welk bit het zachtst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Almeetje

welk bit het zachtst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 16:22

Allereerst ben ik van mening dat een bit zo zacht of zo hard is als de hand van de ruiter. Ook hangt het af van de mond van je paard.
Maar toch zou ik me graag eens meer verdiepen in de verschillende soorten bitten... Welk bit ligt over het algemeen het meest comfortabel in een paardenmond? Welk bit drukt niet tegen het gehemelte en komt niet tegen de tanden?

Mijn bijrijdpaard wordt gereden met een gebroken trens, heb de indruk dat ze hier goed op loopt. Ook heb ik eens gelezen dat dubbelgebroken trensjes goed zijn omdat het scharnier dan niet in het gehemelte drukt, dit lijkt me ook wel logisch...
Een manegepaard bij ons vroeger had een rubberen (geloof ik) stangetje met van die rubberen bitringen, dit lijkt me ook wel zacht...

Ik weet het dus niet goed, wat denken jullie?

Arabesk

Re: welk bit het zachtst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:29

een ongebroken trens is nog de minst erge onruststoker in een paardenmond of een leren bitje

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 16:33

Bedoel je dan zo'n rubberen staaf? Wat is dan het verschil met een gebroken of een dubbel gebroken?
En een leren bitje, hoe ziet dat eruit? Gaat dat dan niet snijden in de mondhoeken? Lijkt mij maar niets persoonlijk...
Sorry voor de vragen, maar ik ben van mening dat de keuze van een bit erg belangrijk is en wil graag het meest paard-vriendelijke bit voor als ik ooit mijn eigen paardje heb...
Daarom ben ik benieuwd naar jullie meningen :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:35

Almeetje schreef:
Bedoel je dan zo'n rubberen staaf? Wat is dan het verschil met een gebroken of een dubbel gebroken?
En een leren bitje, hoe ziet dat eruit? Gaat dat dan niet snijden in de mondhoeken? Lijkt mij maar niets persoonlijk...
Sorry voor de vragen, maar ik ben van mening dat de keuze van een bit erg belangrijk is en wil graag het meest paard-vriendelijke bit voor als ik ooit mijn eigen paardje heb...
Daarom ben ik benieuwd naar jullie meningen :)

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:40

Ik vind de Sprenger bitten het fijnst en dan voornamelijk de Dynamics. Deze zijn helemaal voorgevormd naar de paardenmond en hebben zo een hele goede drukverdeling over de tong en geen druk op de tongranden en lagen.

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:41

Het filmpje hierboven is lichtelijk overdreven.
De punt van het bit prikt enkel in het verhemelte als de bitringen helemaal naar beneden getrokken worden dit kan enkel als de ruiter zich in een vreemde situatie bevind naar mijn mening, net zoals een normale ruiter niet met zulke kracht tekeer gaat.
Het kan zijn dat voor je paard een dubbelgebroken vriendelijker is dan een enkelgebroken gewoon waar hij het fijnste op loopt :)

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:43

Het filmpje is inderdaad wat overdreven... Zonder bit zou ik echt geen cross durven rijden ;)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 16:51

Bedankt voor je filmpje, verduidelijkt wel wat. Bestaan er ook zo'n filmpjes over andere bitten? Of niet omdat deze 2 de ergste zijn? (Van de standaard bitten, je hebt natuurlijk ook nog die gigantische ijzeren constructies enzo, daar wil ik niet eens over beginnen, dat zijn geen bitten, dat zijn marteltuigen).
Ik heb respect voor mensen die bitloos rijden, maar heb niks tegen een bit als de ruiterhand zacht is, het een zacht bitje is wat in de mond van het paard past.
Nu nog uitvinden wat zachte bitjes zijn... Volgens mijn instructrice en instructeur ben ik gelukkig vanzelf al vrij zacht in m'n handen.

