Vraagje: Halsverlenger vastmaken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanieee_

Vraagje: Halsverlenger vastmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 21:38

ik weet dat ik mijn halsverlenger kan vastmaken tussen mijn paard zijn benen door of aan de singel juist onder het zadel, maar zijn er nog manieren? zoals bovenaan het zadel aan de ringetjes? op de foto zie je dit niet volledig maar je ziet het oofd van mijn paard.

Tnx!

Afbeelding

Lien2

Re: Vraagje: Halsverlenger vastmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:13

Hoe kan het paard op bovenstaande foto de druk verlichten? Ik vind het persoonlijk absoluut geen fijn beeld geven. De halsverlenger zet nu druk achter het oor en op het bit ondanks dat het paard al veel te opgekropt staat en achter de loodlijn. Indien je het paard zo vastmaakt kán hij geen eens zakken en onstpannen omdat de halsverlenger nog meer druk op het bit zet. Niet meer bovenaan het zadel vastmaken. Hooguit aan de zijkant of tussen de benen, en zeker niet zo strak. Let wel, ik ben zeker geen voorstander van een hulpteugel, maar niet op deze manier gebruikt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:23

Hmm wat wil je hier eigenlijk mee? Wil je dat ie nageeft? Dat gaat op deze manier nooit lukken. Ik ben het met Lien2 eens. Geen prettig beeld. Paard doet zijn mond open. PS. waarom zit die keelriem zo strak? Waarom geen neus of sperriem?
PS2. Ik vind halsverlengers eigenlijk vreselijke dingen.

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:25

het heet niet voor niets halsVERLENGER!!!
zo loopt het paard zoals al eerder gezegdt veelste opgekropt!!!
je moet `m ten eerste veel losser doen! sowieso die lus bij z`n hoofd
is niet fijn! en ten 2e moet je `m dus aan de onderkant van de singel vast maken!
zodat je paard z`n hals ook echt kan verlengen!

hulpteugels zijn er niet om je paard op de loodlijn te laten lopen ;)

Stephanieee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 15:50

Babootje schreef:
Hmm wat wil je hier eigenlijk mee? Wil je dat ie nageeft? Dat gaat op deze manier nooit lukken. Ik ben het met Lien2 eens. Geen prettig beeld. Paard doet zijn mond open. PS. waarom zit die keelriem zo strak? Waarom geen neus of sperriem?
PS2. Ik vind halsverlengers eigenlijk vreselijke dingen.

Dus bovenaan het zadel nooit vastmaken? op deze foto had ik het daar even vastgemaakt maar niet verlengd, daarom dat het eigenlijk veel te kort staat. tis maar om te snappen wat ik bedoel.
antwPS: 1.doordat zijn hoofd achter de loodlijn staat, is zn keel 'dik', in een normale houding zit het wel goed hoor ;D 2.Hij rijd soms zonder, dan heeft hij meer 'ruimte' en staat er minder druk op zn neus (rijd te sloom, doordat hij paar maanden heeft stilgestaan bij vorige eigenaars, dus word eerst losgereden met minder druk), als zijn conditie etc beter is moet hij terug met ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:02

ik heb een elastiek/halsverlenger gebruikt aan de longe ik maakte deze aan de zeikanten vast niet tussen de benen of zo hoog als bij de ringen van het zadel.
Op deze manier kon het paard leren wat een elastische verbinding is tussen bit-teugel zonder daarin te worden afgestoot wanneer hij zn hoofd omhoog of juist naar beneden zou bewegen. Het elastiek gaf mee zonder los te gaan hangen, ik liet hem volledig op lengte dus niet de lus achter de oren zodat de neus er goed uit kon komen.

Ik kan uit jou verhaal niet echt opmaken waarom jij een elastiek wil gebruiken? Je schrijft los gereden met minder druk bedoel je dan met het elastiek of door de ruiter?

