[WN] Visgraat pasmal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smiley

Visgraat pasmal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 18:46

Nou daar komt ie...

Ik heb een zadel gekocht, op de gok, met de hoop dat het zou passen. Stom? valt wel mee, ik heb hem voor een hele nette prijs kunnen kopen ;)

Maar past hij wel? na avonden research en youtube filmpjes over het passen van een westernzadel ben ik er niet uit. Nu heb ik een visgraat mal gekocht en deze "pietje precies" in het zadel gelegd.

Nu de vraag, wie heeft er eerder met een visgraat mal gewerkt en weet hoe het bij een goed passend zadel zit? (ik heb geen vergelijkingsmateriaal)

Ik wil het beste voor mijn paard hoor, heb er ook nog niet mee durven te rijden :o
Mochten jullie het idee hebben dat het zou kunnen passen is het misschien een idee om een impression pad te huren?

Zadelpasser langs laten komen heb ik natuurlijk ook al overwogen.
Maar eerst dit maar eens proberen, ik hoop dat er wat mensen zijn die eerder met een dergelijke mal gewerkt hebben.

De foto's...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:59

Volgens mij ligt ie wel goed, voor zover dat op de foto's te zien is.
Heb je de T18 en het schouderblad aangeduid op de zadelspin? Het zadel mag niet knellen op of tegen het schouderblad.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:10

Ja ik las dat dat belangrijk was, dus ben zondag nog een keer teruggegaan om hem nogmaals te passen en te kijken waar de "lijnen" lopen. Anders heb je neiging om de mal passend in het zadel te leggen (goed opgelet ;) )

Ik heb onthouden welke het waren, zoiezo tussen de derde en 4e valt gelijk met de singel. T18? heeft dat te maken met de lengte van je zadel/ribben?

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:16

Ja, de T18 is de laatste borstwervel. Da's de plaats waar de rug overgaat naar de lendenen.
Het gewicht van de ruiter mag niet voorbij de T18 komen. Dus je moet de T18 zoeken (wat praktisch onmogelijk is als je er geen ervaring mee hebt), je zadel bloot op de rug leggen en dan kijken of het zitvlak (dus waar je gewicht komt) niet voorbij die plaats komt. De skirts mogen daar dus wel voorbij komen want daar rust geen gewicht op als je zadel goed past.
Maar als je hiermee geen ervaring hebt, is het misschien toch beter een zadelpasser te laten komen.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:23

Gaat de regel een hand vanaf het heupbeen dan niet op?
Ik twijfelde inderdaad of het zadel niet wat te lang is maar met die regel heb ik geen ruimte gebrek (zadel is 65 cm lang)

Andere vraag m.b.t. de pasmal, hij sluit net naast de ruggegraat (als ik de mal mag geloven niet aan) dat zie je voornamelijk op foto 2 en 3.

Verder trouwens genoeg ruimte bij de schoft, hij kiept niet met wat druk aan de voorkant en als ik wat druk op een beugel zet (zonder singel) dan blijft het aardig liggen. Wat ik me wel afvraag, nu beoordelen we een mal/paard in stilstand maar als hij beweegt is zijn rug ook weer anders. Hoe controleren je dat, niemand kan eronder kijken dan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:46

Heb je nu de mal naar het paard gemaakt of naar het zadel ??
Belangrijk is dat je op welke manier je de mal ook maakt kijkt waar de singelbevestiging zit en dit punt moet overeenkomen met het paard.

Op de 2e en 3e foto heb je dus idd geen goede aansluiting.

De flares aan de voorkant moeten voldoende ruimte geven zodat het paard in beweging geen 'opbolling' te zien geeft.

smiley

Re: Visgraat pasmal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:19

Ik heb de mal van de rug van het paard gemaakt, wist niet dat andersom ook een optie is?

Wat betekend het als hij daar niet netjes aansluit? Is de rug van mijn paard holler dan de boom van het zadel?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:27

best intressant
ik heb ook zo'n mal maar blijf het lastig vinden

eigenlijk lijkt het me slimmer om de mal precies naar het zadel te maken en dat op de rug te leggen, dan zie je namelijk precies hoe het zadel op de rug valt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:28

DubbelDun schreef:
Heb je nu de mal naar het paard gemaakt of naar het zadel ??
Belangrijk is dat je op welke manier je de mal ook maakt kijkt waar de singelbevestiging zit en dit punt moet overeenkomen met het paard.

