Welk deken voor paard dat 24/24 in kudde buiten staat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tweety_be

Welk deken voor paard dat 24/24 in kudde buiten staat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:47

Mijn merrie staat 24/24 buiten in een kudde van 9 paarden, zomer en winter, welke weersomstandigheid ook. Ze staat al 3 jaar zonder deken buiten in de winter en dit geeft weinig problemen, alleen véél haar :o haha.
Volgend seizoen echter hoop ik dat mijn merrie drachtig is. Om er voor te zorgen dat ze niet al haar energie moet steken in zich warm te houden, wil ik haar dus een deken opleggen.
Ik ben van plan een aantal dekens + reparatie set te kopen, zodat ik nooit zonder deken zit.

Vroeger, toen ze nog op stal ging 's nachts, kreeg ze een deken op, dus ze kent het wel. Echter heb ik redelijk wat dekens versleten toen en ben ik nu op zoek naar een paar échte goede! De laatste deken die ze op had, was toen ze net verhuisd was naar haar plekje nu, die deken was hélemaal compleet gesloopt. Dat heeft mij er mede doen voor kiezen om geen dekens meer te gebruiken.

Nu ben ik dus een beetje de pro's en de contra's aan het bekijken. Mijn paard steekt namelijk wel erg veel energie in zich warm houden (na de winter is ze toch flink wat afgevallen) en dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor een eventuele drachtigheid.
Daarbij wil ik ook met haar aan de slag, en dan is al dat haar niet echt zo handig. Zeker niet als ze na het werk meteen weer de wei opgaan.

Dus, iemand ervaring met dekens voor paarden die 24/24 in kudde buiten staan?
Welke deken raden jullie aan? Welk merk? Hoeveel grams? Met of zonder hals? Etc.

Alle tips en info zijn welkom! Ik ben er namelijk nog niet helemaal uit...

Bedankt alvast!

NRPS97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:53

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:55

ik heb de bucas all in one (big neck)
deze kun je gebruiken voor temperaturen van -10 tot + 15 geloof ik, past zich aan aan de temperatuur van het paard.
hele sterke deken,preventief inspuiten met anti bijt spul.
op welke datum wil je dat je paard bevalt? stel dat je een maartveulen wil, hou er rekening mee dat je merrie dan nog een deken op heeft, en dat dat echt niet handig is tijdens bevalling, en ook niet in de tijd erna (veulen kan erin verstrikt raken, etc)
dus zorg dat je paard bevalt op een tijdstip dat ze geen deken meer nodig heeft.
Persoonlijk zou ik zorgen dat ze gewoon 24/7 ruwvoer heeft (voordroog of kuil bv, is wat rijker dan hooi) en goed bijvoeren met een goede merriebrok.
Eventueel ook apart zetten met een of twee andere paarden en niet in de kudde laten, zodat ze zeker haar portie binnenkrijgt.
Mijn merries staan enkel geschoren onder dekens als ze getraind worden, bij drachtigheid lopen ze gewoon in hun nakie...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:56

Die ouderwetse canvas dekens (new zealand)
Esperanza schreef:
Renco Paardendekens. Dhr. NC van der Velden. v.Reedeweg 8. 3927 BB RENSWOUDE.
0318-574022/06-50564412

Dit zijn de echte...

BertBaley

Re: Welk deken voor paard dat 24/24 in kudde buiten staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:58

Bucas absoluut :j !

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:02

Persoonlijk zou ik een paard wat dag en nacht buiten staat nooit geen deken opleggen.
Dit maakt het voor een paard wat alleen maar buiten staat juist moeilijker zich warm te houden.
Een wintervacht is dan nog altijd het beste in zo'n situatie.
Als ze veel energie steekt in het zich warm houden en daardoor terug valt, dan is goed voeren de enige oplossing.

andreasahran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:05

Ik zou gewoon meer gaan voeren en de vacht lekker z'n eigen gang laten gaan *D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:07

Ik zou alleen een ongevoerde regendeken opdoen als er meer dan 8 mm gaat vallen, een buitje smelten ze niet van, langdurige regen tussen 2 en 10 graden is heel koud voor ze en kost veel energie. Met een regendekentje zo opgelost. En wordt er beter weer voorspeld? Doe je gewoon de deken weer af :j

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:10

Trennie schreef:
Persoonlijk zou ik een paard wat dag en nacht buiten staat nooit geen deken opleggen.
Dit maakt het voor een paard wat alleen maar buiten staat juist moeilijker zich warm te houden.
Een wintervacht is dan nog altijd het beste in zo'n situatie.
Als ze veel energie steekt in het zich warm houden en daardoor terug valt, dan is goed voeren de enige oplossing.

