Boomloos zadel kopen of op maat gemaakt dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melinde

Boomloos zadel kopen of op maat gemaakt dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 15:19

Ik weet niet of dit hier goed staat, maar ik weet niet waar het anders moet..

Maar ik twijfel heel erg over watvoor zadel ik zal gaan kopen.

Ik heb een hele brede tinker met een klein beetje schoft.
Nu heb ik een veelzijdigheid zadel, maar die schuift heel erg tijdens het rijden en het opstappen.
Hier stoor ik me heel erg aan dus wil ik een nieuw zadel kopen.
Ik twijfel tussen een boomloze of een dressuur zadel op maat.

Ik rij alleen recreatief lange buitenritten met hem.

Zouden jullie mij tips en opties kunnen geven?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:20

Als je graag buitenritten maakt, waarom zou je dan voor een dressuurzadel gaan? Kun je beter voor een mooi 'buitenrijzadel' gaan, zoiets als dit: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... x=56&ty=77 en die dan op maat laten maken.

EDIT: die link werkt steeds maar niet :+

Wietsje92

Re: Boomloos zadel kopen of op maat gemaakt dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:29

Ik ga dit even volgen, ik ben ook aan het twijfelen over een boomloos of een boomzadel. Ik rijdt vaak buiten, heb verschillende haflingers kwa bouw, en mij lijkt het ideaal, dat ik 1 zadel voor al mn paarden kan gebruiken bij wijze van spreke. Kan dat ook echt met een boomloos zadel dan?

Melinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 15:39

Ik dacht juist aan een op maat gemaakte omdat hij zo breed is dan misschien beter zit?
Dat ik hem docht, zat er zoiets zadel bij als op die foto, dat voegde voor ons allebei helemaal niet.
Maar dat hoeft niet te zeggen dat het de zelfde is..

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:40

Kom ik ook even om de hoek kijken, dit volg ik graag. Ik twijfel hoe langer hoe erger over een op maat gemaakt zadel of een boomloos. In een ander topic waarin een aantal reacties helaas zijn verwijderd kwam er net een discussie op gang dat er meerdere boomlooszadels toch eigenlijk niet zo heel erg goed waren. Ben benieuwd wat men hier voor ervaringen heeft!

Melinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 16:01

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:07

Wietsje92 schreef:
en mij lijkt het ideaal, dat ik 1 zadel voor al mn paarden kan gebruiken bij wijze van spreke. Kan dat ook echt met een boomloos zadel dan?

In principe gaat (ook) een boomlooszadel naar het paard staan, dus hoewel niet onmogelijk, lijkt het mij persoonlijk geen aanrader eerlijk gezegd. Tenzij het voor een keertje is ofzo, maar structureel?

Ts, als je voornamelijk recreatieve buitenritten rijdt zou ik sowieso geen dressuurzadel nemen. Dan heb je nog de keus tussen een vzh-boomzadel en een boomlooszadel en daar zijn de meningen erg over verdeeld. Neem eens een kijkje bij 'Harnachement', daar zijn veel discussies gevoerd over het boomloze vs. boomzadel.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:25

Ik heb net de barefoot Cheyenne gekocht en vind dat zadel heerlijk zitten, maar moet wel even wennen hoor. Van barefoot kan je bij verschillende zaken een testzadel krijgen voor een week of twee dan kan je kijken hoe zo´n zadel voelt en of het geschikt is voor je paard. Ik heb zowel een boomloos en een zadel met boom en zou er geen één van kwijt willen dus dat zou voor mij een moeilijke keuze zijn.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:58

Sonja89 schreef:
Wietsje92 schreef:
en mij lijkt het ideaal, dat ik 1 zadel voor al mn paarden kan gebruiken bij wijze van spreke. Kan dat ook echt met een boomloos zadel dan?

In principe gaat (ook) een boomlooszadel naar het paard staan, dus hoewel niet onmogelijk, lijkt het mij persoonlijk geen aanrader eerlijk gezegd. Tenzij het voor een keertje is ofzo, maar structureel?

