Bit dat bij tegen werken als stang inwerkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Toveren

Bit dat bij tegen werken als stang inwerkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 16:22

Hee allen,
Ik vroeg me af of er bitten bestaan die bij veel tegensputteren van het paard een stang worden?
Mijn paard kan vrij sterk worden en met inbuigen kan hij soms iets verzet geven.
Hij is geheel gezond en heeft een goed gebit.

Nu rijd ik met een dubbel gebroken watertrens die vrij dik is.
Laatst bijgewerkt door Toveren op 17-12-10 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

hotchocolat

Re: Bit dat bij regenwerken als stang inwerkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:25

Een stangetje is vriendelijker dan een dubbel gebroken bit. Hij ligt ook stiller in de mond.

Misschien dat je bit te dik is en je beter op zoek kan naar wat dunners.

Loslaten bij het vast houden.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:26

Ja, dat is een Danger bit. Maar dat is geen stang, maar het wordt een ongebroken trens. Een stang heeft een hefboomwerking en een ongebroken bit niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:27

misschien bedoel je een pelham bitje?? niet zo heel vriendelijk, maar het werkt wel voor heftige paarden..

ik moest wel even lachen om je titel... wat heeft het weer nu met je bit te maken :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:27

Ik zou de oorzaak liever zoeken in de manier van rijden.
Een paard dat niet wil inbuigen is hoogstwaarschijnlijk niet los genoeg in zijn lijf.
Daar gaat een sterk bit niets aan veranderen, alleen dat je hoogst waarschijnlijk een paard krijgt dat nog meer in verzet gaat komen.
Zoek de fout dus eerst bij de manier van rijden/losmaken van het paard voor je er een zwaarder bit in gaat hangen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:28

misschien een idee om eens te kijken naar hoe je rijdt? want 'inbuigen' is niet de bedoeling: een paard moet van achteren zo goed gereden worden, dat ie vanzelf aan de voorkant 'naar beneden' komt en 'erin zakt'. Je moet daarvoor je paard via het voorwaartsneerwaarts van achter uit naar voren rijden en dan komt ie vanzelf. Zo hoef je niets op te lossen via het bit.

Just my two cents...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:30

Bit zou ik niet veranderen want dan loop je risico dat hij hard in de mond wordt en ben je verder van huis. Wij hebben voor al onze paarden Sprenger dubbel gebroken amalgaan bitjes en dat werkt goed. Je zou wel als hij vervelend wordt of bit vast pakt meer druk kunnen uitoefenen (wiebel-wiebel) of handen even bij zadel vastzetten zodat hij moet buigen. Als hij dan buigt gelijk loslaten. Deze handeling kun je ook begeleiden met eens goed been geven zo in de zin van laat los, of nu moet je buigen. Dus even goed "tegen de teugel aan rijden". Zodra hij komt gelijk belonen door ook weer zacht en lief te worden voor hem. Even oefenen wat fijn werkt voor je paard en je instructrice vragen om mee te kijken. Is altijd lastig om met tips te komen vanachter de computer zonder het probleem te zien. Succes.

Daantje96

Re: Bit dat bij tegen werken als stang inwerkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:58

Misschien is een correctiebit of scholingsbit wat voor jou?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:05

Er bestaat een bitje dat bij normaal gebruik inwerkt als een dubbelgebroken bit. Als een paard sterker wordt en er komt meer druk op te staan dan wordt het een ongebroken trens. Als je dan weer loslaat is het dubbelgebroken bit. Erg effectief bij paarden die bij tijd en wijle sterk zijn.

Het kan heel scherp zijn. Geen idee waar je ze kunt kopen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:01

Dat is inderdaad het Danger bit. Een ongebroken trens, geen stang ivm het ontbreken van de hefboom werking. Ik vind het een vriendelijker bit dan een gebroken bit, maar ieder paard is anders. De mijne is veel rustiger op een ongebroken bit. Kijk ook eens naar myler bitten, die zijn ook erg prettig!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:04

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:08

Les nemen ipv heftiger bit nemen.. daar los je namelijk niets mee op!

