harry horse "gold brass" bitten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VEGASS

harry horse "gold brass" bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:34

Hallo iedereen,

Ik ben toe aan het stang en trens hoofdstel....Ik wilde graag aurigan, omdat dat meer koper bevat. Deze bitten zijn erg duur en tot mijn verbazing zag ik dat Harry Horse een serie van koper heeft de zgn "gold brass" collectie bitten.
Heeft iemand hier ervaring mee, is het (ongeveer) dezelfde samenstelling als de veeeeeel duurdere aurigan of argentaan bitten??

xx_Irisje

Re: harry horse "gold brass" bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:36

Ze zijn iets lichter van kleur dan de aurigan bitten maar het zijn wel fijne bitten.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:39

Ik heb ze, kwa kleur zijn ze precies hetzelfde als de K&k bitten, dus misschien ook wel van samenstelling...Vind alleen de pasvorm van de stang niet je-van-het. Ik heb de onderlegtrens van HH en toch een K&K stang gekocht

oh, zie nu het commentaar van irisj en mijn bitten zijn echt wel dezelfde kleur, zijn zilverkleurig aan de buitenkant en aurigan mondgedeelte

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:02

Qua samenstelling zijn ze wel degelijk anders, maar voor de meeste paarden (zonder nikkel-allergie) is GB gewoon prima.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:40

mocht je een set S&T van KK willen heb nog een mooi set liggen ;)
Wat ik merk aan het bit van een stal genoot van dat is ook zo'n HH gold brass is dat hij snel een oxidatie laag krijgt, haar paard vind het niks en ze poetst zich daardoor ook een ongeluk.... Hij loopt op een KK die al maanden in een kast ligt en die dus ook niet anders als oxidatie kan krijgen zo weg. De samenstelling is dus zeker wel anders, nee ik hou het wel bij KK

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:43

Mijn K&K stang is donkerder :)

Heb overgens geen last van oxidatie, ook na langere tijd niet gebruiken. Hij ligt bij het paard waar ik hem voor gebruik ook prima in de mond maar dat is natuurlijk heel erg afhankelijk van het beest.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:55

xx_irisje dat klopt ook wel, maar om wat voor een reden accepteerd het paard de HH niet als hij maar iets donker begint te worden en de KK wel, daar ging het om, de samenstelling is dus zeker wel anders tussen de KK en de HH gold brass.(Dus als je paard goed op een KK loopt hoefd het niet te betekenen dat ze ook de HH accepteren)
Dat is dus wel iets om op te letten, maar ook KK nemen niet zomaar alle paarden aan, de smaak van een KK is ook bij veel paarden niet geliefd. Ik rij er nu een die alleen RVS goed aanpakt, van KK gaat allerlei gekke dingen uithalen met haar tong ;)

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:57

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn ;)

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 21:46

Jeetje hoe weet je dan welke hij wel of niet accepteert, en als je een kk hebt gekocht voor een kleine 200 euro, dan zit je dus mooi.
Nou hoop nog op meer reakties.....

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:48

Daarom hebben veel ruiterzaken tegenwoordig een probeer service ;) kan je op je gemak een bit uittesten en als het niet bevalt terugbrengen

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:49

En gewoon brutaal zijn bij stalgenoten, de meeste snappen dat best ;)

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:52

xx_Irisje schreef:
En gewoon brutaal zijn bij stalgenoten, de meeste snappen dat best ;)

Dat is uiteraard altijd een optie :D

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:02

Ik heb ook de S&T uitvoering in golden brass. Mijn paard is niet allergisch voor RVS maar wel erg hangerig/stug op de hand. Met Aurigaan is dat niet zo.
Op zich loopt ze op de bitten redelijk, er zit denk ik wel een smaakje aan, maar qua hardheid is het vergelijkbaar met RVS. Ze zijn dus niet zo zacht als de aurigaan bitten. De pasvorm van de stang laat bij mij ook de wensen over, de ringen waar de bakstukken aan bevestigd worden staan recht ipv naar buiten gebogen, waardoor je eigenlijk een maat groter nodig hebt. Ook zat de onderlip steeds bekneld tussen de stang en de ketting.
Daarom toch maar 2 sprenger bitten gekocht, en ik ben nu van alle problemen verlost.