Mee eens! Ook bij de sociale contacten tussen de paarden zit een deken alleen maar in de weg.

Enne, waarom wil je eigenlijk een veulen als ik vragen mag?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:18

ik zeg ook bucas, zijn supersterke dekens en mijn paard voelt er eigenlijk altijd het zelfde onder (niet te warm, niet te koud) of het nou +10 of -10 is.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:09

Bedankt voor de antwoorden.

Geloof me, als er 1 paard is die véél eet, dan is het mijn paard wel :D. 2e in rang en constant aan het eten! Die laat haar echt niet wegjagen als ze honger heeft :o Ze krijgt a volonté voordroog en hooi (zéker met dit weer). Daarbij voer ik zelf ook nog bij met Optiform van Mijten. Als ze gewerkt heeft krijgt ze ook nog Herba-Mix van Mijten. En als extraatje is er ook nog bietenpulp en af en toe een slobbertje. Laten we ook niet de vitaminen- en mineralenliksteen in de wei vergeten en de Pavo vitaminenkoek die ze krijgt. Ik denk dat ik qua voeren echt wel goed zit hoor. Ze krijgt meer dan alle andere paarden samen denk ik :x
Mijn paard is nu eenmaal nogal een 'fijn' ding. Echt mager is ze niet (was 3 jaar geleden wel anders), maar dik is ze nu ook niet echt te noemen en echt 'rond' ga ik haar nooit krijgen denk ik, dat zit er gewoon niet in.

Van de winter is het me wel al vaker opgevallen dat ze staat te 'rillen'. Nu weet ik zelf niet goed of dit van de kou is (was toen echt wel koud en ijzige wind + sneeuw brrrr), of eerder iets is om zich warm te houden. Ze kan binnen in de stal gaan staan, maar ik tref haar altijd buiten aan (ook als ze niet aan het eten is!), dus ja...

Ik vraag dan ook om raad en ervaringen, mijn besluit staat namelijk nog niet vast om een deken op te leggen hoor. Het is eerder zo een bedenking die ik heb en dan wil ik dit even kwijt.

Ik zou zeker geen maart veulen willen, dan is het gewoon nog veel te koud. Eerder eind april, begin mei, als de temperaturen minstens boven de 10 graden blijven. Veulen staat al enige tijd op de planning en is eigen keuze. Ik heb over de kosten, mogelijkheden, etc. nagedacht. Ik ben geen Penny-meisje (niks op tegen overigens) die eens een veulentje wilt omdat ze 'het zo schattig vindt' :roll:. Ik weet hoe slecht de markt is. Het is dan ook niet voor de verkoop maar voor mezelf. Ik heb gekozen voor een hengst mèt papier, die mijn merrie kan verbeteren. Er is hier lang over nagedacht en ik blijf er over nadenken. Als de mogelijkheid er niet is, gaat het niet door. Vandaar dat ik ook deze vragen stel :)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:13

Ik weet niet of je haar geregeld poetst?
Paarden die dag en nacht buiten staan, krijgen wat meer huidvet op hun vacht.
Dit is nl ook een bescherming tegen weersomstandigheden.
Ze worden hier ook lekker waterdicht van, omdat het water eraf rolt.
Het is dan ook een must om deze paarden zo min mogelijk te poetsen, want daarmee haal je dit vetlaagje weg.
Hooguit daar waar het harnachement zit wordt dan gepoetst.

Dat rillen is een onderdeel van het warm houden en daar is juist niets mis mee.
De mensen met paarden vertalen dit naar dat het paard het koud heeft en vergelijken het met een mens.
Deze opvatting klopt allerminst.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:25

Ik poets enkel als ik ga rijden (en dat is in de winter zo'n 2x maand, als het al zoveel is whaha) en enkel op de plek waar zadel + singel komt te liggen. Ondertussen zit ik al 17 jaar in de paarden en staat mijn paard al 3 jaar buiten, ik veronderstel dat ik er dan wel iets van af weet ook; althans dat mag ik toch hopen :o haha.

Dat rillen wist ik ook dat het is om zich warm te houden. Maar omdat het toch wel vaak voorkomt (en alleen bij mijn paard, het is me nog niet bij de andere opgevallen) en mijn paard wel degelijk wat afvalt in de winter (ondanks goed voeren), had ik er toch mijn bedenkingen bij. Noem het onzekerheid of whatever, maar mijn paard is me goud waard, dus wil ik ook het beste voor haar. Dan stel ik liever een vraag te veel dan te weinig.

