Te dik zadeldek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisaaBloem

Te dik zadeldek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 10:21

Britt

Re: Te dik zadeldek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:22

Je kan hem ook een keertje wassen, daar worden ze vaak ook soepeler van :j

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 10:23

ik denk dat ie niet in de wasmachine past:P hij is bijna niet dubbel te vouwen. maar dankje voor je reactie!:D

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:28

Dat heeft toch niets met rijtechnisch te maken?
Heb al even getemd zodat een mod dit topic naar HARNACHEMENT kan verplaatsen.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 10:30

o oke ja ik wist niet precies waar ik het nou moest plaatsen dus als een mod dat zou willen doen, graag:D

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:30

mm, denk niet dat het kwaad kan hoor!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:52

Als ie niet in de was machine past, hoe wil je dit dekje dan ooit wassen? Neem aan dat je niet met een vies dekje rijd.
Overigens kan een dekje ook hard/stijf worden van het zweet. Dus ik zou hem toch eens uitwassen, dat zal wel wat helpen.

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:58

Ik heb er ook zo een gehad, alleen dan in een andere kleurstelling (roze ipv blauw) en bij mij werd hij absoluut niet soepeler ondanks het vele wassen (was ze zo ongeveer elke keer na het rijden wel). Heb het dekje uiteindelijk maar als slaapplaats voor de hond gebruikt toen ze er nog op paste.

Dus: bij mij werd hij niet soepeler en ik had wel het gevoel dat het niet helemaal goed lag door de stijfheid.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 10:59

o oke ja dat gevoel heb ik dus ook, als ik het dekje op zijn rug leg blijft ie helemaal stijf!

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:04

Als het dekje zo dik en stijf is, ligt je zadel dan nog wel goed? Een zadel wordt gepast met hooguit een dun dekje eronder. Als je nu met een veel dikkere rijdt, gaat het zadel knellen of drukken.
Als je het wilt wassen kun je een grote emmer nemen, handwas zeg maar. Wel goed uitspoelen (zeepresten kunnen gaan irriteren op de paardenhuid). Dan kun je kijken of ie soepeler wordt. Maar dik blijft het dekje denk ik.
Ik zou een leuk dun dekje uitzoeken, wat goed onder het zadel past en goed wasbaar is.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 11:06

ik heb ook wel meerdere dunne dekjes hoor, maar ik had in de winkel gewoon een idee van: oo dat stijve gaat er wel uit naarmate ik hem ga gebruiken. maar daar ben ik dus bang voor dat het zadel niet goed ligt door het dekje.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 11:07

Quir schreef:
Als ie niet in de was machine past, hoe wil je dit dekje dan ooit wassen? Neem aan dat je niet met een vies dekje rijd.
Overigens kan een dekje ook hard/stijf worden van het zweet. Dus ik zou hem toch eens uitwassen, dat zal wel wat helpen.

Dat dekje zelf past wel in de machine, áls ie soepel zou zijn.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:11

J508 schreef:
Ik heb er ook zo een gehad, alleen dan in een andere kleurstelling (roze ipv blauw) en bij mij werd hij absoluut niet soepeler ondanks het vele wassen (was ze zo ongeveer elke keer na het rijden wel). Heb het dekje uiteindelijk maar als slaapplaats voor de hond gebruikt toen ze er nog op paste.

Dus: bij mij werd hij niet soepeler en ik had wel het gevoel dat het niet helemaal goed lag door de stijfheid.

Als ie zelfs na vele keren wassen niet soepeler wordt en je hebt het idee dat het niet goed ligt, dan zou ik er niet meer mee rijden. :)

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 11:16

misschien kan ik op de rand van het dekje de stiksels loshalen en er een laag vulling uithalen ofzo? heeft iemand zoiets wel eens gedaan?

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:21

ik denk dat dat moeilijk wordt.. die vulling zit namelijk ook nog vast met die stiksels in het midden zal ik maar zeggen.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 11:23

oja dat is ook zo, er is een patroon opgestikt:P

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:24

lisasander schreef:
misschien kan ik op de rand van het dekje de stiksels loshalen en er een laag vulling uithalen ofzo? heeft iemand zoiets wel eens gedaan?

Ik zou daar ook niet zelf mee gaan klooien. Je krijgt het toch nooit goed; aan de ene kant haal je er dan misschien meer uit dan aan de andere kant waardoor het dek ongelijk gevuld is. Dat wil je niet op de rug van je paard hebben liggen.
Mij lijken maar 2 dingen logisch: 1. Kliko, 2. als honden/kattenslaapplaats.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 11:25

tja... wel zonde maarja. we hebben helaas geen kat of hond meer, alleen een caviaXD maar die heeft al een mooie slaapplaats.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:30

Je kan het altijd vragen bij een ruitersportzaak of het mogelijk is om er een dunnere vulling in te laten zetten.
Ik heb dit dekje zelf ook voor mijn paardje, word wel ietsjes dunner bij vaak gebruik maar hij blijft aardig dik.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:43

RT-->HAR

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 12:42

oké bedankt voor jullie tips ik ga er even mee langs de ruitershop kijken wat die kunnen doen

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:02

Dat dekje zou ik gewoon niet meer gebruiken, ik ken die dekjes wel, ze zijn kei, kei, keihard. Een kennis van ons had hem ook, heel vaak uitgewassen maar hij bleef stug.
De vulling vervangen gaat denk ik meer kosten dan het dekje waard is, misschien kun je op zoek naar een dekje van HKM, die hebben ook leuke met dit ruitje.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:15

Het is ongebruikelijk bij het Engels rijden zowel (dressuur als springen) om zo',n dik dekje te gebruiken.
Maar of het echt mis is, nee daar is niks mis mee en zal je paard zeker niet hinderen op geen enkele manier.
Maar wat wel van belang is , hoe past jouw zadel ?????? is jouw zadel net iets te wijd dan wordt dit dus opgevuld door dit dikke dekkje en zal je zadel dus perfekt gaan passen met dat dikke dekje, maar als jouw zadel passend goed ligt met een dun dekje dan kan het dus nooit meer goed liggen met zoiets dik eronder, want dan is de ruimte er gewoon niet voor, en gaat het dus knellen, dit gaat dan leiden tot spier-atrofie (afbraak) dus dan ben je dus slechter af.
Het is dus van belang goed te kijken hoe het zadel past en daar je dekje aan aan te passen.
En dit dekje gaan openmaken en vulling gaan uithalen en meer van die toestanden , das gewoon gekkenwerk, niet aan beginnen, je vernielt er alleen het dekje mee, gebruik het idd als kussen, of als hondenmat, of nog beter geef het aan iemand die een net iets te ruim zadel heeft, en zo is deze op die manier ook geholpen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:30

lisasander schreef:

Je kunt toch zeker wel een dekje dubbelvouwen. Ook al is die stijf, ik mag toch aannemen dat iedereen daartoe in staat is. Dus gewoon dubbeldoen, in de wasmachine proppen en klaar. :D

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:35

Chaos schreef:
lisasander schreef:

Je kunt toch zeker wel een dekje dubbelvouwen. Ook al is die stijf, ik mag toch aannemen dat iedereen daartoe in staat is. Dus gewoon dubbeldoen, in de wasmachine proppen en klaar. :D

En als je het dekje niet kunt dubbelvouwen is het wel een beetje erg dik denk ik. :P