welk zadel/oplossing voor een moeilijke rug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

welk zadel/oplossing voor een moeilijke rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 18:18

Ik weet het nu even echt niet meer.
En vraag jullie om hulp en meningen.
Ik heb mijn paard nu een jaartje. En ben nu alweer aan mijn 4e zadel bezig. Maar ook deze ligt niet naar mijn zin.
Ik heb alle zadels door de verkopers/zadelmaker na laten kijken of het paste op mijn paard. Omdat ik er zelf de ballen verstand van heb.
Nu heb ik een Prestige top dressage met een medium/wijde boom (33cm). En het zadel lijkt op het eerste oog erg goed te liggen.
Maar zodra ik het zadel aansingel trekt de singel het zadel al naar voren. Tijdens het rijden schuift het zadel dus tegen/over de schoft. Niet goed dus.
Zou dit opgelost kunnen worden met een speciale WoW curved singel of een banaansingel?

Nu komt zaterdag de zadelmaker kijken naar dit zadel. Maar aangezien ze mij alles wijs kunnen maken. En ik in een jaar tijd al veel zadels heb gehad. Wil ik nu gewoon goed advies. Moet ik opzoek naar een ander zadel met ander singelsysteem of zou er iets aan het huidige zadel/singelsysteem gedaan kunnen worden?
Dit wil ook graag aan de zadelmaker vragen. Maar hoor toch graag van jullie wat jullie zouden jullie doen of juist niet doen. Om niet weer met een lapmiddel afgescheept te worden.2
Of is het toch beter uit te kijken naar een ander zadel. Ik heb al een heel mooi aanbod gehad van een op maat gemaakt wow zadel. Maar ook daar hoor ik weer veel verschillende meningen over.
Dat ik dus ook verder wil kijken dan alleen wow als dit zadel echt niet goed gaat passen.

Ik heb een nogal forse kwper met wat schoft en vrij breed op de rug (foto's in mijn profiel de vos). Ik zou dan al een zadel met met een wijdere boom tussenkanaal nodig hebben. Nu roepen ze bij mij op stal dat KN en Passier overal op zou passen en dat ik dan maar zo'n zadel moet kopen. Mijn ervaring is dus dat niet alles past op mijn paard.

Ik wil nu eindelijk wel eens een goed passend zadel voor mijn paard :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:31

Een WOW is in dit geval qua schoudervrijheid het beste
De vraag is alleen of het niet naar voren blijft schuiven...
Dat passier en KN altijd zou passen zeggen mensen die zelf blijkbaar geen enkele kenns hebben van zadels aangezien het kussenkanaal vaak veel te smal is :+

Als je een aanbod kan krijgen van een WOW om te proberen zou ik dat met beide handen aanpakken :j
Bij een zadel met een vaste boom en een voorsingel zal je paard altijd druk op de schouders blijven houden wat de losheid van je paard en de schoudervrijheid niet ten goede komt..
Een WOW beweegt mee met de schouders dan zie je vaak ook meteen aan het paard 8-)

Helaas niet altijd een succes story,
Bij mijn ene paard ( brede wervel kolom steile schouder, singelplaats ver naar voren, grote bewegingen) lukte het zelfs niet met een WOW inclusief forgirth en een curved girth
Zadel bleef naar voren schuiven en geen enkele WOW fitter kon het oplossen,erg balen dus
Voor dit paard was een Barefoot de oplossing (het enige zadel dat én niet naar voren schoof én ze haar schoudervrijheid bleef houden)

Welke zadelmaker komt er trouwens kijken?
Plaats eens een standfoto van je paard.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 18:38

Zaterdag komt de zadelmaker. Om te kijken of er nog iets aan mijn zadel kan gebeuren.

Vanmiddag uit pure frustratie mocht ik een wow proberen van een stalgenootje (tevens wowfitter).
Dit zadel was voor een ander paard samengesteld en op maat gemaakt.
Lag wel aardig op mijn paard. Maar kan natuurlijk veel beter als het juist word afgesteld.
Maar wat een wereld van verschil. Ze bewoog veel ruimer en soepeler.
Heb dan ook een heel mooi aanbod gehad.

Maar dan zijn er toch weer mensen op stal die me waarschuwen dat ik beter geen wow kan nemen. Want ik zou door de lucht de bewegingen van het paard niet meer goed voelen, Wow kan lek gaan enz enz enz.

En omdat ik er gewoon echt geen verstand van heb maar wel het beste wil voor mijn paard. Begin ik weer ontzettend te twijfelen.

Afbeelding
Niet de meest geweldige foto. Zo even kijken of ik een betere kan vinden.

