Welke winterdeken voor dit paardje, en welke maat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nikkigioa

Welke winterdeken voor dit paardje, en welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:44

Wie wil even met mij meedenken? Ik kan maar geen geschikte outdoor-deken vinden voor mijn E-pony.

Het probleem: zijn schouders schuren helemaal kaal. Een deken maat 175 sluit van voren netjes aan, maar is net te kort. De meeste dekens maat 185 zitten van voren echter weer wat ruim. Zouden de kale plekken daardoor kunnen komen?
Storm vindt dekens overduidelijk maar on-dingen (wellicht omdat ze hem helemaal niet lekker zitten?), zijn obsessie is dan ook om ze te slopen....

De enige deken die hem werkelijk perfect zit is de Harry's Horse Highliner. Dit is echter een staldeken, en totaal niet paddock-proof (en al helemaal niet sloop-proof... :+ ).

Ik heb het al proberen op te lossen met verschillende nylon halsbeschermers, maar deze knellen best wel in zijn nek (van boven).

Dus... heeft iemand een gouden tip! Welk merk/type deken zou hem wellicht goed kunnen passen? Paddock-proof....En welke maat denken jullie dat hij heeft? 175 of 185?

Dit is mijn paardje zonder deken, stokmaat 1.53 m.

Afbeelding

Slopen is zijn missie..... :=
Afbeelding

Ik zou het heel fijn vinden om te horen wat anderen denken. Bedankt voor het meedenken alvast!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:50

Ik zou voor de Horseware Rhino gaan..
Goeie pasvorm, gladde voering, erg sterk :D
Ik zou dan voor de 183 gaan.. ookal zit deze wat ruim ad voorkant, hij schuurt niet..

Dabo

Re: Welke winterdeken voor dit paardje, en welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:08

Die highliner ligt goed zeg je.. daar kun je dan toch een ongevoerde regendeken overheen leggen, als hij de paddock ingaat? Koop dan wel een zware sterke... ;)
Succes met je slopertje, knapperd is het hoor! :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:23

Tot waar valt de 175? Heb je er een foto van?
Ik heb voor mijn paardje alleen nog maar weatherbeeta's.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:28

Hallo,

Ik Zou gqan voor in de padock regendekens van piaffe die roodwitblauwe of die blauwe metoranje bies

Ik heb er zelf 6 van 2 sets

Op mijn e van 154 ligt een 185 ligt perfectop mijn andere e een 195 omdat hij een brede borstkast heeft

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:36

ik zweer bij horseware
mijn vorige paard had ook altijd kale schouders
tot ik me horseware heb gekocht
nooit meer last van gehad
ik zweer bij die deken ook ijzersterk

je zou dan BV de staldeken kunnen nemen
en de 0 grams regendeken voor erover heen

ik had de horseware Amigo die zijn ook nog mooi betaalbaar
en hebben tussen maten zoals bv 180 in plaats van 185
of 190

erg mooi paardje trouwens ;)

lb_limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 06:29

neem eens een kijkje op http://www.luba-paardendekens.nl Deze hebben een perfecte pasvorm voor alle paarden
Overigens alleen bij ons de enige echte CANVAS dekens te koop. Die oerdegelijke die niet kapot te krijgen zijn!

zovietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:04

Ik zou een horsewear deken gebruiken, die zijn echt 'hufter'proof

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:09

ik heb alleen nog maar horseware tenzij voor de fleece dekentjes, maar die liggen hooguit enkele uren op of over een dunne staldeken, dan schuren en schuiven ze ook niet.
Als dat staldeken goed past, dan zou ik hier een 0-grams regendeken over gooien.
En idd horeware heeft door de inch(?) maten eigenlijk tussenmaten. Want 175 is voor mijn E-pony ook aan de krappe kant en een 185 veel te groot. Maar een 5.9 voor de stal of onderdekens en 6.0 voor de outdoor/regendekens is prima. ze trekken of schuiven nooit.
Hier is geen schuurplekje te bespeuren en ook nooit "problemen" om de voorkant los te krijgen omdat ze naar achteren geschoven zijn en trekken aan de borst.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:24

