discussie over zadel !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence_

discussie over zadel !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 17:38

ik weet niet of dat hier dat goed staat hoor :P

Hallo allemaal,

ik wil jullie even mijn discussie vertellen (tussen mijn moeder en mij ) en een mening zou heel fijn zijn :o
ik snap dat jullie niet van een beeldscherm kunnen oordelen maar t' gaat er eigenlijk om wat jullie hier van vinden :)

Het gaat dus over mijn zadel. Ik heb een euroriding diamant van 18 inch. (daar hadden we voor gekozen omdat mijn moeder op dat moment
dat paard ook reed)

Ik had dat zadel 2e hands gekocht voor mijn jonge paard(4). Een (enorm) smal paardje met een hele hoge schoft. Mijn moeder vond het onnodig om voor een jong paard dat nog volop in de groei zit een duur zadel (op maat) te kopen.
Daar was ik mee eens :) maar helaas heb ik dat paard moeten verkopen.

sinds een tijdje heb ik al een leuke D pony (new forest) die veel voller is met meer bespiering. die tenslotte al 12 is :)
maar mijn zadel past hem niet (dat is mijn mening, ik heb ook stalgenoot er na laten kijken en die denkt het zelfde als mij )
ik vind dat hij weinig ruime heeft bij de schouder. (vooral met de winter rijdt ik vaak met wat dikkere dekjes/pads, maar anders past het ook niet :) )
mijn hand kan ik er niet eens doorhalen. en het zadel klappert enorm van achter !
ik rijdt nu met een bondje maar zo hoort het nartuurlijk niet, nietwaar ?
als ik zonder rijd kun je er van achter zo onderdoor kijken :P
maar wat me ook al niet lekker zit is dat het zadel 18 inch is. (14 jaar en )met mijn 45 kg en 1.62 heb ik geen kont voor een 18 inch om het zo maar
te zeggen . :) op de een of andere manier vindt ik het zadel niet fijn zitten ? ( ik was met een vriendin meegegaan naar drunen(sruiterhuis)
want die ging voor een zadel en toen kwam het ter spraken dat drunen voor mij ook helemaal NIET een 18 inch aan raden meer: 16,5-17-17,5 )

Maar ... nu komt het !
ik zei zo tegen mijn moeder; is het misschien dan niet handig om er een op maat te laten maken ? dan krijgen we tenminste uitleg (we hebben namelijk niet veel verstand van zadels ) en dan weet je zeker dat het goed ligt ! :)
en ruilen we ons zadel in zo dat het nog wat betaalbaar blijft :)
en dan zegt ze heel leuk tegen mij dat het geen blijvertje is 8)7
mijn mond viel open !! :wow:
dat vond ik nergens op slaan , hij zou alleen weg gaan als ik over naar de paarden zou gaan maar dat is zo ver weg !
ik vond dat zo'n rare reden om geen nieuw zadel aan te schaffen !? dus ik moet maar een beetje met een zadel blijven rijden
wat voor geen meter ligt ? en wat voor hem ook niet fijn is. ik weet het niet maar hij is ook altyd vervelend hij bokt gewoon uit het niets?
misschien dat het daardoor komt ??

Bedankt voor het lezen , kom maar op ! :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: discussie over zadel !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:42

Ik zou simpelweg niet meer met dat zadel rijden?
Ook zou ik je moeder eens laten zien wat het kost als je paard zijn rug naar de ****** is door dat zadel. Voor dat geld kun je een heel veel leuke dingen doen, of spullen kopen.
Overigens, je kunt natuurlijk ook gewoon een zadelmaker wat tweedehands zadels laten passen. Op maat maken hoeft niet persé, je kan net geluk hebben. Of ga voor boomloos, kwestie van even de pommel wisselen en het past op (bijna, 99 procent van de gevallen) ieder paard. :) Kijk maar even op marktplaats, een leuke barefoot heb je al voor een paar hondert euro.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:44

zeker een nieuw zadel! maar kun je niet naar een goede zadelpasser gaan? die heeft vaak veel zadels liggen waar er vast wel eentje van past. hoef je er geen op maat te laten maken, en ben je een stuk goedkoper uit!
met een slecht passend zadel doorrijden moet je zeker niet doen! vaak krijgen ze daar rugproblemen van en kun je echt heel erg lang niet meer rijden, en kost de DA, osteopaat en weet ik wie er dan allemaal moeten komen je nog veel meer geld dan dat nieuwe zadel

