Gevoelige schoft onder het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Mirra

Gevoelige schoft onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 00:59

Ik weet niet of deze topic hier juist staat, dus moderators, verzet maar indien nodig :D

Mijn paardje heeft nogal een gevoelige, en hoge, schoft. Als we lange buitenritten maken heeft ze er soms wel wat last van. De zadel komt er niet op (vzhzadel) en meestal blijft de zadeldek ook op zijn plaats. Heeft er iemand tips hoe ik dit kan vermijden? Of dat er misschien een soort bontje bestaat om tussen de schoft en de zadel te leggen ofzo.

Prutsmuts

Re: Gevoelige schoft onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:10

Als de schoft gevoelig is zal er toch iets op drukken lijkt me. Ligt het dekje er soms strak op? Trek je het dekje op in de kamer?

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 01:17

Ik trek het dekje altijd hoog op en trek tijdens het rijden ook terug op als het is afgezakt

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:28

Hmmm, apart. Wanneer je er een bontje onder legt heb je alleen maar meer dat op de schoft komt dus dat lijkt me ook niet goed. Zadel meer naar achteren leggen? Veel mensen leggen toch het zadel TE ver naar voren.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 01:34

Nog verder naar achter kan ik het echt niet leggen.Dan ligt het op haar kont ;). Het ligt al een pak meer naar achteren dan op mijn andere paardjes omwille van haar schoft.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:38

Dan snap ik niet waar het zo gevoelig van zou moeten zijn. Er moet dan toch iets op liggen lijkt me?? Iets dat druk geeft en zorgt voor de gevoeligheid? Je zegt dat het zadel er niet op komt. Wat komt er dan wel op?

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 01:43

In de winter, nu ze haar regendeken op heeft, heeft ze er wel veel meer last van dan in de zomer. Dus in nu zou het kunnen van de deken. Maar in de zomer heeft ze geen deken op. En tijdens het rijden ligt er (volgens mij) niets op der schoft

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:46

Dan zou inderdaad tijdens de wintermaanden de deken de schuldige kunnen zijn. De enige oplossing die ik dan kan bedenken is geen deken.
Het zadel hoeft natuurlijk ook niet plat op de schoft te liggen om toch gevoeligheid op en rond de schoft te geven. Wanneer het zadel net naast de schoft teveel drukt kan de gehele schoft gevoelig worden. Dus ik zou toch eens een zadelpasser laten kijken. Wanneer je aangeeft dat ze een gevoelige schoft heeft moet er toch iets niet goed zijn....

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:46

En een stevig gevormde pad / schuimrubber ophoging onder je zadel, waarvan je het gedeelte van de schoft eruit snijdt? Lijkt me dat die gezien de stevigheid niet zo snel verzakt / verschuift tijdens het rijden....
Zeg maar dit idee:
http://www.huppa.nl/onderleggers/5043-a ... emend.html

Bjarnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:48

heeft het paard ooit een wondje/schuurplek van de deken op de schoft gehad(witte haartjes zichtbaar?) dan kan het zijn dat het ook als het genezen is toch nog erg gevoelig blijft!
mijn vroegere verzorgpaard had dit ook, dit is tot aan zijn dood gevoelig gebleven nadat de schoft 1x stuk was geweest door de deken.
goed opletten dat je niet met je handen/teugels er extra tegenaan komt en het zadeldekje altijd extra goed in de kamer van het zadel trekken.
en misschien nu met de deken op een borstbeschermer (paarden-bh :D ) omdoen

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 01:52

@irma_maandag: dat zou ik mss wel eens kunnen proberen

@Bjarnny: ze heeft idd witte haartjes onderaan haar schoft en een beetje verder op haar rug ook maar het paard is al 20 jaar oud. Ik heb onlangs foto's gezien van toen ze nog een veulentje was, en toen had ze die plekjes ook al. Dus ik weet niet zeker of dat schuurplekjes oid zijn geweest

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:52

Irma_Maandag schreef:
En een stevig gevormde pad / schuimrubber ophoging onder je zadel, waarvan je het gedeelte van de schoft eruit snijdt? Lijkt me dat die gezien de stevigheid niet zo snel verzakt / verschuift tijdens het rijden....
Zeg maar dit idee:
http://www.huppa.nl/onderleggers/5043-a ... emend.html

Is inderdaad een mogelijkheid maar dan wel wanneer het eventueel niet goed liggen/drukken van het zadel is uitgesloten.

