singeldruk van neopreen singel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

singeldruk van neopreen singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 12:04

Hallo,

Zoals de titel al zegt heeft mijn paard een singeldruk plek gekregen van een neopreen singel, dit is de 2e keer en deze keer was het vele malen erger dan de vorige keer (vorige keer was ergens in het begin van de zomer).

Ik heb na de 1e keer een nieuwe singel gekocht omdat ik dacht dat mijn andere mischien te oud zou zijn, helaas heb ik er maar 3x mee kunnen rijden aangezien mijn paard licht kreupel uit de paddock kwam en er geconstateerd werd dat hij een tussenpees blessure had. Nu naar ruim 4 maanden zijn we weer aan het opbouwen (al 4 weken ondertussen) en ineens had hij eind vorige week een mega plek. Nu is de plek al weg maar vraag ik me af of er meer mensen zijn die dit herkennen en zo ja: wat hebben jullie gedaan om het te voorkomen???

Mijn paard heeft een erg dun huidje (zelfs met een borstbeschermer aan heeft hij zijn borst/schouders kaal) en het is ook niet zo dat de singel vuil is oid. Verder singel ik hem rustig aan en zorg ik er ook voor dat het niet te strak zit omdat ik weet dat hij gevoelig is.

Is er iemand die me tips kan geven wat ik het beste kan doen? Bedoel, zachter dan neopreen is er volgens mij niet en om nou met een bontje eromheen te gaan rijden is volgens mij ook niet de oplossing...

Ps: Ow ja, omdat hij dus lang stil heeft gestaan... Zou het dan kunnen dat mijn zadel niet meer goed ligt en schuift? Maar dit zou ik dan neem ik aan moeten merken, toch???

Alvast bedankt voor het lezen/reageren!
Laatst bijgewerkt door Paint_Lover op 14-12-10 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:25

Mmm, moeilijk zeg!
Ik zou me geen raad weten... wat is er nog zachter dan neopreen? Misschien toch met een bontje erom proberen? Kun je die niet lenen?

Even off topic, ik lees dat je een paarden BH gebruikt, ik neem aan dat je een borstbeschermer bedoelt?
Dat zijn echt klote dingen, en werkt juist averechts...

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 12:28

Ik heb nog wel ergens een bontje liggen dus ja, kan het wel proberen maar ik ben bang dat als daar zweet op gaat zitten (dus nat word) dat het dan alsnog gaat schuren/irriteren....

Bedoel inderdaad een borstbeschermer (kwam net niet op het juiste woord), deze gebruik ik nu al een tijdje niet meer want werkt bij hem dus ook niet, mijn merrie daarintegen heeft hem gewoon om en heeft nergens last van. Zal denk ik ook wel aan het type paard/pony liggen oid.

Edit: Beginpost gewijzigd (ipv BH borstbeschermer er neergezet)

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:33

BH is wel grappig ;)

Ik weet het verder ook niet... moeilijk hoor.
Misschien een bredere singel, zodat de druk beter verdeeld wordt?

Paint_Lover

Re: singeldruk van neopreen singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 12:36

Hahaha :D

Zijn er dan brede neopreen singels??? Geen idee eigenlijk!
Zit zelfs al te denken om een lederen singel te gaan halen maar of dat gaat werken weet ik ook niet...

Is in elk geval niet leuk als hij dit vaker krijgt want dan ligt de training ook weer 4 tot 7 dagen stil.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:44

Ik zou op leer overgaan, dat vind ikzelf veel fijner dan neopreen dat is gladder en heeft minder de neiging om te gaan schuren. Neopreen is toch wat 'stugger' en 'glijdt' wat minder soepel over de huid dan met leer.

En neopreen gaan haren, vuil, zweet opzitten en moet je eigenlijk vrij regelmatig uitwassen. Leer is even met vochtig doekje erover heen en het is weer schoon. Dat helpt ook om drukplekken te voorkomen.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:49

Mijn paard had het ook. En ik heb er gewoon een bontje omheen gedaan. En dat helpt gelukkig nu wel :) Of je kan een leren singel met elastiek nemen?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 13:04

@Skipper: ik was mn singel ook regelmatig dus daar zou het ook niet aan moeten liggen...
Mischien toch maar over gaan op leer.