Wel kan ik je deze bitten aanraden, de BR cuprion bestaat uit 91% koper/5% zink/4% silicium
Voor 50 euro heb je een stang en voor 40 euro een onderlegtrens.
http://www.dekroo.nl/shop/bitten-sporen ... n-18mm.htm

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:45

ik heb de hh goldbrass set te koop.
maar 2-3 maanden gebruikt.
reden van verkoop is dat mijn paard niet meer op een watertrens loopt. en hh heeft geen bijpassende onderlegtrens in bustrens uitvoering.

maat.
trens 13 cm en stang 13,5 cm
laat maar weten op je intresse hebt.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:52

De HH Gold Brass is een prima bitje, zeker voor dat geld! Ik heb er onwijs veel naar alle tevredenheid van verkocht.

Maar ik vind de KK wel net fijner. Ze hebben een sublieme vorm, fijn materiaal en gaan onwijs lang mee. Ik heb een KK van misschien al wel 9 jaar oud die nog steeds 100% perfect is.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:55

heb zelf ook een HH gold brass voor m'n paard, gewoon een dubbelgebroken watertrens omdat ik de K&K dus ook behoorlijk duur vond.. Mijn paard reageert super op dit bitje en zou op t moment geen ander willen!

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 18:23

Ik rijd nu met een k& k ultra dubbelgebroken trens. Hij gooit inderdaad zijn tong eruit, altijd aan de rechterkant. Ook kruipt hij soms erachter. Ik dacht dat het een rijtechnisch probleeem is/was, maar gezien jullie tips zou het dus ook zo kunnen zijn dat hij moeite heeft met het aurigan.
Zou voor mijn portemonnee wel het beste zijn, gewoon lekker gaan tuffen op rvs. Ga inderdaad maar eens ff shoppen op stal of ik ff gewoon mag rijden op diverse bitten.
Zag ook in mijn speurtocht de K & k stang Betterman (ofzoiets, ) zou de meest vriendelijke zijn. Ik ben nogal van de vriendelijke. Heb op youtube dat filmpje gezien over bitten. Schrok ik wel ff van, van daar ook dubbelgebroken....

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:29

bij de bengelman (dacht ik) is het mondstuk naar boven/voren geboden, valt onder de dynamic groep.

mijn paard loopt op rvs ook veel beter als op aurigan.

weet niet waar je woont anders mag je mijn hh set wel een keer proberen. kom ik een keertje langs.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 21:46

hOI ANouk, dat vind ik echt lief. Maar haarle is vast een eind weg. Ik ga zeker ff iemand vragen om te proberen met een rvs bit. Dan eerst maar gewoon een dubbelgebroken trens, heb nog nooit met stang en trens gereden, wel met mijn vorige paard, reed daar Z2 mee.
Wie weet loopt hij inderdaad wel fijner op een rvs bit. Eigenlijk ging ik er vanuit, dat omdat aurigan duurder is het automatisch ook beter was, maar dat hoeft dus helemaal niet.
Bedankt voor je hele vriendelijke aanbod. Zag dat jij een trens van 13 cm hebt en een stang van 13.5.....moet die stang niet kleiner zijn, of snap ik het niet helemaal. groeten

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:01

nou dat wist ik ook niet, maar een vriendin van mij lest op de education center van anky, en daar had ik het gevraagd (stond sjef bij) en hun zeiden allemaal dat ze er achter waren gekomen dat een paard fijner loopt als de stang iets groter is. en ik denk dat sjef daar wel verstand van heeft.

