Halstertouwen met goede, stérke musketons?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Halstertouwen met goede, stérke musketons?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 18:28

Het is 'maar' een Welsh a-tje van rond de 1.20m. maar madame heeft sinds september dat ik haar aankocht, al een stuk of 8 (!) halstertouwen gesloopt. Of nouja, touwen.... het touw blijft netjes heel, maar de musketonhaken knappen/breken. Zelfs een stuk of wat splinternieuwe halstertouwen die ik speciaal voor een aantal 'nette' halsters had gekocht omdat ze er mooi bij pasten.

Ze hangt nog wel eens als ik haar vast zet, soms om niets en dan vrij zachtjes, soms omdat ze echt flink in paniek is om het één of ander (borstelen van de benen is echt een dráma eerste klas, maar moet wel rustig geoefend worden) en volgens mij heeft ze het nu na 8 halstertouwen wel door dat als ze in eens met flink wat kracht gaat hangen, dat de musketon dan breekt en ze alsnog los is.

Ik had al besloten om haar vast te zetten aan een stevig halster met zo'n oud, boerentouw, daar zit geen musketon/sluiting aan, maar gewoon een lusje, daar haal je het uiteinde van het touw door heen en die zijn erg stevig.

Vandaag wilde ik ze beiden (zoals we dagelijks doen) meenemen op wandeling; ik had een beetje haast (mijn fout) en had 2 halsters + touwen meegenomen. Ik plukte eerst m'n shetruintje uit de wei, die kon ik zo meekrijgen. Met m'n shetruintje nog in m'n hand dacht ik madame ook wel te kunnen pakken, maar helaas had die andere plannen; ik had haar vast en ineens vloog ze weg. Die zou ik niet zomaar krijgen dacht ik nog := (ik kan haar normaal zonder problemen pakken, maar soms als ik haar dan echt 'móet' hebben, dan maakt ze er graag een spelletje van)

Shetruintje maar even vastgezet aan een paal, ondertussen, al rustig 'ho-roepend' naar madame lopend, die zette het op een spurt, recht op m'n shetruintje af. Om vervolgens niet te stoppen, maar met een rótgang dwars langs hem heen te schieten; oftewel, dwars dóor het touw heen waar ik hem mee had vastgezet aan de paal. Gevolg; mijn állerlaatste halstertouw wat nog heel was, ook kapoet
-:(- -:(- -:(- -:(-
Natuurlijk weer de musketon afgebroken.

Ik ben het nu zat; ik koop bewust al wat halstertouwen in voorraad omdat ik gewoon graag touwen voor handen heb, maar op deze manier blijf ik bezig, en mijn Welshsje krijgt het nu wel goed in de gaten dat zo'n musketonhaak makkelijk breekt.

welk merk/welke halstertouwen hebben supersterke musketons die niet zomaar breken/kapot gaan?
Of ik moet zulke haken gebruiken, die zijn een stuk steviger:
Afbeelding

Letwel; ik ben níet op zoek naar paniekhaken, dan breekt de haak niet maar is mijn pony alsnog constant los.

Woogy

Re: Halstertouwen met goede, stérke musketons?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:51

Ik ken het probleem. Mijn volbloed merrie hangt zichzelf elke keer op en sloopt dan werkelijk alles(touwen en halsters, kettingen etc. etc) is dan ook niet zelden dat ze meer dan één ding sloopt per hangsessie.

Haar ben ik laatst aan d'r touw gaan hangen met m'n gewicht gewoon terwijl ze los stond. Sindsdien kan ik haar vastzetten maar durf zelf geen meter bij d'r vandaan te gaan omdat ze dan wel weer zo hangt.

Ik heb bij de paardendrogist een vastzetlijn besteld met een stuk spiraal erin zodat ze niet gelijk op spanning staan als ze gaan hangen.
Misschien een idee voor je merrietje?