@Arabesk: Zo'n leren bitje: hoe ziet dat er nu uit? En gaat dat niet schuren en snijden in de mondhoeken?
En bedoel je met een ongebroken bit zo'n rubberen stang die ik beschreef? Lijkt me wel zacht inderdaad...
@Kim_Peters en M__: daarom ben ik ook niet anti-bit, het filmpje verduidelijkt wel veel maar lijkt me iets overdreven, en ik zou ook lang niet altijd zonder bit durven rijden, bv. crossen of springen of buiten.
Ik zal die Sprenger bitten eens opzoeken, bedankt!

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:55

inderdaad ik vind dat filmpje op sommige momenten verhelderend maar soms eerder anti reclame voor de aanhangers ervan aangezien het niet altijd even realistisch is.
Het bit waar je paard het beste op loopt is waarschijnlijk ook het zachtste(voor haar/hem)
de sprenger bitten hebben idd een goede pasvorm maar zijn erg prijzig en sommige paarden lopen er niet anders/beter op dan op een gewoon bitje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:15

En bovendien geeft 't fimpje op geen enkele wijze antwoord op de vragen van de TS... Nu weet de TS nog steeds niet of een ongebroken trens hetzelfde is als "zo'n rubberen staaf" (nee, is niet hetzelfde) en of een leren bitje niet snijdt in de mondhoeken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:13

Ik heb goede ervaringen met een myler comfort trens level 1 :)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:22

Zo'n leren bit lijkt me alles behalve fijn voor je paard, ik denk dat dubbelgebroken prettiger is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:27

Yvank_ schreef:
Ik heb goede ervaringen met een myler comfort trens level 1 :)

Same here. Maar ook de sprengers vind ik vaak wel fijn. Ligt aan het paard waar hij de voorkeur aan geeft.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:28

Is afhankelijk van je paard, hier wordt wel gelijk leer bit en ongebroken bit genoemd maar voor een paard met een grote of zelfs normale tong kan een ongebroken niet heel vervelend zijn omdat alle druk direct op de tong komt.

Leylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:48

die man in dat filmpje moet echt eens engels leren...

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:50

Ik denk dat je het niet bij het bitje moet zoeken. het bit komt, als je er normaal mee om gaat niet tegen het gehemelte aan. de grootste kans wanneer dat wel zou kunnen is bij paarden die jong zijn. dan kan dat gehelmelte wat naar beneden hangen..

Dit fimpje ziet er erg schokkend uit.. en als ik helemaal geen informatiele verhalen van derkundige had gehoord, zou ik me er iets bij voor kunnen stellen en er zelfs mega van onder de indruk zijn..

Echter vind ik als je naar dit filmpe kijkt, dat de verhouding bit en paardenmond ook niet helemaal klopt.. en flink overdreven is...

Klarin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:52

ik vind een ongebroken watertrens het fijnst ! deze ligt heel stil in de mond.. wel zo een die meegevormd is met de mond.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:08

-> HAR

henkluijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:15

de meningen zijn verschillend over de bitten (bubbel gebroken steeek in zijn kaken (achter de tanden))
en een enkelgebroken prikt in zijn gehemelte (ik rij gewoon met een dubbelgebroken watertrends)

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:55

Ook hier Myler :j

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:15

Ik heb een merrie die overdreven reageerd op mijn dubbel gebroken bitje.
Ik zat ook aan een Myler te denken, maar wat is daar nou zo bijzonder aan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:16

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:16

Dankje :D

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:28

ik ben van mening dat een bit zo zacht en hard kan zijn als je het zelf maakt.
hoe stiller jou hand is hoe minder last je paard van het bit heeft.
bitloos rijden is ook niet alles hoor. je hebt dan dezelfde druk maar op een andere plek.
deze druk krijg je dan achter de oren en op de neus.
ook hiervoor zul je dus moeten weten waar je mee bezig bent.
en daarbij is het afhankelijk van wat jou paard fijn vindt.
dat is een kwestie van testen en uitzoeken en zal verschillen per paard.
geen paard is het zelfde en dus ook geen paardenmond.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:31