Owh en je moet er mij niet van overtuigen hoor, persoonlijk vind ik zonder deken buiten staan nog altijd het beste. Een betere bescherming is er niet. Ik wil dan ook niet onnodig met dekens beginnen. Maar ik wil wèl het beste voor merrie en (ongeboren) veulen! En als een deken dan uitkomst zou bieden, dan graag. Zo niet, dan hoor ik graag hoe jullie dat zien :)

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:38

Dit is misschien niet helemaal een antwoord op je vraag, maar als je paard altijd zonder deken goed de winter door komt hoeft ze nu echt geen deken op.
Is er wel beschutting?
Een deken belemmert alleen maar.
Stevige dekens zijn de rambo's, rhino's, new zealand dekens enz.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:40

Ik stelde deze vragen om een beter beeld te krijgen over je situatie.
Ik ga er niet vanuit dat je niets weet van paarden.
Zoals jij het topic bedoeld hebt, zo vat ik het ook op.

Ik neem aan dat het om het bonte paard uit je profiel gaat?
Omdat zij gedeeltelijk arabisch bloed voert, kan het zijn dat zij inderdaad meer moeite moet doen om warm te blijven.
Als je dit vergelijkt met andere paarden uit de kudde, dan kun je dat alleen maar doen met een vergelijkend ras.
Staat er eenzelfde paard in de kudde als die van jou?

Een koudbloed bijv houdt zichzelf veel gemakkelijker warm en zal dus ook minder snel rillen om het warm te houden.
Deze maakt ws ook een langere wintervacht aan.
Daarom is het moeilijk om zo'n vergelijking te maken, dat is appels en peren met elkaar vergelijken.

Ik denk dat je juist wel heel goed bezig bent zo en dat je niet onzeker hoeft te zijn of het allemaal wel goed zit.
Ook qua voeren ben je niet zuinig en ze heeft het blijkbaar nodig.
Ook daarin zou ik qua hoeveelheid niet een vergelijking met andere paarden maken.
Want ook hierin geldt: het ene is het andere niet.
Misschien zou mais(meel) nog een idee zijn?

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:40

tweety_be schreef:
Bedankt voor de antwoorden.

Geloof me, als er 1 paard is die véél eet, dan is het mijn paard wel :D. 2e in rang en constant aan het eten! Die laat haar echt niet wegjagen als ze honger heeft :o Ze krijgt a volonté voordroog en hooi (zéker met dit weer). Daarbij voer ik zelf ook nog bij met Optiform van Mijten. Als ze gewerkt heeft krijgt ze ook nog Herba-Mix van Mijten. En als extraatje is er ook nog bietenpulp en af en toe een slobbertje. Laten we ook niet de vitaminen- en mineralenliksteen in de wei vergeten en de Pavo vitaminenkoek die ze krijgt. Ik denk dat ik qua voeren echt wel goed zit hoor. Ze krijgt meer dan alle andere paarden samen denk ik :x
Mijn paard is nu eenmaal nogal een 'fijn' ding. Echt mager is ze niet (was 3 jaar geleden wel anders), maar dik is ze nu ook niet echt te noemen en echt 'rond' ga ik haar nooit krijgen denk ik, dat zit er gewoon niet in.

Van de winter is het me wel al vaker opgevallen dat ze staat te 'rillen'. Nu weet ik zelf niet goed of dit van de kou is (was toen echt wel koud en ijzige wind + sneeuw brrrr), of eerder iets is om zich warm te houden. Ze kan binnen in de stal gaan staan, maar ik tref haar altijd buiten aan (ook als ze niet aan het eten is!), dus ja...

Ik vraag dan ook om raad en ervaringen, mijn besluit staat namelijk nog niet vast om een deken op te leggen hoor. Het is eerder zo een bedenking die ik heb en dan wil ik dit even kwijt.