Op de 2e en 3e foto heb je dus idd geen goede aansluiting.

De flares aan de voorkant moeten voldoende ruimte geven zodat het paard in beweging geen 'opbolling' te zien geeft.
Oftwel, het zadel is te krap??

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:31

@spatter; inderdaad misschien ook een optie, valt te proberen natuurlijk....

Er is heel weinig info/foto's van het passen met een mal te vinden, vandaar dat ik het hier maar eens vraag. De enige site waar je nog info en foto's vind is Eurohorse.

Volgens mij is het zadel niet te krap, iig. niet op de plek van de schouder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:47

@smiley: heb je er dan al op gereden ??
rapido : iig bij de schouders :)

Het nadeel van de mal op het paard passen is dat het paard meegeeft en het zadel niet :)
Het aangeven van de singelplaats is erg belangrijk, want zonder dat kun je altijd wel een plekje vinden waar de mal lekker op het paard ligt ;) of het zadel moet al heel erg niet passen en dan zie je dat zo ook wel :)

Kijk ook goed of zowel het paard als het zadel recht zijn.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 20:58

Nee heb er nog niet op durven te gaan zitten, hoezo?

Singelplaats heb ik op gelet (zie eerdere post)

De plaats waar het zadel volgens de mal niet goed aan zou sluiten in in het midden naast de ruggengraat. Bij de schouders zou het goed moeten zitten, te zien aan de mal en als het zadel op het paard ligt. Ik kan er aangesingeld makkelijk met mijn hand tussen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:07

Als je er op zit kun je pas goed beoordelen hoeveel schoftruimte je hebt en in beweging of de schouders voldoende onder het zadel door kunnen rollen :)
Als de mal in het midden van het zadel niet aansluit is het zadel daar smaller en je paard dus iets breder.
Je paard is dus eerder 'full' qua bars en je zadel 'medium'.

Het zadel rust dus niet op de rug, maar 'hangt' meer tegen de ribben aan.
Hierdoor krijg je meer druk aan de voor- en achterkant wat ook wel bridging genoemd wordt.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:11

Dat heet 'bridging', wanneer de boom in het midden niet goed aansluit.
Dat betekent dus idd dat de rug van je paard te hol is voor het zadel.
Je moet wel rekening houden met het feit dat wanneer je rijdt, en je je paard voorwaarts neerwaarts rijdt, de buikspieren aangespannen worden, wat de rug boller maakt.
Omdat het zadel nu in statische toestand bridged, wil niet zeggen dat het totaal niet past.

Als je vindt dat het zadel relatief goed past (dus lengte, schoudervrijheid, ruggegraatvrijheid, schoftvrijheid, aansluiten aan ruggegraat etc), zou ik eens rijden en zien wat er dan met je paard en het zadel gebeurt.

Ook rekening houden met de singelligging van het zadel ten opzichte van de natuurlijke singelligging van je paard. Anders kan het zadel naar voor of achter schuiven.

Zoals DubbelDun ook zegt: nakijken of je paard en zadel symmetrisch zijn. De ene schouder kan bvb sterker ontwikkeld zijn dan de andere, waardoor het zadel ook kan schuiven en je je paard nog schever maakt.

Edit: DD was mij voor ;)

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 22:38

Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden, daar heb ik iets aan :j

@ Dubbeldun; heeft Full/Medium bars te maken met een FQ of SQ boom? of heeft het meer te maken met hoeveel graden de hoek is van de bars? Heeft een FQ zadel zoiezo meer breed staande bars dan een SQ zadel?

Het zadel heeft overigens een FQ boom met 22 cm tussen de concho's, 7/8 C ring inskirt rigging.

Maar hoe zit het nu met de lengte, is dat 1 hand vanaf het heupbeen, kan ik dat aanhouden?