als ik bij mij op stal kijk ( lopen verder nog 4 paarden op S&T) zijn de stangen allemaal min 0,5 cm groter.
(ik doe eigenlijk ook maar wat ik zie en wat ik te horen krijg). ik ben regelmatig ook in de buurt van zoetermeer ( daar wonen mijn ouders, misschien anders een optie). ik hoef maar 25 excl voor die bitten te hebben. dus zou een gokje waard zijn.

groetjes

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 06:33

ik heb ook een HH gold brass en die bevalt mij,of eigenlijk mijn pony, beter dan de KK bitten. op lange termijn kan ik er weinig over zeggen nog.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 07:39

VEGASS schreef:
Ik rijd nu met een k& k ultra dubbelgebroken trens. Hij gooit inderdaad zijn tong eruit, altijd aan de rechterkant. Ook kruipt hij soms erachter. Ik dacht dat het een rijtechnisch probleeem is/was, maar gezien jullie tips zou het dus ook zo kunnen zijn dat hij moeite heeft met het aurigan.
Zou voor mijn portemonnee wel het beste zijn, gewoon lekker gaan tuffen op rvs. Ga inderdaad maar eens ff shoppen op stal of ik ff gewoon mag rijden op diverse bitten.
Zag ook in mijn speurtocht de K & k stang Betterman (ofzoiets, ) zou de meest vriendelijke zijn. Ik ben nogal van de vriendelijke. Heb op youtube dat filmpje gezien over bitten. Schrok ik wel ff van, van daar ook dubbelgebroken....

Aangezien je paard zo aan het klieren is met zijn tong, kan je ook wel eens een (relatief dunne) enkelgebroken trens proberen. Misschien probeert hij gewoon onder de druk op zijn tong uit te komen, die de dubbelgebroken trens gewoon meer heeft dan een enkelgebroken trens. Een enkel gebroken trens wordt voornamelijk een probleem bij een laag gehemelte. Het is per paard verschillend wat hij van de drie basistypen (dubbel-, enkel- en ongebroken) vindt. En ze werken allemaal bij een gewoon gehemelte ongeveer gelijk in.

Een ongebroken voornamelijk op de tong, maar geeft ook weinig tongruimte.
Een enkel-gebroken voornamelijk op de lagen, geeft relatief veel tongruimte.
Een dubbel-gebroken op beide, maar beperkt ook de tongruimte.

De lagen zijn gevoeliger dan de tong, maar voor een paard met een dikke tong en een voldoende hoog gehemelte kan een enkel-gebroken bit toch echt prettiger zijn.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:49

ik heb de stang en trens bitten van HH. ook de gold brass

erg fijne bitten, zeker voor de prijs :)

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 12:19

anoek....ik heb gezocht op bokt en daarover verschillende kanten over het verhaal stang groter als onderlegtrens. De meeste vinden toch dat de stang dezelfde maat moet hebben als je normale trens, in mijn geval dus 12.5n en de onderleg dan iets groter wordt dan dus 13 of 13.5. Is jouw stang dus te groot.

Mizora.... gainderdaad in mijn trenshoofdstel eerst eens even uitvogelen met welk bit hij niet zit te klooien met die tong. Maar ahv het filmpje over de bitten op youtube was ik erg geschrokken van de enkelgebroken trensen...en ik dacht goed te doen aan het dure aurigan.

In ieder geval, iedereen bedankt voor zijn goedbedoelde adviezen, ben een hoop wijzer geworden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:46

Welk filmpje bedoel je precies? Die van Arabesk/Arno? Die is lichtelijk overdreven, je moet echt naar je eigen paard kijken. Want hoewel de meeste paarden een dubbelgebroken fijner vinden, (breedste drukverdeling, duidelijkste sturing) is dat lang niet voor alle paarden zo (te onrustig, te weinig ruimte voor de tong). En anders kan je kijken of iemand in je buurt een dubbelgebroken onderlegtrens heeft die je mag lenen, die hebben vaak een heel smal middenstukje waardoor de tong veel meer ruimte heeft maar hij toch net wat minder naar het gehemelte kan gaan.