Zadel kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Himawari

Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 10:42

Hoi,

ik heb sinds een januari een paardje gekocht :D , hij heeft een lange tijd stilgestaan bij de vorige eigenaar en werd eenmaal per week eens gelongeerd... Nu staat hij redelijk dik en heb ik nog geen zadel gekocht omdat ik bang ben dat het niet meer zou passen als hij wat slanker wordt... Nu is mijn vraag: zou ik toch al uitkijken voor een goed passend zadel of zou ik nog wat wachten tot hij wat magerder is?

fjordnina

Re: Zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:55

Ik zou beginnen met een boomloos zadel totdat je hem goed op gewicht hebt en kunt houden. Daarna zou ik overstappen op een passend boomzadel.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:03

Idd, zou niet met een mooi zadeltje beginnen, maar gewoon een makkelijk boomlooszadeltje. Totdat je paard ongeveer weer een normaal postuur heeft, wat spieren heeft gekweekt. En dan pas een zadelmaker laten komen om een goed passend zadel bij je paardje uit te zoeken.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:06

Inderdaad een boom loos zadeltje gewoon tweede handse die wel in prima staat is hier mee kun je namelijk nog alle kanten op. En als je paardje de goede maten heeft (om het maar even zo te zeggen haha) zou ik een mooi zadel uit kiezen

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:06

Zover ik iets weet van zadels (wat ik dus niet weet) :P
Moet je een zadel met een medium boom nemen, past op alle paarden zeiden ze bij mij in de zadelmakerij :Y)
Als ik me vergis of het met iets omwissel zeg je het maar hoor :+
groetjes :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:24

babetta schreef:
Moet je een zadel met een medium boom nemen, past op alle paarden zeiden ze bij mij in de zadelmakerij :Y)

Ik weet niet wat voor zadelmaker jij hebt, maar een goede lijkt me echt anders. Er zijn niet voor niets verschillende boommaten. Als ze allemaal met een medium boom uit de voeten zouden kunnen zouden er geen andere maten bestaan.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:26

babetta schreef:

Dat is echt de grootste onzin die er bestaat! Medium is de meest gangbare maat, de meeste paarden hebben medium maar dat het op alle paarden past, nee, natuurlijk niet.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:30

fjordnina schreef:
babetta schreef:

Ik weet niet wat voor zadelmaker jij hebt, maar een goede lijkt me echt anders. Er zijn niet voor niets verschillende boommaten. Als ze allemaal met een medium boom uit de voeten zouden kunnen zouden er geen andere maten bestaan.

Nou sorry hoor, ik ben hier echt geen expert in, ik heb zelf al gezegt dat ik het kan hebben omgewisseld of weet ik veel wat ! :o
En btw mijn zadelmaker is dus echt wel super; Zadelmakerij de Clerck ;)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:21

omg weer een zadelmaker die overal medium opgooit. Of iedereen maat 38 van schoenen heeft.. Hij verkoopt niet een hij Engels merk. Terwijl juist de Engelse merken juist veel meer ontwikkeld hebben de laatste jaren.
Komt hij wel langs om ze te passen of geeft hij zijn zadels zo mee.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:52

hoe heet dat merk, ben t even kwijt.
maar die heeft verwisselbare bomen ;)
ik heb er ook een en het rijd perfect!

Ew11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:00

Ik heb voor mijn jonge paard een Wintec zadel, de boom kun je verwisselen zodat je er een tijd mee kan rijden. Ze zijn niet duur in de aanschaf, makkelijk in onderhoud en rijden prima :D

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:04

even offtopic..
past een boomloos altijd op paarden? ik heb echt geen enkel idee. Ik heb een jiong paar die i van het voorjaar ga inrijden, heb dus nog geen idee wat ik wil. wilde eerst een wintec ofzo, maar ik lees veel over boomloos?

kun je gewoon iets kopen en erop leggen?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:05

wat een onzin,inderdaad,ook niet ieder mens heeft dezelfde schoenmaat.
een zadelmaker die standaard overal medium op gooit is niet goed bezig.

TS,voor jou is inderdaad de eerste periode een boomloos zadel een prima idee,tot je paardje wat afgevallen is en wat meer spieren heeft gekregen

boomloos betekend trouwens niet altijd dat het past,let wel op!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:09

Snoevie schreef:

hoe weet je dan of iets past?

