springschoenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

christel82

springschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 19:25

Misschien een rare vraag, maar bestaan er ook springschoenen voor achter? Of zijn springschoenen universeel: kan je ze zowel voor als achter dragen?

Het paard dat ik rijd, tikt zichzelf achter aan tegen de hoeven (dus niet de kogels) in galop. Ik hoorde dit met longeren. Rijden is nog
niet opgevallen. Iemand een idee wat voor bescherming er hier geschikt voor is?
Kogelbeschermers/ strijklappen heeft dus geen effect aangezien hij niet strijkt langs de kogels.

Thanks alvast

Tooske

Re: springschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:26

Ja hoor springschoenen kun je gewoon voor voor en achter gebruiken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:28

gewoon de normale, kan ik je wel aanraden ze om 4 benen te doen...

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:33

Als hij alleen tikt maar geen wondjes of dergelijke heeft, waarom zou je hem dan zo inpakken?

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 19:59

Niet perse inpakken, daar ben ik zelf ook geen voorstander van. Maar dit viel mij op aan de longeerlijn in de galop. Ik wil graag weten of er bescherming voor is, als blijkt dat hij zich idd verwond.

Het is een jong paard, die nog niet een stevig balans heeft in de benen. Met rijden wordt het aantikken voor steeds minder, net als het struikelen. Achter heb ik nog niet gemerkt onder het zadel. Dus ik gebruik ook nog niets zolang ik niets zie.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:03

Springschoenen kunnen totaal geen kwaad, dus waarom genezen als je kan voorkomen? Ze worden niet warm en bieden geen stevigheid zoals peesjes of bandages..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:05

Ik zou ook niet weten waarvoor het niet zou kunnen je kunt het idd maar beter voorkomen en met een jong paard weet je maar nooit.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 20:05

klopt helemaal! Hij draagt nu springschoenen voor en peesbeschermers voor. Dit is dan ook nodig. Aangezien ik nog niet galloppeer onder het zadel, gebruik ik nog geen schoenen achter. Maar het kan dus wel. Fijn om te weten!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:07

Ja hoor, je kan springschoenen gewoon voor + achter dragen :)
Doe het zelf ook :) mijne schuurt ook met haar achterhoeven tegen elkaar aan ;)

Mousetimor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:46

een vriendin van mij heeft ze altijd om alle vier de benen zitten. dus kan makkelijk.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 12:48

Fijn om te lezen, is dus toch niet zo'n gekke gedachte geweest ;)

Roxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:09

Ja het kan gewoon makkelijk :j

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:19

Ik heb langere tijd ook met 4 springschoenen rond gereden, tijdens het aanleren van de galopappuyementen en de kwart pirouettes.
Mijn paard schrikt ook vaak en springt dan weleens op z'n eigen hoeven, maar met de bovenstaande oefeningen had mijn paard wat moeite om haar benen kwijt te kunnen. Nu heb ik ze alleen nog maar voor, het is dus helemaal geen gekke gedachte. :)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:01

Tip: vaak zijn achterhoeven wat "platter" dan een voorhoef die vaak wat steiler is (of in ieder geval: hoger bij de hoefballen). Koop een stel springschoenen waar je eventueel een randje af kan knippen. Bij dure leren springschoenen met een gestikte naad onderaan wordt de gedachte van afknippen al wat minder prettig ;).

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 18:56

Inmiddels heb ik schoenen gekocht. Op het moment galoppeer ik nog niet onder het zadel, maar ga daar wel mee beginnen. Ik ga ze dan ook omdoen ter preventie. Gelukkig kan ik melden dat hij nu al veel minder aantikt en dus meer in balans komt. Maar voor de zekerheid toch omdoen met galop.

@ Divine: bedankt voor de tip!

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:08

Volgens mij is het zinloos om ze ook om de achtervoeten te doen. Paarden tikken met de achterbenen de voorbenen aan, en niet andersom.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:21

Cath_16 : zinloos is het zeker niet hoor! ;)

ik gebruik ze met buitenrijden ook voor en achter, ze heeft vaker omdat ze zichzelf achter met de benen aantikt wondjes aan de binnekant van haar kroonrand achter. en omdat ze nogal raar kan stuiteren buiten als ze niet haar zin krijgt, staat ze vaak genoeg met de achterbenen half op elkaar.
Vandaar dat ik ze ook achter om doe :)

dus het kan zeker :)

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:14

Cath_16 schreef:
Volgens mij is het zinloos om ze ook om de achtervoeten te doen. Paarden tikken met de achterbenen de voorbenen aan, en niet andersom.

Beetje een "kort door de bocht" opmerking. Misschien als je mijn beginpost had gelezen, je ook had gezien wat het paard dat ik rijd doet. Plus een aantal opmerkingen van andere bokkers die uitleg gaven waarom zij achter springschoenen omdoen.
Volgende keer eerst even lezen, voordat je een reactie plaats ;)

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:20

Sorry hoor.. Maar dit is mijn ervaring mijn paard deed het ook precies hetzelfde en was opgelost met alleen springschoenen aan de voor benen. Ik had het topic gewoon gelezen maar ik geef alleen mijn mening/ervaring, that's it.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:28

Aantikken aan de voorkant doet hij idd ook, maar zoals ik beschreef in mijn beginpost, tikt hij aan de longeerlijn met zijn achterhoeven tegen elkaar aan. Dus niet tegen de voorhoeven. Dus springschoenen aan de voorbenen heeft hiervoor geen zin. Net als strijklappen of beenbescherming achter ook geen zin heeft.

Ik beschreef dus niet dat hij met de voorbenen de achterbenen aan tikt en er zijn meer variaties van aantikken zoals ook beschreven in dit topic. Vandaar mijn reactie "kort door de bocht", omdat wat jij beschrijft niet volledig is.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:33

Ik had precies hetzelfde probleem maar fijn dat het nu opgelost is. :)

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 20:51

idd, vind ik ook :)

Ruyter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:51

Ik zweer! bij springschoenen. Idd, waarom genezen als je ook kunt voorkomen. Ik heb al zo vaak gehad dat ze een wondje op de hoefbal hadden of aan de achterkant van de kroonrand een snee. Sinds ik heb ontdekt dat ze hiertegen werken gaan ze nooit meer ergens heen zonder. Sommige mensen kijken me raar aan maar ik vind goede bescherming belangrijk, vooral op de trailer ed.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 09:48

helemaal mee eens!
Morgen ga ik rijden en de galop proberen, dan gaan ze ook echt wel om.

kooihuster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:45

moet alleen nog een uitvinding komen dat ze door nat zand niet los gaan....of heeft iemand de oplossing???