Goede touwen kan ik je niet aanraden, ik heb het lang uitgehouden met elastieke trailerlijnen maar dat ging op het eind ook echt niet meer.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:57

Bij mijn merrie die ook altijd ging hangen heb ik op een gegeven moment een bezem klaar gezet en toen ze weer ging hangen haar een klap met de bezem op haar kont gegeven! :o Ze heeft het nooit meer gedaan! :D
Je moet wel op tijd zijn voor het touw breekt maar bij die van mij kon ik er de klok op gelijk zetten dus dat was niet zo moeilijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:09

Eerst leren wijken voor druk, anders blijf je touwen kopen en je loopt ook verder op in de training vast op het niet kunnen wijken voor druk.
Goed touw nemen (zonder musketon) wat niet stuk gaat en jouw handen niet openschuurt. Dan jezelf als aanbindpaal gebruiken ipv vastzetten. Dan maakt het niet zoveel uit als ze aan de wandel wil, jij kan gewoon meelopen en doorgaan met waar je mee bezig was. Stoppen als ze stil staat.

Wil je toch vastzetten overweeg dan eens zo'n stierenband (welkoop heeft die wel) en een heel sterke longe, die kan je door je aanbindring halen, niet knopen maar rest vasthouden en zelf de lengte regelen. Je loopt nl het risico dat als je musketon sterk genoeg is of je touw of je halster breekt als pony weer gaat hangen.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:12

t afleren :P

en anders tja een karbijnhaak proberen?

ergens is t ook wel goed dat die dingen breken want wat als ze beginnen te flippen en ik paniek raken en dat ding breekt niet!?

dus ja afleren is denk t beste

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:17

toen ik nog op een manege werkte heb ik zoveel touwen versleten :P
Maar er is echt kwaliteitsverschil in de musketonhaken.

Deze hebben het heeel lang volgehouden : http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 003325/203
Al was ik niet zo fan van roze touwen, ik gebruikte die wel altijd, dat waren er waar ik bijna zeker van wist dat ze niet kapot gingen.

Heb zo vaak meegemaakt dat de haak afbrak, en ik met een touw stond te kijken hoe mn paard er van door ging :+

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:21

Bij ons op stal hangen al vast van die rubberen 'touwen'. Ja ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen, maar die rekken ontzettend mee. Het lijkt alsof dat niet kan, maar mijn oude paard kon dat ding bijna 2x zo lang maken _O-

Ik weet alleen niet waar de stalhouder die vandaan heeft, maar het werkt super want ze kunnen hangen wat ze willen, dat ding sloop je echt niet zomaar!

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:43

Afbeelding
rubberen trailerlijn denk ik dat je bedoelt?
je kan deze ook zonder haken kopen zodat je zelf je hanken er aan kan doen.
worden op de manege ook bij hangende paarden gebruikt is niet te breken.
en rekt idd enorm mee!

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:46

Die rubberen lijnen zijn echt wel te breken !
Ze kunnen veel hebben, maar als een paard echt wilt :P
Ik heb het zelf meerdere malen van dichtbij gezien :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:51

Ik denk dat de musketon altijd de zwake plek zal blijven. Om die reden word ook bewust een kleine musketon bij touwhalsters er tussen gezet als het om veiligheid gaat. Maar dat is misschien ook juist wat je moet willen? Stel dat je merrie dwars door het touw was gerend waar je ruin aan zat, en het touw niet knapte? Volgens mij heb je dan een flinke puinhoop. :=

Wat betreft het niet kapot gaan: daar je een halstertouw zonder haak voor kunnen halen. Gewoon met een lusje zodat je het touw door het halsterringetje kan rijgen. Knapt niks. Niet bij het materiaal tenminste. Snap dat je zat wordt van gesloopte touwen... maar of het veilig is als het touw niet knapt?

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:53

anky touwen zijn erg stevig. ik heb zelf een fjord die ook heel soms de volle 500 kilo erin gooit maar er is er nog geeneen gesneuveld.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:55

[quote="Judith_"]Ik denk dat de musketon altijd de zwake plek zal blijven. Om die reden word ook bewust een kleine musketon bij touwhalsters er tussen gezet als het om veiligheid gaat. Maar dat is misschien ook juist wat je moet willen? Stel dat je merrie dwars door het touw was gerend waar je ruin aan zat, en het touw niet knapte? Volgens mij heb je dan een flinke puinhoop. :=

Wat betreft het niet kapot gaan: daar je een halstertouw zonder haak voor kunnen halen. Gewoon met een lusje zodat je het touw door het halsterringetje kan rijgen. Knapt niks. Niet bij het materiaal tenminste. Snap dat je zat wordt van gesloopte touwen... maar of het veilig is als het touw niet knapt?[/quote]
dat zei ik dus ook

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:04

Ik zou kijken of ik de haken er af kon laten slijpen en er dan karabijnen aan doen.
Die musketons gaan het niet overleven.

