zadel jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Indigo

zadel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 18:40

Het duurt nog eventjes voor mijn merrie eraantoe is om zadelmak gemaakt te worden maar ik begin met toch al vragen te stellen ivm het harnachement e.d.
Wat hebben jullie gedaan tijdens het opleiden van je jonge paard? Heb je al van het begin een zadelmaker laten komen? ( & is dit dan niet 'zonde' omdat de bespiering toch nog verandert en ev. groei...) Of zijn er andere oplossingen voor?

Ik weet hier namelijk zeer weinig over en zou graag horen wat jullie idee hierover is...

groetjes & alvast bedankt voor de reacties *D

Anoniem

Re: zadel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:53

Ik heb gelijk een zadel maker laten komen. En (als ik het overnieuw mocht doen) zou ik iedere 3 maanden laten controleren. Ook zou ik een goed aanpasbaar zadel kopen. Zoals bijv. wintec (mits dat past natuurlijk).

Ik ken een paard dat als 3 a 4 jarige beleerd is met een slecht passend zadel(wss ook van het is "zonde" want hij veranderd toch nog) En dat paard heeft nu op 15 jarige leeftijd nog steeds regelmatig last van zijn rug.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:56

Ik denk dat je wel een goed passend zadeltje moet hebben, ook voor een jong paard. Om problemen te voorkomen. Ik zou denk ik geen zadel op maat laten maken meteen.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:56

eerst gewoon een oud zadel gebruiken. want het gebeurt wel dikwijls dat het jong paard die voor het eerst zadel opheeft en dan plots gaan bokken en/of rollen.
Als die wat verder zadelmak is dan een goed passende zadel erop leggen anders is je splinternieuw zadel al naar de vaantje!

DAISM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:59

Wintec zadeltje met verstelbare boom (de pro dressuur zit ook nog best lekker) maar moet wel passen! Want als het zadel vanaf het begin niet goed ligt, wordt de paarden rug er niet beter van, zoals hierboven ook wordt gezegd.

_Indigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 19:05

Dakario schreef:
eerst gewoon een oud zadel gebruiken. want het gebeurt wel dikwijls dat het jong paard die voor het eerst zadel opheeft en dan plots gaan bokken en/of rollen.
Als die wat verder zadelmak is dan een goed passende zadel erop leggen anders is je splinternieuw zadel al naar de vaantje!

Met verder zadelmak, bedoel je dan als er echt iemand 'op' begint te rijden, of nog later?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:07

Ik heb er een boomloos op voorlopig.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:09

_Indigo schreef:
Dakario schreef:

Met verder zadelmak, bedoel je dan als er echt iemand 'op' begint te rijden, of nog later?

als het paard het zadel gewoon is. als je al zeker paar keer op gezeten hebt en beetje rijden.
Het is vooral het eerste dagen dat het paard het zadel "eng" vindt. Nadien is hij het gewoon en kan je met een goed zadel je paard verder rijden en opleren.

_Indigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 19:10

Bedankt voor jullie reacties!
Een goed passend zadel van het begint lijkt me dan toch het meest ideaal :)
dan hebben we op dat vlak toch al een zo goed mogelijke start genomen ;)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:14

Ik volg dit topic, heb namelijk hetzelfde probleem :)
Nu vind ik die Wintecs niet ideaal, heb toch liever gewoon leer.
Zijn er geen zadelmakers die hier over nagedacht hebben en dus inwisselbare zadels aanbieden?
Dat je bijv voor een bepaald bedrag een bepaalde periode een zadel kunt gebruiken?
Misschien roep ik wel iets heel geks hoor :o

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:14

_Indigo schreef:

k train veel jonge paarden en maakt ze ook zadelmak. Ik heb daarom 1 oud zadel (voor eerste keer) en dan nog 2 verschillende zadels.
en ik kijk dan wel zadel perfect past. want een jong paard kan in loop van 3 naar 4 ook hard veranderen. Bv. Bij 1 van mijn paard van klant had op 3 jarig leeftijd niet hoge schoft en op 4 jarig leeftijd plots wel door meer ingezakte rug dus moet ik weer ander zadel nemen.

Ieder keer een nieuwe kopen kan ook niet hé. Ik zou aanraden om tijdje met goed passende oud zadel te rijden en later als je paardje wat volgroeid is een zadel om maat laten maken.

_Indigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 19:19

Dakario schreef:
_Indigo schreef:

k train veel jonge paarden en maakt ze ook zadelmak. Ik heb daarom 1 oud zadel (voor eerste keer) en dan nog 2 verschillende zadels.
en ik kijk dan wel zadel perfect past. want een jong paard kan in loop van 3 naar 4 ook hard veranderen. Bv. Bij 1 van mijn paard van klant had op 3 jarig leeftijd niet hoge schoft en op 4 jarig leeftijd plots wel door meer ingezakte rug dus moet ik weer ander zadel nemen.

Ieder keer een nieuwe kopen kan ook niet hé. Ik zou aanraden om tijdje met goed passende oud zadel te rijden en later als je paardje wat volgroeid is een zadel om maat laten maken.