@armyhorse: ik zal het eerst eens proberen met een bontje eromheen.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:09

Niet relevant
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 08-12-23 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:29

Heb je ook een foto van hoe de singel rond het paard zit ?

Vaak gebruiken mensen namelijk een wat te korte singel waardoor het juist de gespen zijn die te dicht achter de elleboog zitten , waardoor de elleboogplooitjes ermee in aanraking komen en beschadigen :)

Als het echt gewoon door het neopreen komt is het een kwestie van uitproberen welk ander materiaal wel werkt. Wat voor het ene paard het enige materiaal is waarvan hij geen open plekjes krijgt , is voor het andere paard juist het ergste....

Een bontje rond de singel (of singel van bont) werkt soms goed , maar soms ook juist averechts doordat de singel er dikker van wordt en nog meer tegen de elleboog (-plooitjes) aan komt.

Soms werkt juist gewoon leer , of een stoffen singel , of juist een koordsingel , of een FRA singel , of een banaansingel... het is echt een kwestie van proberen :)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 15:16

niet de duidelijkste foto maar wel zichtbaar is dat het niet de gespen zijn en ook niet dat hij te dicht achter de elleboog zit

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:30

Mwoah als ik deze singel zo zie zitten kan ik me eerlijk gezegd wel voorstellen dat de gespen problemen geven :)

Ik weet natuurlijk niet op welke hoogte de kapotte plekjes zitten ?

Maar qua plaatje zou deze singel echt heel goed problemen kunnen geven...hij is toch wat aan de korte kant.

Even in je profiel gekeken : als je de allerlaatste foto bekijkt (die voor de filmpjes) zie je een beetje wat er kan gebeuren : de oksel grijpt een beetje over de gespen heen en dat kan gaan schuren en irriteren :)

Het is dan wel een longeersingel maar het principe blijft hetzelfde : gespen op de hoogte van de elleboog.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 15:35

het zijn geen wondjes hoor, het is gewoon een drukplek en die zit net onder zijn buik dus dan kunnen het de gespen niet zijn imo.

Ik kan bij hem geen grotere singel nemen want die past hij niet.... dus dat is ook geen optie! Overigens is deze singel waar hij dit nu van heeft gekregen al 1 maat groter dan de singel die ik eerst gebruikte...

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:42

kan ook heel goed aan je zadel liggen hoor :j
Als het zadel niet meer oke is kan dit bij de singel ook drukken ;)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:46

Ik had een haflinger met een teer velletje.
Neoprene ging bij mij ook schuren.
Het is stroef glijd niet.

Ik heb toen een leren anatomisch gevormde singel gekocht van kieffer die was gehelemaal gevoerd met zacht leer.
Daarna nooit geen wondjes of drukplekken meer gehad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:53

CubaLibre schreef:
het zijn geen wondjes hoor, het is gewoon een drukplek en die zit net onder zijn buik dus dan kunnen het de gespen niet zijn imo.

Ik kan bij hem geen grotere singel nemen want die past hij niet.... dus dat is ook geen optie! Overigens is deze singel waar hij dit nu van heeft gekregen al 1 maat groter dan de singel die ik eerst gebruikte...

Okee , als het echt onder zijn buik zit dan kun je de gespen uitsluiten inderdaad :)

Een "drukplek" hoeft overigens lang niet altijd van "druk" te komen hoor , het kan vanalles zijn waardoor de huid geïrriteerd raakt :)

Maar meestal is het dus een kwestie van proberen wat voor materiaal per paard het beste werkt.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:55

Je schrijft dat je de singel niet strak aantrekt. Kan zijn dat die daardoor gaat schuren, met zweet ertussen kan dat vervelende plekken geven. Dus beter strak aansingelen.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 16:22

met niet te strak bedoel ik niet dat die niet echt los zit, maar ook niet mega strak.... Ik singel sowieso 2x aan en mn singel schuift ook niet (althans is me niet opgevallen).

