Gelpad,bontje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse5

Gelpad,bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 15:49

Hallooo,

Ik zit er over na te denken een gelpad of een bontje te kopen voor mijn leasepaard!
Hij heeft niet ene heel goed zadel maar de manege zegt van wel.
Zou ik dit doen?

eenitraM

Re: Gelpad,bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:53

Eeeh.. het is niet eens jouw paard? :=

Ik zou er in dit geval niets onder proppen.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:04

Je kunt het beste een zadelmaker laten kijken, als het zadel te breed is kun je er een gelpad onder leggen, maar een nieuw zadel kopen is natuurlijk het beste, maar ik snap dat je dat niet wilt voor een leasepaard. Een bontje zou ik nooit doen, dan word de hele kamer opgevuld en dan kan je paard niet meer fijn buigen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:14

Als de manege of de eigenaar van het paard dit niet wil zou ik dit niet doen! Een gelpad en bontje maken alleen de kamer van het zadel nog smaller waardoor er vaak nog meer slecht gedaan wordt dan het zadel al doet.
Je kan eventueel in overleg met de manege een zadelmaker laten komen om te kijken of het zadel nog wel goed ligt.

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 16:27

Maar ik vind een bontje wel heel leuk staan! Is er anders een bontje met een normaal dekje te koop? Zodat het paard nergens last van heeft en gewoon lekker kan lopen?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:36

Dat is nu net het probleem met die bontjes, veel mensen vinden het leuk staan, maar er wordt niet nagedacht watvoor effect dat heeft voor de paardenrug :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:42

Ik vind sporen met zo'n wieltje ook erg leuk staan! misschien moet ik daar dan maar mee gaan rijden.. Of zonder cap rijden vind ik ook echt wel leuk. En een paard met zijn hoofd tussen zijn voorbenen vind ik ook erg professioneel staan. Misschien moet ik maar een slof teugel aan schaffen!

ik hoop dat iedereen hier het sarcasme in kan lezen..

Wat ik dus wil zeggen is dat bijna alles een functie heeft, en goed gebruikt dient te worden!. Een bontje koop je niet omdat het zo verschrikkelijk leuk staat (vind ik persoonlijk niet..) Maar een bontje koop je als TIJDELIJKE oplossing van bijv een te breed zadel. Maar alleen op aanraden van een goede zadelmaker.. Dus je moet gewoon zorgen voor een goed zadel. En anders niet rijden.

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:53

Ik zou eerst eens door een vriendin die verstand van zadels heeft er naar laten kijken, een zadelmaker vraagt vaak voorrijdkosten en dat zou ik persoonlijk zonde vinden voor een paard dat niet van mij is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:53

Jenni_boy schreef:
Ik zou eerst eens door een vriendin die verstand van zadels heeft er naar laten kijken, een zadelmaker vraagt vaak voorrijdkosten en dat zou ik persoonlijk zonde vinden voor een paard dat niet van mij is

Dat laat je toch door de manege doen? je mag sowieso niet zomaar vanalles onder het zadel stoppen bij de meeste maneges

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:01

Een bontonderlegger hebben de meeste mensen inderdaad voor de 'mooi'. Ik moet zeggen dat ik het ook erg leuk vind staan en wil er daarom al heel lang eentje.
Het enige wat me tegen houdt is dat ik ze heel erg duur vindt.. Ik weet dat ik hem waarschijnlijk niet nodig heb. Maar ik koop er ook nog geen.
Maar ik zou er niks onder stoppen. Helemaal omdat het een paard is van de manege.

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:02

Heb je toestemming? Voor hetzelfde geld gaat het zadel daardoor knellingen geven.
Ik zou het even vragen aan een zadelmaker én aan de eigenaar van het leaspaard zelf. :)

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:18

Anoniem schreef:
Jenni_boy schreef:

Dat laat je toch door de manege doen? je mag sowieso niet zomaar vanalles onder het zadel stoppen bij de meeste maneges

Zoals ik het lees vind de manegehouder het allemaal niet zo boeiend dus in het belang van het paard zou ik er wel even achteraan gaan, maar dat is natuurlijk mijn mening :) ik zou graag mijn lease paard heel wille houden namelijk :')

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:23

Anoniem schreef:
Wat ik dus wil zeggen is dat bijna alles een functie heeft, en goed gebruikt dient te worden!. Een bontje koop je niet omdat het zo verschrikkelijk leuk staat (vind ik persoonlijk niet..) Maar een bontje koop je als TIJDELIJKE oplossing van bijv een te breed zadel. Maar alleen op aanraden van een goede zadelmaker.. Dus je moet gewoon zorgen voor een goed zadel. En anders niet rijden.