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:44

Om direct een op maat gemaakt zadel aan te schaffen is denk ik niet nodig tenzij je pony een erg lastige rug heeft. Een op maat gemaakt zadel is over het algemeen duurder dan een ander zadel.
Moet het nieuw zijn? Er zijn vaak ook hele nette 2e hands zadels te koop die ook goed kunnen liggen.
Het is wel van belang dat een zadel goed past op de rug, past hij niet dan kan je dat ook niet goed krijgen door er een bontje tussen te doen. Je gaat op den duur alleen maar problemen krijgen/veroorzaken door te blijven rijden met een niet passend zadel.
Is het niet mogelijk om een zadelmaker te laten komen en wellicht kan hij wat met je huidige zadel?

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 17:53

meggiemeg schreef:
Om direct een op maat gemaakt zadel aan te schaffen is denk ik niet nodig tenzij je pony een erg lastige rug heeft. Een op maat gemaakt zadel is over het algemeen duurder dan een ander zadel.
Moet het nieuw zijn? Er zijn vaak ook hele nette 2e hands zadels te koop die ook goed kunnen liggen.
Het is wel van belang dat een zadel goed past op de rug, past hij niet dan kan je dat ook niet goed krijgen door er een bontje tussen te doen. Je gaat op den duur alleen maar problemen krijgen/veroorzaken door te blijven rijden met een niet passend zadel.
Is het niet mogelijk om een zadelmaker te laten komen en wellicht kan hij wat met je huidige zadel?

mijn pony heeft een gewone schooft (niet mega groot maar hij heeft er wel een ) en is rond geribt lijkt me niet lastig ?
ik zal het is aan d'r vragen wat we nu doen :) ik denk (zelf) niet dat de zadelmaker nog veel aan mijn zadel kan doen.
hij is al tot het uiterste van achter opgevuld en en hij heeft geen schoudervrijheid en dan nog zit ik met die 18 inch..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:48

En gewoon een tweedehands boomloos zadel, bv een cheyenne?
Die kun je aanpassen aan de pony, in een maat 1 zul je prima passen, en bovendien geeft die heel veel vrijheid, zeker bij de schouders. :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:08

De vraag is ook of de 18" qua lengte wel op de pony past. Het zadel moet 5 cm achter het schouderblad liggen en nooit verder als de T18 waar de laatste rib aan zit.
De boommaat is ook heel belangrijk en dan ook het type boom dat in een zadel zit moet bij de rug van de pony passen. Schuinlopende siderails horen niet op een rondgeribte pony. De diamant is smal in de twist en de siderails zijn niet vlak. Vergeet dan ook niet de vorm van de kussen deze moeten ook bij het type rug passen. En dan moet de ruiter er ook nog in kunnen zitten

De drie belangrijkste punten die moeten kloppen zijn

Boomvorm+maat, kussenvorm en singelsysteem (Wat is er nodig: pointstrap, V systeem, balansstrap etc)

kortom voldoet je zadel niet aan deze drie punten, past het dus niet bij je pony en krijgt je op den duur ernstige rugproblemen. Uit je verhaal maak ik op dat hij al reactie geeft. Ook al is het geen blijvertje je pony heeft gewoon een passend zadel nodig. Bv: Je moeder kan niet mee doen aan een hardloopwedstrijd met loopschoenen die twee maten te klein zijn. (misschien kan je dit voorbeeld gebruiken bij het overtuigen van je moeder)

Advies (ook aan je moeder): laat een zadelpasser komen die het zadel, de rug van de pony en de ruiter/rijvaardigheid kan beoordelen. Zo uit je verhaal zal dit zadel niet goedliggen en dus vervangen moeten worden. Genoemd ruiterhuis zou niet mijn keuze zijn.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 00:55

val even binnen :P

mag je je zadel niet inruilen voor een ander 2de hands zadel van je moeder ?
http://www.tzadelhuisje.nl is zeker aan te raden

heb een kruising fries x kwpn x new forrest
en die is ook rond geribt na een gloednieuw zadel te hebben gekocht en die uiteindelijk na 3 maanden ook niet meer goed lag heb ik t zadelhuisje gebeld ... nu heb ik een 2dehands kentaur pennelopa die perfect ligt op mijn pony ;) en dat voor een leuke prijs

ze kan aanmeten-opvullen enz werkt meende ik ook samen met arno brand

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:24

Arno Brandt is goed! :)