Of je moet eens nadenken om iemand die leadropes maakt een paar halstertouwen te laten maken.
Die maken ze ook wel met een ring, en dan een karabijn.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:05

De anky touwen zijn erg sterk en duurzaam. De haak is erg sterk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:12

Ooit al een keer gezien hoe zo'n rubber vaastzetding, dat compleet verlengd is tegen een paard kan slaan? ooit al gezien wat voor rotvaart de paarden kunnen krijgen (achterwaarts) als dat ding ineens losschiet?

Op stal waar ik vroeger stond is zo een keertje een haak uit een muur losgeschoten met zo'n rubber aan. Knal op het hoofd van het paard. Beestje mocht afgevoerd worden met serieuze hoofdwond en een levenslange panische angst voor gebonden staan.

Gewoon leren zoals je een jong paard leerd: als ze gaan trekken, hou tegengewicht en beloon als ze stilstaan zonder hangen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:14

paarden115 schreef:
Afbeelding
rubberen trailerlijn denk ik dat je bedoelt?
je kan deze ook zonder haken kopen zodat je zelf je hanken er aan kan doen.
worden op de manege ook bij hangende paarden gebruikt is niet te breken.
en rekt idd enorm mee!

wij hebben ze ook, ze knappen bij ongeveer 2 meter uitrek

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 20:37

Bedankt allemaal voor de reacties.
Wel zou ik het e.a. willen ophelderen;

ze is niet bang/angstig voor het vaststaan/zetten zelf, ik kan haar gerust vastzetten en haar een uur lang laten staan. Ze gaat alleen hangen als er op dat moment iets is wat ze 'eng' vind. De éne dag kan ik zonder problemen bijv. haar hoofd even borstelen, de andere dag wordt ze helemaal panisch en gaat dan hangen.
Vooral het gedoe met de benen veroorzaakt echt paniek; de éne keer lukt het prima om haar benen te borstelen, de andere keer gaat ze flippen maar dan ga ik rustig door (omdat ik niet wil dat ze denkt: 'ik flip --> Prikkel weg = beloning voor flippen) voor zover dat gaat overigens, half met gevaar voor eigen leven. Dan doet ze echt vanalles; met voorbenen slaan, met achterbenen slaan, gaan liggen, hangen, etc.

Die benen laat ik nu maar even voor wat het is.

Ik huur een weiland incl. schuilstal; ik heb dus geen muur waar ik een vastzethaak/ring heb. Had m'n andere pony's altijd aan het hek gebonden, of gewoon een paal. Met haar ging dat niet, kwam ik al snel achter. Ik moest een goede vastzetplek hebben.

Dus hebben we 2 stevige palen in de grond geslagen, met daartussen op borsthoogte nog een paal van zo'n 1,5-2 meter lang. Staat op zich vrij stevig, maar ze heeft het al gepresteerd dat beide palen een stuk minder stevig stonden.

Als ze hangt blijf ik rustig maar wel consequent, heb haar al een paar keer een schop onder de kont verkocht want hangen, dat mág gewoon niet. Nu is het snel naar achteren bewegen van mijn lichaam en/of arm achter haar kont al genoeg om haar naar voren te doen gaan, maar soms heb ik die tijd of ruimte niet.

Ze hangt ook niet altijd écht heel erg, soms is het meer gewoon 'drammen' en gaat ze zachtjes hangen. Zelfs als ze dat doet, breekt soms de musketon.
ik ben me er van bewust dat die musketons niet voor niets breken, en dat het anders niet veilig zou zijn. Ik moet er idd niet aan denken wat er gebeurd zou zijn vanmiddag als ze langs mijn ruin was geschoten, en de musketon of het touw níet was geknapt....
Maar.... ze leert nu wel gaandeweg dat beetje hangen = los betekent. Als je haar vast hebt en dan op dat moment iets doet wat ze niet wil of eng vind (bijv. dus haar benen borstelen, of met een waterslang aankomen) dan raakt ze zo in paniek dat ze gewoon naar achteren schiet en dat je haar gewoon niet meer houd. Ik ben eens met haar benen borstelen bezig geweest en toen heb ik haar vastgezet aan inderdaad zo'n ouderwets touw, dus met een lusje, zonder sluiting/haak/musketon. Gewoon doorgegaan, terwijl ze ging liggen/slaan etc. en écht compleet in paniek was, en 2 tellen later werd ze rustig en hing ze ook niet meer, omdat ze door had dat dat touw toch echt niet kapot ging.