Zadel is overigens net voor zijn blessure nog nagekeken en opgevuld, maar mischien omdat hij een behoorlijke tijd stil heeft gestaan en wat bespiering kwijt is geraakt dat het zadel niet helemaal goed meer ligt. Zal het de aankomende dagen maar eens in de gaten gaan houden en anders even zadelmaker erbij laten komen om te kijken...

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:38

Het is in feite een dikke vochtbult (?) die achter zijn singel ietwat schuin onder zijn buik zit he? Gespen lijken mij ook niet het probleem. Het is net of stuwing door beweging van de singel en het lichaam tijdens het rijden die vocht(?)ophoping achter je singel creeert.

Ps als je een koordsingel wilt proberen hebben we er thuis nog wel een hangen denk ik, maar werkt dat met een dressuurzadel?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:35

Ik zou op een anatomische leren singel overgaan. Die heeft speciaal op die plek een uitsparing.
Kunststof materiaal kan door schuren brandplekken veroorzaken.

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:59

Vervelend Lonneke!

Tico heeft dat ook wel eens gehad, alleen dan juist met leren singels. Hoe zacht ook het leer, hij krijgt altijd een vochtbult onder zijn buik. Misschien ander materiaal gebruiken?

Succes!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 08:25

Volgens een test die laatst in de Cavallo gestaan heeft, is een singel met bont de meest zacht. Leer totaal niet (en dat verbaasde mij ook, want dat zijn nog altijd de fijnste singels, ik ga dus ook niet direct over op bont, want dat is weer een drama met wassen).
Ik zou dus op een anatomische singel overgaan, liefst eentje met bont.

Ik lees hier ook de koordsingel, deze is niet in de testen van Cavallo meegenomen, maar ik heb hier toch altijd goede ervaringen mee gehad. Ze zijn er niet in dressuuruitvoering, maar een korte vzh is natuurlijk het proberen waard. Dat moet net gaan als je wat hoger op de stoten aansingelt.

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 08:41

Stuwing door bijv. warmte kan heel goed. Als er namelijk een materiaal is dat enorm slecht warmte afvoert, dan is het wel neopreen. (neopreen wordt oa ook gebruikt in duikpakken, die warmte moeten vasthouden.....)Ik heb zelf een tijdlang een neopreen singel bij mijn Fries gebruikt, maar ik merk dat hij dan heftiger reageert op aansingelen ed. dan met de katoenen singel die ik nu gebruik. Ook moest ik de neopreen singel veel vaker wassen (huidvet wat erg 'aankoekt' en van die rolletjes vormt op de singel) De katoenen singel voelt voor mij 'harder', maar mijn paard reageert er beter op.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:24

germie schreef:
Volgens een test die laatst in de Cavallo gestaan heeft, is een singel met bont de meest zacht. Leer totaal niet (en dat verbaasde mij ook, want dat zijn nog altijd de fijnste singels, ik ga dus ook niet direct over op bont, want dat is weer een drama met wassen).
Ik zou dus op een anatomische singel overgaan, liefst eentje met bont.

Ik lees hier ook de koordsingel, deze is niet in de testen van Cavallo meegenomen, maar ik heb hier toch altijd goede ervaringen mee gehad. Ze zijn er niet in dressuuruitvoering, maar een korte vzh is natuurlijk het proberen waard. Dat moet net gaan als je wat hoger op de stoten aansingelt.

De koordsingel moet dan wel van katoen zijn, de meest zijn weer van kunststof en dan met je weer kans op wrijving en warmte.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:12

wat bij mijn [pony heeft geholpen, die heeft een erg dun huidje en krijgt snel singelwonden enzo.\

is een neopreme singel met schouder/elleboog vrijheid, en van te voren benen na voren strekken zodat de huid onder de singel strak is.