ik vraag mij af wat dit te maken heeft met het hele bitloospleidooi wat hier gevoerd wordt... Een westernpaard, wat goed broke is, is perfect te rijden zonder bit of wat dan ook.
Daarom dat ik eerder schreef dat ikzelf regelmatig zonder bit (en zelfs zonder hoofdstel tout court) de manoeuvres oefen. Dit houdt jezelf scherp en controleert of het paard nog wel voldoende aan de hulpen is. Bovendien leer je zo je eigen fouten kennen. Als je naar een show gaat kijken, zie je ook dat de (goede) ruiters het volledige pattern rijden zonder, of met heel minieme teugeldruk.
Daarentegen wordt een westernpaard gewoon afgericht MET bit. En later zelfs met shanks gereden, dus ik begrijp niet zo goed wat je hier wil zeggen...
Je bekomt deze graad van africhting niet met een touwhalstertje...

Air schreef:
Sevke: Jammer dat je niet leest wat sflj schrijft.
En of het whether you like it or not waar is heb ik mijn vraagtekens bij. Het lijkt mij allebei even onprettig ;) (In het geval van scherpe optiming vs bit).
.

Neem dan de proef op de som. Steek je vinger tussen de bosal en het paardenhoofd en neem de mecate op. (NIET trekken, enkel opnemen) auwch ! :=
Steek dan een vinger tussen het bit en de lagen en neem de teugel op. Een heel verschil.
Een sidepull met rawhide neusriem : hetzelfde verhaal.
En misschien ben jij net die ruiter die nooit of nooit eens aan de teugels trekt, dan neem ik mijn hoed graag voor je af, maar in de meeste gevallen vind ik bitloos niet paardvriendelijker dan met bit.

Als je een broke paard rijdt met of zonder bit, maakt voor het paard niets uit. Als hij zijn oefeningen goed doet, heeft hij van zijn bit absoluut geen last. Een paard in africhting, wat je toch al eens moet corrigeren, zal van zijn bitloze optoming, om het even welke, evenveel "last" hebben als van zijn bit.

@Cowboyberend en Air : ik denk dat het neusbeen-gebroken-verhaal een broodje-aap-verhaal is. Je zou aan die bosal al ongeveer met een bulldozer moeten trekken om dit effect te bekomen.
Met een mechanische hackamore met lange scharen en dunne neusriem zou het in principe, door het enorme hefboomeffect, wel moeten gaan, maar ik denk dat het neusriempje het zal begeven voor het neusbeen van het paard.
Wat ik wel al meerdere keren gezien heb is paarden met wondjes en kale plekken, zelfs verdikkingen op de neus ten gevolge van bitloze optomingen. Is hetzelfde als gescheurde mondhoeken en een bewijs van slecht ruiterschap, maar het kan wel, en is voor mij een bewijs van de nutteloosheid van de bitlooshype.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:34

Mijn vader heeft indertijd toch eens een paard ondersteboven getrokken, op een mechanische hackemore (nu weet hij wel beter hoor). Het neusbeentje was niet gebroken, dat niet, maar ze lagen wel tegen de grond. Heel fijn is dat voor het paard hé ;) .
Mijn paard reageert tegenwoordig redelijk fijn op bit en benen. Ook ik rij wel eens op touwhalster, vind het gewoon leuk ter afwisseling. Maar hij reageert toch heel wat minder goed op de hulpen van het touwhalster. Al reageert hij dan wel veel beter dan de meeste (ik zeg niet allemaal) die nog nooit een bit in hebben gehad.
Ik kan hem wel vrij goed rijden bitloos maar, indien nodig, moet ik dus wel veel sterkere hulpen geven om door te dringen bij hem.

