Banaansingel, welke kant uit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smaai

Banaansingel, welke kant uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 12:48

Weten jullie naar welke kant de bolle kant van de banaansingel wijst? Naar de voorbenen of naar de achterbenen?

upendo

Re: Banaansingel, welke kant uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:51

Wat gebeurt er als je de bolle kant naar de voorbenen laat wijzen denk je? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:53

Bolle kant naar achter is mij geleerd !!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-12-10 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:53

bolle kant naar achteren. De ellebogen moeten vrij liggen en daar moet de uitsparing zitten. Mijn paard heeft al een paar keer flinke wonden gehad, omdat ik vergeten was te zeggen hoe de singel moest. :-(

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:00

Die van mij ligt richting de voorbenen. Mijn paard is erg rondgeribt en de singelplek ligt daarom verder naar voren als de zadelplek. Een gewone singel schuift naar die singelplek toe en trekt mijn zadel ook mee naar voren. De banaansingel ligt op de singelplek terwijl mijn zadel netjes op de zadelplek blijft liggen.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 13:50

Dat spreekt elkaar dus tegen. De ene heeft de bolle kant richting voorbenen liggen en de andere richting achterbenen.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:52

Als ik hem andersom doe dan ligt de singel ook niet mooi tegen de buik aan. Hij kantelt dan en geeft heel veel druk op een rand ipv over het gehele oppervlakte onder de singel.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:52

Maar Helma_Amber is de uitzondering op de regel, want hij hoort met de bolle kant naar achteren om zo de ellebogen (de oksels zeg maar :D) vrij te laten

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:53

Die van mij ligt sinds kort ook met de bolle kant richting voorbenen, ook ivm rondgeribtheid.
Omdat hij rond afloopt zit de singel de voorbenen niet in de weg. Andersom was het juist erg oppassen dat het voorbeen precies in de uitsparing terecht kwam en het zadel alsnog naar voren werd getrokken.

Atina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:57

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:04

Verwarren jullie de anatomische en de banaansingel niet? Anatomisch moet de bolle kant naar voor, dat is zeker (schoudervrijheid). Banaan weet ik zo 1, 2, 3 niet.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:07

Chips, nou raak ik ook in de war :P Volgens mij hebben we ook een spraakverwarring met bol of niet

even voor de duidelijkheid, dit is een banaansingel toch?
Afbeelding

volgens mij moet de kant die nu "onder" is op de foto naar voren..Dus de inkepingen zijn voor de voorbenen

Toch? :D

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:12

Corelli schreef:
Chips, nou raak ik ook in de war :P Volgens mij hebben we ook een spraakverwarring met bol of niet

Afbeelding

volgens mij moet de kant die nu "onder" is op de foto naar voren..Dus de inkepingen zijn voor de voorbenen

Volgens mij is het precies andersom! :D
De kant die op de foto boven is moet naar de voorbenen wijzen...
Andersom zou je in mijn beleving het zadel enorm naar voren trekken bij aansingelen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:15

O jee :=

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:16

Dat is inderdaad een banaansingel, maar die inkepingen zijn niet voor de voorbenen. Daar zijn de gewone anatomische singels voor bedoeld (die dus recht zijn met een bolling in het midden).

Banaansingels zijn voor (rondgeribte) paarden waarbij de singelplek in verhouding tot de zadelplek te ver naar voren ligt, waardoor de singel naar de singelplek trekt en het zadel ook naar voren getrokken wordt.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:18

Corelli schreef:
Maar Helma_Amber is de uitzondering op de regel, want hij hoort met de bolle kant naar achteren om zo de ellebogen (de oksels zeg maar :D) vrij te laten

Helma_Amber is zeker geen uitzondering op de regel, die dingen zijn gemaakt voor paarden die de singelplek verder naar voren hebben. De bolling moet naar voren wijzen. De bolling ligt dan in de singelplek en doordat de singel gebogen is blijven de ellebogen/oksels vrij.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:19

Als je de singel nu eens los/handmatig onder de buik van het paard houd terwijl er een zadel op ligt, op welke manier komen de gespen dan het dichtst bij de singelstoten?

Ik zou hem dus precies zoals op de foto houden. De banaansingel is ontworpen voor paarden met een singelgroeve ver naar voren. Het is dus zaak om de gespen van de singel zo dicht mogelijk bij de singelstoten te brengen ipv de singelstoten (en dus het zadel) naar de gespen van de singel.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:21

Thokkadisje schreef:
Corelli schreef:

Helma_Amber is zeker geen uitzondering op de regel, die dingen zijn gemaakt voor paarden die de singelplek verder naar voren hebben. De bolling moet naar voren wijzen. De bolling ligt dan in de singelplek en doordat de singel gebogen is blijven de ellebogen/oksels vrij.

Corelli maakt haar excuses want blijkt het verkeerd te hebben :o Oeps!
Gelukkig heb ik geen paard mishandelt met mijn onkunde :') Paardjes die ik rij/gereden heb, hadden een normale singel, vandaar dat ik het misschien ook verkeerd heb :j

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:53

Ik ben blond, en ik snap het nog steeds niet.
De bolle kant moet toch naar de voorbenen. :=

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:56

Ja :j

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:08

Oke, ik dach al. :D

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:18

Corelli schreef:

Afbeelding

De onderkant moet naar zijn oksels wijzen.
Anders zou hij met zijn ellebogen tegen die ronde kant aankomen.

Mijn paard is ook rondgeribt, maar als ik de singel omdraai heeft hij gigantische schuurplekken bij zijn oksel, doordat hij met zijn ellebogen tegen de bolle kant aankomt.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:19

Wat heeft die vorm anders voor zin. Je kunt toch zien dat het uitsparingen zijn.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:21

Helma_Amber schreef:
Dat is inderdaad een banaansingel, maar die inkepingen zijn niet voor de voorbenen. Daar zijn de gewone anatomische singels voor bedoeld (die dus recht zijn met een bolling in het midden).

Banaansingels zijn voor (rondgeribte) paarden waarbij de singelplek in verhouding tot de zadelplek te ver naar voren ligt, waardoor de singel naar de singelplek trekt en het zadel ook naar voren getrokken wordt.

Weet je dat heel zeker? Als ik mijn rondgeribte bolle bier de singel andersom doe, wordt hij daar niet blij van.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:22

Waarom moet het of het een of het ander zijn? Een banaansingel kan je op twee manieren gebruiken: Ter vervanging van een anatomische singel, dan gebruik je hem dus met de holle kant richting voor benen, of echt als banaansingel bij paarden bij wie de singelplaats verder naar voren ligt dan de zadelplaats. In dat geval gebruik je hem dus met de bolle kant naar voren.

Het hangt er dus volledig vanaf waarvoor je hem gebruikt.