Ik heb dan misschien nog een andere oplossing in gedachten: de mensen van wie ik myn paard heb gekocht zijn ook heel goede vrienden van mij en zij hebben thuis verschillende paarden en zij gingen me helpen bij het opleren. Hoogstwaarschijnlijk kan ik van hen wel een zadel lenen en daarna zelf een kopen (:

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:44

Dakario schreef:

Dat lijkt me ook het slimst! Gewoon eerst een oud plat springzadeltje zoeken (dat ligt het lekkerst XD) na een week is het spannende er wel af en kun je een beter zadel aanschaffen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:48

Nou een plat springzadeltje ligt echt niet goed op elk paard hoor! De boom van het zadel moet wel dezelfde vorm hebben als je paard! Dus als je paard geen platte rug heeft, maar zoals de meeste paarden een schoft met daarna een duidelijke welving in de rug dan draagt een plat zadel niet.

Ik laat de zadelmaker kijken en koop een zadel speciaal voor het paard. Deze laat ik, zeker de eerste periode elk half jaar controleren, vaker indien nodig. Later minimaal jaarlijks. Het hoeft geen nieuw zadel te zijn, maar wel een passende (passend gemaakt). Ik wil zeker zijn van een goede start.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:53

@Jessix, ik bedoelde niet dat een plat springzadeltje op ieder paard het beste past, maar dat het lekker ligt voor jou als je op je paard gaat hangen, ik had dit idd wel iets anders uit mogen drukken :+

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:58

Ik heb eerst het zadel van een ander paard opgelegd dat paste, vind het een beete onzin om een zadel op maat te laten maken om inte rijden.
Tuurlijk moet je geen slecht passend zadel hebben, maar op maat laten maken zou ik niet doen.
Dalijk gaat o rennen,rollen etc, en dan kun je weer een nieuw zadel kunt laten opmeten :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:16

Hyposjuhhh schreef:
@Jessix, ik bedoelde niet dat een plat springzadeltje op ieder paard het beste past, maar dat het lekker ligt voor jou als je op je paard gaat hangen, ik had dit idd wel iets anders uit mogen drukken :+

Oh ok. :) Daar geef ik je dan weer gelijk in!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:22

loeky_flap schreef:
Ik heb eerst het zadel van een ander paard opgelegd dat paste, vind het een beete onzin om een zadel op maat te laten maken om inte rijden.
Tuurlijk moet je geen slecht passend zadel hebben, maar op maat laten maken zou ik niet doen.
Dalijk gaat o rennen,rollen etc, en dan kun je weer een nieuw zadel kunt laten opmeten :+

Rennen en rollen kun je voorkomen. Tja.. de een vind het onzin, de ander noodzakelijk. ;) En daarbij speelt geld zoals altijd een rol.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:28

waarom geen boomloos zadel? zijn niet door in aanschaf, ligt 7 van 10 x gewoon goed.
is lekker ligt voor je paard!
ik denk dat een boomloos zadel eerder goed past, dan een boomzadel.
als je paard dan meer ontwikkeld is en de juiste bespiering heeft gekregen kun je een passen boomzadel kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:31

ik ben van plan met boomloos te beginnen en zoals Maritje zegt, als hij 'klaar' is met ontwikkelen van de bespiering en alles, dan ga ik wellicht voor een aangemeten boomzadel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:31

IK heb een boomloosje voor de eerse 2 jaar en ga dan pas een definitief zadel kopen. Ik wil geen risico lopen met niet passende zadels..

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:34

Je hebt al verschillende oude merkzadels voor een niet zo hoog bedrag. Heb zelf goede ervaringen met oude Kieffer zadels als het om beleren gaat. Voor m'n oudje 17 jaar geleden een Norbert Koof springzadel gebruikt omdat deze flinke wrongen had en voor m'n ukkie heb ik vorig jaar een Kieffer Lech in bruikleen gehad.

Heb pas na een paar maanden een nieuwer 2e hands zadel gekocht voor een flink bedrag en deze zal ik binnenkort weer moeten laten aanpassen.

anonymous54

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:42

Ik zag het al voorbij komen... maar ik heb mijn 3 jarige merrie zadelmak gemaakt met een passend oud veelzijdigheidszadel. Na ongeveer 2 maanden toen ik rondjes in de bak los kon rijden heb ik een zadelmaker laten komen en heb ik een zadel nieuw gekocht en op maat laten maken. Omdat het paard natuurlijk nog jong is kwam de zadelmaker eerst elke 3 maanden om het zadel weer passend te maken. Nu is mijn paard bijna 5 en komt de zadelmaker elk halfjaar. Het zadel ligt nog steeds super!

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:39

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:55

Ik heb een Wintec voor de jonge paarden, die zijn redelijk goed aan te passen en dus makkelijk passend te maken.. En het is door het kunststof ook lekker licht dat vind ik ook een groot voordeel. Zodra ze dan wat meer uitgegroeid zijn krijgen ze een op maat gemaakt zadel :)