Springen met dressuurzadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PentaxJarig

Springen met dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 19:39

Ik heb een paard waarmee ik zelf altijd dressuur rijd, vandaar ook een dressuurzadel. Alleen nu blijkt hij ook heel lekker te kunnen springen met mijn bijrijder, en wilt ze graag springlessen/onderlinge wedstrijdjes met hem gaan volgen.
Kan dit met een dressuurzadel? Of zal ik echt moeten gaan kijken naar een ander zadel?

CCCCC

Re: Springen met dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:47

Toen ik mijn dressuurzadel kocht werd er bij gezegd dat je wel eens een sprongetje kan maken, maar als je echt wilt springen werd een vzh of springzadel aangeraden, door de diepe zit en lange zweetbladen is een dressuurzadel niet erg praktisch om mee te springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:48

Ik vind springen met een dressuur zadel echt verschrikkelijk. Tot 60 cm gaat het wel. Maar daarna kan ik er niet meer fatsoenlijk er mee rijden. Wat resulteert in een slechtere houding en minder balans

Als ik dus jou bijrijder zou zijn, zou ik erg blij zijn met een spring of vzh zadeltje.

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:50

Zelf vind ik het er niet uitzien, springen met een dressuurzadel := maar het kán wel. Als je serieus springwedstrijden wilt gaan rijden zou ik toch echt een springzadel aanschaffen :).

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:50

Ik heb ook tijden gesprongen met een dressuurzadel maar zou het toch niet aanraden. Vooral op de hogere sprongen kwam ik boven de sprong compleet los van het zadel en had ik te weinig steun. Zou het sowieso niet aanraden voor complete pacoursen!

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:51

ja hoor je kunt er gewoon mee rijden.
vriendin van mij springt er een meter mee.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:35

Ik vind dat echt niet fijn springen met een dressuurzadel.
Een laag boomstammetje in het bos gaat wel. Maar hele parcoursen ind ik niet echt aan te raden.

dudolientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:36

Ik vind het maar niks, maar als het bij een paar sprongetjes blijft zou ik niet snel een springzadel aanschaffen..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:45

Wat voor dressuur zadel heb jij?
En hoe hoog springt je bijrijder?

Ik heb met mijn fjord altijd met mijn dressuur zadel gesprongen.
En mijn nieuwe zwartje tot nu toe ook alleen met dressuur zadel.
Aangezien geld niet aan een boom groeit.
Heb wel vrij vlakke dressuur zadels.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:47

Met mn diepe dressuurzadel valt écht niet mee te springen, mn vlakkere kan ik nog wel een parcourtje van 60/80 rondkomen maar daar houd het echt mee op :') En dat gaat al niet charmant..

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:07

Heb ook gewoon met mijn dressuur zadel gesprongen.
Was wel een zadel met weinig wrong en een vlakke zit.
Tot 1.10 ging het prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:11

Zelf even kijken of het comfortabel zit :) ik zou er nu niet speciaal een nieuw zadel voor gaan kopen ..

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:13

Ik spring ook met m'n dressuur wow, no problemo de meter over.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:13

Als je te hoog springt kan volgens mij ook de boom breken
in dressuurzadels zit namelijk een grotere boom dan in een spring.

Horsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:18

het schijnt dat het de 'beweging' (als het paard springt) van het paard ook tegenhoud door de lange zweetbladen!
een sprongetje kan best, maar als er regelmatig parcourtjes worden gesprongen zou ik kijken voor een (eventueel 2e hands) springzadeltje!
Laatst bijgewerkt door Horsjuh op 23-01-11 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:18

NienkeNiels schreef:
Als je te hoog springt kan volgens mij ook de boom breken
in dressuurzadels zit namelijk een grotere boom dan in een spring.