Ik zou nooit een paard opleren zonder bit. Ik heb, heel recentelijk, nog maar 1 persoon gezien die de paarden bitloos opleert en er nog wat uitkrijgt ook. Maar die rijdt dus met 2 teugels om zo zijwaarts en neerwaarts te kunnen vragen. Die persoon is ook iemand van no nonens en durft het paard dan ook aanpakken indien nodig. Op die manier krijgt je misschien een paard dressuurmatig op niveau. Maar ik blijf wel heel kritisch ivm bitloos rijden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:03

Sevke.. ik heb het idee dat je niet veel van bitloos weet.
Ik heb nergens iets gezegd over een touwhalster, dat is ook geen bitloos hoofdstel. Maar een halster, het woord zegt het al.
Een sidepull(bijv.) is een bitloos hoofdstel, en dan versta ik daar onder gewoon 1 met een platte leren neusriem.
En met een sidepull kan je prima de schouders verplaatsen.
Waarom zou dat ook niet kunnen? Enige reden voor? Nee.

Over het bitloos vs. bit in de trant van pijn/scherp lees je niet goed. Ik zet er toch duidelijk neer: In het geval van scherpe omtoming(dus een scherpe bitloze optoming zoals een bosal, hackamore etc.) vs. bit.
Je vinger is trouwens geen graadmeter.. lagen en de neus kun je niet vergelijken.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:27

Ik denk ook niet dat je er een discussie van moet maken wat vriendelijker is... Natuurlijk is een sidepull met een zachte (!) neusriem minder pijnlijk voor het paard als er flink aan gerukt wordt dan een bit, maar er zijn natuurlijk zoveel andere bitloze optomingen die wél goed pijn kunnen doen als er goed aan geplukt wordt dat dit imo niet de reden moet zijn om bitloos te gaan rijden.
Ik rijd mijn bijna 4-jarige met een sidepull met een smalle rawhide neusriem. Dit is best een pittige optoming, waar ik zeker niet voor gekozen heb 'omdat het voor het paardje prettiger is'. Ik vind dat het never nooit je insteek moet zijn een optoming te kiezen 'omdat je dan wel lekker kan gaan rukken en trekken'. Dan ben je sowieso al op de verkeerde manier aan het rijden. Ik moet zeggen dat ik af en toe (bewust) ook best een aardige ruk aan de teugel geef, omdat er op dat moment geen reactie komt op mijn subtielere hulpen, terwijl de hulpen haar wel bekend zijn. Mijn doel is dan ook een 'wakker-schud-reactie' en dan is het best handig als die niet voelt als aaien.

De reden dat ik bij haar voor een bitloze optoming heb gekozen, is omdat zij hier simpelweg veel beter en lichter op reageert. Ik ben wel begonnen met een bit en heb er zelfs diverse geprobeerd op verschillende hoogtes, maar ze is op dit moment nog zo verschrikkelijk aan het etteren als ze een bit in heeft, dat er van fatsoenlijk rijden geen sprake kan zijn. Tandarts is diverse malen geweest en haar gebit is prima in orde. Toch blijft ze tegen het bit ingaan, gaat hangen, proberen het bit vast te pakken (wat haar in principe niet lukt, maar wat ze wel blijft proberen) en zelfs met harde rukken mijn teugels uit mijn handen trekken. Kortom; Jazz wil GEEN bit!
Dan kan ik stug volhouden en toch blijven vechten en knokken met een stroneigenwijze jonge merrie en haar het rijden helemaal tegen maken, maar ik kan ook overstappen op een sidepull, waar ze vanaf dag 1 super op reageert en zich niet tegen verzet. Ik wil niet zeggen dat ik er nooit meer een bit in hang, maar voor nu werkt dit voor ons allebei super. Eerder heb ik eens een kingekruiste sidepull en bij andere paarden een (touw)halster en bosal geprobeerd, maar hierbij ondervond ik inderdaad duidelijk veel 'ruis' op de verbinding. Dit is iets wat ik zeker bij een jong paard absoluut niet wenselijk vind en waardoor ik dan dus inderdaad de voorkeur zou geven aan een bit. Hier heb ik met deze sidepull (overigens is het wel belangrijk dat je kwaliteit koopt en dat het fatsoenlijk past) totaal geen last van en kan ik mijn hulpen zeker zo licht en duidelijk geven als met een bit. Het enige verschil is dat ze de sidepull wél accepteert en het bit niet.