Oke, dat vroeg ik me dus af! ;) Bedankt voor je antwoord!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:51

Ik raad een barefoot af om de volgende redenen.
Als jou paard al breed is, maakt dit type zadel het paard alleen maar breder. Hierdoor komen je si gewrichten op slot te zitten en kun je minder beweging opvangen met je bekken, niet fijn voor je lijf en zeker niet voor je paard. Daarbij is ons bekken verder ook niet gemaakt voor model barefoot zadel en krijg je er een slechte houding door (ik weet dat veel beweren onafhankelijk te zitten, maar ik geloof hier niet in, dat is namelijk meer als je boven benen gebruiken met lichtrijden) en een slechte houding beperkt je paard. Met training niet zo handig, met dagelijkse lange ritten slecht voor het lichaam van het paard en ook voor jezelf omdat je erg moet compenseren.
Ik zou dus voor een startrekk trekken oid gaan of een goed boomzadel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:53

je moet van het model houden maar een boomlooszadel van het merk Ghost is ook heel geschikt.
hier in zit je absoluut niet breed en je kunt het ook nog een week testen om te kijken of het je bevalt.
ik heb er zelf een,rijd er dresuurmatig mee en buitenritten en het bevalt mij en mijn pony heel goed :j

hier staat wel info:
http://www.buitenzinnig.nl/
even klikken op testzadels

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:25

Hmm, wij rijden ook al jaren met barefoots op pony's modelletje wijnvat en nog nooit last gehad van een gebrek aan beweeglijkheid in m'n lijf. Denk dat dat eerder aan de ruiter ligt dan aan het zadel.

Ik vind boomloos vele malen fijner rijden dan een boomzadel, je zit veel dichter bij het paard, dus ik zou je een boomloos zadel aanraden. :)

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:44

Ik heb een paar jaar terug een keer de Barefoot cheyenne een week getest.
Die zat naar mijn idee best lekker, alleen wel voor buitenritten. In de bak kon ik mijn draai er niet mee vinden.

Nadat ik het testzadel geprobeerd had dacht ik dat het handig zou zijn om voor mijn jonge paard (ander paard als waar ik het testzadel op getest had) een boomlooszadel aan te schaffen. Toen heb ik 2e hands een Barefoot London gekocht. Hier heb ik welgeteld 5 of 6 keer mee gereden voordat hij weer de verkoop in ging.
De reden, mijn hafje is al ontzettend breed en door het zadel werd ze nog breder. Hierdoor kon ik absoluut niet lekker meer op haar zitten, mijn benen gingen alle kanten op en had niet het gevoel dat ik goed in evenwicht zat.
Voor mij in combinatie met mijn jonge haflinger geen boomlooszadel meer.

Heb nu sinds een jaar een Massimo dressuur, en daar ben ik super blij mee.

Misty_MMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:56

Ik vind een boomloos zadel echt geweldig, maar denk ook niet dat het voor jouw brede pony geschikt zal zijn. Mijn pony is niet breed, dus ik heb er geen hinder van dat ik wat breder zit. Om er echt achter te komen of het wat is, probeer dan gewoon een barefoot. Kijk hiervoor op boomloosrijden.nl bijvoorbeeld. Je kan wel naar theorieën luisteren, maar de enige manier om er echt achter te komen is door het uit te proberen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:35

RT-->HAR

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:47

dressuurzadel kan prima vor buitenritten, zijn zelfs mensen die 160 km (endurande) er mee rijden..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:41

julius_juut schreef:
Hmm, wij rijden ook al jaren met barefoots op pony's modelletje wijnvat en nog nooit last gehad van een gebrek aan beweeglijkheid in m'n lijf. Denk dat dat eerder aan de ruiter ligt dan aan het zadel.

Ik vind boomloos vele malen fijner rijden dan een boomzadel, je zit veel dichter bij het paard, dus ik zou je een boomloos zadel aanraden. :)

Je merkt er ook niet zoveel van alleen een instructeur met getraint oog ziet het wel en je gaat het aan je paard merken als je tenminste weet hoe het wel hoort te voelen zodat je kunt aanvoelen wat er mist en dan kun je erachter komen waar je in je lichaam meer of minder moet doen en of het kan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:52

Afbeelding
Als je op bovenstaande plekken je vingers legt en je gaat in de dressuurhouding staan (breed/gewoon/smal paard wat je wilt), en je maakt en meegaande beweging die je met rijden ook maakt voel je een bepaalde beweging.
Je bovenbenen hebben dan deze vorm: ^
Nu neem je de houding aan voor een boomloos zadel en probeerd dus met je bovenbenen en bekken de ronde vorm van paard met nog ronder makend zadel na te bootsen. Het paard heeft O of 0 als vorm en met ruiter krijg je dan een beetje (O).
Als ik deze vorm wil aannemen moet ik meer door mijn knieen zakken om het evenwicht te kunnen bewaren, mijn bovenbenen draaien verder uit elkaar, en mijn knieën gaan meer van het paard af. Vervolgens als ik dezelfde bewegingen probeer te maken gaat dit moeizaam en dit voel je ook zeer zeker onder je vingers in de si gewrichten.
Ik hoop dat het zo iets duidelijker is wat ik bedoel?