Rijden met elastiek heeft in mijn ogen niet echt een aanvulling doe je hem tussen zn benen door dan kan hij wel zakken door de druk te willen mijden maar dit kun je net zo goed bereiken zonder druk achter zn oren en bit te geven met de elatiek maar door het dier van achter naar voren te rijden dat zakken komt wel.
Laatst bijgewerkt door Seven op 10-12-10 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:04

Dit komt er waarschijnlijk weer banketstaaf uit als bedoeld maar.....Weet je wel waar je mee bezig bent? De keelriem is veel te strak en een neusriem + sperriem zou geen overbodige ruxe zijn. Deze houd in ieder geval het bid op zijn plaats en is veel fijner voor het paard. Verdrer is een hals verlenger inderdaat om het paard de ondspanning op te laten zoeken en vanuit de rug te laten zakken. Hierom dus laag instellen

Stephanieee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 16:17

upperlady schreef:
Dit komt er waarschijnlijk weer banketstaaf uit als bedoeld maar.....Weet je wel waar je mee bezig bent? De keelriem is veel te strak en een neusriem + sperriem zou geen overbodige ruxe zijn. Deze houd in ieder geval het bid op zijn plaats en is veel fijner voor het paard. Verdrer is een hals verlenger inderdaat om het paard de ondspanning op te laten zoeken en vanuit de rug te laten zakken. Hierom dus laag instellen

-over keelriem, neusriem en sperriem, lees meer naar boven ^^
daar ging het btw ook niet over ;) weet ondertussen het antwoord al.
moet ik echt zoveel onnuttige berichten ontvangen tot ik het antwoord krijg op : "kan ik de halsverlenger hoger vastzetten?"
heb dus ondertussen al antwoord gehad, bedankt iedereen :D

Stephanieee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 16:19

Seven schreef:
ik heb een elastiek/halsverlenger gebruikt aan de longe ik maakte deze aan de zeikanten vast niet tussen de benen of zo hoog als bij de ringen van het zadel.
Op deze manier kon het paard leren wat een elastische verbinding is tussen bit-teugel zonder daarin te worden afgestoot wanneer hij zn hoofd omhoog of juist naar beneden zou bewegen. Het elastiek gaf mee zonder los te gaan hangen, ik liet hem volledig op lengte dus niet de lus achter de oren zodat de neus er goed uit kon komen.

Ik kan uit jou verhaal niet echt opmaken waarom jij een elastiek wil gebruiken? Je schrijft los gereden met minder druk bedoel je dan met het elastiek of door de ruiter?

Rijden met elastiek heeft in mijn ogen niet echt een aanvulling doe je hem tussen zn benen door dan kan hij wel zakken door de druk te willen mijden maar dit kun je net zo goed bereiken zonder druk achter zn oren en bit te geven met de elatiek maar door het dier van achter naar voren te rijden dat zakken komt wel.

maar hij rijd nog niet met verlenger ;d eerst gewoon rijden, als hij beter en losser rijd, krijgt hij neusriem etc terug, en dan verlenger ;)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:21

ok, kort antwoord op je vraag
nee, het is een halsverlenger, dus laag instellen.

wilmamiesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:27

Tja, en dat is nu precies waarom ik tegen deze hulpteugels ben, men kan er niet mee omgaan.

Hoezo hals verlenger? Indekrulfokker zul je bedoelen. :n

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:32

nou nou, het is een elastiek hè.
dus het paard leerd (met goed gebruik) dat het de hals kan ontspannen met een lichte druk, doordat het meegeeft.
maargoed ik ben opzich ook tegen hulpteugels, en alleen omdat ze vaak verkeerd worden gebruik, maar met de juiste instruktie kan het helpen.

wilmamiesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:35

Elastiek geeft altijd druk en zal dus nooit echt los kunnen laten, zoals de hand dat wel kan. Het varieert enkel in druk...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:47

als je hem maar los genoeg doet laat een elastiek op een gegeven moment ook los, hij heeft namelijk een bepaalde lengte en dan kan hij niet verder meer inkrimpen.
en hoeveel "ongetrainde handen" laten op het juiste moment los denk je?
maar goed dat is een ander verhaal, ts heeft andwoord op haar vraag.

Stephanieee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 20:34

wilmamiesen schreef:
Tja, en dat is nu precies waarom ik tegen deze hulpteugels ben, men kan er niet mee omgaan.

Hoezo hals verlenger? Indekrulfokker zul je bedoelen. :n

hoe bedoel je?

