wat voor beenbescherming raden jullie mij aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

wat voor beenbescherming raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:02

ik wil beenbescherming aan gaan schaffen voor mijn paard, omdat wij graag naar het bos gaan en omdat ik hem deze winter wil blijven longeren(mits de grond het toestaat) en gezien de af en toe wat harde grond wil ik zijn benen/pezen wat bescherming/steun bieden.
ik wil aanschaffen ; bandages en een "harde" beschermingsset.( dus peesjes en strijk)
nu heb ik afgezien van peesjes bij onze vorige pony , me nooit echt verdiept in de beenbescherming, maar het aanbod is zo reusachtig dat ik n beetje door de bomen het bos niet meer zie........
wat raden jullie mij aan en wat zijn jullie ervaringen?

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:04

Ik heb niet zo'n voorkeur, behalve de harry's horse beenbescherming, die heb ik namelijk nooit fijn gevonden.
Zou gewoon stevige beenbescherming kiezen die jij mooi vindt in maat Full.
Laatst bijgewerkt door L_isanne op 12-12-10 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:08

lisannee93 schreef:
Ik heb niet zo'n voorkeur, behalve de harry's horse beenbescherming, die heb ik namelijk nooit fijn gevonden.
Zou gewoon beenbescherming kiezen die jij mooi vindt in maat Full.

het gaat mij niet om wat ik mooi vind, maar om wat goed en functioneel is, simpel voorbeeld ; je hebt elastische bandages en je hebt fleecebandages........waar heb ik het meeste aan? (en met of zonder onderlappen?)

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:09

Bandages geven behalve dat het leuk staat totaal geen bescherming.
Als ik jou was zou ik gewoon voor een paar harde simpele peesbeschermers gaan.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:11

Beenbescherming is zoals het woord al zegt: Bescherming. Geen Ondersteuning. Dus neem gewoon een leuk kleurtje harde peesbeschermers en dat is voor het bos een goede Bescherming!

L_isanne

Re: wat voor beenbescherming raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:20

Precies wat ik al zei. :)

Bandages heb je geen bescherming van. En als je niet weet hoe je moet bandageren dan zijn het helemaal nare dingen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 19:46

en wat is jullie ervaring met harde peesbeschermers?
mijn paard heeft een redelijk gevoelig huidje, dus wat kan ik dan als beste hebben qua voering?

enneh..thnx voor de tips, spaart me weer de koop van een set bandages uit!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:50

veredus heeft fijne peesbeschermers, zowel met zachte leren als met neopreen voering...

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:52

ik vind de peesbeschermers van harry horse heel fijn! :)

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:52

Paard gehad met ook een gevoelig huidje, maar gewoon normale peesbeschermers kopen!(BR is goede kwaliteit en een normale prijs en allemaal leuke en verschillende kleurtjes)
Het gevoelige huidje moet je sparen door de beschermers goed om te doen. Het beste is iemand vragen die er écht verstand van heeft en niet iets zomaar ff omdoet. Maar 1 advies kan ik in ieder geval geven: bij het omdoen van boven(onder de knie) naar beneden tot die stabiel voelt, daarna het elastiek níet uitrekken!!! Maar ook alles behalve losjes laten. Dus direct om het been maar zonder het elastiek uit de rekken! Te strak zorgt voor knellingen en te los zorgt ervoor dat het gaat schuren. Wanneer je dit doet zul je echt niet de benen van het paard beschadigen.(zelf ook nog nóóit paarden gehad met wit(beschadiging) op de benen). Heel veel succes!

sommodore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:54

Paarden kunnen prima zonder bescherming lopen hoor. Als jij al zegt dat hij een gevoelige huid heeft, is het al snel te warm onder een beenbescherming. In het bos heb je ook veel kans dat er zand of prut onder komt waardoor het gaat schuren.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 20:17

oh ja nog n vraagje, als bandages meer voor de show zijn dan functioneel, wat is er dan wel ondersteunend voor de pezen/banden? ( deze vraag is gewoon intresse hoor)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:20

Ik vind bandages zelf helemaal niets :n als je je ze verkeerd om doet , of het word er echt te warm onder..
Nee vind het meer nadelen dan voordelen hebben omdat het zo vaak verkeerd gebruikt word.