Ik zou zeker geen maart veulen willen, dan is het gewoon nog veel te koud. Eerder eind april, begin mei, als de temperaturen minstens boven de 10 graden blijven. Veulen staat al enige tijd op de planning en is eigen keuze. Ik heb over de kosten, mogelijkheden, etc. nagedacht. Ik ben geen Penny-meisje (niks op tegen overigens) die eens een veulentje wilt omdat ze 'het zo schattig vindt' :roll:. Ik weet hoe slecht de markt is. Het is dan ook niet voor de verkoop maar voor mezelf. Ik heb gekozen voor een hengst mèt papier, die mijn merrie kan verbeteren. Er is hier lang over nagedacht en ik blijf er over nadenken. Als de mogelijkheid er niet is, gaat het niet door. Vandaar dat ik ook deze vragen stel :)

Ik lees nu pas deze post, dat verandert de zaak wel.
Is er een reden dat je paard niet graag in de stal gaat staan?
Hopelijk blijven evntuele dekens heel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:46

in principe is afvalln in de winter geen zon groot probleem, al zeker niet als ze amper gereden wordt, en ze in de zomer terug mooi op gewicht komt,
ikzelf zorg voor mijn koudbloeden voor onbeperkt, maar arm hooi, en heb zelfs liever dat ze in de winter een paar kilo verliezen, omdat het er zeker terug opkomt in de zomer.
Maar ik kan me wel voorstellen als je een dun paardje hebt dat het niet gewenst is.

je zit alleszins meer dan goed kwa voeding, dus enige dat ik tijdens de dracht zou aanpassen is een merriebrok bijgeven.
échter, een dracht vergt niet perse meer van een paard, pas in de laatste 3 maand van de dracht hoef je bij te voeren met merriebrok, en dat is enkel voor bepaalde eiwit verhoudingen.

dus dat wil zeggen als je begin mei een veulen wilt, je in principe maar vanaf februari moet beginnen bijvoeren, en dat een veulen ook dan pas meer begint te vergen van de merrie.

Mijn persoonlijke keus zou zijn om ze gewoon zo te laten staan, zonder deken, en ze in de gaten te houden, maak wekelijks een foto dat ze in dezelfde stand staat, en vergelijk regelmatig de foto's met de beginfoto, zo kun je zien of ze zichtbaar vermagerd is tegenover de start.
echter zou ik wel op de hele koude dagen (dus bv sneeuw en ijzige wind, of dagenlang regen) een licht gevoerd dekentje opgooien, zeker als je nu merkt dat ze staat te rillen, koude is niks, regen lukt ook wel nog, maar regen in combinatie met koud en wind, of dagenlange regen is funest, zeker bij een dun paardje met een dun vachtje.
Als je merkt dat ze ietwat teveel afvalt, of koud heeft, gooi je gewoon het deken erop ;)

Ikzelf ben ook anti deken ed, maar mijn merrie die ik nog half in training heb staat momenteel geschoren onder een bucas 400 grams, bevalt me totnutoe goed :D

edit: iedereen roept hier wel dat rillen een natuurlijke reactie van het paard is om warm te worden
echter wel eens bedenken, als een paard rilt betekent dit wel dat het paard koud heeft, en dat ze staat te rillen om warm te worden, een paard zoals mijn 18 maander, die een berenvacht heeft en reservevetjes laat ik ook lekker rillen, verbrand ze wat vet mee, maar een dun paardje die moeite heeft om op temperatuur te komen gooi ik ook lekker een dekentje op hoor, rillen = koud, paard die geen reserve heeft kan dat simpelweg niet gebruiken.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:52

Ik zou ook geen deken opleggen, mijn merrie is vorige winter ook drachtig de winter goed doorgekomen met onbeperkt hooi, liksteen en een goede merriebrok(ben dit vanaf de 2e maand dracht al gaan voeren). 24/7 buiten zonder schuilstal(wel bomen aan de winderige kant). Veulentje kwam 10 maart met een mooi vachtje eruit en met 1,5 week oud stond hij ook al 24/7 buiten.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:53

Ik zou er geen deken opleggen, de deken vervangt wel de vacht maar bied geen extra warmte. De haren onder de deken zijn minder omdat de deken de warmte geeft. Daarbij kan als je paard het wel koud heeft minder goed de haren overeind zetten om een tijdelijke extra isolatielaag te maken.

Voor het ongeboren veulen hoef je niet zoveel zorgen te maken, die komt eerst, dan vacht dan ma zelf.
Genoeg ruwvoer blijven aanbieden desnoods wat bijvoeren als je haar te mager vindt worden. Voer niet af en toe 3 kg maar voer dan elke dag wat. Je moet even zoeken naar wat voldoende is om uit de ribben te houden.