Ik heb wel een foto van het zadel op het paard, misschien voegt dat iets toe?

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:05

Met een foto van het zadel op je paard kan je zien of de skirts niet te lang zijn (dus niet over de lendenen komen), maar je kan er niet mee zien of het gewicht voorbij de T18 komt.

FQHB is idd een bredere boom dan de Semi. Daartussen heb je nog de Regular.
Er zijn regels voor de breedte tussen de bars, maar die kunnen per merk verschillen.
De FHB is geloof ik 7", regular 6 3/4 en semi is 6 1/2.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:52

Jammer, dat je niet een zadelpasser hebt laten komen. Ik had elders al een opmerking gemaakt dat dit zadel waarschijnlijk zou "bridgen". Zo'n visgraat ding is leuk speelgoed maar echt veel heb je er niet aan of zoals ik al eerder zei: bij twijfel niet doen!
Met de hand voelen zegt weinig tot niets omdat het zadel niet alleen op de schouders, maar ook op de rest van het paard moet passen en dat kan je niet zien of voelen als het zadel op de rug ligt; als je er met je hand ondergaat til je het zadel altijd iets op en kan je dus niets meer over de pasvorm zeggen.

Te zien aan de foto's ligt is het zadel wat krap op de schouders, zoals hierboven al gezegd en ligt het dus niet aan op de rug, dat is heel duidelijk. Hiermee gaan rijden gaat, zeer waarschijnlijk, ten koste van je paard. Evt. foto's op het paard uit verschillende hoeken gemaakt kan wel iets zeggen, maar geen enkele zekerheid geven; hooguit dat het zadel echt niet past!

Als je niet teveel voor het zadel betaald hebt kan je proberen het voor dezelfde prijs kwijt te raken, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Succes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:02

smiley schreef:
@ Dubbeldun; heeft Full/Medium bars te maken met een FQ of SQ boom? of heeft het meer te maken met hoeveel graden de hoek is van de bars? Heeft een FQ zadel zoiezo meer breed staande bars dan een SQ zadel?
?

Een full zadel heeft een plattere rug en bredere flares, als een Medium, maar er is geen standaardisatie, dus de afmetingen kunnen per merk verschillen.
Wat de ene een Full noemt kan bij de andere een Medium zijn.
Overigens heb je buiten de breedte/platheid van de rug ook nog te maken met de bolling in de lengterichting(rock).

Citaat:
Het zadel heeft overigens een FQ boom met 22 cm tussen de concho's, 7/8 C ring inskirt rigging.
Dat mag je een breed zadel noemen :)

Citaat:
Maar hoe zit het nu met de lengte, is dat 1 hand vanaf het heupbeen, kan ik dat aanhouden?
Dat doe ik altijd wel. Maar is ook afhankelijk wat je er mee gaat doen.
Bij Reining zul je eerder last hebben van een te lang zadel als bij Pleasure.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 14:36

Danku! :)

Dat het zadel te krap is aan de voorkant zal het niet zijn denk ik dan, 22 cm leek mij vrij ruim? Of mijn Quarabje van 160 moet een XFQ boom hebben en zo'n bulldog is het niet....

Maar het kan dus ook zijn dat het zadel te weinig rock (welving) heeft voor mijn paard? (ik denk zelf dat dit het geval is)

Zadelpasser is er NOG niet bijgeweest, lees beginpost...
Hier in de buurt zit Arthur's en dat kan ik proberen. Als iemand een andere goede zadelpasser om en nabij Boxtel (NB) weet hoor ik het graag (zonder dat deze alleen 2e hands zadels van zo'n € 1000,- verkoopt....)