Gewone peesset (strijklappen + peesbeschermers) en springschoenen gaat mijn voorkeur uit als je naar het bos gaat.
Springschoenen hoeven niet persee ,maar geven nog wat extra bescherming als je bijv. wat harder in de galop zou gaan en je paard geeft een bokje of wat dan ook ;)

Fientje1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:13

norton - HH - eskadron

deze zijn fijn :)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:15

rachel_j schreef:
oh ja nog n vraagje, als bandages meer voor de show zijn dan functioneel, wat is er dan wel ondersteunend voor de pezen/banden? ( deze vraag is gewoon intresse hoor)

Niets.
Voor pezen zijn beenbeschermers nadelig- tenzij er sprake is van een flinke impact van buitenaf die tegengehouden kan worden door de kunststof beschermer (dus een klap van een achtervoet tegen achterkant pijp voorbeen bijvoorbeeld) Pezen zijn opgebouwd uit een soort spiraal-structuur die bij warmte (dus oa door bandages) hun vorm verliezen waardoor de 'rek' eruit gaat en de kans op blessures wordt vergroot (even heel erg op zn jip & janneke's uitgelegd)
Verder draagt zo'n paardenbeen 600 kilo (andere bijkomende krachten door springen e.d. niet eens meegerekend) knap lapje stof dat daar steun aan kan bieden... Dan moet je m in t gips zetten.
Beenbescherming dient niet ter ondersteuning, puur ter bescherming voor invloeden van buitenaf.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:31

dankjewel!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:34

je kan pezen niet ondersteunen, tenzij je de benen kaal scheert en iemand de onderbenen laat intapen of met elastische bandages MET onderlappen en dan onder de kogel door bandageren. hier is wel een zekere kundigheid voor nodig anders heb je juist meer kans op peesblessures (door verstoring van de doorbloeding)

harde peesbeschermers zijn vnl bedoeld tegen aantikken, strijken en extra bescherming bij het springen. Hoewel de kans dat een paard met z'n achterhoeven op de pezen van de voorbenen springt eerder klein is.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:24

Een goede ventilerende peesbeschermer. Bijvoorbeeld van het merk Dalmar. Deze heb ik zelf ook. Er zijn nog een aantal merken die ook goed ventileren om oververhitting van de pezen te voorkomen!

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:28

Ik vind 3-in-1 beschermers erg fijn, zeker voor het bos met alle takken geeft dat de volledige pees (tot
op zekere hoogte natuurlijk) bescherming.

Met bandages heb ik niets, daar komt het been alleen maar gloeiend heet uit.

Qua peesbeschermers vind ik BR erg fijn :).

MiWaPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:23

Lijkt mij verstandig dat je opzoek gaat naar paar goed ondersteunende ademende beenbeschermers met een harde kap..

Set waarbij de benen GOED beschermd worden ..

Denk eens aan Eskadron/veradus OF misschien de BR pro max..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:25

Een paardenbeen is sterk zat, laat de bescherming achterwege ;)

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:50

harry's horse en br vind ik ook prima

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:08

Zelf gebruik ik 3 in 1 beschermers, werkt echt super. Zijn hele fijne beschermers. :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:30

Precies wat er hier gezegd wordt: het biedt geen ondersteuning.
Het kan wél kwaad. Laat ze daarom achterwege. :)

Als jouw paard sterker moet worden zul je gedoseerd moeten trainen. :)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:37

Ik koop al mijn beenbeschermers van Br (pees & strijk) _/-\o_
Springschoenen van HKM & bandages van Anky, Br, HKM, ... maar ik doe ze ALLEEN maar om voor een fotoshootje, anders nooit tijdens het rijden.
Maar niets van dit allemaal zal steun geven, alleen bescherming (behalve bandages) :+