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:51

joyce_eddy schreef:
Snoevie schreef:

hoe weet je dan of iets past?

een zadelmaker bellen! deze heeft daar een hele opleiding voor gehad etc. dus weet over het algemeen wel wat past. grote dingen als schuiven zul je wel zien maar een iets te smalle boom merk je niet. Tot je er een ander (wel passend) zadel op legt en je paard waarschijnlijk veel beter loopt.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:53

lifeofmarit schreef:

das nou een wintec ;) heb ik idd ook heel lang gehad.. een reeks bomen dat wij hadden :+

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:27

mar_fay schreef:
lifeofmarit schreef:

das nou een wintec ;) heb ik idd ook heel lang gehad.. een reeks bomen dat wij hadden :+

Kan ook een thorowgood zijn, of een kent&masters, Fairfax en zo zijn er meer merken die een verwisselbare boom hebben

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:42

Je zou eerst een boomloos zadel kunnen gebruiken totdat je paard is afgevallen spieren heeft opgebouwd. Je moet alleen opletten dat het wel goed past. Indien je paard een hoge schoft heeft, kan dit nog wel eens voor problemen zorgen. Misschien kun je eens een goede zadelmaker bellen en je probleem voorleggen? Wie weet heeft hij/zij wel een goede oplossing hiervoor.
Succes!!

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 14:38

Bedankt voor de tips :). Binnenkort komt er een zadelpasser en dan vraag ik het daar ook nog eens :). Heb trouwens al eens een paar verschillende zadels geprobeerd en alles draait op zijn rug, hij heeft ook bijna geen schoft en is zo rond als een tonnetje :o ...

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:38

Een boomloos of wintec zal het hem vast doen hoor :j

en je hebt ook veel meer andere merken met een verwisselbare boom, de knightrider bv :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:41

joyce_eddy schreef:
even offtopic..
past een boomloos altijd op paarden? ik heb echt geen enkel idee. Ik heb een jiong paar die i van het voorjaar ga inrijden, heb dus nog geen idee wat ik wil. wilde eerst een wintec ofzo, maar ik lees veel over boomloos?

kun je gewoon iets kopen en erop leggen?

nee, de meesten vergissen zich in het feit dat boomloze zadels helemaal niet overal op passen.
Ik dus niet te snel een goedkoop boomloos zadel aanschaffen. ook hier moet je goed kijken of ie past ;)

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:12

waarom wordt er altijd maar een boomloos zadel aangeraden, weet je wel wat zo'n zadel kan aanrichten als de berijder niet goed kan rijden. Mijn paard is er een groot voorbeeld van. En ik heb zelf nooit zo'n zadel gebruikt, helaas een verzorgster tijdens mijn zwangerschap.

Denk goed na wat voor zadel je wilt voor je paard, maar ook voor jezelf, wat wil je ermee gaan doen en pas daar de keus op aan.

En als je paard lang stil heeft gestaan, kun je beter beginnen met longeren, je moet toch ook weer conditie e.d. opbouwen, gewoon lekker rustig aan. En laat aub een goede zadelmaker komen, die goed bekend staat.

Je kan altijd zeggen in wat voor prijsklasse je een zadel zoekt. En dan komt de zadelmaker langs met zadels in die prijsklasse, natuurlijk zullen sommige proberen je een duurdere aan te smeren, maar jij weet wat je portomonnee kan missen.

succes meid ermee.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:37

Omdat over het algemeen een boomloos zadel minder kwaad kan als een slecht passend boomzadel

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:45

ja inderdaad precies zoals je het schrijft, over het algemeen.

Ik zou als ik ts was gewoon even wachten, en rustig beginnen met longeren e.d. en dan een goed passend zadel aan laten meten, of je moet fan zijn van een boomloos zadel, dan is je keus snel gemaakt.

Zelf is mijn zoektocht ook gestart voor mijn 3 1/2 jarige fries, die over een half jaar ingereden gaat worden, ik vind het maar moeilijk.....er is zoveel keus

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:49

Is het nog een jong paard? Dan zou ik een 2e hands nemen, dat nu goed past en over een jaartje verder kijken. Er verandert dan nog zoveel in bouw en bespiering, dat het niet zoveel zin heeft nu een peperduur en gloednieuw zadel te laten aanmeten. Over een jaar heb je er dan niks meer aan.

Als het om een wat ouder, volgroeit paard gaat zou ik zeggen: gewoon gaan oriënteren! Je moet niks, gewoon rustig rondkijken. Verdiepen in verschillende merken en als je uiteindelijk bij bepaalde zadels iets hebt van: Hierop zie ik mezelf wel op mijn paard zitten, vraag je aan je zadelmaker of hij misschien een paar testzadels heeft. Gewoon voelen is het beste, het liefst een week op proef.

Niets overhaasten, je hebt alle tijd.
Veel succes met zoeken!