Stephanieee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 20:34

barbar schreef:
als je hem maar los genoeg doet laat een elastiek op een gegeven moment ook los, hij heeft namelijk een bepaalde lengte en dan kan hij niet verder meer inkrimpen.
en hoeveel "ongetrainde handen" laten op het juiste moment los denk je?
maar goed dat is een ander verhaal, ts heeft andwoord op haar vraag.

okee, bedankt :D en wat is 'ts' ? ;d

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:38

Sorry kom ik weer.. T ding eraf halen.. Keelriem VEEL losser maken.. Neusriem en sperriem eraan maken.. En last but really not least: LES NEMEN.. Dit is echt niet vriendelijk en ook helemaal niet eerlijk voor je paardje.. Succes..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:00

ts=topic starter ;)

Stephanieee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 21:18

nine1987 schreef:
Sorry kom ik weer.. T ding eraf halen.. Keelriem VEEL losser maken.. Neusriem en sperriem eraan maken.. En last but really not least: LES NEMEN.. Dit is echt niet vriendelijk en ook helemaal niet eerlijk voor je paardje.. Succes..

Pff.. alsjeblieft leer lezen, het was een foto als VOORBEELD om mijn vraag te verduidelijken, ik doe dit dus niet echt zo! en de verklaring voor mijn riemen staat er ook! word beetje ambetant van alle domme commentaar hier die ik al 500 keer heb gehoord terwijl ik alles erbij heb gezet.. sorry daarvoor maarja, toch bedankt

danielleu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:24

Als je zelf naar je foto kijkt hoe vind je het er dan zelf uitzien?? (ookal is het een voorbeeld!)

Stephanieee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 21:27

danielleu schreef:
Als je zelf naar je foto kijkt hoe vind je het er dan zelf uitzien?? (ookal is het een voorbeeld!)

verlenger moet langer worden gezet etc blablablaa, daar gaat het niet om

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:30

Stephanieee_ schreef:
nine1987 schreef:

Pff.. alsjeblieft leer lezen, het was een foto als VOORBEELD om mijn vraag te verduidelijken, ik doe dit dus niet echt zo! en de verklaring voor mijn riemen staat er ook! word beetje ambetant van alle domme commentaar hier die ik al 500 keer heb gehoord terwijl ik alles erbij heb gezet.. sorry daarvoor maarja, toch bedankt

Kind in godsnaam doe ermee wat je wilt maar zo werkt t totaal niet voor je paard.. Wat mij betreft verpest je t dier tot in de verdommenis.. T was goed bedoeld, al was t niet vriendelijk.. Ach sommige mensen zijn hardleers..

Stephanieee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 21:35

nine1987 schreef:
Kind in godsnaam doe ermee wat je wilt maar zo werkt t totaal niet voor je paard.. Wat mij betreft verpest je t dier tot in de verdommenis.. T was goed bedoeld, al was t niet vriendelijk.. Ach sommige mensen zijn hardleers..

ik doe dit toch niet zeg ik!? wasda nu.. als je niet vriendelijk bent, krijg je ook geen vriendelijk antw., logisch toch? en als ik hardleers ben, waarom vraag ik dan hulp aan totaal onbekende mensen? wat je zegt klopt niet echt denk ik, zover ik je begrijp, wil hier niet de trut uithangen hoor, liefst niet, maar begrijp mijn kant ook wel wat..

danielleu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:44

verlenger moet langer worden gezet etc blablablaa, daar gaat het niet om

Mijn insteek was om je zelf eens naar je paard te laten kijken! misschien dat je het commentaar dan beter begrijpt! Kijk naar je paard dan weet je zelf het antwoord misschien al wel
Maar als je t allemaal zelf bla bla vindt en het allemaal zo goed weet waarom plaats je dan een topic??
de foto is niet vriendelijk voor het paard om te zien... dan kun je verwachten dat je zulke antwoorden krijgt.
Misschien dat je beter een ervaren instructeur/trice om hulp kunt vragen, die kan je dan ( als het nodig mocht zijn) helpen met je optoming! dan krijg je ook geen antwoorden op bokt waar je niet op zit te wachten....

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:45

Uit je latere posts lijkt het dat je het begrepen hebt dat dit echt absoluut grof verkeerd is en dat je zo je pony echt finaal kapot zou rijden.
Ben blij dat je om advies vraagt en dat je zo niet gaat rijden.

Antwoorden zijn verder al gegeven, lager instellen, zeker minder strak en denk idd om je keelriem.
Zou je overigens niet helemaal zonder halsverlenger kunnen? Door ontspannen te laten lopen? Vind dit echt zulke ondingen! :o

Misschien kun je het bespreken met je instructie?

Succes!