Ik krijg vaak reacties over het feit dat ik bitloos rijd, zeker op een jonge (en nogal onstuimige en karaktervolle) pony, met name omdat mensen het óf onverantwoord vinden ("als ie eruit naait, moet je m toch stevig in zn bek kunnen snukken") óf omdat ze het zo geweldig vinden, omdat "het zo lekker paardvriendelijk is". Nou, beide opties gaan in dit verhaal zeker niet op! Als ik Jazz flink aan dr neus trek met die stugge dunne neusriem, doet haar dat zeker zoveel zeer als wanneer ik haar met een bit in dr mond ruk (even voor de duidelijkheid: ik ben echt geen slager als ruiter, maar mijn veiligheid gaat voor alles en ik trek liever 1x hard dan 100x zachtjes!). Dit ontkracht dus ook meteen de 2e optie; een bitloze optoming is níet per definitie paardvriendelijker! Alles kan zeer doen en elke optoming kun je zacht gebruiken. Als jij over wil stappen op bitloos, omdat je je paard minder pijn wil doen, kun je misschien beter aan je eigen rijkunsten gaan werken en je handen niet tot aan je schouders optrekken!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:20

@Air : denk je dat ? Ik heb ervaring met sidepull met rawhide, sidepull met gladleren neusriem, bosal, touwhalster, indian bosal, mechanische hackamore en kingekruisde sidepull. Ik heb van al deze optomingen minstens 1 exemplaar in mijn zadelkamer liggen, en ze zijn heus niet ongebruikt.
Onze jonge paarden worden de eerste keren ALTIJD bitloos gereden. En dan meestal met een touwhalster, soms met een zachte sidepull. Waarom ? Omdat een jong paard nogal eens een onverwacht manoeuver kan maken, en je wilt ze niet direkt angstig maken op het bit omdat je ze per ongeluk in de mond zou trekken. Bovendien begrijpt een jong paard dit aanvankelijk beter dan een bit. Daarna gaan we over op de combinatie bitloos/bit, waarbij het bit er gewoon maar inhangt, maar de teugels zijn aan het bitloze hoofdstel vastgemaakt. Zo leren ze hun bit te dragen zonder angst. Dan een tijdje op dubbele teugels bit/bitloos, en dan gaat het bitloze hoofdstel er helemaal af. We spreken hier over 2 - 3 maand dagelijkse training.
Ik zou dus niet direkt zeggen dat ik er geen ervaring mee heb. Een touwhalster is trouwens helemaal niet geschikt als halster, omdat het geen breekpunten heeft. Wél als bitloze optoming namelijk. Het is erg handig op buitenrit, omdat je het paard eens aan de hand kunt laten grazen zonder bit, wat mij voor het paard wel aangenamer lijkt.
Wat ik wel met 200% zekerheid kan zeggen, uit ervaring, is dat je nooit vanzeleven met een bitloze optoming even subtiel kunt zijn in de hulpen dan met een bit. De enige bitloze optoming die in mijn ogen een bit evenaart, al is het zeker niet iets om in iedereen zijn handen te steken, is een bosal. Met een bosal kun je erg fijn werken, maar enkel als je er eentje hebt van goede kwaliteit die mooi uitgebalanceerd hangt, waarvan de grootte en dikte aangepast zijn aan het paard.
En ook daar is een reden voor : de meeste bitloze optomingen, met uitzondering dus van de bosal, hebben een veel te trage release, OF werken niet fijn genoeg in. Een westernpaard wordt beloond door de release. Doet hij iets goed, namelijk nageven op het bit ? Dan wordt hij beloond met een release.
Een touwhalster hangt veel te los om het hoofd van het paard. Daar kun je geen subtiele hulpen mee geven. Hetzelfde geldt voor een sidepull. Het woord zegt het zelf : side - pull. De druk die je daarmee kunt zetten is zeer beperkt : enkel op de neus. Links, rechts, of rechtdoor. Ga je één teugel wat gaan opnemen, dan trek je gewoon het hele zaakje scheef, of geeft wat onbepaalde druk op de neus. Met een sidepull met rawhide is dit ietsje beter, maar zeker niet zo verfijnd als met bit.
Is dus absoluut niet geschikt om een paard verder mee door te rijden.
Kingekruiste optomingen geven een veel te trage release en zijn naar mijn ondervinding totaal ongeschikt.