Mijn grote pony van 1m48 met normaal maat 175 heeft een winterdeken van wheatherbeeta by Joules. Hierin heeft ze een 5.9 en deze valt voor haar eigenlijk vrij ruim omdat dit groter is als een 175. Toch heeft ze geen enkele last van schuurplekken maar daar heeft ze tot hiertoe nog nooit last van gehad. Of het deken echt sloopproef is weet ik niet, ze staat niet samen met andere paarden die haar even kunnen helpen en heeft tot hiertoe alleen nog maar een regendekentje van harry's horse kunnen vernielen (dit kwam wel door andere pony), op al haar andere dekens is ze erg zuinig. Wel moet ik zeggen dat ze dit deken echt niet los krijgt (bij haar vorige winterdeken van BR 4-ever slaagde ze er regelmatig in om de buiksingels los te krijgen en het deken vervolgens over haar hoofd uit te spelen, deken bleef wel altijd heel) ondanks ze nooit bilkoorden aan heeft (deze kan ze echt niet appreciëren).

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 15:12

Bedankt voor het meedenken allemaal en voor de leuke reacties!
Ik had werkelijk nog nooit van Horseware gehoord en ben even gaan googlen. Ik zie dat Horseware de overkoepelende naam is van de merken: Rambo, Rhino en Amigo. Die merken ken ik overigens wel. Ik zie eigenlijk alleen verschil in prijs, niet in de modellen of de sterkte/dikte van de stof ofzo.... maakt het nog uit welk merk jullie adviseren?

Oja, ik heb het even nagekeken gisteren en een deken maat 185 valt 7 cm verder dan waar zijn staart begint. Een 175 zou dus net 3 cm te kort zijn....

Als Storm naar buiten gaat, krijgt hij nu een ongevoerde regendeken over zijn staldeken heen. Hij wordt echter ook door andere mensen buiten gezet en ik wil hen niet steeds vragen om zijn deken op/af te doen, vandaar dat ik op zoek ben naar een outdoor-deken. Die kan hij dan gewoon ophouden (hij heeft een halve buitenstal).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:17

Bij horseware is het zo dat de ramboreeks de duurste is, maar kwalitatief ook het best en sterkst. hier heb je dach tik zelfs garantie op de waterdichtheid.
Rhino is een reeks goedkoper en amigo is de goedkoopste reeks; Hier heb je geen garantie meer op de waterdichtheid van je deken en moet je onderscheid maken tussen de 1200D en 600D dekens...

Ikzelf heb alleen amigo's, en ben hier zeer tevreden over, maar ga denk ik toch sparen voor een rhino of rambo outdoordeken. want bv mijn 0-grams 600D regendeken heeft na 3 seizoenen toch wel zijn beste tijd gehad, dit leg ik ook over een 150grams staldeken in het tussenseizoen. ik haal het er niet elke avond vanaf...

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:24

Ik zou voor de rhino gaan die hebben ook een fijne v-sluiting aan de voorkant. Ze hebben ook een tussenmaat tussen de 175 en de 185 in dat is de 6.0 als ik het goed heb. Je zou de maattabel even na kunnen kijken op horseware.com.

Dekens schuren niet, hebben een goede pasvorm en zijn zeker heel sterk. De rambo is het sterkst maar ook prijzig en de rhino is ook heel goed. Fijne aan deze dekens is ook dat je met onderdekens kunt werken die je vast kunt maken aan de outdoordeken. Hierdoor kun je snel en makkelijk van dikte wisselen en hoef je maar 1 dure deken te kopen (gossi het lijkt wel of ik aandelen heb met mn promotieplaatje :))

Wietskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:35

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:39

Ik ga mee met touchofpink; 6.0 zit er mooi tussen, dat zou ik eens gaan proberen als ik jou was :j

Wietske dat zijn echt ondingen...krijg je nog meer schiuurplekken en drukkingen van dan van een deken......

