dressuurzadel, voor paard met hoge schoft.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chayenna1

dressuurzadel, voor paard met hoge schoft.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 12:28

hallo,
ik wil graag een nieuwe dressuurzadel aanschaffen, ik heb er nu wel een.
maar wil graag een nieuwe.
ik zoek een met een diepe zit, en veel wrong.
maar hij moet natuurlijk wel goed op mijn paard passen.
mijn paard is dun gebouwd, en heeft een hoge schoft.
ik zat zelf te denken aan een rossner, maar ik weet niet als die wel voor mijn paard geschikt is?

weet iemand een geschikt zadel? :D

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:38

Prestige?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:47

Ik zou ook voor prestige gaan (heb ik zelf tenmiste wel gedaan 2 weken geleden)
Mijn paard heeft ook een hoge en lange schoft, prestige heeft terugesneden kamers en zijn super qua kwaliteit.
Voordeel is ook dat de bomen aanpasbaar zijn, als je paard nog groeit kan deze aangepast worden.

Prestiges lopen van 1600 tot zo'n 3000 euro (ik weet niet wat je budget is?)

Maaiike94

Re: dressuurzadel, voor paard met hoge schoft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:58

Kieffer, het enige zadel dat op moment nog past op mijn paard (ook hoge schoft).
Vooral dat ie vooraan uitgesneden is, wil nog wel eens helpen bij paarden met een hoge schoft.

Verder heb ik ook eens een keer een Eric Thomas 'Aix' geleend om te passen.
Er zat toen net niet genoeg ruimte tussen de schoft en het zadel, maar met een beetje aanpassen door een zadelmaker had ie waarschijnlijk alsnog wel goed gezeten.
Ik vind het nog steeds jammer dat ik die toen niet genomen heb, hij zat echt zoo ontzetten lekker!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:02

KM Worldriding :)
Redelijk nieuw merk, Lotje Schoots rijdt daar nu ook mee en heeft op verschillende paarden tests gedaan of de drukverdeling goed was (dmv sensoren in een pad).
Op alle paarden bleek het zadel uitzonderlijk goed te liggen met perfecte scores.

Ik heb zelf nu ook een zadel van KM (de KM Worldriding de Luxe) en kan niet anders zeggen dan dat ik dik tevreden ben.
Mijn paard gooit gigantisch hoog op en ik kon voorheen ook niet goed zitten, nu wel. :)

De kwaliteit is ook echt super, je krijgt zeker waar voor je geld!

Gass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:05

Hoi, ik heb zelf een paard met hoge schoft, en heb een paar maanden geleden de Rossner Montreal gekocht, ligt super! En voldoet ook aan je overige eisen van een diepe zit en veel wrong.

Ook had ik andere zadels geprobeerd, zoals de Rossner Amerika en de Amerika Plus, maar die lagen te ver achterover, evenals een Daaleman zadel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:10

een zadel met een smalle boom en teruggesneden kamer.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:07

Ik heb een bruine Anatomica Orion met boommaat 2 op mijn smalle, maar grote ruin liggen. Die heeft echt een mega schoft, dus het moest zeker een zadel worden met een terug gesneden kamer.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:25

Het leer van Eric Thomas is van hele goede kwaliteit! Supersoepel maar toch heel stevig en het rekt niet. Ik heb ook geacht aan een ET Aix, omdat ik daar ook al een hoofdstel van had en het een fijn zadel vond, maar had niet zo'n vertrouwen in die zadelmaker dus ben toen voor een MSCF gegaan, ook een superzadel, goede kwaliteit, past op veel paarden en zit lekker.
Wij hebben nog een splinternieuwe prestige hippos liggen. PB maar even voor de vraagprijs

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:27

Gewoon een zadelpasser laten komen en het merk aanmeten dat bij je paard en jou past.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:30

Misschien een Prestige, Passier of Kentaur? Wilde zelf ook een zadel met een diepe zit en veel kniewrong, maar die lagen allemaal niet goed op mijn paard dus is het een Euroriding Diamant geworden. Mijn advies is dus ook om aan te geven wat je wil bij een zadelmaker en hem te laten kijken wat het beste past.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:31

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:32

Maroesjka schreef:
Gewoon een zadelpasser laten komen en het merk aanmeten dat bij je paard en jou past.

En dat is dus naar mijn mening het enige juiste antwoord.
Elk paard is verschillend. En voor elk paard is er een passend zadel. Maar laat er in vredesnaam iemand naar kijken die er verstand van heeft!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:34

Ja, laten we het aan de ruiters vragen! Die weten er alles van! Wat dacht je van een zadelmaker consulteren? Ik heb al gezien, dat de Kieffer en de KN op alle paarden passen, net als een maatje 36 spijkerbroek bij alle vrouwen past! Ga naar een goede zadelmaker en laat je daar adviseren! En warempel, mss past die rossner wel stomtoevallig wel op je paard, of een stubben, of een Albion... Kijk van te voren naar je budget en laat je adviseren. Ik kan je tig goede zadelmakers aanraden. Heb er al heel wat aan het werk gezien en gesproken.

