Peesbeschermers in het bos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vevina

Peesbeschermers in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 08:19

Is het verstandig peesbeschermers aan te doen als je in het bos gaat rijden? er komt ook een galopje in de rit en de zandvlaktes zullen we ook zeker niet overslaan.
Normaal doe ik alleen met springen peesbeschermers en strijklappen om maar nu weet ik echt niet wat verstandig is.

Gentlegiant

Re: Peesbeschermers in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:20

Ik heb altijd bandages met springschoenen om

Met rondje door het bps heb ik voor peeskappen en springschoenen om en achterbandages

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 08:22

Bandages doe ik liever toch niet om bij mijn pony, ben niet echt fan van bandages ;)

upendoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:24

Het kan verstandig zijn..
Maar als het zand tussen je peesbeschermers komt en gaat schuren...

Melissa_101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:27

Ik ben er ook niet zo fan van op de zandverstuiving.. het maakt meer kapot (door het zand wat tussen je bescherming komt) dan het zou tegen houden!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:28

upendo schreef:
Het kan verstandig zijn..
Maar als het zand tussen je peesbeschermers komt en gaat schuren...
Of steentjes, takjes, noem maar op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:41

Ik zou idd gewoon simpele kappen voor om doen !! Zeker geen bandages die worden vaak te warm en
heb het wel een s zien gebeuren in een flinke galop dat het paard langs zijn bandage tikte en de bandage los kwam,
geen fijn gezicht hoor toen het paard op zijn bangade ging staan in galop maar gelukkig niets aan overgehouden.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:58

vevina schreef:
Bandages doe ik liever toch niet om bij mijn pony, ben niet echt fan van bandages ;)

Als je niet kunt bandageren moet je er indd vanaf blijven
Maar ik bandageer al zooooo veel jaar en zovaak perdag

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:35

Als je eigenlijk nooi peesbeschermers om hebt dan ik dat nu ook niet doen. Tenzij je merkt dat ie bij een flink galopje zichzelf aantikt dan is het verstandiger om wel peesbeschermers om te doen. Bandages op buitenrit zou ik zelf nooit doen...

LouLouB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:26

Alleen als je merkt dat hij aantikt.
Anders is de kans groot dat er zand e.d. tussen komt wat alleen maar gaat irriteren.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:34

zijn er veel mensen die dat ook werkelijk mee hebben gemaakt, dat er zand tussenkomt en gaat schuren of roepen mensen maar gewoon na wat ze ergens gehoord hebben. ik cross al jaren regelmatig met verschillende paarden met peesbeschermers over zandvlaktes en heb het nog nooit meegemaakt

bandages op buitenrit vind ik niet ideaal, buiten het feit dat ze geen nut hebben kunnen ze wel losraken en/of afzakken met hogere kans op struikelgevaar.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:34

Gentlegiant schreef:
vevina schreef:

Als je niet kunt bandageren moet je er indd vanaf blijven
Maar ik bandageer al zooooo veel jaar en zovaak perdag

En zoooooo compleet nutteloos en zelfs schadelijk. Eigenlijk zoooo vorige eeuw.

Gebruik geen peesjes oid als het niet noodzakelijk is en hij bij normaal situaties niet aantikt.
Met springen en crossen is het puur ter bescherming indien de hindernis wordt geraakt.

Qimm schreef:
zijn er veel mensen die dat ook werkelijk mee hebben gemaakt, dat er zand tussenkomt en gaat schuren of roepen mensen maar gewoon na wat ze ergens gehoord hebben. ik cross al jaren regelmatig met verschillende paarden met peesbeschermers over zandvlaktes en heb het nog nooit meegemaakt

bandages op buitenrit vind ik niet ideaal, buiten het feit dat ze geen nut hebben kunnen ze wel losraken en/of afzakken met hogere kans op struikelgevaar.

Het is met zand schuren een beetje afhankelijk van de gevoeligheid van het paard en de duur van de rit. Onze arabs zijn behoorlijk gevoelig hierop. En bij met name langere ritten (endurance) zie je dat "bescherming" juist zorgt voor oververhitting van de pezen en daarmee beschadiging.

fauve1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:46

zand dat gaat schuren valt reuze mee
je paard heeft toch ook nog een vacht, waar hoe dan ook zand in verstopt zit, en bovendien ligt er in elke bak zand...
als er takjes tussen komen dan ligt dit toch echt aan niet passende bescherming, ze horen je paard er juist tegen te beschermen
als ik er opuit ga, dan heb ik altijd bescherming om, je weet nooit wat je onderweg aantreft..
te warm worden dat zal niet snel gebeuren als je wat fatsoenlijk rijdt. even een rengalopje maakt niet dat je paard kletsnat is, en je rijdt er toch geen uren mee? De meeste bescherming is van neopreen aan de binnenzijde en ventileert, te warm worden gebeurt niet zo snel bij normaal gebruik.
Je maakt neem ik aan geen dagritten in volle rengalop waarbij je paard continu zeiknat is. Als je lange ritten gaat maken dan hou je er zoiezo rekening mee dat je paard het cinditioneel aankan en niet te nat wordt.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:51

neopreen ventileert juist totaal niet, nepreen is ontwikkeld om duikers warm en droog te houden.
daarnaast zorgt een peesbeschermer er ook voor dat de pees minder makkelijk door de peeschede heen kan glijden, op termijn kan dit juist voor blesures zorgen.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:04

Nat worden (zweten) is geen maatstaaf voor conditie. Zweten is zeker bij hogere temperaturen een manier om warmte kwijt te raken.
En ja ik ga gerust een uurtje of meer galopperen met m'n paard. Rengalop kan uiteraard maar 1,5 minuut.