Ik zeg ook; nieuw/ander zadel!
Op deze manier rijd je je pony stuk & dan ben je veeeeeelll verder van huis.
Tweedehands kun je ook makkelijk een zadel vinden om je moeder in de kosten te besparen :)

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:29

ik zou zeker een ander zadel aanschaffen
zeker als je pony uit het niets bokt en geen ruimte bij zijn schouder heeft
aan laten meten hoeft niet gelijk
je kan een kijken naar zadels met verwisselbare boom zoals bijv een wintec
die heb je tweedehands voor 300-400 euro

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:46

nicoleboogie schreef:

Zou ik toch eerder gaan voor een thorowgood, Kent&master, Fairfax dan een wintec.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:49

Schangah schreef:
nicoleboogie schreef:

Zou ik toch eerder gaan voor een thorowgood, Kent&master, Fairfax dan een wintec.

omdat? gewoon uit nieuwsgierigheid :D
ik heb nl zelf wintec en dat bevalt heel goed
en een van mn pony's heeft een beetje een lastige rug, schoft en rond

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:55

absoluut nieuw zadel, of iniedergeval deze na laten kijken. De kosten voor het niet aanschaffen van een nieuw zadel zullen uit eindelijk hoger komen te liggen door blessures etc.

(ik heb nog een 16,5 inch zadel te koop wat goed ligt op een redelijk brede tinker)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:30

Je hebt hierin eigenlijk weinig keus : er moet gewoon een ander zadel komen.

Het past niet goed op de pony en het is veels te groot voor jou , waardoor je niet lekker in het zadel kunt zitten en je dus ook weer niet fijn kunt rijden. Zonder een fatsoenlijk zadel heb je weinig aan je pony :)

Moeder moet dus gewoon even na gaan denken en beseffen dat dit zo niet handig is , zowel voor jou als voor de pony moet er een goed passend zadel komen , klaar.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 14:50

MarissaM schreef:
val even binnen :P

mag je je zadel niet inruilen voor een ander 2de hands zadel van je moeder ?
http://www.tzadelhuisje.nl is zeker aan te raden

heb een kruising fries x kwpn x new forrest
en die is ook rond geribt na een gloednieuw zadel te hebben gekocht en die uiteindelijk na 3 maanden ook niet meer goed lag heb ik t zadelhuisje gebeld ... nu heb ik een 2dehands kentaur pennelopa die perfect ligt op mijn pony ;) en dat voor een leuke prijs

ze kan aanmeten-opvullen enz werkt meende ik ook samen met arno brand

oook hallo stephanie :wave: hihiii leuk dat je even binnevalt hij heeft gewoon een ander zadel nodig punt. :)
als me moeder nou even goed na denkt ! :Y)

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 14:52

PartoutZ schreef:

Tweedehands kun je ook makkelijk een zadel vinden om je moeder in de kosten te besparen :)

Ja ik zat ook al te overwegen om arno een keer te laten komen ! :)
geweldige zadels heeft hij ! (een paar stalgenootjes hebben er ook een )
ik hoorde ook dat je je zadel daar in kon ruilen ?

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:54

lovesFIRE schreef:
PartoutZ schreef:

Ja ik zat ook al te overwegen om arno een keer te laten komen ! :)
geweldige zadels heeft hij ! (een paar stalgenootjes hebben er ook een )
ik hoorde ook dat je je zadel daar in kon ruilen ?

Klopt :)

Hij is voor mijn zadel geweest.
Heeft geprobeerd hem aan te passen, maar kon niet meer.
Het ligt nu acceptabel en kan er nog ruim een maand of 2 mee rijden.
Hij heeft alleen de voorrijkosten gerekend, dus dat was heel netjes :)