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:31

ik heb een knight rider voor mijn merrie met hoge shoft heerlijk fijn zadel en supper zachte zitting.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:49

idefix4 schreef:
Ja, laten we het aan de ruiters vragen! Die weten er alles van! Wat dacht je van een zadelmaker consulteren? Ik heb al gezien, dat de Kieffer en de KN op alle paarden passen, net als een maatje 36 spijkerbroek bij alle vrouwen past! Ga naar een goede zadelmaker en laat je daar adviseren! En warempel, mss past die rossner wel stomtoevallig wel op je paard, of een stubben, of een Albion... Kijk van te voren naar je budget en laat je adviseren. Ik kan je tig goede zadelmakers aanraden. Heb er al heel wat aan het werk gezien en gesproken.

En dus mag ze niet vragen wat andere bokkers voor ervaringen hebben en met welk zadel?
Tuurlijk moet je er een zadelmaker bijhalen, maar van te voren oriënteren op wat er allemaal is en wat anderen voor ervaring hebben kan nooit kwaad.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:31

Natuurlijk wel. Ik heb een jaar mogen meekijken met een zadelmaker. Het heeft me geschokt. Om mij heen lopen een aantal ruiters die pretenderen het te weten. Die pretenderen het echt, want als ik zie waar ze mee rijden, schieten de tranen in de ogen. Vooral omdat het paard dan duidelijk aangeeft dat het zich niet prettig voelt en hoe lossen ze dat op? Ze slaan hun paard gewoon de bak rond. En dan mag ik daar tussen rijden met mijn hit. Plaatsvervangend voel ik de schaamte t.o.v. het paard. Zijn wij nu echt de mensen die het recht hebben om op zo'n edel dier te mogen zitten? Moeten we niet gewoon dit dier respecteren dan?
Dat iedereen hier dan maar klakkeloos meteen een merk zadel noemt en niet zegt: 'Joh, vraag het een vakmens', vind ik wel jammer. Een gemiste kans.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:40

_Nicky schreef:
Ik heb een bruine Anatomica Orion met boommaat 2 op mijn smalle, maar grote ruin liggen. Die heeft echt een mega schoft, dus het moest zeker een zadel worden met een terug gesneden kamer.

ja die heb ik ook
echt een super fijn zadel
en die van mij (paard) heeft geen makkelijke pasvorm

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 18:16

listiglistje schreef:
Ik zou ook voor prestige gaan (heb ik zelf tenmiste wel gedaan 2 weken geleden)
Mijn paard heeft ook een hoge en lange schoft, prestige heeft terugesneden kamers en zijn super qua kwaliteit.
Voordeel is ook dat de bomen aanpasbaar zijn, als je paard nog groeit kan deze aangepast worden.

Prestiges lopen van 1600 tot zo'n 3000 euro (ik weet niet wat je budget is?)

okee, mijn budget gaat zowieso niet tot meer dan €1000,-

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 18:18

_Christine schreef:
En dus mag ze niet vragen wat andere bokkers voor ervaringen hebben en met welk zadel?
Tuurlijk moet je er een zadelmaker bijhalen, maar van te voren oriënteren op wat er allemaal is en wat anderen voor ervaring hebben kan nooit kwaad.

ja het was mijn bedoeling ook :D

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:20

mhoogenbos schreef:
Prestige?

Ja wilde ik ook zeggen, desnoods 2e hands. Voor 1000 euro koop je echt wel een mooie prestige in nieuwstaat
Heb zelf ook een prestige gekocht vanwege het ruime/brede tussen kanaal

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:24

geerke schreef:

Boommaat heeft niets te maken met de hoogte van de schoft, maar met de bespiering onderaan de schoft.
Jammer dat men dit nog steeds denkt, waardoor er erg veel paarden met hoge schoften met een te krap zadel lopen...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:31

Pikeur schreef:
mhoogenbos schreef:
Prestige?

Ja wilde ik ook zeggen, desnoods 2e hands. Voor 1000 euro koop je echt wel een mooie prestige in nieuwstaat
Heb zelf ook een prestige gekocht vanwege het ruime/brede tussen kanaal

Type Modena of een Top Dressage, die zijn er genoeg te verkrijgen in 2e hands, beide veel wrong en diepe zit :j

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:32

Wij hebben een JC voor 2 paarden met een hoge schoft.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:38

Needje schreef:
geerke schreef:

Boommaat heeft niets te maken met de hoogte van de schoft, maar met de bespiering onderaan de schoft.
Jammer dat men dit nog steeds denkt, waardoor er erg veel paarden met hoge schoften met een te krap zadel lopen...

Inderdaad! Let daarop, want die fout wordt zo vaak gemaakt.. Daarbij vind ik ook echt niet elke zadelmaker betrouwbaar hoor. Ik heb er verschillende kunnen betrappen op onwaarheden of niet objectief advies.