Ik heb een welsh staan dat is net een wolle bol en valt af in de winter (mag ook wel hij is ook bol), daartegen een 1.5 jarige haflinger met minder vacht die ik in de gaten moet houden dat hij niet aankomt.
De welsh heeft vanwege werk ook buiten gestaan met een ongevoerde regendeken, 1 jaar met werk 1 jaar zonder werk. Beide jaren moest ik hem bijvoeren in verband met afvallen. Nu doet hij bijna niets staat zonder en toch valt hij af. Je heb gewoon van die types die veel energie verbruiken in de winter. Maar dit staat in mijn ogen los van wel of geen deken op.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:54

bucas dekens !

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 23:10

@ vito05, het deken is niet voor nu hoor, dit seizoen komt er geen deken op.
Het is voor volgend seizoen, als ze drachtig zou zijn, zodat ze al haar energie niet in zich warm te houden hoeft te steken. Als ze niet drachtig zou raken, dan blijft ze ook zonder deken staan. Tenzij ik echt plannen heb om flink te gaan trainen ofzo, dan moet ik even bekijken wat ik ga doen.
En ja, er is een grote schuilstal waar ze altijd in kan gaan staan. Mede doordat ze 2e in rang is, heeft ze altijd 1ste keus in de stal ;) Verder is er ook nog veel beschutting van bomen. Waar ze nu staat is echt wel een super plekje hoor!
Owh, maar ze gaat wel in de stal staan hoor... In de zomer! Haha, perfecte beschutting tegen de zon en vliegen. In de winter staat ze gewoon liever buiten. Tenzij het echt regent dat het giet, dan tref ik haar soms wel in de stal aan, maar ook niet altijd hoor.
Mijn paard is een beetje een gek ding ;)

@ Trennie, mijn post was niet aanvallend bedoelt ofzo hoor, kwam mss wel beetje over zo, sorry :o Ik weet dat je het doet om me te helpen, dus bedankt :)
Het gaat inderdaad om de bonte uit mijn profiel :D
Er staat een arabier op ons plekje, die nog minder haar lijkt te hebben (maar wel meer vet hihi), en haar heb ik ook nog niet zien rillen. Verder staan er verschillende rassen, waaronder een 2-jarige paint, kruising kwpn-quarter, 2 kruising dravers, 2 haflinges en kruising fjord-tinker. Ik denk niet dat ik er al 1 van heb zien rillen. Althans het is met nog niet opgevallen, maar ja, ik kijk dan ook alleen maar als ik er ben en als ik merk dat mijn paard rilt.
Op zich denk ik dat mijn paard best wel een dikke vacht heeft hoor. Ze steekt gewoon veel energie in zich warm te houden. Ze heeft echt geen vet te veel, de andere paarden hebben net iets meer speklaag (buiten dan de paint mss, die was vorige winter erg vermagerd maar doet het nu erg goed).
Dat mais zal ik in gedachten houden :)

@ Duhelo, bedankt voor de raad en de tips, hier heb ik zeker wat aan :).
Het is niet zo dat mijn paard echt overdreven vermagerd, maar het is wel duidelijk dat ze minder 'rond' is dan voor de winter. Gelukkig trekt dat allemaal wel snel mooi bij. Alleen weet ik dus niet hoe dat gaat zijn als ze drachtig is. Vandaar mijn vraag ivm dekens. Mocht ik er 1 nodig hebben, dan wil ik wel een goede namelijk. Heb geen zin om een hele winter dekens af en aan te sjouwen.
Ik ben dus niet meteen van plan om al op voorhand met dekens te beginnen, maar eerder als het echt nodig blijkt te zijn. Maar als het dus zover is, wil ik wel weten welke deken ik het beste kan nemen ;) haha.

@ corinepgek, deken zou pas zijn als ik echt merk dat mijn merrie het zonder niet meer redt. Waarmee ik dus bedoel dat ik ze zie vermageren. Dat lijkt me namelijk niet gezond voor merrie noch (ongeboren) veulen.

@ BlueStar, deken zou in geval zijn dat de merrie echt te mager wordt, ondanks goed voeren, etc. Er zijn limieten aan hoeveel energie een paard kan steken om zich warm te houden. Deken zou niet als vervangend dienen (ik laat haar dus wel een wintervacht krijgen), maar enkel als 'hulpmiddel' om zich warm te houden bij extreem weer. Normaal zou ik mij daar geen zorgen om maken, maar vorige winter was toch wel streng en deze winter is er niet minder om. Dan neem ik liever al mijn voorzorgen dan er te laat bij te zijn...