Begin volgend jaar moet ik dus een nieuw zadel.
En ik denk zomaar dat dat een AB zadel wordt :D
Ben erg tevrede over Arno & volgens mij heeft hij er echt verstand van.
Hij rust ook niet voordat het zadel echt naar zijn zin ligt & niet beter kan.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 14:55

nicoleboogie schreef:

van wintec ben ik niet zo'n fan van, als ik dan(mijn pony :+ ) een ander zadel moet
neem ik liever wel gelijk een zadel wat ik zelf ook fijn vindt :)
klinkt best lochies haha :+

tijgerr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:57

hoii,
ik zou zeker niet meer op dat zadel rijden als ik je zo hoor! die past echt niet! En dat bokken komt ook van dat neit goed passende zadel!! daar krijgen ze drukplekken enzo van!! Zo verpest je je beessie als je doorrrijd! Maar ik snap ook wel dat je moeder geen *duurrr!!!* op maat gemaakt zadel wil! je kunt best een zadel kopen die niet op maat gemaakt is en die niet zo duur hoeft te zijn maar die wel perfect past!!
Ik zou dan even iemand om advies vragen die er heel veel verstand van heeft, ik heb mijn zadel bij huppa ruitersport gekocht en die kunnen zelfs op afstand adviezen geven! weet niet waar je woont maar ze doen ook wel zadelpassen alleen niet zo ver weg.. ze zitten in friesland..
je kunt ook bij hun langskomen om te passen! Echt als hun geen passend zadel voor je paard kunnen vinden moet je echt een zadel op maat laten maken! die hebben echt zoveel keus!!:o

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:35

nicoleboogie schreef:
Schangah schreef:

omdat? gewoon uit nieuwsgierigheid :D
ik heb nl zelf wintec en dat bevalt heel goed
en een van mn pony's heeft een beetje een lastige rug, schoft en rond

Ontwerp en binnenwerk is van Thorowgood veel beter.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:55

hihi moeders ...zucht ... :P

hoop dat je eruit kan komen met je moeder , weet uit eigen ervaring dat een goed zadel veel kan schelen ... ;)

weet van ninon schutte dat zadels met een verwisselbare boom vaak geen nut hebben .. omdat je alleen een bepaald gedeelte van het zadel kan veranderen en de rest nog niet goed kan liggen

succes met het overhalen van je moeder en vinden van een geschikt zadel voor jullie . ;)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:55

Zo uit je verhaal op te maken ligt het zadel niet goed en heb je dus wat anders nodig.
Ik zou proberen om het zadel wat je nu om te ruilen voor een goed passend tweedehands zadel.

Een speciaal op maat gemaakt zadel voor een pony die blijkbaar weg gaat (geen blijvertje) is alleen weggelegd voor mensen met een geldboompje in de tuin. En tweedehands kan je ook goede zadels vinden.

18" Lijkt me ook erg groot voor een pony. Maar je hebt geen foto's geplaatst dus het blijft een beetje gokken.

Een Euroriding Diamant is een goed zadel, die zou je best moeten kunnen omruilen voor een ander goed zadel in de juiste maat.
Laatst bijgewerkt door Myca op 03-12-10 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

tijgerr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:00

@ Myca.. 18" heeft niks met je pony te maken maar met je eigen kont en een 2e hands zadel lijkt me ook niet echt verstandig omdat het zadel al helemaal is gevormd naar het paard/de pony waar het vanaf komt! je kunt dus veel beter een goedkoper nieuw zadeltje kopen dan een 2e handsje waar je de rug van je pony alsnog mee verpest!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:04

tijgerr91 schreef:
@ Myca.. 18" heeft niks met je pony te maken maar met je eigen kont en een 2e hands zadel lijkt me ook niet echt verstandig omdat het zadel al helemaal is gevormd naar het paard/de pony waar het vanaf komt! je kunt dus veel beter een goedkoper nieuw zadeltje kopen dan een 2e handsje waar je de rug van je pony alsnog mee verpest!

De inchmaat is de zitmaat van je zadel. Indirect betekent dat ook dat een grotere inchmaat een langer zadel wordt. En dat heeft ter dege wel invloed op de rug van je paard want een zadel mag nooit voorbij de 18e rib komen.
En goede occasions kan je prima opnieuw door een zadelmaker laten vullen, dan kan hij zich weer helemaal naar het nieuwe paard gaan zetten. 100 x Liever een goede tweedehands dan een goedkoop nieuw zadeltje.

tijgerr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:08

en de boom die helemaal gevormd is naar het paard en al helemaal is uitgezakt? die veranderd de zadelmaker ook wel even? dacht het niet ;) er ligt nu ook een 18" op en ze zegt nergens dat het zadel te lang is voor haar pony alleen te groot voor haar kont! heb jij foto's van de pony gezien waarop te zien is dat het zadel voorbij de 18e rib komt? en ook per zadel scheelt een 18" zit, de ene is inderdaad erg lang, sommige zijn net zo kort als een 16 of 17"..