Mijn stel regel is dus, alleen met springen en cross beschermers, daarbuiten niet.
En met een gewone buitenrit van een paar uur ga ik meestal niet springen (kom helaas ook geen normale mogelijkheden tegen). Takjes en steentje moet hij tegen kunnen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:02

Ik rijd vaak in het bos met peesbeschermers met mijn haf, hij kan in het bos nogal onhandig zijn en zichzelf dan aantikken.
Met name als de bodem nat is (na/tijdens veel regen bijv) heb ik altijd peesbeschermers om. Ik heb bij hem nooit last van schuurplekken van zand, hoewel er soms best wel zand tussen de beschermer en het been vandaan komt bij terugkomst.
In mijn geval kwestie van benen afspuiten en klaar. Nu heeft hij wel redelijk veel behang, ik heb het idee dat het zand niet verder komt dan gedeeltelijk tussen dat behang en niet rechtstreeks op de huid.

Maar ook bij mijn vroegere paard, zonder behang, met mooi kort haar op de benen, gebruikte in peesbeschermers buiten, door de zee en over het strand. Ook dan wel zand tussen benen en beschermers na het rijden, maar nooit last gehad van schuurplekken. Ook nu weer afspuiten en klaar.
En dan heb ik het over ritten met een duur van 2-3 uur.

Kan best dat ik toevallig paarden heb getroffen die niet gevoelig zijn, maar van mijn kant af dus geen nare ervaringen over schuren en zand.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:08

ik gebruik alleen peesbeschermers tijdens het springen en ze zijn niet om te beschermen als ze "tegen"de hindernis springen maar voor het geval ze zichzelf met de achterbenen op de voorbenen aantikken
soms bandages of 3-in-1 tijdens het oefenen van zijgangen

op buitenrit of tijdens galoptraining nooit bescherming, het risico dat bandages afzakken wanneer ze nat geworden zijn wil ik niet lopen, als er zand tussen de peesbeschermers komt, dan gaat het schuren en 't wordt onafhankelijk van de conditie van het paard veel te warm onder beenbescherming tijdens een stevige buitenrit...

xxxvaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:22

Zand dat gaat schuren heb ik eigenlijk nooit lats van. Wel spuit ik ze altijd schoon na een ritje voor het verwijderen van het zand etc.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:40

ik heb altijd me paard peeskappen om.
of hij nou los staat of dat we wandelen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:46

Springen en crossen met bescherming, buiten ritten etc. zonder.
Met dressuur tijdelijk bescherming omgehad, toen hij overduidelijk nog niet snapte dat je bij
overstappen niet op je eigen voeten moest gaan staan, of er tegen aan stampen.

Waarom zonder, wordt warm op den duur, kan iets tussen gaan zitten, kan los laten.
Als je paard hebt wat zich aantikt of strijkt is het een ander verhaal.

En mijn paard is al drijfnat na een half uurtje (rijden of mennen) en met beetje mooi weer na 10 minuten, heeft niets van doen met conditie, maar met temperatuurs regulatie.

bajes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:32

Ik rij altijd met pees en kogelbeschermers in het bos.
Bandages juist weer niet in het bos.

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:46

Je kunt beter met peesbeschermers rijden dan zonder, het zegt het eigenlijk al, het beschermd;)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:49

Het beschermt alleen tegen dingen van buitenaf en dat op plekken waar niet snel tegenaan wordt getikt. Ik heb op het strand wel degelijk zand eronder gehad (dingen pasten prima en zaten nog goed) dus zou het je toch afraden.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:52

Medie schreef:
Je kunt beter met peesbeschermers rijden dan zonder, het zegt het eigenlijk al, het beschermd;)

en het zorgt er ook voor dat de pezen te warm worden, dus als je paard niet aantikt ze ook niet gebruiken

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:59

biancavos schreef:
Medie schreef:

en het zorgt er ook voor dat de pezen te warm worden, dus als je paard niet aantikt ze ook niet gebruiken

Daar zit ook weer wat in.. maar als je ze in 1e instantie gebruikt zou ik het gewoon doen.. ligt ook wel een beetje aan het bos. als je gewoon lekker kunt rijden zonder kans dat je paard z'n benen bezeerd (denk aan takken etc) dan zou ik het lekker laten.