Tja, het is misschien een tikje overdreven dat ik dit nu al vraag, maar ik wil enkel het beste voor mijn paard :) Ik voorkom liever dan dat ik genees!
Nogmaals iedereen bedankt voor de antwoorden!
Blijf maar komen met tips en raad :D Je bent nooit te oud om bij te leren ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:14

om dan terug te komen op je originele vraag: ik zweer bij bucas wegens de pasvorm, maar helaas, als ze willen krijgen ze ze wel kapot
(vorige winter was die in flarden, mevrouw was er op gaan staan tijdens het liggen en dan moet het kapot, deze winter is er nog niks aan *klopt af* dus hoop hem volgend seizoen ook te kunnen gebruiken :D)
ik vrees ook dat, als er slopende paarden bijstaan, er geen enkel deken het zal houden.
Misschien is het dan beter (als je niet van plan bent om 24/7 een deken op te gooien, maar enkel als ze koud heeft/heel slecht weer is, of als ze vermagerd) om dan een drietal goedkope dekens te halen (bij agradi heb je er vanaf 50 euro die ook mooi waterdicht zijn en blijven (heb ik ook gehad, die van sectolin, hele fijne deken, maar helaas te krap aan de voorkant voor mijn trekpaard) en waar het niet zo erg is als ze gesloopt worden, want als ze kapot willen dan gaan ze kapot, duur of niet...

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:47

Ik heb zelf 2 KWPN'ers en een AES (Met overheersend KWPN bloed en Hackney)
De AES is 's winters een Teddybeer met mega vacht en staat nu in een open opfokstal met dagelijks toegang tot weide/paddock.
Hebben onbeperkt toegang tot hooi/kuil en krijgen 2x per dag brok bijgevoerd.

De 2 KWPN'ers (en AESje zonder deken) hebben tot op vorige jaar 24/7 buiten gestaan (met top temp. 's nachts -25) onder een QHP 100grams
winterdeken, onbeperkt hooi meer richting Kuil (ivm vocht in het gras waardoor ze meer vocht binnenkrijgen). Nadeel van hooi richting kuil of puur
kuil is dat je dus veeeeel meer moet bijvoeren om ervoor te zorgen dat een paard de juiste hoeveelheid drogestof binnenkrijgt. Formule is ong. 1kg drogestof op 100kg paard per dag!
Naast de vitamines en slobber en brok ( totaal over hele dag per paard zo'n 6 a 7kg) en de dekens die pas opgingen bij extreme regen en/of te grote temp. daling binnen korte tijd en
pas permanent toen de temp. -10 bereikte.

Met name 1 van mijn KWPN'ers rilde ook door de winter en alle 3 verloren wel wat gewicht maar nooit extreem veel dat ik een paar ribbenkasten had rondlopen.
Ik vind de QHP dekens ideaal want ze kunnen tegen een stootje daar een merrie, ruin ze op hadden en er een hengst bijstond zijn ze nooit gescheurd oid.
De prijs / Kwaliteit ratio is in mijn menig super want ik heb ze nog steeds 6jaar later en gebruikt ze dagelijks.

En als je een veulen wilt laten komen kun je zelf de tijd uitkiezen, beter wat later veulen als je ze 24/7 buiten wilt hebben dan een vroeg veulen.
Nadeel is wel dat bij meeste STB je paard ongeacht de werkelijke leeftijd op de 31e dec. dat jaar op 1 jan 1 jaar is voor het STB ipv 6 of 7 mnd.

Maar verder lekker bijvoeren en op tijd beginnen met Merriebrok en het Veulen zo lang mogelijk Veulenbrok geven. Pavo heeft daar speciaal brok voor tot als ik me goed herinner 3e jaar.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:53

Ik verzorg een merrie die zonder dek staat wel maar een paar uur buiten, maar ik heb dit jaar juist zonder deken gekozen omdat een het veulen vroeg kwam en het dan niet kan drinken met een dek op.
En je niet ineens het dek af kan halen dus het kan wel maar dan zorgen dat het pas in April of mei word geboren.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 00:19

Mijn paard heeft tot vorig jaar altijd 24/7 buiten gestaan in een kudde. eerst zonder deken toen die van mij werd met later ook dekenmodel geschoren. Ik sfeer bij mijn hh horse deken maar die is 5jaar oud die van nu zijn helaas van ander materiaal. Ik heb 2 jaar een bucas gehad die mij niet is bevallen (pasvorm warmte en bevestiging hals) ben nu over op horseware die bevalt super. Als je voor een deken gaat zou ik zoiezo naar 1200d kijken.