Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

idefix4 schreef:Bedenk je wel wat je er mee wil doen. Is het nodig voor je zadel? Want ik had er één en die kon ik binnen een maand weer verkopen, omdat ie overbodig was. Dan is een HH al meer dan voldoende. Voor het mooi moet je er niet mee willen rijden. Het verstoort het contact met de rug van je paard enorm. Ik zie ook heel vaak mensen rijden met een te smal zadel, met ook nog zo'n bontje er onder. Een goed passend zadel is dan een veel verstandigere investering.
idefix4 schreef:Het merk schaap!
Bedenk je wel wat je er mee wil doen. Is het nodig voor je zadel? Want ik had er één en die kon ik binnen een maand weer verkopen, omdat ie overbodig was. Dan is een HH al meer dan voldoende. Voor het mooi moet je er niet mee willen rijden. Het verstoort het contact met de rug van je paard enorm. Ik zie ook heel vaak mensen rijden met een te smal zadel, met ook nog zo'n bontje er onder. Een goed passend zadel is dan een veel verstandigere investering.
JPS schreef:Hoewel mijn voorkeur zou uitgaan naar een passend zadel zonder het gebruik van een bontje, zou ik wanneer je er wel voor kiest om een bontje te kopen goed opletten dat het van echte wol gemaakt is en niet synthetisch
idefix4 schreef:Wat er bij profs gebeurt? Die hebben een goeie sponsor en minimaal 3 zadels in omloop, dus die kijken daar wel degelijk naar! (Dat weet ik zeker, want ik heb op een paar stallen gekeken) En maandelijks een ander zadel is wel vaak hoor. Maar er zijn ook zadels met verstelbare bomen. En bijna elk zadel kan in een pers verbreed worden. Wat wil je nu eigenlijk? Paarden zijn een dure hobby. Geef je je geld niet uit aan een goed zadel, dan wel aan een dierenarts of fysio. 't Is maar waar je het liever aan besteed.
Divoza met bontje? Geen Prolite? Die is in dikte te verstellen en groeit met je paard mee. Die raden ze daar meestal liever aan. Is ook geschikter voor een groeiend paard. Ze hebben daar ook de Kavalkade. Die is ook erg goed. 2e hands kun je die ook vaak goed bemachtigen.
Zoals je schrijft rijd je diverse paarden dan is een kavalkade of Prolite een veel slimmere investering! Bij die waar ik was, is het zadel aangepast aan het meest 'talentvolle' of belangrijkste paard. Bij de rest was het dan een kleine aanpassing. Bij een enkel paard moest er een heel ander zadel op. Waar ik kom, rijd idd bijna al zijn paarden ook met 2 zadels, maar bij de meeste paarden paste zijn belangrijkste zadel heel behoorlijk. Ik ga zijn naam niet op internet zetten, uit privacy overwegingen. Als je wil weten wie, PB je me maar.
Een prof rijdt ook niet met bontje onder het zadel. Dan mis je gewoon het contact met de paardenrug.
HBZ schreef:JPS schreef:Hoewel mijn voorkeur zou uitgaan naar een passend zadel zonder het gebruik van een bontje, zou ik wanneer je er wel voor kiest om een bontje te kopen goed opletten dat het van echte wol gemaakt is en niet synthetisch
Ja dat is nogal een dure grap om bijna elke maand een passend zadel te moeten kopen, dat gebeurt op de stallen van profs ook zeker niet.
Een bontje kan geen kwaad als het maar niet de boel te smal maakt, daar ben ik van op de hoogte.
Dit advies is door de zadelmaker van Divoza gegeven om er gewoon een bontje onder te doen, en ik zie daar het probleem helemaal niet van in, mits het maar past.
idefix4 schreef:Wat er bij profs gebeurt? Die hebben een goeie sponsor en minimaal 3 zadels in omloop, dus die kijken daar wel degelijk naar! (Dat weet ik zeker, want ik heb op een paar stallen gekeken) En maandelijks een ander zadel is wel vaak hoor. Maar er zijn ook zadels met verstelbare bomen. En bijna elk zadel kan in een pers verbreed worden. Wat wil je nu eigenlijk? Paarden zijn een dure hobby. Geef je je geld niet uit aan een goed zadel, dan wel aan een dierenarts of fysio. 't Is maar waar je het liever aan besteed.
Divoza met bontje? Geen Prolite? Die is in dikte te verstellen en groeit met je paard mee. Die raden ze daar meestal liever aan. Is ook geschikter voor een groeiend paard. Ze hebben daar ook de Kavalkade. Die is ook erg goed. 2e hands kun je die ook vaak goed bemachtigen.
Zoals je schrijft rijd je diverse paarden dan is een kavalkade of Prolite een veel slimmere investering! Bij die waar ik was, is het zadel aangepast aan het meest 'talentvolle' of belangrijkste paard. Bij de rest was het dan een kleine aanpassing. Bij een enkel paard moest er een heel ander zadel op. Waar ik kom, rijd idd bijna al zijn paarden ook met 2 zadels, maar bij de meeste paarden paste zijn belangrijkste zadel heel behoorlijk. Ik ga zijn naam niet op internet zetten, uit privacy overwegingen. Als je wil weten wie, PB je me maar.
Een prof rijdt ook niet met bontje onder het zadel. Dan mis je gewoon het contact met de paardenrug.
Citaat:Hoi HBZ, ik geloof je meteen als je zegt dat je op de hoogte bent, maar misschien moet je eens verder informeren dan bij Divoza alleen. En natuurlijk is het een "dure grap" om een passend zadel te kopen maar paardrijden is nou eenmaal een dure sport en elk paard verdient een goed passend zadel.
De opmerking dat dat "op de stallen van profs ook zéker niet gebeurt" vind ik generaliserend doordat je uit één of bepaalde gevallen een algemenere conclusie trekt.
Je kunt het echt niet voor meerdere paarden passend maken met een bontje.
Daarnaast denk ik dat je het ruitergevoel met de paardenrug vermindert.
Hiermee wil ik niet zeggen dat ik anti-bontje ben hoor:-) Integendeel, ik denk dat het in specifieke gevallen een (tijdelijke) oplossing kan bieden en dan zou ik zeker voor echte vacht gaan en niet voor synthetisch.
Misschien wat duurder maar wel stukken beter!
petitparis schreef:Ik zou niet durven stellen dat elke prof geen bontje heeft, maar steeds een op maat gemaakt zadel.
Iemand die professioneel paarden rijdt en verkoopt, investeert niet in op maat gemaakte zadels voor elke paard dat binnen komt, maar heeft een aantal "standaard"zadels en gebruikt een bontje of correctorpad indien nodig.
Sommige paarden staan nog geen maand bij hun op stal. Dat zou betekenen dat ze er eigenlijk niet mee kunnen werken en de potentiële kopers laten testrijden, omdat ze geen passend zadel hebben...
Lijkt me geen aannemelijk uitgangspunt...
Verder ben ik wel van mening dat wanneer je een paard voor langere termijn rijdt, je je zadel moet laten aanpassen ipv allerlei pads te gaan gebruiken...
idefix4 schreef:Maar ja, de gemiddelde springruiter zit niet veel in zijn zadel hè? Hij hangter meer boven.
( laten we het dan nog maar even niet over de singelstoten hebben die meestal over de boom lopen...........)