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:56

Horseware Rhino en dan het WUG model, maat 6.0

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:21

Dominick maat S (185), valt ietsje kleiner, dus als 180, maar heel ruim en licht/glad op de schouders, schuurt of drukt dus niet...

www.dominick.nl

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:31

ik heb voor mijn pony meestal ook 1 maat kleinere dekens nodig ivm smalle schouders.
nou heb ik een bucas en daarvan is de bovenmaat 10 cm langer, zodat hij wat hoger valt en deze past perfect.
dus normaal heb ik dekens boven 115 en onder 165, maar van bucas istie boven 125 ipv 115.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 12:51

Ik heb een Amigo besteld, in maat 180!

@ petitparis: als de deken 3(!) seizoenen meegaat, dan hoor je mij niet klagen over de kwaliteit. :D

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:46

Waarom neem je dan niet een HH Highliner en doe je hier een stevige regendeken (van 1200D of meer) overheen? De deken die onder zit is toch altijd het belangrijkste en je hebt dikke kans dat een 185 cm regendeken dan wel goed past, omdat de Highliner er onder zit.

En als hij de regendeken een keertje sloopt heb je in ieder geval de Highliner nog heel.

Ik heb namelijk hetzelfde. Mijn paard zit de Highliner ook verreweg het beste. Ik heb deze er in de winter dus altijd onder liggen (heb er meerdere en wissel ze af zodat ik ze echt goed schoon en droog kan houden). Naar mate hou koud het is doe er er een dikkere of dunnere regendeken over. Bij echte kou gebruik ik een deken met hals er overheen.Dit bevalt me echt perfect!! En de Highliners zijn ook nog eens heel goed te betalen.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 17:11

nikkigioa schreef:
Als Storm naar buiten gaat, krijgt hij nu een ongevoerde regendeken over zijn staldeken heen. Hij wordt echter ook door andere mensen buiten gezet en ik wil hen niet steeds vragen om zijn deken op/af te doen, vandaar dat ik op zoek ben naar een outdoor-deken. Die kan hij dan gewoon ophouden (hij heeft een halve buitenstal).

8-)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:17

ik heb wel geen sloper en het dekenis nog nooit gewassen, maar idd mij hoor je niet klagen, maar het vliegendeken was wel op 1 seizoen gemold...

ik hoop dat je nieuwe deken goed past en niet schuurt en anders zal je toch met 2 dekens moeten werken... je kan makkelijk een 0grams regendek over je staldeken laten liggen hoor. moet je er niet telkens afhalen...

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:17

nikkigioa schreef:
nikkigioa schreef:

8-)

Maar je kan de regendeken toch gewoon over laten :? . Dan heb je hetzelfde effect als wanneer hij altijd een outdoor deken over zal hebben...........

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:54

Dit probleem heb ik ook, alleen de mijne zit tussen 185 en 195 in.
Ik heb nu een winterdeken van BR, deze valt iets kleiner uit en die past goed. :)

wel een leukerd trouwens, mijne is ook bont. :D

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 22:19

Leonieke schreef:
Maar je kan de regendeken toch gewoon over laten :? . Dan heb je hetzelfde effect als wanneer hij altijd een outdoor deken over zal hebben...........

Dat is niet helemaal hetzelfde effect. Het is namelijk warmer dan alleen een outdoor deken (330 grams Highliner en regendeken = 430 grams, daarbij werk je met laagjes (=lucht) dus zal het nog wat warmer zijn). Met die kou vorige maand was dat geen probleem, en liet ik beide dekens lekker zitten inderdaad. :j Maar met deze buitentemperaturen vind ik dit wat te warm (het is in stal 10 graden overdag). Hij staat op stal dan ook alleen onder de Highliner.

@ cher: bedankt voor je leuke reactie. Storm is inderdaad een leukerd! :D. Ik vind jouw paardje ook een knap beest!

Ik hoop dat de nieuwe outdoordeken snel binnen is. Ik zal jullie laten weten hoe hij ligt. Bedankt voor het meedenken iedereen!