Een zadel op maat laten maken is gewoon geen optie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:57

Adje heeft in zijn leven al heel wat zadels verkocht, maar heeft nog steeds geen röntgenogen ;).
Wél heeft ie tegenwoordig een mooi infrarood systeem om druk te meten. Al moet ik daar bij vermelden dat de ruiter dan heel netjes in balans moet kunnen rijden anders krijg je een verkeerde meting.
Tevens zou ik aanraden om dan ook een meting te doen met een ander goed passend zadel, zodat je eventueel de verschillen kunt zien.
Die meting is niet gratis en ook niet goedkoop (meen iets van 125 euro).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:06

Het is maar wat je wil; een goedkoper zadel van mindere kwaliteit wat je na verloop van tijd weer kan inruilen, grote kans op DA etc. rekeningen omdat je paard rugproblemen krijgt of een passend zadel aanschaffen ( en dat laten passen door iemand met kale bomen en verstand van zaken; daar zijn er toch echt wel een paar van hier in Nederland) en wat meer uitgeven. Met dat laatste kan je dan waarschijnlijk minstens 10 jaar vooruit en dan is die paar honderd euro die je nu meer uitgeeft minder dan het verlies op inruil en mogelijke DA kosten bij slecht passende zadels.

Ook een recreatie paard heeft recht op een passend zadel; een paardenhobby kost nou eenmaal geld!
Misschien is een boomloos zadel dan nog een betere optie voor je, die passen toch makkelijker dan boomzadels en zijn meestal goedkoper is de aanschaf.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 12-01-11 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:15

Ik denk dat iedereen wel een super passend zadel voor zijn paard wil, met kale boom gepast (de enige juiste manier?). Maar als je daar (momenteel) het geld niet voor hebt valt dat gewoon af. (betekend ook dat al die 2e handsjes waar geen kale bomen van beschikbaar zijn eigenlijk de prullenbak in kunnen want niemand kan zien of die passen?)

Nee, dan ga ik liever voor een ander passysteem (b.v. dat wat DD noemde) bij een zadelpasser.
Of ik hobbel gewoon door op mijn dresuurzadeltje, wat me ook goed afgaat hoor ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:23

Bij sommige 2e hands zadels zijn de bomen wel bekend, de andere "pasmethodes" hangen vaak van teveel factoren af ( zoals dus wat DD zegt de balans en zit van de ruiter).
Sommige paarden passen veel zadels, maar veel kruisingen zeker met Arabieren bloed hebben vaak een wat afwijkende bouw van het "standaard" westernmodel. Door bijv. een hogere schoft, kortere rug, vlakker of juist rondere rug etc. etc.
Juist bij die paarden is het dus heel moeilijk om dat passende zadel te vinden en het is gewoon zonde als je daardoor je paard of jezelf gaat tegenwerken.
Een goed zadel kost, net als een goed paard, een goede auto, etc gewoon veel geld, maar het is pas duur als de kwaliteit niet in overeenstemming is met wat je koopt.
Ik hoop dat je een passend zadel vind, maar zonder passen met kale bomen wordt het moeilijk maar niet onmogelijk, zeker bij een afwijkende bouw.
Mocht je ooit anders besluiten ( of de staatsloterij winnen ;) , daar hoop ik ook al jaren op) dan kan je altijd nog besluiten om ergens een maatzadel te laten maken.

Edit: Arthur e.a. bijv. is geen zadelpasser maar een zadelverkoper, let op het verschil!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 16:43

Hoe heb je de visgraat op maat van je paard gemaakt, gewoon erop gelegd en in maat gekneed of iemand met een hand onder de buik van je paard de rug opgetild en toen op maat gekneed? Een paard in stilstand is anders dan een paard wat loopt, die rug komt vaak iets omhoog met lopen.

Evelien van Eurohorse rijdt ook het hele land door en zou ook kunnen komen passen, ze komt op vaste routes ook langs brabant, moet je dr even bellen.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 17:08

De mal is in stilstand (paard stond vierkant) in vorm gemaakt, zonder de buik "op te tillen". Ik heb al contact gehad met Evelien, bij haar beginnen de 2e hands prijzen vanaf € 700,- en ik denk dat ze meer zadels heeft in een duurdere prijsklasse.

Zonde dat er niemand beschikt over kale bomen van betaalbare westernzadels (middenklasse)
(ben ze iig. nog niet tegengekomen)

Ik twijfel ook over de lengte van het zadel voor mijn paard, dus heb ik besloten het zadel te verkopen.

Mocht er iemand interesse hebben :+
Deuber & Partner zadel, FQ, Light Oil, 65 cm lang, 3 jaar oud.