Theuns uit Belgie komt er.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:48

Waarschuwers voor WOW kun je maar beter niet serieus nemen..
Die mensen hebben gewoon geen verstand van zaken :+
Met een ander zadel heb je ook geen enkele garantie dat je paard er goed onder loopt en dat het blijft liggen...
Zou dat aanbod daarom zeker aannemen

Edit: jammer dat je paard net zijn voorbeen naar achteren zet op de foto
Lijkt qua bouw wel op mijn drama paard
Theuns ken ik verder niet

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 19:12

Afbeelding
Nog een foto gevonden.

vivana

Re: welk zadel/oplossing voor een moeilijke rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:41

Staat wat overbouwd je paard,maar als ik het zo lees is dan niet je zadel té ruim voor (de kamer)?
Misschien moet je kijken naar een zadel met een teruggesneden kamer?

Als het zadel te nauw is krijgt je paard bulten op zijn schouders tijdens het rijden en ook dan loopt die niet gemakkelijk meer.(deze verwdijnemen zodra je het zadel weg neemt).
Een andere singel lijkt mij geen oplossing.....(een staartriem, hahaha charmant bij zo'n groot paard)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 15:54

Ik heb het zadel nu zo'n 4 maanden. Laten controleren/nakijken door een zadelmaker. En omdat ik een tijd met een zadel met een te smalle boom heb gereden. Meteen de osteopaat laten komen. En deze ook naar het zadel laten kijken. Lag volgens hun allebei super. En ik had toen ook geen problemen met naar voren schuiven.
Nu dus wel. Maar waar het dan aan kan liggen. Ik heb geen idee. Ik hoop dat de zadelmaker mij dat zaterdag kan vertellen.
Ik wilde zoiezo al niet aan een staartriem of voorsingel beginnen. Eventueel wil ik wel een banaansingel proberen. Maar ook dat alleen in overleg met de zadelmaker. En als het zadel dus wel goed ligt als het op de juiste plek ligt.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:47

De rug is zo gebouwd dat het zadel naar voren wordt geduwd en ook ligt de singelgroeve naar voren.
Een goed passende boom is erg belangrijk, daarnaast ook het kussen ontwerp. Grote dikke kussens achter zullen het probleem alleen maar verergeren. (kussen moeten niet te dik zijn zodat je dicht bij je paard zit) Zadel zal ook een pointstrap nodig hebben (ingebouwde voorsingel). Een lange anatomische/banaan singel waarbij de singelstoten hoog aangesingeld kunnen worden. Anti-slip pad eronder kan ook helpen. Een zadel waarbij je dicht op je paard zit met een slim rear gusset achter. Hoe hoger je op je paard zit hoe sneller je met zadel en al op zijn schouder zult zitten.
Een wow met een h-singel zou ook een oplossing kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 26-01-11 13:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:58

Ik zou ook gaan voor de WOW.
Heb er zelf geen maar ben wel aan het sparen.
Mijn alternatief is Bates maar denk dat jij je daar niet mee gaat redden.
Wat mij opvalt aan je laatste foto is dat de bespiering bij de schoft schouder minimaal is. Denk dat het nemen van een smalle boom dat "probleem" alleen maar erger wordt. Voordeel van WOW is dat dan juist die bespiering terug gaat komen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 16:47

@schangah Heeft de Prestige top dressage ook al te dikke kussens?
Ik vind zelf de Stubben zadels wel erg fijn. Maar heb geen idee of die wel zouden kunnen passen. Die hebben niet zulke dikke kussens?
Wat mij opvalt is dat hoe dieper de zit hoe groter kussens eronder zitten. En laat ik dat nu echt niet fijn vinden zitten. Zulke diepe zit en onwijs veel wrong. Mij veelste opgesloten en gedwongen.
Ik kan wel heel gemakkelijk aan een H singel van WoW komen. Maar wacht liever eerst de zadelmaker af voordat ik zelf dingen ga proberen.

Ik vind het concept van WoW erg interesant. Maar er zullen toch ook wel andere merken/modellen zijn die zouden kunnen passen op mijn paard.
Laatst bijgewerkt door felicity op 26-01-11 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:51

Heb je wel eens wintec of Bates geprobeerd?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 16:54

Ja heb een wintec geprobeerd. Zowel de 500 als de wintec isabella werht. En vond ze beiden niet lekker zitten. Ik weet alleen niet meer of die wel bleven liggen op mijn paard. Heb er niet zo lang mee gereden omdat ik het niks vond.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:00

Bates komt wel uit de zelfde fabriek maar zit wel een beetje anders, zijn ook verschillende modellen in.
Jammer dat je niet in de buurt woont dan had ik even langs kunnen komen met mijn zadels....