Weet niet waar je die onzin vandaan hebt, maar een boom breek je niet met hoog springen hoor :+

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:40

ik sprong ook altijd met mijn dressuur zadel, was geen probleem
maar sommige mensen vinden dit niet zijn.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:46

Ik heb momenteel enkel een dressuurzadel omdat ik geen passend springzadel kan vinden voor mijn paard en tot nu toe gaat het springen best wel. :) Op mijn veelzijdigheidszadel had ik meer steun en wist ik netjes mee te komen, maar op het dressuurzadel redt ik me ook wel. Ik kan me alleen wel voorstellen dat ik hiermee geen schoonheidsprijs zal winnen. Ik zit met het rijden tussen de sprongen door ook bijna met mijn knien voor het zadel :') en dan zou ik mijn beugels eigenlijk nog korter mogen.
Van de week ook vanwege de springambities geprobeerd of ik ook hogere sprongen uit kon zitten en een oxer van 1 meter is geen probleem. Ik had niet het gevoel dat ik niet mee kon komen, dat ik los kwam, of wat dan ook. Ik merk alleen wel dat het lastiger is om uit het zadel te komen en ik meer geneigd ben om naar voren te gaan staan en mijn knien te overstrekken.

Kortom: Als jij of je bijrijder geld genoeg heeft voor een springzadel zou ik daar toch wel naar uitkijken, maar kleine sprongetjes kunnen op zich wel met een dressuurzadel.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:31

Ik heb met mijn dressuurzadel gesprongen, diepe zit, veel wrong.. Lekker zit het niet en als je dan ook nog op een paard zit die nog helemaal niet kan springen en er flink geweigerd wordt en/of je wordt eens gelanceerd is dat toch niet zo'n feest. Heb daarom een springzadel gekocht en dat zit toch echt stukken beter :j Kan veel beter meekomen en als paard zin heeft om je te lanceren kom je nog enigszins fatsoenlijk in je zadel terecht ipv dat de teugels uit je handen vliegen en je je beugels kwijt bent :+

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:33

ik heb een heel diep kn dressuurzadel, sprong ik altijd 80 parcoursen mee, maar ben nu aan het onderhandelen over een vhz richting spring zadeltje.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:32

Tja als ze het fijn vind en niet over de zweetbladen naar voren schuift....
Anders zou ik toch echt voor een 2e hands VZH gaan kijken tenzij je een goedkoop spr zadel vind....

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:03

Ik heb het ook een tijdje gedaan, maar zoals reeds opgemerkt zit het niet prettig. Een goede vaste zit is voor springen toch wel belangrijk. Daarbij komt dat mijn dressuurzadel er hier en daar ook wat lichte krasjes door heeft opgelopen. Aangezien je (als je de correcte beugelmaat aanneemt) ver over je wrongen komt met je knieën, zullen je laarzen langs de wrongen schuren. Ik heb er voor gekozen om een goedkoop springzadel te kopen. Kostte me € 200,- voor een oud (maar redelijk) stubben zadel.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:08

ik heb het een keer geprobeerd maar dat was geen succes, ligt eraan of je een diepe zit en veel wrong hebt maar met de wintec die ik toen ff had had dat beide niet en dat ging al niet.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:21

Ik heb elke week springles met mijn dressuurzadel, maar het is
verre van ideaal hoor.. Als je iets hoger gaat, rond de 60/70 raak
ik snel m'n balans kwijt en ik door de korte beugels zit ik gewoon
voor geen meter.

Zou dan voor een 2e hansje gaan kijken ofzo.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:47

Mijn zadelmaker heeft me afgeraden om te gaan springen met een dressuurzadel.
Ik sprong vroeger zelf veel met een dressuurzadel en die begon op te duur scheef te liggen en te klapperen.
en dan bedoel ik veel eigenlijks bijna elke dag nog wel :o.
Dat kwam dus doordat ik sprong met mijn dressuurzadel, dus springen schijnt best slecht te zijn.

ik zou persoonlijk nu ook eerder voor een springzadel gaan, heb daar met het springen veel meer steun in dan in een dressuurzadel.