@Ronne : ik ben ook niet TEGEN bitloze optomingen, in tegendeel : ik gebruik ze dikwijls. Ik heb voor jouw geval ook begrip : soms werkt een bit gewoon niet. Wat ik in jouw geval zou doen, is hetzelfde als wat we met onze driejarigen doen. Een bitje in doen, samen met het bitloze hoofdstel. Teugels aan de side pull. Zo leren ze een bit te accepteren en leren ze dat het geen pijn doet.
We zijn nu ook bezig met een eigenwijze jonge merrie, die vervelend doet op het bit. Met een bitloze optoming krijgen we ze niet nageeflijk genoeg, OF we zouden iets echt scherp moeten proberen, maar daar ben ik ook geen voorstander van. Na wat experimenteren met -tig verschillende bitten loopt ze nog het best op een medium port grazer bitje. Dat ligt erg rustig in de mond en is voor het paard een heel voorspelbaar bitje.
succes met je jonge paardje !!

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:52

Volgens mij zei ik ook niet dat je tegen bent... toch? *gaat teruglezen :P *
Jouw idee ga ik zeker eens proberen, al denk ik niet dat dit m wordt, aangezien ze ook flink ettert wanneer er geen druk op het bit komt. Ik ben met haar als net 2-jarige al begonnen met het wennen aan het bit. Dus gewoon hoofdstelletje om, bitje in en een paar minuten laten staan. Ook hierbij blijft ze proberen het bit tussen haar kiezen te krijgen en haar enige focus ligt dan ook hierbij. Het is een paardje met een enorm concentratie probleem en wanneer ze een bit in heeft, is ze alleen nog maar daar mee bezig en vergeet de rest van de wereld. Daarnaast zie ik op dit moment nog geen noodzaak om een bit te gebruiken, simpelweg omdat ze op de sidepull nog lang niet uitgeleerd is. Nageeflijkheid onder het zadel wil nog niet zo lukken, maar aan de dubbele longe (met sidepull) gaat dit al erg goed.
Wat jij beschrijft over het gevel van fijne hulpen, ben ik het niet mee eens. Ik merk dat ik met mijn sidepull juist wel heel specifiek teugelhulpen kan geven op 1 teugel. Wel heb ik gemerkt dat het erg belangrijk is dat je echt met een goede kwaliteit sidepull werkt. Een goede sidepull hangt stabiel op de neus en verschuift niet als je 1 teugel oppakt. Bij mindere kwaliteit zie je inderdaad al snel dat bij het oppakken van 1 teugel het hele hoofdstel naar 1 kant getrokken wordt.

Nu scheelt het misschien dat ik met Jazz voorlopig absoluut geen wedstrijd ambitie heb en dit in de toekomst waarschijnlijk ook niet echt fanatiek zal doen. Af en toe een (onderling) wedstrijdje behoort eventueel tot de mogelijkheden, maar is niet mijn voornaamste doel met haar. Wel werk ik met haar aan nageeflijkheid en trainen we wel zo dat er dalijk een net proefje uitkomt. Dit maakt een bit niet per se noodzakelijk, dus voor mij ook geen reden om haar koste wat kost een bit te laten accepteren. Vooral omdat het een beestje is wat plezier moet hebben in het werk en bij de minste desinteresse of onwil simpelweg weigert. Geen zweep die haar dan nog aan het lopen krijgt, dus moet ik zorgen dat het werk echt leuk blijft. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ze mag doen waar ze zelf zin in heeft, maar het is een paardje met karakter waar je mee samen moet werken en niet je wil op kan leggen.