Of als het op sterk aanraden van de fysio en dierenarts word aangeraden. ;) (allen voor mijn pony dan met springen/cross)

Verder als je zo nodig mooi vind staan, koop dan zo'n dun ding waar alleen bont aan de voorkant en achterkant zit, dan heb je wel het mooie van het bontje, maar niet het niet-passend/krapper maken van je zadel. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:25

MelanieB schreef:
Anoniem schreef:

Of als het op sterk aanraden van de fysio en dierenarts word aangeraden. ;) (allen voor mijn pony dan met springen/cross)

Verder als je zo nodig mooi vind staan, koop dan zo'n dun ding waar alleen bont aan de voorkant en achterkant zit, dan heb je wel het mooie van het bontje, maar niet het niet-passend/krapper maken van je zadel. ;)

Dan heeft een andere professional het aangeraden :), Het gaat er om dat je niet zelf met je zadel moet gaan klooien

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:34

Je kan best zelf met je zadel kloten alleen je moet wel weten waar je dan naar moet kijken ;)

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 18:41

Hoe weet je of een zadel goed ligt?

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:54

laat je door een vriendin helpen, dit valt niet uit te leggen via het internet dat moet je echt zien:)
dus als je een vriendin hebt die dat wel weet en waarvan jij ook zeker weet dat die daar verstand van heeft( !! ) dan kan je het meteen een beetje leren ;) het is dat je niet bij mij in de buurt woont anders had ik je graag geholpen haha

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:03

Ik plaats toch veel vraagtekens waarom je een paard lease't als je niet eens weet of je zadel goed ligt... :n

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:06

Iedereen moet toch een keer beginnen met de paardenkennis? Ik denk dat jij ook niet alles in 1 keer wist toen je net begon met paarden! Ik lease hem niet alleen nog met een ander meisje erbij.

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:10

nou ik snap best dat je een paardje wil leasen!:)
en het feit dat ze er 1 least en niet eentje van papa krijgt vind ik al een goed teken.
Je moet toch ergens beginnen.
Gewoon lekker doorleasen meid ;)

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:13

Dat blijf ik wel doen ik vind het te leuk!,
Ik had ook ergens gelezen dat je halfpad kan kopen dan heb je wel het bontje maar niet dat het zadel te klein wordt! Weet iemand hier iets meer over?

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:16

Leasen is niets mis mee,maar met een niet goed zittend zadel wel.

Hoe denkt dat andere meisje erover?

Ik zou toch het zadel na laten kijken is in belang van het paard.
Ik heb vroeger mijn 1e kwpn-merrie eerst ook geleased en daarna gekocht.
Ze at niet goed en ik vond haar niet haar zelf. Volgens de eigenaar was er niks aan de hand en kwam he tniet eten door het wisselen.
Ik ben dit blijven zeggen en uiteindelijk zelf de veearts ingeroepen, omdanks dat de eigenaar het niet nodig vond en toen bleek een dunnedarm-ontsteking en een heftige ook.

Waarom dit verhaal? Omdat ik begrijp dat het lastig is met een leasepaard, maar... het belang van hetpaard staat voorop.
Een bontje of gelpad lost dit niet op,zadel moet gewoon goed liggen! Een niet goedliggend zadel kan aardige gevolgen hebben voor bv. zijn rug.

Desnoods met je ouders praten of je een eigen zadel mag hebben. Ik weet het, ik zeg misschien nog al wat, maar een goed liggend zadel hoeft geen 2000 euro te kosten! In overleg met goede zadelmaker/passer kun je een goed 2ehands liggend zadel aanschaffen.
Maar goed zit je nog met dat andere meisje.

Succes en laat je niet afschepen hoor! Jij spreekt voor het paard!

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:18

Goed gezegt hoor:) ik vind het ook
Het paard staat voorop

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:26

Even offtopic, ik heb reuma en daardoor heb ik beenverschil zijn er blokje te koop in de beugels waardoor ik "recht" zit? Het tillen gaat ook moeilijk zijn er ook goedkopere licht zadel te koop? Als ik toch overga op een ander zadel?

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:28

Ja er zijn blokjes, even bij de ruitersportzaak kijken.

Ja er zijn lichtere en zwaardere zadels.
Ik heb ook reuma en bepaalde zadels krijg ik er niet op, te zwaar, ik heb altijd lichte zadels gehad ;) .