Het is niet zozeer hoe ik er mee moet omgaan, want de genoemde oplossingen ken ik meestal ook wel (longeerlijn door ring e.d.) maar ik vroeg me meer af, áls ik dan een touw met musketon wil gebruiken, welke ik dan het beste kan gebruiken. Ik heb al wel besloten om voor het vastzetten de eerstkomende tijd dat ouderwetse touw met lusje te gebruiken. Dan valt ze maar een keer op haar kont als ze hangt; dan leert ze het ook meteen af.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 20:41

Varekaj schreef:
Ooit al een keer gezien hoe zo'n rubber vaastzetding, dat compleet verlengd is tegen een paard kan slaan? ooit al gezien wat voor rotvaart de paarden kunnen krijgen (achterwaarts) als dat ding ineens losschiet?

Op stal waar ik vroeger stond is zo een keertje een haak uit een muur losgeschoten met zo'n rubber aan. Knal op het hoofd van het paard. Beestje mocht afgevoerd worden met serieuze hoofdwond en een levenslange panische angst voor gebonden staan.

Gewoon leren zoals je een jong paard leerd: als ze gaan trekken, hou tegengewicht en beloon als ze stilstaan zonder hangen.

En dat is precies de reden waarom die dingen er bij mij gewoon niet inkomen. Vind het eerlijk gezegd ondingen, en je kan je afvragen wat je het paard dán voor signaal geeft. Dat hij gewoon naar achteren kan schieten, touw geeft mee? Dat leert het hangen dan ook niet af lijkt mij.....

Alhoewel het hangen dus niet ons grootste probleem is; ze hangt namelijk helemaal niet vaak, maar áls ze het doet, breekt meteen het touw en kan ik achter een pony in paniek aanvangen die dus ábsoluut niet meer van plan is om te komen. Ik wilde laatst wel doorzetten met haar benen, omdat het juist zo goed ging, maar ze brak 3 halstertouwen (musketons dus) in nog geen 10 min. tijd. Ik was het zó zat, heb haar gepakt en haar dus maar weer vastgezet aan dat ouderwetse touw met lusje; dat werkte perfect.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:58

Ik ken het probleem, en ben doodblij dat die dingen breken, men vorige paardje stond ooit is vastgebonden aan een hek, zonder haak, er kwam een auto voorbij en paard verschoot omdat auto toeterde. Hij heeft toen dat hele hek bovenop zich getrokken (was echt geen stevig hek) met daarop volgend serieuze wonden en dierenartskosten.
Daarna heeft hij dus een verschrikkelijke schrik gekregen voor vaststaan, en op de duur had hij het ook wel door: hangen is vrijheid. Dus heb ik het hem met vertrouwen terug moeten leren:
Je pakt een iets langer touw, je draait dat een aantal keer rond de paal (of door de lus) waar hij/zij aan vast staat. (dan is hij/zij wel vast als hij een beetje trekt, maar als hij echt serieus trekt door angst/paniek komt hij toch los zonder dat het touw scheurt) elke keer belonen als hij na een beetje trekken toch terug rustig gaat staan.
Andere truc is: ene eind van het langere touw aan je paard, dan door de lus, en het andere eind zelf vasthouden. Als mens geef je mee als ze trekt, en trek je daarna pas terug. Je blijft op eenzelfde punt staan, en zolang er geen druk op het touw is doe je niks, komt er druk (hangt ze dus) dan geef je een waarschuwing met je stem, verminderd de druk dan beloon je hem/haar. en zo word ze op de duur rustiger en kun je alles met haar doen.

Veel geduld gewenst.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 21:25

hiboune schreef:
t afleren :P

en anders tja een karbijnhaak proberen?

ergens is t ook wel goed dat die dingen breken want wat als ze beginnen te flippen en ik paniek raken en dat ding breekt niet!?

dus ja afleren is denk t beste

Maar om het af te leren moet ze er eerst even 'doorheen'... ze doet het dus juist als ik bijvoorbeeld haar benen wil borstelen en ze heeft een dag dat het niet zo goed gaat (dat is echt pure angst van haar hoor, geen gemenigheid of gebrek aan opvoeding), verder hangt ze eigenlijk niet.