Maar om even terug te komen op de eigenlijke discussie in het topic en de vraag van TS te beantwoorden: Ik vind het goed dat er steeds meer mensen zijn die verder kijken dan hun neus lang is als het gaat om het vinden van de juiste optoming voor hun paard. Ik vind het alleen niet goed dat er steeds meer mensen zijn die puur omdat het 'paardvriendelijker' zou zijn, voor een bitloze optoming kiezen. Zeker niet als ze niet weten hoe ze ermee om moeten gaan. De algemene opvatting heerst dat bitloos zachter en prettiger is, terwijl dit absoluut niet het geval hoeft te zijn. Ik kan me nog een topic herinneren waarin de discussie gevoerd werd of het beter zou zijn om manegepaarden standaard bitloos te laten rijden. Dit zou beter zijn, omdat jonge ruitertjes nogal flink door kunnen komen met hun handen en vaak ook steun zoeken bij de teugels. Een bitloze optoming zou dan prettiger zijn voor de paarden. In mijn ogen gaat dit echt niet op en maakt een bitloos hoofdstel een hangende ruiter niet automatisch prettiger voor een paard.
Wel zou ik voorstander zijn voor het toestaan van bitloze optomingen in de wedstrijdsport, zodat je iedereen de kans geeft met een optoming te rijden die voor hen het beste werkt. Wel moet er dan net zo goed een check plaatsvinden, zoals dat ook bij de bitcontrole gebeurd, zodat ook misbruik bij bitloze optomingen opgemerkt wordt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:52

Och ja, je kunt wel een eind de basisafrichting in, met een bitloze optoming. Als je geen wedstrijdambities hebt, en je paardje (leuk dier, trouwens, ik heb in je profiel gespiekt :D ) reageert er goed op, waarom zou je het dan veranderen ? Never change a winning team zeg ik altijd.
Ik heb mijn vorige paard ook nooit met bit gereden. Altijd met bosal. Ging perfect.
Maar onze wedstrijdpaarden MOETEN aan het bit wennen, dus zoeken we tot we er eentje vinden die ze accepteren.
Ze eens een hele tijd (geen half uurtje of zo) in de stal zetten met bit en een hoop hooi, wil soms ook al eens werken. Wel opletten dat het hoofdstel of bit nergens kan aan blijven vasthaken !! Als het bit er maar een paar minuten in blijft, proberen ze het er inderdaad uit te werken. Bij de combinatie bitloos/bit doen ze dit ook in het begin. Is volledig normaal. Gewoon negeren, en na een tijdje is het over. Dan weten ze dat het bit geen pijn doet, dat er niets veranderd is voor hen.
Soms een hele zoektocht ook : vast of gebroken ? twee of eenmaal gebroken ? rvs of sweet iron ? koper ? rubber ? happy mouth ? billy allen ? myler ? Maar ik heb, in meer dan 20 jaar ervaring, nog nooit een paard gehad waar we geen passend bit voor vonden dat door het paard werd geaccepteerd.
vwb het manegepaarden topic : ik moet nu wel toegeven dat ik bij beginnelingen, tijdens de eerste lessen, altijd de teugels vastmaak aan de neusriem en niet aan het bit. (wel gewoon hoofdstel)
Ik wil graag dat mijn paarden en pony's een zachte mond houden en ik denk dat het toch minder kwaad kan als een beginneling zijn evenwicht eens via de teugels moet terugvinden en dan aan de neusriem trekt ipv in de mond. De eerste lessen zijn gewoon zonder teugels. (aan de longe), zodat de kinderen niet leren aan de teugels te hangen, behalve bij één merrie die absoluut niet kan hebben dat je aan haar neus hangt. Daar flipt ze op. Dan nog liever aan haar bit. Zo zie je maar... ;)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:35

Ja, maar een zachte neusriem is natuurlijk wel een ander verhaal dan een gemiddelde bitloze optoming en ik denk ook niet dat een manegeruiter uiteindelijk (dus na de eerste paar lessen, daarin wordt toch vnl gefocust op blijven zitten, aandrijven, etc.) fatsoenlijk kan leren rijden op een bitloze optoming met een zachte neusriem. Dus voor de eerste paar lessen: prima, maar daarna zul je toch naar een duidelijkere optoming moeten.

Als ik haar een paar uur laat staan met bit, zit ze er idd niet meer aan te klooien (eten kan ze niet met bit in, dat komt er na een uur verwoed kauwen weer als een slijmerige bal uit :+ ), maar zodra ik dan iets van haar vraag waar concentratie voor nodig is, gaat weer 90% van de concentratie naar het bit. Maar ik moet zeggen dat ik de tip van het bit combineren met de sidepull wel eens ga proberen! Paardje hóeft niet met bit te kunnen lopen, maar is natuurlijk altijd makkelijk als ze het ook daar goed op doet! ;)