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:04

ik zit exact met hetzelfde probleem. jou'n paardje en die van mij hebben wel een beetje dezelfde bouw.
ik heb echt zo ontzettend veel zadels geprobeerd maar helaas, alle zadels schoven naar voren.
je kunt van te voren niet echt zeggen wat voor zadel er zou gaan passen.
ik laat nu iemand bij mij thuis komen met een bus vol zadels die eventueel het beste zouden kunnen gaan passen. ik heb alle gegevens doorgegeven. vooral een brede rug en rondgeribt en wat buikig, ( die van jou is ook wel wat buikig) zijn de grootste problemen bij het vinden van een geschikt zadel.
ik zou zeggen, laat een goede zadelmaker bij je thuis komen geef het probleem goed aan van te voren, en ook wat je zelf belangrijk vind wat betreft je zit. dan kan hij zadels mee nemen die hier op gericht zijn.
helaas gaat het wel weer geld kosten, maar ik ben er ook echt helemaal klaar mee, ik wil ook zo graag een goed passend zadel voor mijn appie. ( zie foto's profiel)

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:06

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 17:08

Ik vind het fijn dat jullie allemaal mee denken.
Maar ik wil juist verder kijken dan de WoW zadels. Dat de WoW zadels eeen grote kans van passen hebben dat weet ik.
Het is alleen jammer dat ze zo ontzettend duur zijn. En ik verwacht dat ik wel een goed passend zadel kan vinden voor iets minder geld.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:11

Heb je er al eens aan gedacht om een zadel op maat te laten maken?

Ninon Schutte schijnt een hele goede te zijn.

http://www.zadelatelier.nl

Succes!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 17:14

Daar heb ik inderdaad aan gedacht.
Ik had hulsebosch, daaleman en brandt zadels al gevonden.
Ga ook even op de genoemde site kijken. Dankjewel

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:16

Over Daaleman ben ik erg te spreken, Hulsebosch niet die zeggen dat ze maatzadels maken maar dat is niet zo, ze kopen de boom namelijk gewoon in.
Daaleman maakt echt alles zelf.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 17:21

Ik ben ook niet zo gecharmeerd van de hulsebos zadels. Hebben voor mij een veel te diepe zit en te veelste dikke kussens en te veel wrong. Maar neem aan dat er bij op maat gemaakte zadels ook zadels gemaakt kunnen worden zonder diepe zit en mega wrongen.

Daalemam heb ik bekeken op de site maar die zit aan de andere kant van nederland. Vind ik toch niet zo practisch.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:25

Bij die maatzadels wordt alles naar je eigen wens gemaakt en helemaal naar de rug van je paard.
Volgens mij is zadelatelier ook wel een stukje goedkoper dan WoW.
Heb er iig al heel wat positieve verhalen over gelezen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:27

Heb je al eens een KN geprobeerd? Heeft niet veel wrong (Allegro en Symphonie) en zitten heerlijk (tenminste dat is mijn mening) :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:29

felicity schreef:
Daalemam heb ik bekeken op de site maar die zit aan de andere kant van nederland. Vind ik toch niet zo practisch.

Snap je punt, maar aan de andere kant als je een keer daar heen rijdt en je kan voor een redelijke prijs een goed zadel krijgen voor je paard scheelt dat ook weer een hele hoop.
Waarom bel je ze niet en leg je probleem voor.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 17:31

Heb een Kn geprobeerd. Op het eerste oog lag hij super op mijn paard. Heb er toen maar 1x mee gereden omdat het zadel van een stalgenootje was.

Ik heb inmiddels ook besloten om de zadelmaker af te wachten een zaterdag. En kijken of die wat geschikts voor ons heeft liggen. Als dit niet het geval is ga ik toch voor maatwerk. En hopen dat het dan wel goed is.
Ik heb namelijk al meerdere zadelmakers/verkopers uit de buurt gehad. En die konden mij niet verder helpen of bakte er niks van. Dat ik inmiddels ook niet meer weer wie ik er bij moet halen. En wil niet iemand laten komen die aan de andere kant van nederland woont vind dat niet practisch. Als mijn paard dan iets veranderd van bouw. En ze moeten het zadel komen aanpassen. Kan dat vaak erg lang duren als ze niet in de buurt wonen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:18

felicity schreef:
@schangah Heeft de Prestige top dressage ook al te dikke kussens?
Ik vind zelf de Stubben zadels wel erg fijn. Maar heb geen idee of die wel zouden kunnen passen. Die hebben niet zulke dikke kussens?
Wat mij opvalt is dat hoe dieper de zit hoe groter kussens eronder zitten. En laat ik dat nu echt niet fijn vinden zitten. Zulke diepe zit en onwijs veel wrong. Mij veelste opgesloten en gedwongen.
Ik kan wel heel gemakkelijk aan een H singel van WoW komen. Maar wacht liever eerst de zadelmaker af voordat ik zelf dingen ga proberen.

Ik vind het concept van WoW erg interesant. Maar er zullen toch ook wel andere merken/modellen zijn die zouden kunnen passen op mijn paard.

Ik kan de rug zo niet goed beoordelen maar ik denk dat ook de boom een probleem zal zijn bij de prestige. Zoals ik al aangaf heb je achter dunne kussens en voor veel kussens nodig omdat de rug van je paard al bijna direct na de schoft omhoog loopt.

Er zijn wow dealers die 2e hands wow verkopen.

schwungonline
noor-bewegingswetenschappen
Laatst bijgewerkt door Schangah op 26-01-11 19:26, in het totaal 2 keer bewerkt