Bjarnny schreef:
heeft het paard ooit een wondje/schuurplek van de deken op de schoft gehad(witte haartjes zichtbaar?) dan kan het zijn dat het ook als het genezen is toch nog erg gevoelig blijft!
mijn vroegere verzorgpaard had dit ook, dit is tot aan zijn dood gevoelig gebleven nadat de schoft 1x stuk was geweest door de deken.
goed opletten dat je niet met je handen/teugels er extra tegenaan komt en het zadeldekje altijd extra goed in de kamer van het zadel trekken.
en misschien nu met de deken op een borstbeschermer (paarden-bh :D ) omdoen

Een borstbeschermer kan nog meer druk geven op de schoft. Wanneer de schoft al gevoelig is zou ik niet voor een borstbeschermer kiezen.

Bjarnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:54

goed passende borstbeschermer wel, die eindigen ver achter de schoft dus geven geen extra gevoeligheid op de schoft.
dit paard heeft een hoge schoft dus de deken zal daar snel op gaan schuren. borstbeschermer zorgt er voor dat de deken soepeler over de schoft glijdt en dus niet schuurt.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 01:56

Ja maar ik weet niet of een borsbeschermer gaat passen aangezien mijn paardje een enorme grote gespierde borst heeft (deken moeilijk te vinden door haar te hoge schoft en te brede borst)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:57

.... Maar een paarden bh "drukt" nog steeds .... Ik vraag me ook af of dit een oplossing zal zijn. Weet wel dat dit soort schoft-problemen best lastig kunnen zijn. Zoals eerder genoemd, kan het, ook na genezing een gevoelige plaats blijven.
Geen deken is voor de schoft de meest fijne oplossing, maar de vraag is of dat haalbaar is.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:58

Een van mijn eerdere paarden had ook een hoge schoft en weldegelijk dat de borstbeschermer daar druk gaf. Het is wel een zachte, flexibele stof maar wanneer er ook nog een deken overheen komt geeft het toch echt wel wat druk en zeker op een al gevoelige schoft.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 01:59

Ze heeft alleen een deken op als het dagen aan een stuk regent.
Maar daarmee is en blijft het probleem onder het rijden wel

Bjarnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 02:01

groot genoege maat nemen, dan werkt het 9 vd 10 keer prima
heb helaas ook al eens paarden gezien met juist een geirriteerde schoft omdat de borstbeschermer niet paste.

wat je ook kan doen is een deken met halve hals er aan, die zit tot een stuk voorbij de schoft en dan ben je ook van de druk van de deken op de schoft af (ruime ervaring met dekenproblemen helaas. bij paarden met hoge schoft maar ook bij mijn kruising fries met brede borst, die had geen last van de schoft maar van schuren bij de borst. stomme dekens ook.)

Bjarnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 02:02

als de schoft eenmaal gevoelig is blijft dit soms helaas zo ook als ze al jaren geen deken meer op hebben gehad.
is de schoft ooit kapot gweest? zitten er witte haartjes in die buurt?

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 02:05

zitten witte haren, mar daar heb ik reeds eerder al opgeantwoord:)

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 02:07

Als je een te grote maat neemt heb je weer kans dat de beschermer gaat vouwen onder de deken. Ook niet fijn.
T'is in elk geval een zeer lastig probleem.
Maar je schrijft dat je paard alleen de deken op heeft wanneer het veel regent. Merk je dat in die periode de schoft daadwerkelijk gevoeliger is? Reageert ie ook wat kribbig bij het op/af doen van de deken?

Bjarnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 02:08

dan heb je hier dus het antwoord al.
er komen pas witte haren als de huid echt ver beschadigd is geweest, en hierbij is kans dat het plekje overgevoelig blijft, wat bij jouw paard dus het geval zal zijn.

mijn vroegere verzorgpaard heeft de laatste jaren van zijn leven zelden nog een deken op gehad maar altijd een overgevoelige schoft gehouden(die jaren eerder kapot was geschuurd door een deken)
helaas niets aan te doen behalve zorgen dat je niet met je handen/teugels/enz er langs gaat wat voor nog meer irritatie zorgt

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 02:10

Ze is idd gevoeliger in die perioden, kribbig soms, maar niet altijd, en niet alleen bij de deken

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 02:12

handen teugels ed raken er niet aan. En witte plekken komen niet alleen door schuurplekken ed. Mijn oud verzorgpaard had enorm veel van die witte plekken, waarvan echter geen enkel zo door schuren of iets anders. En ik weet echt niet of ze schuurplekken heeft, daar ze dit al van veulen van 2 maand had. Foto's van ervoor en haar fokker ken ik echter neit

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 02:13

Alvast bedankt voor al jullie reacties!