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:15

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

heb dit bit tijdje gebuirkt, als paard bit vastpakt trekt het bit zich als stang, was er zelf niet zo weg van, heb er ook niet lang mee gereden.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 19:54

Mensen, begin toch niet meteenet aanwijzingen als les nemen en zoek er bij je eigen rijstijl...
Dat is zo vermoeidend, geef gewoon antwoord op de vraag.
Ik rijd zo'n 10 jaar tm de z2 en weet best hoe ik een paard moet rijden. Het gaat erom dat het een paard is met een korte hals die zich soms sterk kan maken met name met springen. Ik wil en keer kijken of een iets scherper bit uitkomst kan bieden

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:39

melissa_93 schreef:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

heb dit bit tijdje gebuirkt, als paard bit vastpakt trekt het bit zich als stang, was er zelf niet zo weg van, heb er ook niet lang mee gereden.

Dit bit is een myler. Hier rijd ik zelf ook mee alleen dan zonder sleuven.
Bij mijn weten is dit een van de vriendelijkere bitten die er nu op het moment zijn.

Ik ben zelf van de dunnere bitten, ook omdat mijn paard niet zo heel veel plaats in de momd heeft.

Kun je niet een keer wat lenen om uit te proberen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:21

Vudress schreef:
Er bestaat een bitje dat bij normaal gebruik inwerkt als een dubbelgebroken bit. Als een paard sterker wordt en er komt meer druk op te staan dan wordt het een ongebroken trens. Als je dan weer loslaat is het dubbelgebroken bit. Erg effectief bij paarden die bij tijd en wijle sterk zijn.

Het kan heel scherp zijn. Geen idee waar je ze kunt kopen.

Wat een GERAASKAL. Het is echt complete onzin wat je hier schrijft.

mdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:22

Het bestaat wel... Ik verkoop het in de winkel.

mdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:27

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:33

In je beginpost staat moeite met inbuigen.. er staat niets over springen.
Een goede ruiter heeft geen zwaarder bit nodig.. die lost het rijtechnisch op.
Je pakt naar mijn idee de oorzaak zo niet aan.
Als je een dergelijk topic opent, kun je dit soort 'tips' verwachten.
Als je alleen maar antwoorden wil die jou bevallen, dan kun je beter geen topic openen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 09:48

@faye1995 : Dit is een Myler type Mullen Barrel. Het lijkt een 'vast' bit, maar heeft wel de onafhankelijke zijkantbeweging.
Afbeelding

Deze heeft 'eggbut'zijkanten, maar ze zijn er ook in losse ringen en D-ringen.[/

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 09:50

Suzan_bobar schreef:
Dat is inderdaad het Danger bit. Een ongebroken trens, geen stang ivm het ontbreken van de hefboom werking. Ik vind het een vriendelijker bit dan een gebroken bit, maar ieder paard is anders. De mijne is veel rustiger op een ongebroken bit. Kijk ook eens naar myler bitten, die zijn ook erg prettig!

Een danger bitje is toch wél gebroken?
Er zit alleen een plaatje achter het scharnierend stuk waardoor als er druk opkomt, het bit werkt als een stang (scharnierwerking wordt geblokkeerd door het plaatje)

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 09:53

Idd, danger bit is zoals die uit de link van mdh.
Ik heb hem alleen gebruikt enkel gebroken, dus echt zoals een enkel gebroken trensje, maar dan met een plaatje achter t scharnier stuk.
Wist niet dat ze ook in dubbelgebroken bestonden :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:12

__Astrid schreef:
Suzan_bobar schreef:

Een danger bitje is toch wél gebroken?
Er zit alleen een plaatje achter het scharnierend stuk waardoor als er druk opkomt, het bit werkt als een stang (scharnierwerking wordt geblokkeerd door het plaatje)

Nee, een gebroken trens kan alleen als stang gaan inwerken als er ineens scharen aan groeien. Het bit dat jij bedoelt werkt als ongebroken trens wanneer het blokkeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:18

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 11:38

amsterdam_30 schreef:
In je beginpost staat moeite met inbuigen.. er staat niets over springen.
Een goede ruiter heeft geen zwaarder bit nodig.. die lost het rijtechnisch op.
Je pakt naar mijn idee de oorzaak zo niet aan.
Als je een dergelijk topic opent, kun je dit soort 'tips' verwachten.
Als je alleen maar antwoorden wil die jou bevallen, dan kun je beter geen topic openen...

:z conclusie is dan maar dat ik niet kan rijden... Ook prima. Als jij graag je rijtechinische tips/commentaar kwijt wil verwijs ik je toch echt door naar rijtevhnisch of discussie oid... Dit subforum is nl bedoeld voor vragen over het haranchement en niet over antwoorden als dat ik dan niet kan rijden.