twister10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 09:27

hoi ik zit even mee te lezen , ik heb ook tinkers met een hele breede rug en weinig tot geen schoft,
ik had er is wintec zadels op . vanwege hun breede boommaat ben je erg beperkt in zadels , de zadel gleden altijd. achteraf hebben ze nooit goed gepast , nu heb ik massimo zadels aan laten meten , ze zitten supper schuiven niet en rijden heerlijk. nadeel vind ik met boomzadels wel , als straks de zomer weer komt en mijn tinkers groeien de zadels weer minder passen.ik heb ook nog een jonge tinker die nog niet is volgroeid, daar wil ik een boomloos voor gaan kopen, , ook kan hij dan op de ander paarden ,ik heb laats een barefoot london op proef gehad , beviel heel goed ,je zit er lekker stevig in ,gleed niet en rijd heerlijk.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 09:33

(Ik heb inmiddels getemd om dit topic te laten verplaatsen)

twister10 schreef:
nadeel vind ik met boomzadels wel , als straks de zomer weer komt en mijn tinkers groeien de zadels weer minder passen.

En dit is nu juist een reden waarom ik -ook na de, overigens duidelijke, uitleg van lailapri- toch zou kiezen voor boomloos i.p.v. een op maat gemaakt dressuurzadel, als ik TS was. Een (tijdelijk) slecht passend zadel lijkt mij ernstiger gevolgen hebben dan een ruiter die mogelijk minder soepel beweegt en daardoor mogelijk een slechtere houding heeft. Een boomzadel is ook geen garantie dat een ruiter wél goed zit.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 30-01-11 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 09:41

let ook even op jouw eigen gewicht.
ik heb een tijdje met de Barefoot Cheyenne gereden en woog toen 85kg en mijn paardje
kreeg een gevoelige rug
precies op de plek waar mijn zitbeenknobbels zaten

mij is toen verteld dat je tot zo`n 70 kg op een boomloos zadel kan rijden

ik kon er ook niet op rijden ,kreeg er erge rugklachten van [ heb zelf een S rug ]
ook op de Barefoot Nevada zat ik niet lekker, mijn licht gewicht bijrijdster wel die vond het geweldig!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 09:45

Ik zou zeggen.. Boomloos! Is echt heel veel voordeliger en soepeler voor je paard, en mijn paard loopt er veeeeeeeel losser en ontspannen-er onder!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 09:49

@mirgino, dat lijkt me niet waar dat je tot 70 kg op en boomloos zadel kan. dat is net zo'n fabelachtig iets dat je met een boomloos zadel niet kan lichtrijden.
Tenzij je geen goede pad hebt gebruikt, dan is het niet zo raar..
Ik bedoel maar, ik ben 70+ kg en check elke keer mijn paardjes rug, en merk alleen dat ik binnenkort nieuwe inlages nodig heb omdat die beetje dun worden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 09:59

Ik heb voor mijn Fjord ook een boomzadel en een boomloos zadel.
Onder het boomzadel loopt ie goed, maar onder het boomloze echt veel beter.
Veel soepeler en ruimer.

Dat van de 70kg grens klinkt mij ook eerder als een fabeltje in de oren.
Fabeltjes zoals die er helaas veel te veel zijn over boomloze zadels.
Als dat zo zou zijn, waarom worden er dan bewust zadel gemaakt voor mensen die meer als maatje 44 hebben en een enkel model zelfs nog voor groter.
Natuurlijk zitten er nadelen aan een boomlooszadel, maar die wegen in mijn ogen niet op tegen de nadelen van boomzadels. Dat zijn er namelijk nog veel meer.

Zelf heeft boomloos ook mijn voorkeur. Met mijn andere paardje kan het niet ivm. de lengte van zijn rug, maar toen bleek dat mijn Fjord het wel kon hebben werd er ook meteen voor gespaard.
Ik vind het echt hemels rijden :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:28

Er zijn genoeg boomloze zadels die wel goed zijn paard en ruiter.
Barefoot is wel een goed zadel voor het paard maar niet voor de ruiter. Ook de dressuurmodellen niet, heb op een londen mogen zitten en geef iemand met een lexington les en mag daar als ik het vraag ook wel eens op rijden. De bewegingsruimte voor het paard is super maar wat heb je aan meer beweging als je er niets mee kunt doen tenzij je verlicht gaat staan (en dus altijd op de voorhand zit/staat).
Ik heb zelf een startrekk dressuur getest en die staat nu op mijn verlanglijstje. Ik denk dat de gost en trekker zadels ook niet verkeerd zijn, eventueel een freeform, maar deze heb ik zelf nooit uitgeprobeert.