Of dat ik haar bijv. corrigeer om 'iets' (schrapen, in het hout bijten, kortom; dingen die niet mogen) en dat ze daar dan weer zó van onder de indruk is dat ze half in paniek raakt en daarom gaat hangen.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:33

Ik heb halstertouwen van BR, die zijn ook best wel stevig. Het zijn dikkere haken dan die 'gewone' musketon haken, mijn haf heeft ze even uitgetest en ze blijven heel :+ (met volledige gewicht aan een touw gaan hangen, ze had al snel door dat dat geen zin had).

Ik heb die van mij in de uitverkoop voor 4 euro gekocht, normaal zijn ze 8. Dus ik denk het proberen waard?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:38

JoyCiej007 schreef:
Afbeelding

Die dingen zou ik ook niet gebruiken mijn shet van 99cm krijgt die zelfs stuk, maar een oplosing voor je probleem heb ik niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:42

Als je echt goede karabiners hebt krijgen ze ze echt niet stuk.
Misschien eens richting bergsport denken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 22:56

Flaver schreef:
JoyCiej007 schreef:
Afbeelding

Die dingen zou ik ook niet gebruiken mijn shet van 99cm krijgt die zelfs stuk, maar een oplosing voor je probleem heb ik niet.

moonfish13 schreef:
Als je echt goede karabiners hebt krijgen ze ze echt niet stuk.
Misschien eens richting bergsport denken.

Ik wilde toch zeggen..... die dingen heb je in ontzettend veel verschillende maten, sterktes en kwaliteiten hoor.... 't is niet voor niets dat ze het ook in de bergsport/klimsport gebruiken.... Als je een beetje goede hebt, breken ze niet snel. Ik vind het persoonlijk alleen wat minder makkelijk om van en aan het halster te klippen, maar ze zijn wel sterk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:00

JoyCiej007 schreef:
Vooral het gedoe met de benen veroorzaakt echt paniek; de éne keer lukt het prima om haar benen te borstelen, de andere keer gaat ze flippen maar dan ga ik rustig door (omdat ik niet wil dat ze denkt: 'ik flip --> Prikkel weg = beloning voor flippen) voor zover dat gaat overigens, half met gevaar voor eigen leven. Dan doet ze echt vanalles; met voorbenen slaan, met achterbenen slaan, gaan liggen, hangen, etc.

Die benen laat ik nu maar even voor wat het is.

Nee, niet de benen laten voor wat het is. Juist heel veel gaan oefenen. Iedere dag en desnoods meerdere keren per dag die benen borstelen.
Dit probleem ligt niet in het verkeerde materiaal, maar idd in een 'je m'en fou'-pony die doorheeft hoe ze weg kan komen.
Bind haar dus niet vast, maar hou haar gewoon vast aan het halstertouw wanneer je oefent. De eerste dag begin je met een voorbeen te borstelen, zonder ditjes of datjes gewoon borstelen. Laat ze maar huppen en doen gewoon borstelen. De moment dat ze ook maar denkt aan stilstaan, stop je met borstelen, geef je haar een aai of vriendelijk woord en zet je haar op stal/in de wei. Blijf dit doen totdat ze het doodnormaal vind om aan dat been geborsteld te worden. Doe dan hetzelfde met het andere voorbeen, terug helemaal opnieuw. Wanneer ze dat gewend is ga je naar de achterbenen enz enz. Vergeet wel niet om ook de andere benen te blijven herhalen.
Wanneer ze alle benen netjes laat borstelen haal je het touw achter de balk langs. Zodat ze het gevoel heeft van vast te staan, maar jij nog altijd de lengte een beetje kan regelen en borstel de benen.
Nog daarna kan je de pony dan vastbinden en de benen borstelen.
Als er ergens in het leerproces een terugval plaats heeft, ga dan een stapje terug.

Ga dit soort opvoedkundige dingen niet uit de weg, maar zorg voor een oplossing!!
Verdergaan zoals je nu doet is geen optie want 1) ofwel is er niet echt een sterker halstertouw en blijf je dus met het probleem van kapotte halstertouwen en panikerende pony zitten 2) ofwel vind je wel een sterker halstertouw dat niet kapot gaat, maar dan zit je met een panikerende pony met in het beste geval een kapot halster en in het slechtste geval tja, een panikerend paard dat weg wil en niet kan door een touwtje, daar moet ik geen tekening bij maken zeker. ;)